[quote="mikaw_"otenkin en ole yllättynyt että Kaurismäen mykkäelokuvat puhuttelevat sinua.[/quote]
Se nyt ei ollut pointti, ohitat asiat. Muuta toki AK:n rainat puhuttelevat suurta osaa Eurooppaa. Eilen humanistinen Le Havre, valittiin Ranskassa parhaimmaksi elokuvaksi. Länsimaissa kulttuurin tukeminen on aika yleisesti kyseenalaistamaton linja. Linjasi on tässäkin jostain muualta.
adele kirjoitti:
”Eräät” kirjailijat saavat sanoa mitä haluavat. Itse odotan, ei niin kaukana olevaa kuolemaani, varauksellisen innostuneesti.
Margaret Atwood. Hän painottaa, että jos kirjailija ei saa korvausta julkaiseminen muuttuu, jos kirjailija kuolee, koko ravintoketju menehtyy.
adele kirjoitti:
Kuten hienosti huomautin, ilman name-droppailua, realisoituneita "tähtiä" on.
Viitteistäminen ei ole droppailua, parahin Adele. Lanier tuntee varmasti musiikkiscenen minua paremmin ja on kirjoittanut tästä paljon. Nettitähtiä on vain muutama, mitään sellaista mitä visioitiin ei koskaan tapahtunut. Lanier on mielestäni aika ilahduttava poikkeus ja keskeinen toisinajattelija tässä digitaalisessa maolaisuudessa, miksikä hän ajatusmaailmaanne ivaa. Hän on keskeinen nimi tässä keskustelussa, jos kiinnostaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaron_Lanier
adele kirjoitti:
Johtopäätösten teko, nyt kun netti on ollut n 10 vuotta pääosan arkea tuntuu hieman hätäiseltä. Lisäksi miksi joku uusi genre olisi itseisarvo sinällään?.
Lähes 20 vuotta. Lanierin mukaan aina on kymmenessä vuodessa syntynyt uusi musiikkitrendi.
adele kirjoitti:
Kuten aikaisemmasta kuviosta näet ”tekijyys" on yhteistyötä, jossa 96% levyn tuotoista häviää …. jonnekin.
Olen joskus ollut tekijänoikeuskampanjan suunnittelussa mukana ja silloin mietin miten kaltaisiasi toisilta avoimesti varastavia, ja sillä kehuvia, tulisi ymmärtää. (Tämä ei liene liioittelua, olet kertonut varastavasi suunnitelmallisesti aivan kaiken, laillinen tuote on käytössäsi vain jos se on peräisin vanhalta koneelta) Mikä on se etiikka millä toimitte? Ykkönen on tietysti tämä koko kulttuuriteollisuuden ja sisällöntuotannon redusoiminen EMI-tyyppiseen toimijaan. Varastaessasi teoksen, en varastakaan teoksen tekijänoikeuksien haltijalta, vaan joltakin abstrahoidulta kulttuuriteollisuudelta. Tästä itsepetoksesta sitten aika tiukasti kiinni, koska esimerkiksi köyhältä kirjailijalta tai suomalaiselta muusilkolta, tai minulta varastaminen olisikin vaikeampi kohdata?
adele kirjoitti:Ja mikä on tämä raha-aspekti jatkuvasti kun puhutaan luovista ihmisistä? Tunnen aika monta taiteilijaa, mutta en tunne yhtään, joka on lähtenyt taiteilijaksi dollarinkuvat silmissä. Tuntemilleni harrastajalle soittamisen ilo on riittävä palkkio soittamisesta. Ammattilaisille taasen tärkein syy on, kuten kaikessa muussakin taiteen tekemisessä: halu jakaa omia kokemuksia ja näkemyksiä maailmasta muiden ihmisten kanssa. Musisointi on vuorovaikutteista sosiaalista toimintaa, jota tehdään, koska se jonkun sisäisen voiman takia on tehtävä. Kaikki muu, myös raha, ovat toissijaista.
Hassua, tässä tulee nyt kaikki klisheet. Etäännyttämisen jälkeen kakkosena on lapsellisen romantisoitu kuva sydänveri-taiteilijasta, todellisuus Jari Tervosta joka kirjoittaa paksuja romaaneja ja ajattelee sitä myös perheensä elantona on kaukana. Tosi taiteilija tekee sydänverellään eikä odota palkkiota! Jää huomaamatta että maailma on siirtymässä aikaan jossa sisällöntuotanto on teollisuus joka työllistää pian 30 % länsimaisista. Tämä luova luokka käsittää muutakin kuin kitaristeja, oikeasti. Tämä on suuri asia millä tavalla kaltaisesi asenne voidaan kohdata.
adele kirjoitti:
Normi musiikki-CD maksaa kaupassa noin 18€. Jos artistille jätetään se 4% minkä hän tänään saa, niin levyn hinnaksi muodostuu 76 senttiä + jakelukustannukset. Epäilen, että moni suostuu ilomielin maksamaan tuon.
Paitsi sinä, sinähän varastat silti, eikö niin? Äsken olit businessmallien asiantuntija langattomassa tiedonsiirrossa, nyt levyn äänittäminen (15%), tuottaminen, markkinoiminen (6%) ja jakelu+myynti (33%) ja alv ei maksa mitään? Ohitat myös sen, että artistien tuloista pieni osa tulee levymyynnistä ja myös sen, että esittämäsi graafin vieressä on toinen, "tulokauma musiikin digitaalisesta myynnistä pienlevy-yhtiöiden tapaan", eli se tavallinen malli, siinä levy-yhtiä saa 11 % ja artisti 11%.
adele kirjoitti:Sitten päästään vielä tähän formaatti-ongelmaan, joka on esiintynyt viime vuosikymmeninä. Laiteet ja formatit vaihtuvat… ja kun ostat saman levyn mp3:n, jonka olet jo nuoruudessasi ostanut kerran LP:nä ja sitten 90-luvulla CD:nä, niin missä on oikeus ja kohtuus? Kuinka monta kertaa kuluttajaa voidaan rahastaa samasta tuotteesta?
Etkö voi tehdä levystäsi MP3:a? En ymmärrä miten on mahdollista että tämä ei ole sinulle selvinnyt. Tästä oli Applelläkin ihan kamppiskin: RIP, BURN...
adele kirjoitti:
Suosittelisin referoimaan noita ”tietokirjailijoiden liiton materiaalia” kansantaijuisessa muodossa, kun ajat argumenttejasi. ”Kato-päivänkakkara-Googlesta” tai jostain ties mistä ei oikein toimi keskustelupalstalla.
Muutenkin, jos lukee joitain hyvää ja kasvattavaa, se kannattaa kerrata niin, että pystyy omin sanoin selittämään mitä tarkoittaa.
Mutta jos laitan linkin ja nimen, niin se sitten ei ole "name droppinkia"?
http://www.suomentietokirjailijat.fi/ed ... janoikeus/
adele kirjoitti:
Miksi se, että joku ryhtyy U.S.A:ssa kirjailijaksi, pitäisi olla joku tae siitä, että tuolla ammatilla pitäisi elää? Ja jos tuo ei ole 100%:a, joiden tulisi elää kirjottamalla, niin mikä se ”oikea” prosetti olisi? 96%? 72%? 49%? Aivan käsittämätön argumentti. En ole lainkaan vakuuttunut, että kaikilla kirjailijoilla olisi joku tärkeä sanoma meille.
Ei kai kukaan ole väittänyt että pitäisi olla. Se vain tarkoitta sitä, että kirjoittaminen on jo nyt taloudellisesti haasteelinen ammatti, saati silloin kun musiikin kähvellysmoodi ulottuu sinne. Kirjallisuuden Napster?
adele kirjoitti:
Hyvästä en tiedä, koska ihmisten maku on keskimäärin huono…. kehittymätön. Siitä olen varma, että ihmiset maksavat, jos kustannus on kohtuullinen saatuun hyötyyn nähden. Päivien warettaminen ja fileiden puukottaminen, asentaminen ja ongelmallisten päivitysten kanssa takkuilu voi olla jonkun pääasiallinen harrastus, josta saa kickinsä (ei siis ohjelmien käyttö), mutta ei kukaan jotain ohjelmaa käyttävä, ole hirveän innostunut tuosta ja maksaa mieluusti tekijälle kohtuullisen korvauksen mielenrauhastaan ja ajastaan.
Näin minäkin tuumin, mutta kuinka tuo sopii avauksesi kanssa, jossa kerrot että vohkit kaiken softan aina ja varastaisit hw:kin jos mahdollista?