Moi!
Potilaan tiedot:
Power mac G4
Virtuaalimuisti 641Mt
Sisäinen muisti 640Mt
L2-välimuisti: 256 kt
L3-välimuisti: 2Mt
Prosessori PowerPC G4
Kellotaajuus 867MHz
Käyttöjärjestelmä 9.2.1
Yskiskelee, kun pitäisi esim. kolmenkymmenen megan fh-tiedosto avata, käyttäytyy epäjohdonmukaisesti, välillä ei lataa tiedostoon liitettyjä kuvia, välillä lataa, välillä muuttaa tiedostoon linkitetyn cmyk-kuvan polun grayscaleksi, jolloin kuvaa ei luonnollisestikaan löydy, välillä ei anna edes päivittää linkkiä oikeaksi, välillä pläjäyttää kaikki kirjaimet päällekkäin (ja ala siinä sitten taittamaan 30 sivua uusiksi) ja välillä näyttää ihan normaalisti, työkaverin koneessa avaa saman tiedoston ihan normaalisti... Herjaa usein muistia jopa kun yrittäisi yhtä ainoaa tiedostoa avata... (ettei mitään taustalla)... Pitäisi kai tämän koneen ihan toimiva kampe olla mutta... Minun ei ole aiemmin tarvinnut itse koneen fysiikan päälle tajuta, se kuin olen käytellyt ohjelmia sujuvasti, mutta nyt on eri tilanne ja tuska polttelee pakaroita istuessani koneella...
Onko kenelläkään vinkkiä, mikä potilasta auttaisi?
Vinkkejä graafikolle
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Vinkkejä graafikolle
Viesti Kirjoittaja MacMercy »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Vinkkejä graafikolle
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Mac OS 9:n muistinohjaus ei ole maailman edistynein. Vinkkini sinulle olisi, että asentaisit koneeseen Mac OS X 10.4 eli Tiikerin. FreeHand MX toimii tuossa koneessa ihan sutjakkaasti.
Mac OS X jakaa muistia ohjelmille ihan eri tavalla kuin OS 9. Ysissä joudut itse määrittelemään FreeHandin muistin. Kympissä käyttis jakaa tarvittavan muistin.
Koneeseen voisit heittää myös hieman lisää keskusmuistia, eli rammia. Yhteensä 1Gt tekisi poikaa ja PowerMac tykkäisi siitä kuin hullu puurosta. Minulla on tuossa seinän takana 800MHz PowerMac jossa 1Gt muistia ja se pyörittää FreeHand MX (Mac OS X 10.4.2) ohjelmaa ja isojakin tiedostoja edelleen hienosti.
Jos päädyt kuitenkin pysymään ysissä, niin kokeilisin asentaa tuon FreeHandin uusiksi. Jos se ei auta, niin asentaisin koko käyttiksen puhtaana.
Toivottavasti toisen graafikon vinkit auttoivat edes hieman.![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mac OS X jakaa muistia ohjelmille ihan eri tavalla kuin OS 9. Ysissä joudut itse määrittelemään FreeHandin muistin. Kympissä käyttis jakaa tarvittavan muistin.
Koneeseen voisit heittää myös hieman lisää keskusmuistia, eli rammia. Yhteensä 1Gt tekisi poikaa ja PowerMac tykkäisi siitä kuin hullu puurosta. Minulla on tuossa seinän takana 800MHz PowerMac jossa 1Gt muistia ja se pyörittää FreeHand MX (Mac OS X 10.4.2) ohjelmaa ja isojakin tiedostoja edelleen hienosti.
Jos päädyt kuitenkin pysymään ysissä, niin kokeilisin asentaa tuon FreeHandin uusiksi. Jos se ei auta, niin asentaisin koko käyttiksen puhtaana.
Toivottavasti toisen graafikon vinkit auttoivat edes hieman.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Et kerro mikä Freehand kyseessä, toivottavasti ei 10.
Ehdotuksia:
– Downgreidaa FH ysiin
– Ota virtuaalimuisti pois
– Lisää FH:n omaa muistia ainakin 80 megaan
– Ota Freehandin preferensseistä pois HiresDisplay (Redraw-kohdasta)
– Ehkä myös päivittys --->9.2.2, työpöydän rakennus, fonttien tarkistus jne, vaikka tuo ei vaikutakaan systeemin ongelmalta. Mitä tarkoitat polun muuttumisella harmaasäyvyksi?
Ehdotuksia:
– Downgreidaa FH ysiin
– Ota virtuaalimuisti pois
– Lisää FH:n omaa muistia ainakin 80 megaan
– Ota Freehandin preferensseistä pois HiresDisplay (Redraw-kohdasta)
– Ehkä myös päivittys --->9.2.2, työpöydän rakennus, fonttien tarkistus jne, vaikka tuo ei vaikutakaan systeemin ongelmalta. Mitä tarkoitat polun muuttumisella harmaasäyvyksi?
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Kiitokset vinkeistä. Freehandin uudelleen asennus ei auttanut, joten jatkanen käyttiksen uudelleen asentamisella :-)
-
Ongelma esiintyi esimerkiksi fh 9:lla tehdyssä tiedostossa, sama cmyk-kuva (pieni alle 1 Mt) oli samalla sivulla kolme kertaa (eli taulukon soluissa kuvituksena), kahdessa solussa kuva näkyi oikein, kolmannessa oli ruksit päällä
Kun menin editoimaan linkeistä, niin kolmannen kuvan kohdalle olikin poluksi vaihtunut > savukkeet.tif grayscale "not found", < vaikka tällaista kuvaa ei siis todellakaan ollut edes olemassa. Kaksi muuta kuvaa olivat aivan oikein ja vielä samalla sivulla! Kun yritin päivittää linkin, niin eipä se onnistunutkaan, tuli vain herja että linkkiä ei voi päivittää? No, työkaverini avasi tiedoston ja hänellä kaikki näkyi ihan ok. Minulla satunnaisesti tekee tätä, välillä avaa ihan ok, välillä ei... MInä olen ihan [:S]
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Olen huomannut, että FreeHand ei oikein tykkää hyvää, jos SAMA kuva on eri kokoisena samassa dokumentissa. Jos se vielä sattuu olemaan JPG-muodossa, niin soppa on valmis. Kokeile tehdä tuosta kuvasta kolme eri versiota (ja niin, että ovat taitossa 1:1 koossa) ja linkitä ne uudelleen.
Katso, jos homma toimisi paremmin tällöin.
Katso, jos homma toimisi paremmin tällöin.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Katso myös FreeHandin versio, valitse vaikkapa Finderissa "File/Get Info" FreeHandin ohjelmatiedosto valittuna ja siitä pitäisi näkyä. Jos versio on 9.0.0, asenna 9.0.1-päivitys. Yksi päivityksen korjauksista on kuvien linkitysongelmiin liittyvä.
http://www.macromedia.com/support/freehand/downloads/fh9_updaters.html
Muuten pari samaa vinkit kuin aiemin mainituissa: Määritä FreeHandille lisää muistia, rakenna työpöytä uudelleen. Muistia määrittelet lisää Finderissa FreeHand suljettuna "Get Info" -ikkunan pudotusvalikon Memory-kohdasta, laita vaikka arvot 80000 ja 120000. Työpöydän uudelleenrakennuksen ohjeet tässä. Jos dokussa kuvattuja oireita ei ilmene, uudelleenrakennus ei ehkä ole tarpeen.
http://www.macromedia.com/support/freehand/downloads/fh9_updaters.html
Muuten pari samaa vinkit kuin aiemin mainituissa: Määritä FreeHandille lisää muistia, rakenna työpöytä uudelleen. Muistia määrittelet lisää Finderissa FreeHand suljettuna "Get Info" -ikkunan pudotusvalikon Memory-kohdasta, laita vaikka arvot 80000 ja 120000. Työpöydän uudelleenrakennuksen ohjeet tässä. Jos dokussa kuvattuja oireita ei ilmene, uudelleenrakennus ei ehkä ole tarpeen.
kaikki maailman vesi on homeopaattista kusta
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka