P.S Ja ei nyt ole tarkoitus olla kiittämätön jo näin etukäteen, mutta jospa jätettäisiin ne "Osta se *** kun se on parempi" -tyyliset yhden rivin "vinkit" pois tällä kertaa. Niitä näkee tämänkaltaisissa ketjuissa nykyään aivan liikaa, eivätkä ne asianosaista hirveästi avita. Kiitos!
Muistinlisäys: 256 vai 512, siinäpä vasta pul
Keskustelua kannettavista
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
li0
Muistinlisäys: 256 vai 512, siinäpä vasta pul
Viesti Kirjoittaja li0 »
Olen kituuttanut signun mukaisella buukillani 256 Mb:n vakiomuistilla jo lähes vuoden, ja nyt olisi päivitystä tiedossa. Ehdin jo pistämään Data-Systemsiin tilauksen vetämään 83,60€ hintaisesta 512 Mb:n Kingston-kalikasta, mutta tulinpas sitten katumapäälle. Opiskelija kun olen, niin budjetti on aina mielessä. Käytän buukkiani pääasiassa irkkailuun, sähköpostin lukuun, nettiselailuun, musiikkikeskuksena, elokuvien katseluun, tekstinkäsittelyyn ja hyvin satunnaiseen erittäin alkeelliseen kuvankäsittelyyn. Ymmärrätte varmaan miksi 256 Mb perusmuisti ei ole älyttömästi elämääni haitannut. Kuitenkin esim. n. 5 ohjelman ollessa yhtäaikaisesti päällä tai vaikka levyn luvun/polton ollessa menossa, tahmaa homma luonnollisesti jo aika lailla. Muutaman kerran on käynyt niinkin, että koko kone on jämähtänyt (mielestäni) ilmiselvästä muistin puutteesta. Kysymykseni kuuluukin, onko 512-kalikka oikeasti järkevä vaihtoehto? Vai olisiko kaverilta 15€ hintaan saatava 256-kalikka mielekkäämpi ratkaisu? Tarkoitukseni on käyttää tätä konetta vielä ainakin viitisen vuotta, ja taloudellinen tilanteenikin olisi jotakuinkin valmis 512:n ostoon mutta... Mielipiteitä?
P.S Ja ei nyt ole tarkoitus olla kiittämätön jo näin etukäteen, mutta jospa jätettäisiin ne "Osta se *** kun se on parempi" -tyyliset yhden rivin "vinkit" pois tällä kertaa. Niitä näkee tämänkaltaisissa ketjuissa nykyään aivan liikaa, eivätkä ne asianosaista hirveästi avita. Kiitos!
-
MacFinn
Re: Muistinlisäys: 256 vai 512, siinäpä vasta
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
1) muistia ei ole koskaan liikaa
2) muistia ei ole koskaan tarpeeksi
3) 512 MB on minimi
Mulla on parhaillaan käsissä lainakone, 512 MB RAM ja tavallaan toimii tyydyttävästi mutta omassa on 1 GB ja eron huomaa.
Ja jos ajatellaan tuota utopistista viittä vuotta, sen 512 MB palikan joudut ostamaan. Toisaalta, ostamalla nyt tuon halvan, pärjäät kyllä ja menetys ei ole huimaava, jos joudut sen vaihtamaan isommaksi.
Neuvoni: jos budjetti kestää, 512. Jos ahistaa, osta se halpa 256.
Itse pyrin aina mahdollisimman suureen RAM määrään.
2) muistia ei ole koskaan tarpeeksi
3) 512 MB on minimi
Mulla on parhaillaan käsissä lainakone, 512 MB RAM ja tavallaan toimii tyydyttävästi mutta omassa on 1 GB ja eron huomaa.
Ja jos ajatellaan tuota utopistista viittä vuotta, sen 512 MB palikan joudut ostamaan. Toisaalta, ostamalla nyt tuon halvan, pärjäät kyllä ja menetys ei ole huimaava, jos joudut sen vaihtamaan isommaksi.
Neuvoni: jos budjetti kestää, 512. Jos ahistaa, osta se halpa 256.
Itse pyrin aina mahdollisimman suureen RAM määrään.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
tohveli
Viesti Kirjoittaja tohveli »
Kyllä minä tuon 512 palikan ottaisin ennemmin. Itselläni sigun mukainen PB ja olen ostamassa tähänkin vielä lisää muistia varmaankin gigan verran. Kyllä tää 512 on tämmönen ihan perusmuisti, että kyllä tällä jotenkin peruskäytössä pärjää, mutta sittenku alkaa olee noita ohjelmia tosi monta päällä ni kyllä sen sitte huomaa.
-
li0
Viesti Kirjoittaja li0 »
Noniin, tänään kävin hakemassa data-systemsistä 512 kalikan ja sitten piti vielä ostaa yksi ruuvari, joten loppujen lopuksi 86€ investointi. Mutta kannatti! Tahmaus loppui kuin seinään ja ohjelmatkin käynnistyvät nopeammin. Kyllä nyt kelpaa 
-
Jamac
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Itse pähkäilin 512 Megan ja 1 Gigan palikan välillä ja päätin että kyllä se on se + 1 Gigatavu. Ei kaduta yhtään.
Todella jännä ilmiö on se, että nykyään swappitiedostojen koko on kokoajan isompi kuin pelkällä 512 Megan vakiomuistilla. Sanoisin että todella yllättävää. Buutin jälkeen on helposti koko ajan vain tuo 64 megan vakioswappitiedosto olemassa, mutta kun alkaa oikeisiin hommiin niin Swappia on 2-3 Gigaa.
Mutta ei sitä kyllä huomaa, kone on melko liukas koko ajan, eli rantapalloa ei tarvitse juurikaan katsoa, sen takia että levyltä haetaan muistia, ja joskus oikein ihmetyttää jos jotain haetaan kovalevyltä. Sitäkin kuitenkin sattuu, eli vielä olisi varaa pistää täydet kaksi Gigaa tähän.
Todella jännä ilmiö on se, että nykyään swappitiedostojen koko on kokoajan isompi kuin pelkällä 512 Megan vakiomuistilla. Sanoisin että todella yllättävää. Buutin jälkeen on helposti koko ajan vain tuo 64 megan vakioswappitiedosto olemassa, mutta kun alkaa oikeisiin hommiin niin Swappia on 2-3 Gigaa.
Mutta ei sitä kyllä huomaa, kone on melko liukas koko ajan, eli rantapalloa ei tarvitse juurikaan katsoa, sen takia että levyltä haetaan muistia, ja joskus oikein ihmetyttää jos jotain haetaan kovalevyltä. Sitäkin kuitenkin sattuu, eli vielä olisi varaa pistää täydet kaksi Gigaa tähän.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka