eskofot kirjoitti:Linux näyttäisi joka tapauksessa yleensä täyttäneen SGI:n raudan paikan ko. teollisuudessa, ei Mac.
Tuskin kukaan on niin naiivi, etä kuvittelee noita hommia tehtävän yksinomaan jollain konekannalla. Kyllä siellä on kaikkia sekaisin, ja riippuu tarpeesta mitä kulloinkin käytetään.
Esim Z-brush mikä on suuressä määrin tulossa normiksi efektityössä ei edes toimi Linuxilla. Eikä uudemmat photarit. Totta kai tuota varten voidaan ostaa pari settiä ja artistia kun tarvitaan.
Sitten tuo Pixarin tilanne. Itse olen hyvin skeptinen sen suhteen että muka muuttivat koko prosessinsa Maceille (maksaa ja hyöty voi olla aikaan ja rahaan nähden liian pieni), en oikein jaksa uskoa. Osan ehkä. Vielä kun nyt sitten taas vaihdetaan uudelle arkkitehtuurille. Who knows, eikä tuo muuta sitä että tässä suhteessa Pixar on poikkeusasemassa. Lafka tuottaa itse suuren osan renderöinti, mallinnus ja animointi ratkaisuistaan. Ja on sidoksissa Appleen. Tämä ei ole normaali tilanne eri studioilla.
SGI:n koodi porttautuu hyvin pitkälle suoraan Linuxiin kuten jo mainittua. Linuxille on paljon tehokkaampia OpenGL ratkaisuja kuin Macille. Työaseman hinta on tehoon nähden alhaisempi ja toiminnoille kuten expose ei ole paljon merkitystä kun ei ole tarkoitus muutenkaan ajaa useampaa softaa samalla koneella. Ylläpito on olemassa, joten ei tarvitse artistin kuin osata käyttää ohjelmaa.
Ylipäätään softaa on olemassa sille paljon helpommin. Macille on Maya, mikä kyllä toimii, mutta ei yhtä hyvin kuin linuxilla tai windowsilla. Noille muille on sitten olemassa yhä lisää vaihtoehtoja, XSI, Houdini jne. Mikään ohjelma ei yksinään riitä, vaan sille tarvitaan purkkaa joka myös täytyisi portata.
Nyt saa joku korjata, mutta tietääkseni Macille ei ole olemassa mitään on-line edittiä joka työstää 2K kuvia reaaliajassa. Mitkään paremmista värikorjaussoftista eivät (vielä) toimi Macillä (täytyy sanoa että en ole kyllä ihan saletti tästä 'mitkään' osasta). Lustre on (ehkä) tulossa. Piranha ei skulaa. Mystika ei skulaa. Photari on aneeminen HDR formaattien editoinnin suhteen. Shake on nopeampi linuxilla. NUKE ei toimi Macillä. Combustion on aina jäljessä.
Totta hitossa se on Linux mikä korvaa(-si) SGI:n eikä Mac. Silti SGI:lle on vielä paikkansakin. Tilanne elää, ja macille tulevaisuus näyttää kyllä taas valoisalta, mutta aika ei ole ihan vielä kypsä. Ei high-endiin se on ihan jees.
Ja budjetit kyllä on kaikkialla, kuten esko jo mainitsikin.
EDIT : Lustre ei kyllä ole Linuxillekaan, vielä.
Mun maailmassani on hauskempaa.