
/V
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Yliajaja oli 71-vuotias mies. Ovat kyllä ihan yhtä vaarallisia liikenteessä, kuin pienellä kokemuksella liikkuvat juniorit, eri tavalla tosin.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Lare »
ELi rangaistuksen suuruus riippuisi siitä, ajaako miten kalliilla autolla ja ajaako omalla autolla? Maksaisiko esim. törttöilevä HKL:n kuski 0€ vai linja-auton hinnan, joka lienee yli 100 k€?Peitsamo kirjoitti:Minkä takia liikennetörttöilijät eivät menetä autoaan valtiolle, kuten metsästäjät menettävät aseensa?
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
Tää on niin pitkä, että täytyy illalla kotona ottaa hyvä asento ja antaa viiteon pyöriä silmien edessäLare kirjoitti:Tässä teille näytteitä itänaapurin iloisesta ajokulttuurista:
http://youtu.be/XasWNT_KVHs
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Maza »
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Suomesta ei tuollaista saa, koska harvempi kuvaa omaa ajoaan. Onhan noita autoon tarkoitettuja kameroita myynnissä ja tuntuu menevän venäjällä ja kiinassa hyvin kaupaksi. Monessa kohtaa ajetaan tahalleen päälle ja sen näkee ihan selvästi.Citruuna kirjoitti:Tää on niin pitkä, että täytyy illalla kotona ottaa hyvä asento ja antaa viiteon pyöriä silmien edessäLare kirjoitti:Tässä teille näytteitä itänaapurin iloisesta ajokulttuurista:
http://youtu.be/XasWNT_KVHs
Eli miten nuo vanhukset sitten käyvät kaupassa, jos kaikilta otettaisiin kortti pois. Vanhukset eivät yleensä hurjastele, mutta risteysalueilla heille sattuu vaaratilanteita. Nuoret taas ajavat kovaa ja ovat metsässä joka on harvinaisempaa vanhemmille autoilijoille. Miten tälläiset tapaukset voitaisiin estää? Jokaiseen risteykseen liikennevalot? Se tulee veronmaksajille kalliiksi. Mopolla ajava vanhus on vaarallinen itselleen. Onko siis ratkaisu, että kaikki muuttaa vuokralle kerrostaloon kauppojen lähelle. Sekään ei sovi kaikille, koska sitten naapurit kärsii siitä räyhäävästä vanhuksesta.Tauvo kirjoitti:Yliajaja oli 71-vuotias mies. Ovat kyllä ihan yhtä vaarallisia liikenteessä, kuin pienellä kokemuksella liikkuvat juniorit, eri tavalla tosin.
Talutatko pyörän tien ylitse vai ajatko sen? Hienoa, että puhut myös pyöräilijöiden turvavarustuksesta. Monilla on vain se heijastin siinä edessä, muttei valoa. Eli vilkkuvaa valoa ei saa käyttää pyörässä? Entäs, jos löytyy E-merkki lampusta niin silloin on kelvattava poliisillekkin. Itse jouduin toisen valon vaihtamaan autoon, koska puuttui E merkintä. Tarkka oli katsastusmies kun sellaisenkin erotti ja näin kirosin bilteman lampun. E-merkintää olevaa lamppua saa käyttää vaikka olisi millainen ja siitä virkamies ei voi sakottaa.Maza kirjoitti:Pyöräilen koko lailla paljon ja aika ajoin tulee suojatiekin vastaan.
Lyhennetty M.P.T
Onhan kaikilla polkupyörässään edessä yhtenäinen valkoinen valo sekä heijastin, takana punainen heijastin tai valo, pinnoissa keltaiset heijastimet, kuten polkimissakin molempiin suuntiin? Ne vilkkuvat valot muuten keljuttaa ja on paskoja. Eikä kelpaa lainvalvojalle.
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Niinpä ja joskus on jopa kolmio laitettu pyörätielle, mutta silti tullaan eteen. En ole monessa paikkaa pyörätiellä kolmiota nähnyt, mutta niitä on. Jos joku tulee perääsi niin se on peräänajajan vika. Turvavälistä on jauhettu mainoksissakin kyllästymiseen asti, mutta silti sitä pitää mainostaa. Kaikki eivät vieläkään sitä muista. Monesti pyöräilijät tulevat kovaa vauhtiakin ja monella nopeus on jopa yli 40kmh alamäessä ja siitä tien ylitse. Siinä on vaikea tehdä mitään kun pyöräilijä tulee pimeästä kulmasta (takaa( suoraan eteen. Siksi olen käyttänyt autossani laajakulmapeilejä aina. Ovat laillisia, koska katsastusmieskin ne hyväksyi.Tauvo kirjoitti:Usein joudun kyllä rikkomaan liikennesääntöjä silläkin riskillä, että takana oleva auto ajaa perääni. Päivittäin tulee tilanteita, joissa pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä. Tieliikennelain mukaanhan pyöräilijällä on suojatiellä väistämisvelvollisuus jos tulee risteävältä pyörätieltä etuajo-oikeutetun kadun yli suoraan ajavan auton eteen. Säännöt tekisivät liikkumisen kaupungissa johdonmukaiseksi ja helpoksi kaikille, jos vaan kaikki noudattaisivat niitä. Onhan se erikoista, että suojatiellä saa kävellä ja autot väistää, mutta polkupyörällä suojatiellä ollaankin jo ajoneuvon kanssa liikkeellä ja useimmiten väistämisvelvollisia.
Viesti Kirjoittaja Dasboot »
Missä polkupyörävalossa on E-hyväksyntä?M.P.T kirjoitti:Muistakaa sitten se E-merkintä ja jos sitä ei ole niin tuote on laiton liikenteessä. Se on sakonpaikka tai huomautuksen.
Ei puhuta E-hyväksynnästä mitään, mutta edellisen kohdan(19§ Heijastimet) luvussa puhutaan, että heijastimien tulee olla E-hyväksytyt. Eli joko E-hyväksytty valaisin tai E-hyväksytty heijastin + E-hyväksymätön lamppu.http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250 kirjoitti:5 luku
Polkupyörä
20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Viesti Kirjoittaja Lare »
Eli sanoisit 0€? Entä jos lainaan kaverin autoa, menisikö se valtiolle? Tai työnantajan liisari?Peitsamo kirjoitti:Ammattikuskeille tulee yleensä hivenen kovemmat rangaistuksen mikäli he ovat tekemässä työtään ja syyllistyvät liikennerikkomuksiin. Toisaalta eihän se HKL:n bussi ole sen kuskin, joten sinänsä tyhmä heitto.
Viesti Kirjoittaja skip »
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Just joo. Ihan teitä autoilijoita ärsyttääkseni kävelen niin vetelästi suojatien yli kuin mahdollista. Mitäs olette niin tyhmiä, että annatte tietä. Jos seuraavalla kerralla vaikka painaisit tööttiä, minkä jälkeen minä näytän keskisormea. Sitten aletaan tapella.theinonen kirjoitti:Mistä muuten johtuu se, että jos vaivaudut päästämään jonkun ihmisen suojatien yli niin ei voida mennä reippaasti siitä edestä pois?
Useimmat kävelevät ylivetelästi ja mahdollisimman hitaasti tien yli, niin ettei taatusti edes tee mieli pysähtyä ja päästää ketään kulkemaan seuraavalla kerralla.
Mokomatkin vellihousut.....
Viesti Kirjoittaja redhat »
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Itse olen oppinut jalankulkijana olemaan astumatta pysähtyneen auton edestä ennenkuin näen tuleeko vierestä takaa toinen auto päälle.redhat kirjoitti:Jalankulkijana ja autoilijana olen huomannut, että kun antaa jalankulkijalle tietä sellaisesta kohtaa jossa on 2 kaistaa per suunta ja keskijakaja välissä, on erittäin suuri mahdollisuus jäädä auton alle.
Vähän ajan sisällä kolme autoa on meinannut ajaa päälle kun toinen auto on pysähtynyt antamaan tietä. Pari kertaa auto on pysähtynyt ihan "renkaat vinkuen". Sama homma kun on itse antanut tietä jalankulkijoille. Ei ilmeisesti koske kaikkia autoilijoita suojatein eteen pysähtyminen mikäli toinen auto on siihen pysähtynyt.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Hirveän harvoin ajan paikassa, jossa pyörätie ei jatku kadun yli. Ja jos se ei jatku, siirryn tietysti ajokaistalle pyöräilemään. Silloin en taluta. Jos matka jatkuu vaikka ajokaistalta jalkakäytävälle, talutan fillarin myös suojatien yli. Ja vilkkuvaa valoa ei saa käyttää, kuten jo joku kertoikin. Ne strobot saa myös vilkkumattomiksi.M.P.T kirjoitti:--Talutatko pyörän tien ylitse vai ajatko sen? Hienoa, että puhut myös pyöräilijöiden turvavarustuksesta. Monilla on vain se heijastin siinä edessä, muttei valoa. Eli vilkkuvaa valoa ei saa käyttää pyörässä? --
Ja tämäkös aiheuttaakin hämmennystä. Samassa risteyksessä autoilijan on kuitenkin väistettävä suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Sellaiseksi luetaan myös rullaluistelijat, jotka viilettävät usein fillariakin kovempaa sauvat villisti heiluen. Onneksi keskusta-alueella on tällaisia paikkoja harvassa. Yliopistonkadulla Turussa on muutama tasa-arvoinen risteys, jossa on pyörätie ja kävelytie. Ja näillä siis erilaiset väistämissäännöt. Kuten tässä kuvassa. Suoraan ajava auto väistää jalankulkijaa, mutta ei pyöräilijää. Ellei pyöräilijä sitten satu olemaan ajoradalla.Tauvo kirjoitti:Tieliikennelain mukaanhan pyöräilijällä on suojatiellä väistämisvelvollisuus jos tulee risteävältä pyörätieltä kadun yli suoraan ajavan auton eteen, ellei auton väistämisvelvollisuutta ole erikseen liikennemerkillä osoitettu.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Juuri tuollaiset paikat ovat vaarallisia, kun autojen pylväiden ansiosta kuljettajan näkymään jää katvealue. Omassa autossani tuulilasin pilarit ovat niin paksut, että taakse mahtuu jopa henkilöauto piiloon. Ei siis ihme jos katvealueella suuntaa muuttava pyöräilijä on vaarassa. Lisäksi liike on niin nopeaa, että se ei jätä juurikaan reaktioaikaa. Monet pyöräilijät eivät näytä edes tunnistavan minkäänlaisia liikennesääntöjä. Paras keino pyöräilijänä litistää itsensä onkin epälooginen liikennekäyttäytyminen. Tähän yhtälöön vielä pimeys, tumma vaatetus ja kaikkien valojen sekä heijastimien puute niin jauhelihasoppa on valmis.Maza kirjoitti:-- Yliopistonkadulla Turussa on muutama tasa-arvoinen risteys, jossa on pyörätie ja kävelytie. Ja näillä siis erilaiset väistämissäännöt. Kuten tässä kuvassa. Suoraan ajava auto väistää jalankulkijaa, mutta ei pyöräilijää. Ellei pyöräilijä sitten satu olemaan ajoradalla.
risteys.PNG
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Täsmälleen samat kokemukset ja tuntemukset! Asennevammaiset autoilijat, jotka eivät pysähdy pysähtyneen viereen, aiheuttavat tuon jalankulkijoiden arkuuden. Arvattavasti ne ovat samoja, jotka pysäköivät invapaikoille, kuvitellen, että asennevamma oikeuttaa siihen.kallekilponen kirjoitti:Auton ratissa taas jätän joskus pysähtymättä jalankulkijan edessä, mikäli näen peilistä viereisellä kaistalla auton, joka lähestyy semmoista nopeutta, että tuskin ehtii pysähtyä osumatta yli päästämääni jalankulkijaan. Yleensä pyrin kuitenkin aina tekemään jalankulkijalle tietä, kun se vain jalankulkijan kannalta on turvallista.
Ikävä kyllä moni ei meinaa uskaltaa kävellä suojatielle vaikka auto selvästi heitä varten hidastaisi tai pysähtyisi, usein täytyy viittoilla jonkin aikaa, että ensi askeleet uskalletaan ottaa. Siinä mielessä lain noudattamattomuuden aiheuttama pelko aiheuttaa turhia pysähdyksiä ja polttoaineen kulutusta. Jos jalankulkijat uskaltaisivat paremmin astua suojatielle auton hiljalleen lähestyessä riittäisi usein pelkkä vauhdin hidastaminen pysähtymisen sijaan... Kun itse olen jalankulkijana pyrin kyllä pitämään oikeuksistani kiinni, toki tervettä itsesuojeluvaistoa käyttäen.
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kaupunkien lumityöthän on sisäistetty kaupunkilaisille - kaupunki vain ystävällisyyttään helpottaa asukkaidensa arkea kasaamalla kaiken mahdollisen lumen ja jään helposti löydettäville alueille, kuten jalkakäytäville, ajoteiden päihin ja parkkipaikoille. Päättäjäthän osoittavat melkoista nöyryyttä ja omistautumista tehtävilleen työskennellessään päivin ja öin, nukkuen epämukavasti ja syöden yksinkertaisia riisipalloja - tämän tuloksena on kehitetty kansalaisten liikuntaohjelmamuoto Katujen puhtaanapito; ilmentynyttä lumentulon epäsäännöllisyyttä pyritään parantamaan pikaisesti Golf-virran kulkua muuttamalla.vinouma kirjoitti:Ei kuulu ehkä turvallisuuteen, mutta kerronpa silti: Oli oikein runsasluminen talvi, pyöräilin kohti koulua ja lunta pyrytti oikein kivasti. Autotiet oli aurattu ihan kiltisti, mutta pyöräteillä oli sellainen 4 metrin lumikerros. Tulin taajama-alueella eräälle suojatielle odottamaan vuoroani. Risteyksessä oli sellainen nappisydeemi ja aura oli puskenut autotien lumet niin, että nappi piti kaivaa kinoksen alta esiin. Hyvää toimintaa. Ihmettelen suuresti.
/V