Olen yrittänyt asentaa Firefoxiin adblockia useiden eri sivustojen kautta. Se latautuu normaalisti työpöydälle. Kun siirrän sen extensions-kansioon, mitään ei kuitenkaan tapahdu (vaikka käynnistäisi uudestaan Firefoxin / koko koneen). Olen yrittänyt asentaa sitä myös Safarin kautta, mutta sama ongelma (joskin tällä ei taida olla väliä).
Valitessani pelkän vaihtoehdon "install", Firefox kysyy ihan normaalisti haluanko varmasti asentaa tämän ja sitten tekee mitä käskin. Extensions-kansio avautuu, mutta siellä ei kuitenkaan ole mitään.
Vanhana Windows-käyttäjänä totuin siihen, että Firefoxin laajennukset asentuivat automaattisesti oikeaan kansioon ja toimivat sitten - nyt ei niin käy. Miten saisin siis adblockin asennettua tähän?
Firefox ei myös toimi normaalisti - huomattavan usein se jämähtää paikoilleen, ei vastaa mihinkään komentoihin ja rantapallo alkaa vain pyöriä. Luin tästä aiheesta edellisiä keskusteluja, mutta niissä ongelma taisi olla lähinnä luukku.com. Nyt sitä tapahtuu millä tahansa sivulla ja melkein päivittäin. Ohjelman saa sammutettua vain "pakota lopettamaan"-toiminnolla. Päivityksetkään eivät ole auttaneet. Johtuneeko tämä käyttöjärjestelmästä, Firefoxista vai sivustoista mitä katselen? Puuttuuko minulta esim. joku "tärkeä" sovellus mikä osaa pyörittää kauniita mainoksia?
Toinen ongelma:
Yritän ladata tähän Windows Media Playeria Windwsin omilta sivuilta. Kaikki menee hienosti siihen asti, kunnes lataus on valmis - kone avaa automaattisesti Windows Excelin. Kyseinen ohjelma on 30 päivän kokeiluversio, josta päivät ovat jo kuluneet loppuun (ja jota en itse ole tähän asentanut vaan se on tullut kun olen yrittänyt ennen asentaa WMP:ä). Kun painan vaihtoehtoa "remind me later", ohjelma sulkeutuu. Jos työpöydällä yritän avata sitä latauspakettia (minkä pääte on .bin), Excel avautuu taas.
Miksi WMP:n asennuspaketti yrittää avata Excelin? Ja miten WMP:n saa asennettua tähän?
Kuten huomasitte, olen siis melkoisen uusi Mac-käyttäjä enkä ymmärrä tästä koneesta ja käyttöjärjestelmästä oikeastaan vielä mitään. (iMac 17" 1,8, FF 1.0.6)
Adblock ja WMP eivät asennu
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Adblock ja WMP eivät asennu
Viesti Kirjoittaja Orestei »
-
Re: Adblock ja WMP eivät asennu
Viesti Kirjoittaja NOx »
Firefoxista, tuosta tietoturvareiästä, en sano mitään. Joku sitä käyttävä varmaan osaa neuvoa paremmin. Mutta WMP:n Mac-version voisit ladata täältä Windows-version sijaan. Ennen tuon lataamista hae viimeisin Stuffit Expander, sitä tarvitaan tuon WMP-paketin purkamiseen. Kun olet purkanut WMP-paketin, se avautuu Windows Media Installer -ohjelmaksi. Sitten vain käynnistät tuon asentajan.Orestei kirjoitti:Yritän ladata tähän Windows Media Playeria Windwsin omilta sivuilta. Kaikki menee hienosti siihen asti, kunnes lataus on valmis - kone avaa automaattisesti Windows Excelin. Kyseinen ohjelma on 30 päivän kokeiluversio, josta päivät ovat jo kuluneet loppuun (ja jota en itse ole tähän asentanut vaan se on tullut kun olen yrittänyt ennen asentaa WMP:ä). Kun painan vaihtoehtoa "remind me later", ohjelma sulkeutuu. Jos työpöydällä yritän avata sitä latauspakettia (minkä pääte on .bin), Excel avautuu taas.
.bin viittaa binääritiedostoon. Paljon käytetty Mac-tiedostojen siirrossa ennen Mac OS X:ää, jostakin syystä tätäkin vielä näkee. Tarkemmin Wikipediassa. Muita yleisiä formaatteja ovat .hqx (BinHex) ja .sit (Stuffit Archive). No oli miten oli, aina on kyse tiedostojen pakkaamisesta ja koodaamisesta tiedostonsiirtoa varten. Stuffit Expander osaa avata tällaiset ja on niitä liuta muitakin apuohjelmia.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Firefoxin osalta.
Verkosta asennettaessa kyseinen mesta pitää olla sallittujen joukossa ja muutenkin "Allow web sites to install software" valittuna (Web Features -lehdellä).
Mutta nyt kun se xpi-file on omalla koneellasi, valitse Tools - Extensions ja raahaa joku.xpi siihen ikkunan päälle.
Verkosta asennettaessa kyseinen mesta pitää olla sallittujen joukossa ja muutenkin "Allow web sites to install software" valittuna (Web Features -lehdellä).
Mutta nyt kun se xpi-file on omalla koneellasi, valitse Tools - Extensions ja raahaa joku.xpi siihen ikkunan päälle.
-
-
Mutta Adblock ei vain toimi. Tiedosto on koneella (ja oikeassa kansiossakin), mutta kun mitään ei vain tapahdu. Se ei ilmesty laajennusvalikkoon ollenkaan huolimatta uudelleenkäynnistelemisistä ja muista.
-
-
-
Thjaa. No poista se profiilihakemisto (Firefox sammutettuna) ~/Library/Application Support/Firefox. Huom! kirjanmerkkisi ovat siellä (bookmarks.html), joten kopsaa talteen jos tarpeellinen. Käynnistä Firefox ja yritä uudelleen. Senhän voi asentaa myös File - Open file (tai omppu+O).
-
Johoh. Mitään ei tapahdu. Jos painan suoraan sivuilta "install", Firefox heittää päällimmäiseksi laajennukset-ikkunan mutta sinne ei ilmesty mitään. Jos asennan kohteen itse, ei se siltikään näy laajennuksissa.
Sama tosin tapahtuu minkä tahansa laajennuksen kohdalla, ei vain pelkästään adblockin. Olen myös yrittänyt poistaa FF kokonaan koneelta ja asentaa uudestaan, mutta sekään ei poistanut ongelmaa. Ja tämä ongelma on siis ollut koko ajan kun kone on ollut käytössä (pari kuukautta).
Voisi harkita jonkun muun selaimen käyttöä jos kykenisi - Opera on jostain syystä hidas kuin mikä, Safari katkaisee sivuja ennen loppua ja IE:hen en ole koskemassa.
Sama tosin tapahtuu minkä tahansa laajennuksen kohdalla, ei vain pelkästään adblockin. Olen myös yrittänyt poistaa FF kokonaan koneelta ja asentaa uudestaan, mutta sekään ei poistanut ongelmaa. Ja tämä ongelma on siis ollut koko ajan kun kone on ollut käytössä (pari kuukautta).
Voisi harkita jonkun muun selaimen käyttöä jos kykenisi - Opera on jostain syystä hidas kuin mikä, Safari katkaisee sivuja ennen loppua ja IE:hen en ole koskemassa.
-
Levytyökalulla voisi tsekata/korjata oikeudet. Muuta en keksi, paitsi tehdä "windowsit" (=asentaa käyttis uudestaan).
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka