Itse olen katsellut tuulilasin läpi pyöräilijää joka makasi konepellilläni. Tuli yllättäen vauhdilla eteen, jalkakäytävän jatkeelta, jossa ei ollut pyörätietä. Tapaus ei edennyt viranomaisille asti, koska pyöräilijä myönsi heti syyllisyytensä, eikä mitään ihmeellisiä vaurioita tullut häneen, eikä autooni tullut mitään jälkiä. (se oli aikaa jolloin autoissa oli kromiset puskurit ja maskit, eikä muoviset maskin ympärystät) Pyöränsä meni huonoksi.jjari kirjoitti:Itsehän olen ajanut jalankulkijan yli autolla suojatiellä. Ja jouduin oikeuteen mutta syytteet kumottiin, vika ei ollut mun.Lare kirjoitti:Usein noin, useinmiten vika on 100% autoilijassa. Mutta pimeällä autoilijan täytyisi nähdä jalankulkija osatakseen jarruttaa. Jos mustissa vaatteissa Marraskuun vesisateessa huonossa katuvalaistuksessa liikkuu ilman heijastinta, kannattaa olla varovaisempi. Pimeät pyöräilijat ovat vielä pahempia yllättäjiä, koska ovat nopeampia. Heiltä tosin lakikin vaatii valot.mercury kirjoitti:Jos suojatielle yllättäen loikkaava jalankulkija onnistuu yllättämään autoilijan niin että jää auton alle, on auton tilannenopeus suojatien kohdalla ollut liian suuri. Mikäli ei kykene noudattamaan lakiin kirjattuja liikennesääntöjä, ei tulisi ajaa autolla lainkaan.
Ei kuollut.
Suojatien turvallisuudesta
-
Re: Uutisia maailmalta
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Re: Uutisia maailmalta
Viesti Kirjoittaja jjari »
Mä en nähnyt tuulilasin läpi mitään kun se oli kutakuinkin mun sylissä. Sitten nypittiinkin lasinsiruja rystysistä.hatey kirjoitti:Itse olen katsellut tuulilasin läpi pyöräilijää joka makasi konepellilläni. Tuli yllättäen vauhdilla eteen, jalkakäytävän jatkeelta, jossa ei ollut pyörätietä. Tapaus ei edennyt viranomaisille asti, koska pyöräilijä myönsi heti syyllisyytensä, eikä mitään ihmeellisiä vaurioita tullut häneen, eikä autooni tullut mitään jälkiä. (se oli aikaa jolloin autoissa oli kromiset puskurit ja maskit, eikä muoviset maskin ympärystät) Pyöränsä meni huonoksi.jjari kirjoitti:Itsehän olen ajanut jalankulkijan yli autolla suojatiellä. Ja jouduin oikeuteen mutta syytteet kumottiin, vika ei ollut mun.Lare kirjoitti:Usein noin, useinmiten vika on 100% autoilijassa. Mutta pimeällä autoilijan täytyisi nähdä jalankulkija osatakseen jarruttaa. Jos mustissa vaatteissa Marraskuun vesisateessa huonossa katuvalaistuksessa liikkuu ilman heijastinta, kannattaa olla varovaisempi. Pimeät pyöräilijat ovat vielä pahempia yllättäjiä, koska ovat nopeampia. Heiltä tosin lakikin vaatii valot.mercury kirjoitti:Jos suojatielle yllättäen loikkaava jalankulkija onnistuu yllättämään autoilijan niin että jää auton alle, on auton tilannenopeus suojatien kohdalla ollut liian suuri. Mikäli ei kykene noudattamaan lakiin kirjattuja liikennesääntöjä, ei tulisi ajaa autolla lainkaan.
Ei kuollut.
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Re: Suojatien turvallisuudesta
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Espanjan typerä laki ei tänne kuulu. Mielestäni autoilija pitää vapauttaa syyllisyydestä, jos yliajettavalla ei ollut heijastinta. Muutenkin jalankulkijat saavat syyttää itseään, jos jäävät alle. Suomessa vaan aina autoilija saa syyt niskoilleen ja jalankulkijat eivät koskaan opi. Kello oli tapahtuman mukaan 19.00 ja silloin oli oletettavasti myös turussa pimeää. Kaupungissakaan jalankulkijaa ei pakolla erota, jos hänellä ei ole heijastinta. Minulta ei tipu yhtään sääliä ihmisille jotka jäävät autonalle.arisel kirjoitti:Nuori nainen ajoi toisen yli TurussaKommentti uutisen jälkeen:Turkulaisnainen törmäsi autollaan lauantaina kello 19.00 suojatietä ylittäneeseen nuoreen naiseen.Suomessahan suojatiellä ei ole käytännössä mitään merkitystä - sitä ei noteerata millään tavalla; ei ole yksi kerta kun suojatien eteen pysähdyttyäni olen pelästynyt takaa tulleen auton ohitusta - kerran oli jäädä lastenvaunut alle. Suojatien merkki pitäisi ehkä muuttaa punakeltaiseksi...Otetaan sama laki käyttöön kuin Espanjassa: yliajosta tulee vuoden vankeustuomio. Ei selityksiä, ei alennuksia - vuosi vankeutta ja asenteet alkavat muuttua.
Mainitsit, että espanjassa saa vuoden tuomion tuosta yliajosta. Samalla voitaisiin antaa vuoden tuomio, jos kävelet ilman heijastinta. Sellainen 500€ voisi olla näpsäkkä tai miksei 12kk ehdoton tuomio. Ilman heijastinta kulkevat joutavatkin jäädä auton alle, koska muuten se järki ei mene päähän. Ihme kiihkoamista yhdestä yliajosta, koska joka päivä kuolee muutenkin ihmisiä ja niistä ei puhuta mitään. Tieliikenne laki puhuu, että auto pitää saada pysäytetyksi esteen ilmaantuessa suojatielle. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupungissa ajetaan max 20kmh nopeudella. Eräs pentukin meinasi jäädä minun alle kun ajoi vierellä kulkevaa pyörätietä pitkin minun rinnalla ja pieneen alamäkeen sai lisättyä vauhtia ja siitä sitten nurmikon ylitse eteen. Taas olisi syytetty autoilijaa, jos kuriton pentu olisi alle jäänyt. Pentu ei edes pysähtynyt vaikka kirosin ja huusin perään. Kyseessä oli joku 10-13v pojan koltiainen.
Minua huvittaa se laki, että jalankulkijalle on annettava esteetön kulku tien ylitse suojatien kohdalla. Missähän tämä toteutuu? Sakkoja saataisiin kirjoitettua urakalla, jos alettaisiin valvomaan ja liikenne takkuaisi entistä enemmän.
Niin taitaa olla jokaisessa liikennemerkissä tai ainakin ne heijastaa valoista hyvin. Silti tämä ei muuta ilman heijastinta kulkevaa näkyvämmäksi. Itse en kyllä keskustassa juurikaan liiku, koska sinne ei ole asiaa. Keskustassa sitten ollaankin varovaisempia, koska noita kaheleita kulkijoita on liikenteessä. Itselläni on nippu heijastimia ja autossani heijastinliivit, mutta nyt ne on äiteellä käytössä. Pitänee ostaa muutamat varaliivit samalla autoon, että apukuskinpaikalle eksyväkin voi käyttää niitä.mercury kirjoitti:Suojatien merkissä on heijastava pinta.
-
Viesti Kirjoittaja vinouma »
/V
-
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
Sehän olisikin tehokkain tapa viedä asiakkaat keskikaupungin liikkeiltä!vinouma kirjoitti:Autoijat pois katukuvasta ni ei tartte pelätä yliajoja!
/V
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jalankulkijat pois niin ei tulisi pahoinpitelyjä.vinouma kirjoitti:Autoijat pois katukuvasta ni ei tartte pelätä yliajoja!
Edit: Laitetaan hymiö varuilta niin ei tule väärinkäsityksiä.

-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
-
Joo ja varmaan myös mopoautottuomaril kirjoitti:Autot pois ja mopot kunniaan!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Ei. Ne kelvottomat pahvilaatikot tuolle liikenteessä vaarantavat kuljettajan ja muut liikenteessä olijat. Täysin kelvottomia laitteita kertakaikkiaan.Citruuna kirjoitti:Joo ja varmaan myös mopoautottuomaril kirjoitti:Autot pois ja mopot kunniaan!![]()
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Taitaa olla normaali ajattelutapa Jyväskylässä..M.P.T kirjoitti: Minulta ei tipu yhtään sääliä ihmisille jotka jäävät autonalle.
-
Eivätkö autoilijat koskaan oppisi?M.P.T kirjoitti:
Minua huvittaa se laki, että jalankulkijalle on annettava esteetön kulku tien ylitse suojatien kohdalla. Missähän tämä toteutuu? Sakkoja saataisiin kirjoitettua urakalla, jos alettaisiin valvomaan ja liikenne takkuaisi entistä enemmän.
Nimim. Autoilija vuodesta 1971
-
Olen samaa mieltä, paholaisen keksintötuomaril kirjoitti:Ei. Ne kelvottomat pahvilaatikot tuolle liikenteessä vaarantavat kuljettajan ja muut liikenteessä olijat. Täysin kelvottomia laitteita kertakaikkiaan.Citruuna kirjoitti:Joo ja varmaan myös mopoautottuomaril kirjoitti:Autot pois ja mopot kunniaan!![]()

![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Minusta se on oikein että jalankulkijalla on etuoikeus suojateillä. Se että lakia ei noudateta, ei tee järjestelystä huonoa. Jos lakia muutettaisiin, niin suojatiet joutaisi pois. Siinä vaan tulisi raitatietä ikävä, jos vilkas tie pitää ylittää lainsuojattomana.M.P.T kirjoitti:Minua huvittaa se laki, että jalankulkijalle on annettava esteetön kulku tien ylitse suojatien kohdalla. Missähän tämä toteutuu? Sakkoja saataisiin kirjoitettua urakalla, jos alettaisiin valvomaan ja liikenne takkuaisi entistä enemmän.
-
Anno dazumal - 1980-luvulla - muuan varomaton Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri paljasti vahingossa, että suojateiden määrä pidetään minimissä, koska tilastoissa näyttää rumalta, jos joku jää auton alle suojatiellä.Lare kirjoitti:Minusta se on oikein että jalankulkijalla on etuoikeus suojateillä. Se että lakia ei noudateta, ei tee järjestelystä huonoa. Jos lakia muutettaisiin, niin suojatiet joutaisi pois. Siinä vaan tulisi raitatietä ikävä, jos vilkas tie pitää ylittää lainsuojattomana.M.P.T kirjoitti:Minua huvittaa se laki, että jalankulkijalle on annettava esteetön kulku tien ylitse suojatien kohdalla. Missähän tämä toteutuu? Sakkoja saataisiin kirjoitettua urakalla, jos alettaisiin valvomaan ja liikenne takkuaisi entistä enemmän.
Muitakin paljastuksia tuli samassa palaverissa, kuten esim. se, että insinöörejämme ei kiinnosta, kuinka kauan jalankulkijalta menee risteyksessä: kolmen kadun ylitys ja kuusi odotusta liikennevaloissa ei ole ongelma.
Nimim. Jalankulkija vuodesta 1953
-
Onko se ongelma odottaa 6 valoa? Odotetaanhan me autotkin liikennevaloissa, joten miksi kävelijä ei voisi odottaa? Itse olin viimeksi 30.7.2011 jalankulkijana liikennevaloissa.OmenaOnPunainen kirjoitti: Anno dazumal - 1980-luvulla - muuan varomaton Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri paljasti vahingossa, että suojateiden määrä pidetään minimissä, koska tilastoissa näyttää rumalta, jos joku jää auton alle suojatiellä. Muitakin paljastuksia tuli samassa palaverissa, kuten esim. se, että insinöörejämme ei kiinnosta, kuinka kauan jalankulkijalta menee risteyksessä: kolmen kadun ylitys ja kuusi odotusta liikennevaloissa ei ole ongelma. Nimim. Jalankulkija vuodesta 1953
Nämä tien tukkeet kuuluvat pyörätielle ja tuo sallittu mopoille kyltti on huono keksintö. Ennen luki mopoilta kielletty ja se pitäisi palauttaa niihin harvoihin paikkoihin. Mopon paikka on pyörätiellä.tuomaril kirjoitti:Autot pois ja mopot kunniaan!
Suojatiet pitäisi laittaa liikennevalojen taakse, ettei nuo kaikki ole itseään sinne tunkemassa. On jo tarpeeksi ärsyttävää käydä niitä harvoja kertoja keskustassa. Kun on liikennevalot niin ei tarvitse vääntää kättä siitä kenen vuoro on mennä. Silti se Heijastin pitäisi olla jokaisella. Suojatielle tulevaa ei erota, jos hän on mustassa asusteessa liikkeellä. Ne katuvalot eivät tuo sitä jalankulkijaa näkyville.Lare kirjoitti:Minusta se on oikein että jalankulkijalla on etuoikeus suojateillä. Se että lakia ei noudateta, ei tee järjestelystä huonoa. Jos lakia muutettaisiin, niin suojatiet joutaisi pois. Siinä vaan tulisi raitatietä ikävä, jos vilkas tie pitää ylittää lainsuojattomana.
Lainasit aika typerästi kommenttiani ja asiayhteys katosi samantien. Jos heijastinta liikkuva jää auton alle niin saa syyttää itseään. Eläkä myöskään tee tuosta yleistystä jyväskyläläisiä kohtaan. Taas unohdetaan heijastimet ja syytetään autoilijoita. Onko se sana ihmisten vaikea ymmärtää? Hei-jas-tinOmenaOnPunainen kirjoitti: Taitaa olla normaali ajattelutapa Jyväskylässä..
-
-
Eihän näistä kannattaisikaan kinastella. Olet siinä oikeassa, mutta jännästi jokaisesta asiasta tulee aina riitaa ihmisille. Kun katsoo muitakin topic:eja niin sen huomaa. Et ole ainoa kuka ajaa ja käveleeCitruuna kirjoitti:Minä en näe tässä mitään syytä kinasteluun. Eiköhän jalankulkijat ja autolla ajavat ole samoja ihmisiä. Minä ainakin kuljen sekä autolla, kävellen että polkupyörällä, ja tuskin olen ainoa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacMees »
Ja täällä myös jalankulkijoilla on heijastinpakko.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Tuo heijastinpakko pitäisi saada tännekin, kun ei kerta oma äly riitä siihen, niin sitten pakosta ja sanktion uhalla.MacMees kirjoitti:Vastoin yleistä luuloa, täällä Eestissä autoilijat kunnioittaa suojatietä. Välillä näkee suorastaan hengenvaarallisia viime hetken lukkojarrutuksia kun autoilijat antavat jalankulkijoiden mennä ensin.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Itseäni hirvitti tuo liikenne tallinnassa jo vuonna 1993, mutta onhan se meno paljonkin muuttunut niistä ajoista. Muutamia vuosia sitten piritan sataman (vene oli siel) lähettyvillä nuoriso kruisaili porschella yms, mutta silti en huomannut mitään outoa. Toisaalta tallinnassa taksikuskien meno on rankempaa kuin Suomessa. Siellä oppii tietämään miksi kartanlukijalla on se kahva oven yläpuolella. Enpä muista kenenkään nähneeni auton alle jääväni tallinnassa. Heijastin pakko on hyvä asia ja meidän pitäisi ottaa mallia siitä täällä Suomessa. Muutama vuosi ja Viro porhaltaa Suomen ohitse kaikessa, mutta siksi meidän pitää se heijastinpakko saada tänne.MacMees kirjoitti:Vastoin yleistä luuloa, täällä Eestissä autoilijat kunnioittaa suojatietä. Välillä näkee suorastaan hengenvaarallisia viime hetken lukkojarrutuksia kun autoilijat antavat jalankulkijoiden mennä ensin.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Just joo. Oon ollut muutaman kerran vähällä jäädä moottoriajoneuvon yliajamaksi, mm. suojatiellä keskellä kirjasta päivää. Kaikissa tapauksissa kyseessä on ollut moposkootteri. Vika ei tietenkään ole ajoneuvossa, vaan niillä liikkuvien nuorten älyn vähäisyydessä.tuomaril kirjoitti:Autot pois ja mopot kunniaan!
Ei todellakaan ole. Joskus kymmeniä vuosia sitten kun mopoja oli suhteellisen harvassa tää vielä pelasi, mutta ei enää. Oulussa mopot ajettiin pyöräteiltä pois viime vuonna, kun tilanne oli mennyt siihen että liikenneonnettomuuksia joissa oli toisena osapuolena mopo, tapahtui keskimäärin kymmenen viikossa!M.P.T kirjoitti:Nämä tien tukkeet kuuluvat pyörätielle ja tuo sallittu mopoille kyltti on huono keksintö. Ennen luki mopoilta kielletty ja se pitäisi palauttaa niihin harvoihin paikkoihin. Mopon paikka on pyörätiellä.
Suht painava 50 km/h liikkuva ajoneuvo, jotka vielä esiintyvät useamman kappaleen laumoina, ei kuulu kevyen liikenteen väylälle jossa on pieniä lapsia, koirien ulkoiluttajia, rullaluistelijoita jne.
Minusta on itsestäni jo tarpeeksi pelottavaa, muiden kannalta siis, ajaa kelvillä maantiepyörällä 30+ km/h.
-
On varmaan meno muuttunut siitä kun itse ajoin mopolla. Jotenkin vaan tuntuu, että mopoja oli liikenteessä silloin ennen enemmän. Ainakin kylillä näkyi nuoruudessa enemmän mopoja. Tietenkin, jos taajamien ulkopuolella pysyisivät pyörätiellä, mutta taajamissa ajokaistalla.mercury kirjoitti:Ei todellakaan ole. Joskus kymmeniä vuosia sitten kun mopoja oli suhteellisen harvassa tää vielä pelasi, mutta ei enää. Oulussa mopot ajettiin pyöräteiltä pois viime vuonna, kun tilanne oli mennyt siihen että liikenneonnettomuuksia joissa oli toisena osapuolena mopo, tapahtui keskimäärin kymmenen viikossa!Suht painava 50 km/h liikkuva ajoneuvo, jotka vielä esiintyvät useamman kappaleen laumoina, ei kuulu kevyen liikenteen väylälle jossa on pieniä lapsia, koirien ulkoiluttajia, rullaluistelijoita jne. Minusta on itsestäni jo tarpeeksi pelottavaa, muiden kannalta siis, ajaa kelvillä maantiepyörällä 30+ km/h.M.P.T kirjoitti:Nämä tien tukkeet kuuluvat pyörätielle ja tuo sallittu mopoille kyltti on huono keksintö. Ennen luki mopoilta kielletty ja se pitäisi palauttaa niihin harvoihin paikkoihin. Mopon paikka on pyörätiellä.
-
Oletko auto? Odotatko yhdessä risteyksessä kuusi kertaa?M.P.T kirjoitti:Onko se ongelma odottaa 6 valoa? Odotetaanhan me autotkin liikennevaloissa, joten miksi kävelijä ei voisi odottaa? Itse olin viimeksi 30.7.2011 jalankulkijana liikennevaloissa.OmenaOnPunainen kirjoitti: Anno dazumal - 1980-luvulla - muuan varomaton Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri paljasti vahingossa, että suojateiden määrä pidetään minimissä, koska tilastoissa näyttää rumalta, jos joku jää auton alle suojatiellä. Muitakin paljastuksia tuli samassa palaverissa, kuten esim. se, että insinöörejämme ei kiinnosta, kuinka kauan jalankulkijalta menee risteyksessä: kolmen kadun ylitys ja kuusi odotusta liikennevaloissa ei ole ongelma. Nimim. Jalankulkija vuodesta 1953
Niin, niin: eihän siellä Käpykylässä tietenkään ole kärrypolkua leveämpiä katuja, mutta meillä Stadissa on kaksiajorataisia, jotka risteävät. Odotuksia on siis usein kuusi per risteys, koska yhtä ylitysmahdollisuutta ei aina ole.
Olin ensimmäisen kerran autoilijana - ja liikennevaloissa - autokoululaisena syksyllä 1970. En ole vieläkään auto.
-
Täällä on todistusaineistoa autonajokortin saaneidenkin vähä-älyisyydestä, joten on turha syyttää nuoria.mercury kirjoitti:Just joo. Oon ollut muutaman kerran vähällä jäädä moottoriajoneuvon yliajamaksi, mm. suojatiellä keskellä kirjasta päivää. Kaikissa tapauksissa kyseessä on ollut moposkootteri. Vika ei tietenkään ole ajoneuvossa, vaan niillä liikkuvien nuorten älyn vähäisyydessä.tuomaril kirjoitti:Autot pois ja mopot kunniaan!
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Luin taannoin uutisen, jossa kerrottiin jalankulkijan suojatielle tappaneen saaneen rangaistukseksi 600 €uron sakon.jjari kirjoitti:Itsehän olen ajanut jalankulkijan yli autolla suojatiellä. Ja jouduin oikeuteen mutta syytteet kumottiin, vika ei ollut mun.Lare kirjoitti:Usein noin, useinmiten vika on 100% autoilijassa. Mutta pimeällä autoilijan täytyisi nähdä jalankulkija osatakseen jarruttaa. Jos mustissa vaatteissa Marraskuun vesisateessa huonossa katuvalaistuksessa liikkuu ilman heijastinta, kannattaa olla varovaisempi. Pimeät pyöräilijat ovat vielä pahempia yllättäjiä, koska ovat nopeampia. Heiltä tosin lakikin vaatii valot.mercury kirjoitti:Jos suojatielle yllättäen loikkaava jalankulkija onnistuu yllättämään autoilijan niin että jää auton alle, on auton tilannenopeus suojatien kohdalla ollut liian suuri. Mikäli ei kykene noudattamaan lakiin kirjattuja liikennesääntöjä, ei tulisi ajaa autolla lainkaan.
Ei kuollut.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka