![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Lähde: http://macmaa.com/2011/12/23/apple-poht ... lahteeksi/

Hyvää Joulua kaikille.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viesti Kirjoittaja exlex »
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Onko nyt ihan pakko mennä henkilökohtaisuuksiin huhu-uutisoinnin takia? Vähän joulumieltä kiitos.Peitsamo kirjoitti:Tajuatkohan edes yhtään mistä puhut?
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Viesti Kirjoittaja exlex »
Olikohan tämä kenties tarkoitettu minulle? Jos oli niin sinun on hyvä tietää, että olen ammatiltani insinööri ja ymmärrän polttokennon perusidean, kuten ilmeisesti sinäkin.Peitsamo kirjoitti:Tajuatkohan edes yhtään mistä puhut? Firmat ja varsinkin Apple patentoivat kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä saadakseen aikaiseksi oikeuskanteen jotakin toista firmaa vastaan, mutta nuo patentit tosiaan ovat melkok kaukana toteutuksesta.
Ehkä joskus tulevaisuudessa hyvällä tuurilla?
Viesti Kirjoittaja F1.4 »
Pitää muistaa se seikka että tänä päivänä tehdään patenteilla rahat. Mistä asiasta on myös haittaa kuluttajille hintojen ollessa tapissa sen aikaa kun patentti on yhden valmistajan hallussa.exlex kirjoitti:Olikohan tämä kenties tarkoitettu minulle? Jos oli niin sinun on hyvä tietää, että olen ammatiltani insinööri ja ymmärrän polttokennon perusidean, kuten ilmeisesti sinäkin.Peitsamo kirjoitti:Tajuatkohan edes yhtään mistä puhut? Firmat ja varsinkin Apple patentoivat kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä saadakseen aikaiseksi oikeuskanteen jotakin toista firmaa vastaan, mutta nuo patentit tosiaan ovat melkok kaukana toteutuksesta.
Ehkä joskus tulevaisuudessa hyvällä tuurilla?![]()
Tosiaan kirjoitin tuossa ylhäällä pitkälti uutisen perusteella, eli uutiseni perustuu huhuun. Eli itse en ole keksinyt sitä! Ja jos luit tekstini tarkkaan, niin sanoin siinä että Apple on patentoimassa jotain siihen liittyvää ominaisuutta, eli kyse ei ole mistään polttokennonpatentoinnista. Ja jos tiedät, niin luonnonilmiöitä ei voi patentoida ja polttokenno ominaisuutta tuskin edes voi patentoida. Jos olen käsittänyt oikein jo edellisessä työpaikassani, niin polttokenno on jo toimiva ratkaisu, mutta siinä on hieman ongelmia erillaisten asioiden kanssa josta en osaa kertoa enempää. Joten olen ihan varma, että Applekin tekee hurjasti töitä uusien akkutekniikoiden eteen. Joten voihan Apple tehdä oikeastikkin polttokennojen kanssa töitä, eikä ainoastaan pantetoida juttuja huvikseen.
Hyvää ja rauhallista Joulua...
Ps. Kiitos Kilposelle.
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Minusta on oikein että ylläpito puuttuu sääntöjen rikkomukseen, mutta ei ole räikeästi henkilökohtaisuuksiin menevää, jos toinen kirjoittaja epäilee ettei toinen ymmärrä mistå puhuu. Tyyli oli toki epäkohtelias, sikäli ihan oikein. Mutta en tiedä mitä säännöissä siitä sanotaan.kallekilponen kirjoitti:Muistutan kuitenkin, että henkilökohtaisuuksiin menevä kirjoittelu on säännöissä kiellettyä, eikä varoitukselta joulunakaan välty, jos sääntöjä räikeästi rikkoo.
Viesti Kirjoittaja JHA »
kallekilponen kirjoitti:Onko nyt ihan pakko mennä henkilökohtaisuuksiin huhu-uutisoinnin takia? Vähän joulumieltä kiitos.Peitsamo kirjoitti:Tajuatkohan edes yhtään mistä puhut?
Viesti Kirjoittaja exlex »
Empä olisi uskonut, että tälläinen pilkunviilauskeskustelu syntyy tästä taas. Eli täydennetäämpä vähän:JHA kirjoitti:kallekilponen kirjoitti:Onko nyt ihan pakko mennä henkilökohtaisuuksiin huhu-uutisoinnin takia? Vähän joulumieltä kiitos.Peitsamo kirjoitti:Tajuatkohan edes yhtään mistä puhut?
Tuota.. Jos samassa lauseessa ja asiayhteydessä käytetään termejä polttokenno ja virranvarauskyky sulavasti ristiin niin kysymys siitä onko perusasiat ymmärrettynä ei ole kyllä IMHO henkilökohtaisuuksiin menemistä vaan melko tervettä kritiikkiä..
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Lähinnä kyseessä oli ennakkovaroitus, tuommoinen kun helposti lähtee etenemään ikävään suuntaan. Muistutan myös, että sääntöjen puitteissa moderaattoreilla on oikeus ja velvollisuuskin käyttää harkintaansa potentiaalisten häiriöiden toruntaan mahdollisimman varhain. Eli yksittäisen asian ei tarvitse olla erikseen säännöissä mainittuna, että moderaattorit voivat siihen puuttua.eskofot kirjoitti::Minusta on oikein että ylläpito puuttuu sääntöjen rikkomukseen, mutta ei ole räikeästi henkilökohtaisuuksiin menevää, jos toinen kirjoittaja epäilee ettei toinen ymmärrä mistå puhuu. Tyyli oli toki epäkohtelias, sikäli ihan oikein. Mutta en tiedä mitä säännöissä siitä sanotaan.kallekilponen kirjoitti:Muistutan kuitenkin, että henkilökohtaisuuksiin menevä kirjoittelu on säännöissä kiellettyä, eikä varoitukselta joulunakaan välty, jos sääntöjä räikeästi rikkoo.
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Tässä taas vielä simppelimmin selitetty koko juttu ja myös pointti että kehitteillä on polttokennotekniikka, jota ladataan kuin akkua.exlex kirjoitti:[Tottahan on, että polttokennoihin ei virallisesti ole varastoitu virtaa, mutta peritaatteellisella tasolla "maallikonkielellä" voidaan näin puhua, vaikka kyseessä on hapettumis-pelkistymisreaktiosta, kuten periaatteessa normaaliparistoissakin.
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Viesti Kirjoittaja apsev »
Mitä tässä tarkoitetaan hyötysuhteella?exlex kirjoitti:... Hyvä juttu polttokennoissa olisi niiden järjetön hyötysuhde verrattuna esim. litiumakkuihin. ...
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Eihän niitä hyötysuhteita voi verrata toisiinsa, kun akku vain varastoi sähköä ja polttokenno tekee vedystä (ja hapesta) sähköä (ja lämpöä).apsev kirjoitti: Mitä tässä tarkoitetaan hyötysuhteella?
Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku ) kertoo akuille hyötysuhteen laskettavan: 'Latauksen/purkautumisen hyötysuhde (%)' ja että litium:lla se olisi jopa 99,9%
Ja polttokennoista wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno ) sanoo: 'Vetypolttokennojen sähköinen hyötysuhde on yleensä noin 50 %, mutta kokonaishyötysuhde on nostettavissa yli 90 % mikäli polttokennon käytössä syntyvä lämpö hyödynnetään. Merkittävin ero perinteiseen akkuun on polttokennon helppo ja nopea lataus, sekä mahdollisesti pidempi toiminta-aika tasaisella virransyötöllä.'
TKK:n sivuilla: http://tfy.tkk.fi/aes/AES/projects/rene ... uvaus.html on myös hyötysuhdeasiaa.
Viesti Kirjoittaja apsev »
Eikös hyötysuhde määritellä siten, että katsotaan mitä (ja missä muodossa) laitetaan sisään ja mitä (ja missä muodossa) saadaan ulos - ja nythän puhutaan energiasta. Ei ole merkitystä missä muodossa energia on.jjpeltola kirjoitti:Eihän niitä hyötysuhteita voi verrata toisiinsa, kun akku vain varastoi sähköä ja polttokenno tekee vedystä (ja hapesta) sähköä (ja lämpöä).apsev kirjoitti: Mitä tässä tarkoitetaan hyötysuhteella?
Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku ) kertoo akuille hyötysuhteen laskettavan: 'Latauksen/purkautumisen hyötysuhde (%)' ja että litium:lla se olisi jopa 99,9%
Ja polttokennoista wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno ) sanoo: 'Vetypolttokennojen sähköinen hyötysuhde on yleensä noin 50 %, mutta kokonaishyötysuhde on nostettavissa yli 90 % mikäli polttokennon käytössä syntyvä lämpö hyödynnetään. Merkittävin ero perinteiseen akkuun on polttokennon helppo ja nopea lataus, sekä mahdollisesti pidempi toiminta-aika tasaisella virransyötöllä.'
TKK:n sivuilla: http://tfy.tkk.fi/aes/AES/projects/rene ... uvaus.html on myös hyötysuhdeasiaa.
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kommunikaation perusluonteeseen kuuluu useimmiten se että viestistä välittyy se mitä siinä on sanottu, ei se mitä siinä on ajateltu sanoa ja jos siihen ensimmäiseksi mainittuun sisältyy selkeitä asia- ja käsitevirheitä on ei niiden pointtaaminen muiden lukijoiden huomioitavaksi liene pilkunviilausta vaan asioiden oikaisemista...exlex kirjoitti:Empä olisi uskonut, että tälläinen pilkunviilauskeskustelu syntyy tästä taas. Eli täydennetäämpä vähän:JHA kirjoitti:kallekilponen kirjoitti:Onko nyt ihan pakko mennä henkilökohtaisuuksiin huhu-uutisoinnin takia? Vähän joulumieltä kiitos.Peitsamo kirjoitti:Tajuatkohan edes yhtään mistä puhut?
Tuota.. Jos samassa lauseessa ja asiayhteydessä käytetään termejä polttokenno ja virranvarauskyky sulavasti ristiin niin kysymys siitä onko perusasiat ymmärrettynä ei ole kyllä IMHO henkilökohtaisuuksiin menemistä vaan melko tervettä kritiikkiä..
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Kummassakin tapauksessa kyseessä on sähkön varastointi, oli kyseessä vety tai sitten akku. Vetyä ei ole missään tai mistään saatavilla, se ei ole energian lähde, vaan vety on energiankäytön suhteen ainoastaan siirto- ja säilytysmuoto.jjpeltola kirjoitti:Eihän niitä hyötysuhteita voi verrata toisiinsa, kun akku vain varastoi sähköä ja polttokenno tekee vedystä (ja hapesta) sähköä (ja lämpöä).apsev kirjoitti: Mitä tässä tarkoitetaan hyötysuhteella?
Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku ) kertoo akuille hyötysuhteen laskettavan: 'Latauksen/purkautumisen hyötysuhde (%)' ja että litium:lla se olisi jopa 99,9%
Ja polttokennoista wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno ) sanoo: 'Vetypolttokennojen sähköinen hyötysuhde on yleensä noin 50 %, mutta kokonaishyötysuhde on nostettavissa yli 90 % mikäli polttokennon käytössä syntyvä lämpö hyödynnetään. Merkittävin ero perinteiseen akkuun on polttokennon helppo ja nopea lataus, sekä mahdollisesti pidempi toiminta-aika tasaisella virransyötöllä.'
TKK:n sivuilla: http://tfy.tkk.fi/aes/AES/projects/rene ... uvaus.html on myös hyötysuhdeasiaa.
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kyllä ja ei.. toisaalta meillähän on neniemme edessä riittävästi proof of consepteja siitä että vesi on pilkottavissa suoraan auringonvalolla vedyksi ja hapeksi joten vetytalouden vertaaminen ikiliikkujaan ei kestä paljoakaan vertailua. Jälkimmäinen on nykyfysiikan valossa mahdotonta, ensiksimainittu toteutuu jatkuvasti.Jamac kirjoitti:
Itse en missään nimessä laittaisi vetyyn rahojani. Vetybisnes on mulla suoraan seuraavana ikiliikkujien jälkeen.
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Erityisesti kaupunkin päästöjä toi leikkaisi huiomattavasti. Mun ajomatkat esim harvoin on yli 30 km.Jamac kirjoitti:Meidän elinaikana autoilu menee tuohon uuteen hybridiajatteluun, jossa sähköllä mennään se max 20-40 kilometriä ja loppu bensalla tai maakaasulla. Tää on se autoilun tulevaisuus joka on minusta järkevä, ja pureutuu juuri kaupunki- ja työajojen päästöhaittoihin. Vety jää sellaiseksi mikä se on nytkin – tiedetään, tunnetaan ja ymmärretään, mutta ei voida massatuotteena käyttää.
Palaa sivulle “Ajankohtaista Apple-maailmasta”