M.P.T kirjoitti: Silti amerikka on muovisempi kuin Suomi. Minulle ei olisi mitään ongelmaa elää ilman yhtään amerikkalaista tuotetta. Ainut jenkkilässä valmistettu tuote löytyy roskiksesta ja se on karkkipussi.
.
M.P.T kirjoitti: Silti amerikka on muovisempi kuin Suomi. Minulle ei olisi mitään ongelmaa elää ilman yhtään amerikkalaista tuotetta. Ainut jenkkilässä valmistettu tuote löytyy roskiksesta ja se on karkkipussi.
.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
hatey kirjoitti:Kiina on hieno maa, siellä tehdään kaikki maailman tavarat.
Olet kyllä oikeassa ja niitä tekevät kauniit kiinattaret. Kiina. Tuo nousevan auringon maa tuolla kaukana idässä.
Tauvo kirjoitti:
M.P.T kirjoitti:
Tuotteissa ei ole made in usa leimaa
Täältä löytyy neljä Kiinassa valmistettua Mac-tietokonetta, eikä ensimmäistäkään usalaista.
Niillä usa leimoilla olevat koneet voisivat olla aika keräilyharvinaisuuksia.
Viimeksi muokannut M.P.T, 20.12.2011 klo 15.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
Ähh, en jaksanut lukea koko ketjua, eli anteeksi jos viestissäni on näkökantoja tahi ajatuksia jotka on jo esitetty aiemmin.
Minä haluaisin käydä U.S.A:ssa. Ehdottomasti. Haluaisin ajaa Pohjois amerikan halki, kierrellen kaarrellen, ja aikaa käyttäen.
Haluaisin selvyyden siihen miksi? Ne Usan kansalaiset jotka olen tavannut, ovat todella mukavia, sivistyneitä ihmisiä, tosin historian tiedot heillä kaikilla ovat vähän hupaisan heikot, koulutuksesta riippumatta. Tosin otantani on siinä mielessä kovin huono että luonnollisesti olen tavannut vain varakkaampaa väkeä, koska köyhillähän on siellä sama kuin täälläkin, meillä ei ole varaa matkustaa.
Siis miksi, kuva amerikkalaisista on täällä niin kovin huono? Kuitenkin se on maa josta tulevat autot joilla ajamisesta pidän eniten, tietokoneet ja puhelimet joita haluan käyttää, ja kuten ennenkin mainittu, siellä tehdään hyvinkin hyviä, viihdyttäviä elokuvia.
En usko että kyse on pelkästään resursseista joita suurella ja mahtavalla maalla on käytössään? Eikä polittinen järjestelmäkään minua hirveästi vakuuta innovatiivisuudellaan. Eli, mistä johtuu se että kansa jota helposti pidetään maailman typerimpänä, tuottaa kuitenkin monet maailman parhaista tuotteista ja ideoista?
Ja tämän vastapainona, haluaisin myös ajaa jollakin kulkuneuvolla naapurimme Venäjän poikki. Tämä vertailu olisi ollut kyllä mielenkiintoisempi tehdä muutama vuosikymmen aiemmin. Venäjäläisiä olen tavannut paaljon enemmän kuin Ameriikkalaisia, mutta yksi yhteinen tekijä heistä löytyy! Hirmuisen mukavia ihmisiä!
Ja itseasiassa, kaikkialla missä olen käynyt, siis euroopassahan sitä vain, joka paikassa on hirmuisen kivoja ihmisiä. Aika jännää että nämä ihmiset jotka ovat hirmu kivoja ja mukavia, eivät tule toimeen keskenään.
Vaan lieneekö sitten niin etteivät johtajat tule toimeen keskenään? Nehän ne kärhämöi keskenään, ja niiden kärhämöinnin takia me tavalliset ihmiset sitten kärsimme.. Mikä niitä johtajia vaivaa?
Vaikka, kyllä, itseasiassa olen kyllä tavannut suomalaisia ihmisiä, semmoisia jotka olemme ihan itse valinneet meitä johtamaan, ja nekin kyllä on olleet aika kivoja tyyppejä. Tosin täytyy kyllä myöntää että aika moni kansan edustaja on ollut vähän keskivertoa hölmömpi...
Johtuu varmaan siitä että eduskuntaan valitaan vähän samalla tavalla kuin talo-yhtiön hallitukseen, ne jotka on hölmöimpiä, eivätkä tajua kieltäytyä, kun muut haluaa käyttää senkin ajan katsellen telkusta niitä amerikkalaisten tekemiä saippua sarjoja. Ne fiksummat...
Ja lienee muualla, jopa ameriikassa samanlainen tapa, valita ne johtajat.
Viimeksi muokannut janosh, 20.12.2011 klo 17.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Tuo veto taloyhtiöön valittavista edustajista oli kerrassaan huippu. Monesti asia on näin ja kaikkein tyhmimmät sinne päätyvät, mutta monesti myös se taloyhtiön kyylä päätyy niihin hommiin. Kyylä tietää talon asiat paremmin kuin CIA kansalaisistaan. Onhan joka maassa mukavia ihmisiä ja kuten sanonta kuuluu : Jokaiseen omenakoriin mahtuu muutama mätä omena. Tietenkin se olisi erikoista nähdä tätä normaalia työväenluokkaa ja puhuttaa niitä. Olen kiskonut erään jenkki jannun auton sohjosta pois Suomessa. Noh. Hänhän olisi tarjonnut koiranmakkaraa minulle kiitokseksi, mutta sanoin etten omista koiraa. Seuraavana päivänä hän toi minulle omenoita Suomessa olen nähnyt näitä normali ihmisiä paljonkin ja normaalilla tarkoitan perus työväenluokkaa (duunari perhe). Osalla ei ole mahdollisuutta matkustella Suomessakaan ja epäilen, että nämä ovat samanlaisia Venäjällä, Suomessa ja Ameriikassa. Simpsonit tuskin eroaa paljoa tyypillisestä amerikkalaisesta perheestä. Aika lähellä kuitenkin ollaan ja veikkaan, että lähempänä kuin pulmuset tai south park sarjoissa esiintyvät perheet.
Minua kiinnostaisi edelleen kokea tuo autollla venäjän halki, mutta temppu voisi olla vaarallinen. Suomen halki olenkin jo painellut Useampaakin valtatietä, joten se on koettu. Portugalista Puolaan reissu kiinnostaisi minua enemmän, koska kulttuuri vaihtuisi nopeampaan ja myös kieli vaihtuisi. Venäjän halki olisi pakko ajaa Land Rover defenderillä yms, mutta euroopan halki voisi ajella ihan perus golfilla. Route 66 ei ole kovin kummoinen sen ajaneiden mukaan. Ennemmin kannattaa ajaa muita reittejä, mutta nämä ovatkin matkailijoiden kommentteja.
Olisihan se parasta, jos presidentit ratkaisisivat kiistansa kehässä. Näin ei tarvitsisi aseilla uhitella yms.
Kaverini kävi kanadassa ja siellä tullissa kuulemma sai hyvän kuvan amerikkalaisista turisteina. Eivät kuitenkaan olleet niin räävittömiä kuin britit, mutta muuten olivat yksinkertaisia. En tiedä tuliko tämä mielikuva mistä, mutta ainakin asiat tehdään toisin kuin euroopassa. Jenkkimatkustajille oli oma portti varattu lentokentällä vaikka matkasivatkin eri paikkoihin. Tiedä sitten oliko väliaikainen vai pysyvä ratkaisu.
Viimeksi muokannut M.P.T, 20.12.2011 klo 18.28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
mikaw_ kirjoitti:Ööö minä olen kyllä itse useimmiten kirjoitellut miten vanhat juoksuhaudat vasemmisto-oikeisto on aikansa elänyttä. Minä en IMO politisoinut keskustelua alunperin, vaan joku muu teki sen ensin. Hän kirjoitteli, että USA:ssa "minä minä jotain". Kuitenkin termi "vasemmisto" on ihan käypä kuvaamaan sitä väkeä, joka haluaa ottaa väkivalloin osan ihmisten tuottamasta "arvosta" ja omaisuudesta.
No minusta sinä olet keskittynyt demonisoimaan komminismiksi kaikkea mikä liittyy länsimaiseen hyvinvointivaltioajatukseen, luokittelemaan ministereitä vasemmistohuligaaneiksi jne. Kun asiaa kummeksuu, paljastuu jokin hirveän sekava ja omintakeinen vyyhti, joka on kudottu milloin mistäkin ja jonka osat on nimetty miten tahtoo tai hyvin marginaalisen näkökulman kautta. Jos joku on esittänyt ketjussa että USA (ja oikeisto) korostaa perinteisesti yksilön vastuuta, siinä missä pohjoismaat (ja vasemmisto) yhteisvastuuta niin sehän on ihan kuvaava näkemys. Sen sijaan sinä sotket kuvailuun äärimmäisen ideologisesti värittyineitä, mutta itse neutraaliksi kokemiasi kantoja – kuten yllä – jossa ilmeisesti progressiivinen verotus ja tulonsiirrot (jota siis kannattaa koko läntinen maailma) ovatkin rosvousta.
mikaw_ kirjoitti:Jos joku on esittänyt ketjussa että USA (ja oikeisto) korostaa perinteisesti yksilön vastuuta, siinä missä pohjoismaat (ja vasemmisto) yhteisvastuuta niin sehän on ihan kuvaava näkemys. Sen sijaan sinä sotket kuvailuun äärimmäisen ideologisesti värittyineitä, mutta itse neutraaliksi kokemiasi kantoja – kuten yllä – jossa ilmeisesti progressiivinen verotus ja tulonsiirrot (jota siis kannattaa koko läntinen maailma) ovatkin rosvousta.
Ei olisi tainnut Applea syntyä hyvinvointi Suomeen koskaan. Nokia kuitenkin syntyi.
Koko valtion olemassaolo perustuu tosiasiaan, jossa valtiolla on suurimmat pyssyt ja väkivaltamonopoli. Verotus perustuu käytännössä väkivallan uhkaan, maksat tai lennät häkkiin. En ole 100% vakuuttunut, että valtio on aina ihmisen paras ystävä. Ymmärrän silti jonkinlaisen verotuksen tarpeellisuuden. Yksilönvapaus tulisi nähdä kuitenkin muuna kuin itsekkyytenä.
mikaw_ kirjoitti:Jos joku on esittänyt ketjussa että USA (ja oikeisto) korostaa perinteisesti yksilön vastuuta, siinä missä pohjoismaat (ja vasemmisto) yhteisvastuuta niin sehän on ihan kuvaava näkemys. Sen sijaan sinä sotket kuvailuun äärimmäisen ideologisesti värittyineitä, mutta itse neutraaliksi kokemiasi kantoja – kuten yllä – jossa ilmeisesti progressiivinen verotus ja tulonsiirrot (jota siis kannattaa koko läntinen maailma) ovatkin rosvousta.
Ei olisi tainnut Applea syntyä hyvinvointi Suomeen koskaan. Nokia kuitenkin syntyi.
Koko valtion olemassaolo perustuu tosiasiaan, jossa valtiolla on suurimmat pyssyt ja väkivaltamonopoli. Verotus perustuu käytännössä väkivallan uhkaan, maksat tai lennät häkkiin. En ole 100% vakuuttunut, että valtio on aina ihmisen paras ystävä. Ymmärrän silti jonkinlaisen verotuksen tarpeellisuuden. Yksilönvapaus tulisi nähdä kuitenkin muuna kuin itsekkyytenä.
Niin, taas pointtisi alkaa jollain kiinnostavalla väittämällä, sitten katoaa ote. IT-Nokia eli koska oli aivan paholainen valtiontuki, konkkaanhan se olisi mennyt jo 80-luvulla ilman. Koko valtion koulutuspolitiiikaa jopa muokattiin jotta Keilaniemi olisi tyytyväinen 90-luvun lopulla, uskomattomia määriä Tekesin kautta laitettiiin pelkästään GSM-kehittelyyn, yms yms. Hyvin kävi. Verotuloja tuli lopulta paljon ja syntyi alihankkijoitakin armeija. Valitettavasti siirtymä palvelujen aikaan ei oikein futannut, mutta eipä toiminut Ericssonille eikä Motorolallekaan. Tai Blackberrylle.
Niin, taas pointtisi alkaa jollain kiinnostavalla väittämällä, sitten katoaa ote. IT-Nokia eli koska oli aivan paholainen valtiontuki, konkkaanhan se olisi mennyt jo 80-luvulla ilman. Koko valtion koulutuspolitiiikaa jopa muokattiin jotta Keilaniemi olisi tyytyväinen 90-luvun lopulla, uskomattomia määriä Tekesin kautta laitettiiin pelkästään GSM-kehittelyyn, yms yms. Hyvin kävi. Verotuloja tuli lopulta paljon ja syntyi alihankkijoitakin armeija. Valitettavasti siirtymä palvelujen aikaan ei oikein futannut, mutta eipä toiminut Ericssonille eikä Motorolallekaan. Tai Blackberrylle.
[nokia offtopic]Ja Nokia lisäksi heittäytyi tahallaan vuoden 2007 kehityksen kelkasta ja alkoi muka "optimoida" tuottoa. Huonosti kävi. Vaikka Nokian palvelut olivat mitä olivat, tai niitä ei ollut ollenkaan, tai ne olivat surkeita, niin Nokia olisi voinut jatkaa teknisenä keihäänkärkenä olemista. Sen sijaan se osa luovutettiin Samsungilla vapaaehtoisesti. Koko Nokian strategia Kallasvuon aikana ryhtyä "palvelutaloksi" oli aivan käsittämätön. Miten Nokia olisi voinut muka kilpailla MS:n, Googlen ja Applen kanssa. Apple sen sijaan pärjäsi hyvin, koska Steve Jobs, ainakin julkisuuden tietojen mukaan, halusi tehdä ensisijaisesti loistavia tuotteita toisin kuin Nokia, joka kuvitteli voivansa rahastaa iänikuisella tekniikalla vuosikausia. Nokian laitteiden speksit ja käyttis jäivät junnaamaan vuoden 2007 jälkeen, kun N95 julkaistiin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea N95:n jälkeen tapahtui yrityksessä. Ajatelkaapa mikä Nokian tila olisi voinut olla nyt, jos siellä olisi alettu heti vuonna 2007 rakentamaan omaa kosketusnäytöille perustuvaa käyttöjärjestelmää puhtaalta pöydältä, sen sijaan että symbianista yritettiin purkkavirittää kosketusnäytöille sopivaa versiota. Nokian kehittelemä käyttis olisi voinut olla nyt siinä asemassa, jossa android on .
Nokiaan on syydetty valtion rahaa ja jotkut ehtivät aikoinaan "rahastaa" Nokia optioilla itselleen sievoisen omaisuuden. Herää kysymys siitä, että kuinka oikeudenmukaista on syytää veronmaksajain rahaa yritykselle, jonka kautta sitten sattumankaupalla osa porukasta pääsee rikastumaan. Tietysti Nokia maksoi paljon veroja ja nokialaisten tilipusseista valui rahaa myös ympäristöön, mutta silti suhtaudun tällaiseen valtion tukemiseen epäilevästi. Veronmaksajien rahoilla tuetaan jonkun porukan vaurastumista, siitä on neutraalisuus kaukana.[/nokia offtopic]
Ihanalla Ameriikanmaallasi on suuremmat pyssyt ja väkivaltaisempi väkivallan monopoli kuin Suomella...
Anarkoliberalismi on tietysti sinänsä hupaisaa, mutta et esitä mitään, mitä ei olisi luettu satoja kertoja.
OmenaOnPunainen kirjoitti:Ihanalla Ameriikanmaallasi on suuremmat pyssyt ja väkivaltaisempi väkivallan monopoli kuin Suomella...
USA:ssa on suurempi yksilönvapaus. Esim. USA:n kovemmat rangaistukset juontuvat siitä, että suurempien vapauksien myötä toisten vapauksien loukkaamisista rangaistaan kovemmin. Henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaaminen on "synneistä" suurimpia. Suomessa taas saa melkein vapaasti pätkiä nakkijonossa porukkaa päähän.
Anarkoliberalismi on tietysti sinänsä hupaisaa, mutta et esitä mitään, mitä ei olisi luettu satoja kertoja.
En edusta mitään anarkoliberalismia, enkä olisi väittänyt esittäväni sinällään mitään uutta. Suomessa tosin kaikki muu, kuin "sosialistinen näkemys" tulkitaan jotenkin oudoksi.
mikaw_ kirjoitti: Herää kysymys siitä, että kuinka oikeudenmukaista on syytää veronmaksajain rahaa yritykselle, jonka kautta sitten sattumankaupalla osa porukasta pääsee rikastumaan. Tietysti Nokia maksoi paljon veroja ja nokialaisten tilipusseista valui rahaa myös ympäristöön, mutta silti suhtaudun tällaiseen valtion tukemiseen epäilevästi. Veronmaksajien rahoilla tuetaan jonkun porukan vaurastumista, siitä on neutraalisuus kaukana.
Varmasti kymmeniä vuosia pohditaan sitä, miksi Nokia-kone hyytyi ja mikä sai sen käyntiin. Tarkastelussa auttaa se, kun vertaa muihin, Applea lukuunottamatta kaikki läntiset alan talot ovat tyssänneet, viimeksi Blackberry. Nokialla olisi ollut mahdollisuutensa, mutta siltä puuttui visionääri. Kallasvuo ei todellakaan ollut sellainen. Nokiaa hallitsi 2000-luvun alussa itsetyytyväisten Symbianuskoisten insinöörien klaani, joille käytettävyys ja laatu eivät olleet ihan ykkösiä. Palveluihin suuntautuminen oli ihan oikea askel, päivastoin kuin väität, sillä pelkällä kovolla ei enää pärjää. Mutta toteutus oli mitä oli. Surullista. Minä olen Nokian pomojen kanssa jutellut asiasta muutamassa tilaisuudessa, ja vaikutelma on se, että olivat vain täynnä itseään ja ns. pihalla. Ei nyt niin kuutamolla kuin sinä yhteiskunnallisissa asioissa, mutta ei kaukanakaan. (;
mikaw_ kirjoitti:En edusta mitään anarkoliberalismia, enkä olisi väittänyt esittäväni sinällään mitään uutta. Suomessa tosin kaikki muu, kuin "sosialistinen näkemys" tulkitaan jotenkin oudoksi.
Noin yleisellä tasolla: se että äärimmäisyysmies netissä näkee itsensä itsenäisenä ajattelijana eikä papukaijattamansa klisheisen aatteen edustajana on itsessään tautologinen klishe.
Viimeksi muokannut eskofot, 22.12.2011 klo 10.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OmenaOnPunainen kirjoitti: yhden yksilön vapaus vähentää toisen yksilön vapautta.
Tää on muuten hyvä pointti tuoda esiin. Nykyään puhutaan ainoastaan vain ns. positiivisesta vapaudesta. Minun vapauteni tehdä jotain saattaa rajoittaa jonkun toisen vapautta.
OmenaOnPunainen kirjoitti:Tosiasiassa kussakin yhteiskunnassa, kunakin aikana, yksilönvapauden kokonaismäärä on vakio: yhden yksilön vapaus vähentää toisen yksilön vapautta.
Höpsis! Pohjois-Koreassa ei varmasti ole yksilönvapauden kokonaismäärä vakio, kyllä kokonaismäärä lisääntyy kun siirrytään demokratiaan. Asia erikseen on se että onko "yksilönvapauden kokonaismäärä" edes mitenkään mielekäs käsite.
OmenaOnPunainen kirjoitti:Tosiasiassa kussakin yhteiskunnassa, kunakin aikana, yksilönvapauden kokonaismäärä on vakio: yhden yksilön vapaus vähentää toisen yksilön vapautta.
Höpsis! Pohjois-Koreassa ei varmasti ole yksilönvapauden kokonaismäärä vakio
Tottakai se on vakio! Pohjois-Koreassa se on vain keskittynyt muutamille yksilöille.
Höpsis! Pohjois-Koreassa ei varmasti ole yksilönvapauden kokonaismäärä vakio, kyllä kokonaismäärä lisääntyy kun siirrytään demokratiaan.
Pohjois-Korean suhteen kysymys on vaikeampi kuin tuo. Minusta vaikuttaa että kansa on jonkinlaisessa psykoosissa, josta toipuminen ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla tapahtui mikä vapautuminen tahansa. Apuun tarvitaan arvioini mukaan yli miljoona psykiatria tai terapeuttia.
Höpsis! Pohjois-Koreassa ei varmasti ole yksilönvapauden kokonaismäärä vakio, kyllä kokonaismäärä lisääntyy kun siirrytään demokratiaan.
Pohjois-Korean suhteen kysymys on vaikeampi kuin tuo. Minusta vaikuttaa että kansa on jonkinlaisessa psykoosissa, josta toipuminen ei tapahdu ihan sormia napsauttamalla tapahtui mikä vapautuminen tahansa. Apuun tarvitaan arvioini mukaan yli miljoona psykiatria tai terapeuttia.
Ei Pohjois-Korea ole mikään erikoisuus maailmanhistoriassa.
OmenaOnPunainen kirjoitti:Ei Pohjois-Korea ole mikään erikoisuus maailmanhistoriassa.
Olisiko tälle jotakin perusteita? Itse en ainakaan heti keksi vastaavan luokan verityrannia, joka olisi kehittänyt suojakseen moisen jumaluus-kultin, joka olisi kestänyt vuosikymmenestä toiseen. Inkat? Khmerit?
OmenaOnPunainen kirjoitti:Ei Pohjois-Korea ole mikään erikoisuus maailmanhistoriassa.
Olisiko tälle jotakin perusteita? Itse en ainakaan heti keksi vastaavan luokan verityrannia, joka olisi kehittänyt suojakseen moisen jumaluus-kultin, joka olisi kestänyt vuosikymmenestä toiseen. Inkat? Khmerit?
Muun muassa inkat. Egyptissä jumala-faaraokultti kesti tuhansia vuosia. Eivätkä itsevaltaiset eurooppalaiset kuningaskunnat näistä paljoa jääneet jälkeen yksilönvapauden keskittämisessä.
eskofot kirjoitti:Itse en ainakaan heti keksi vastaavan luokan verityrannia, joka olisi kehittänyt suojakseen moisen jumaluus-kultin, joka olisi kestänyt vuosikymmenestä toiseen. Inkat? Khmerit?
Albania?
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Albania ja Romania päässevät aika lähelle, joskin tuollainen Pyhällä Vuorella Syntynyt Jumalan Poika -kultti on kyllä hieman eri juttu. Enver Hoxha oli vain maallinen ihminen. Näyttää siltä, että mitä enemmän P-Korean ihmisten asiat menevät päin peetä, sitä nerokkaammaksi johtajan kuvailu muuttuu, nyt ei ole enää mitään rajaa.
Muun muassa inkat. Egyptissä jumala-faaraokultti kesti tuhansia vuosia. Eivätkä itsevaltaiset eurooppalaiset kuningaskunnat näistä paljoa jääneet jälkeen yksilönvapauden keskittämisessä.
Mun mielestä se, että moderni teollisuusvaltio toimii propagandalla ja hallitsijan palvonnalla on aika erikoista jopa Inkoihin verrattuna, joiden aikaan kansat elivät eristyksissä by default.