Selvisi! Netti raivostuttavan hidas
-
Viesti Kirjoittaja T-P »
Safarin viimeisimmän päivityksen myötä Safari muuttui hitaaksi eli lähes käyttökelvottomaksi. Oikeuksia olen korjaillut ja Janitoria pyöritellyt, mutta mulla ainakin meni huonompaan suuntaan. Firefoxin asentaminen ei nopeuttanut netin käyttöä.
Mulla tosiaan Safarin päivityksen jälkeen netti hidastui järkyttävästi ja on edelleen hidas. Mutta se on hidas myös muilla selaimilla ja ohjelmapäivitys aikakatkaistaan, kestää liaan kauan. Samalla modeemin ADSL ja RDY valot vilkkuvat samaan aikaan, kuin yhteyttä ei olisi.
Mistäs nettiyhteyden saa kunnolla konfiguroitua? Epäilen että safarin päivitys on vaihtanut joitakin tärkeitä asetuksia, joten netti on siksi hidastunut.
Meidän taloudessa onkin myös Windows kone, jossa netti toimii moitteetta , mutta macin kanssa on ongelmia. Modeemiko olis mennyt rikki noin vain, sattumalta samaan aikaan safarin päivityksen kanssa?
Palomuuri ilmoittaa kummallista appletalk-juttua windows koneen kanssa, weird?
Mites tuon Safarin saa Downgreidattua vanhaan takaisin?
Mahtaako ongelmat johtua siitä että mulla on Panther, ei Tiger?
-
Re: Netti on raivostuttavan hidas
Viesti Kirjoittaja i007 »
System Preferences -> Network: Valitse käyttämäsi yhteystyyppi ja paina Configure. Siirry Apple Talk lehdelle ja katso onko se päällä, jos on niin koita poistaa käytöstä....
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
--Lisäys:
Safari asennettu, se tuntuu toimivan nopeammin. Ja ei, se ei osannut loggautua mun DSL routteriin eikä myöskään määritellyt VPI/VCI arvoja uudelleen.
Tulipa mieleeni että miten sun DSL häristin ois "epäkonffissa" jos Windows kone toimii? Vai tuleeko
teille 2 erillistä DSL yhteyttä?
--Lisälisäys:
Onko sun palomuuri ja DSL erillisiä palikoita? Mikäli on, oletan että sun palomuuri tekee NATin ja näin ollen olisi aika outoa että joku kone säätelisi DSL palikkaa. Minkä merkkinen laitos / laitokset sulla on?
-
Viesti Kirjoittaja T-P »
Minkähänlaiseksi webasetukset kannattaisi laittaa, meinaan kun mä en ole säätänyt mitää näistä? Kaikki ovat ihan perusasetuksilla, luulisin.
Siis ongelmahan saattaa olla siinä, jos modeemin palomuuri aiheutttaa ongelmaa., mutta ei se ennen ole tehnyt, vasta Safarin päivitysten asentamisen jälkeen netti on ollut hidas.
Kuuluuko muuten koneessa olla server koneen nimi_local auki? Huomasin tämmöisen, meinaan jos koneessa on joku websofta tai jako, joka hidastaa yhteyttä? Meinaan jos mulla on palomuuri päällä tai kone ruuhkaisena kun en ole ymmärtänyt suojata sitä?
Modeemi on kunnossa, koska kokeilin eilen toisella samanlaisella modeemilla ja siinä oli samat ongelmat.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
macciin ja homma pelittää. Verkko-asetuksissa pitää olla "Käyttäen DHCP:tä", sillä on aina minulla toiminut.
Siis tämä hitaus tuli vasta päivityksen jälkeen? Ei pitäisi liittyä Safariin mitenkään..
-
Viesti Kirjoittaja T-P »
Täydennys: ADSL laitteena Macissa A-link RoadRunner 40C/44C ja windowsissa Telewell TWIA-300C.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
-
Viesti Kirjoittaja T-P »
Näin on mutta en ole vielä jaksnut tehdä vetää piuhaa. Meillä on yksi kone netissä kerrallaan. Toistaiseksi hetken vielä.
-
Viesti Kirjoittaja T-P »
Menee henkimaailman osastolle, mutta kerronpa, että eilen putsasin windowskoneen, joka oli täynnä ohjelmia, joita ad-awarekaan ei pystynyt poistamaan vaan sulki itsensä. Nyt windows peli on puhdas ja netti toimii. Voiko näillä asioilla olla yhteyttä. Tuuriako...vai onko tunkeutujat poistuneet hetkeksi?
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
Mutta kaukaa haettuna:
Windows koneella paljon paskaa, viruksia, adwarea tms muuta jonkaa. Se käy netissä "ilmoittautumassa" jonka jälkeen vastaavasti haittaohjelmien toinen pää (se joka koittaa tunkea koneelle / tunkea mainoksia jne jne) saa sun IP:n (koska sun kone ilmottaa niille) koittaa tunkea sun ip-osoitteeseen jonkaa minkä kerkee. Tässä vaiheessa ehkä oletkin jo napannut yhteyden poikki ja siirtynyt mäkkiin. Mäkki torjuu kyllä nämä jutut, mutta rasittaa silti sun yhteyttä koska sonnat käy koputtamassa mäkin ovelle.
tosin useiten tässäkin käy niin että jos katkaiset yhteyden ja otat uudeellen (ADSL irti ja takas) niin DHCP antaa eri ip:n. Useiten.
Mutta kuten sanottu, aika haku ammuntaa =)
Mutta pitää vielä todeta ettei o ikinä itselle edes käyny mielessä pitää samassa linjassa kahta DSL palikkaa, vaikkakin toinen olisi pois päältä.
-
Viesti Kirjoittaja T-P »
Soitto Saunalahteen selvitti asian. Mun nopeutta oli nostettu 1 megaiseksi ja mun ADSL-modeemi ei pystynyt handlaamaan ulospäinmenevää dataa, joten sitä piti laskea. Nyt pelittää, oikeasti! Kauan kesti soittaa asiakaspalveluun, mutta puhelu oli ilmainen Saunalahden GSM-asiakkaalle. Asiakaspalvelu oli mukavaa ja pari muutakin pulmaa selvitettiin.
Great!
-
Re: Selvisi! Netti raivostuttavan hidas
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Oudointa on, että bootatessa ubuntuun ongelmaa ei ole.
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
-
edit: mainittakoon että sitten windozessa toimii nyt silti ongelmitta kaapinpohjalta kaivettu telehellin usb-kikotin.
ratkaisu tietty on se että windozea ei käytetä, mutta kun tässä romussa se on ainoa käyttis jossa toimii iTunes....
-
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka