Valokuvauksesta harrastuksena, jopa intohimona
-
Re: Valokuvauksesta harrastuksena, jopa intohimona
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Olyn salamat ovat yhteensopivia ainakin (Micro) Four Thirds -runkojen kesken merkistä riippumatta. Muista Panan kameroista en tiedä.Peitsamo kirjoitti:En tosiaankaan tiedä asiasta, joten ehkä joku muu osaa sanoa?
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Onko noin? Olympusko niin ilmoittaa?mercury kirjoitti: Olyn salamat ovat yhteensopivia ainakin (Micro) Four Thirds -runkojen kesken merkistä riippumatta. Muista Panan kameroista en tiedä.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
On noin. Olympus ei taida ilmoittaa Panasonic-yhteensopivuutta. Mutta joo, esimerkiksi tuota Olyn FL-36-salamaa sai aikoinaan ostaa myös Panasonic FL360 -nimellä.KunkkuJ kirjoitti:Onko noin? Olympusko niin ilmoittaa?

Muoks: Ja mulla oli tossa vielä joku aika sitten sekä Panan että Olyn runkoja ja niiden kanssa Olyn salamat käytössä (ja ennen Olyn salameita oli Metz)...
-
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
Joo-oh, niin ostin, muistaakseni Turusta Stockmanilta. Myyjä vakuutti sekä Rajalassa että Stockalla salaman sopivan mun Lumixiin. Ja joo kyllä se välähtää...KunkkuJ kirjoitti: Ostat Panasoniciin Olympuksen salaman ja sitten ihmettelet, etteivät sen säädöt toimi?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Salama takaisin kauppaan, nyrkkiä pöytään jos muu ei auta ja uusi salama tilalle.Citruuna kirjoitti:Joo-oh, niin ostin, muistaakseni Turusta Stockmanilta. Myyjä vakuutti sekä Rajalassa että Stockalla salaman sopivan mun Lumixiin. Ja joo kyllä se välähtää...KunkkuJ kirjoitti: Ostat Panasoniciin Olympuksen salaman ja sitten ihmettelet, etteivät sen säädöt toimi?, mutta kaikki säädöt onki sitten ihan puuceestä, eli ei toimi
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Kyllähän ne salamavalmistajat taitavat välillä olla vähän kuin pesukonevalmistajat. Eri tarra vaan lyödään päälle ja katsotaan minkä merkkinen tuli tehtyä. Oma eniten käyttämäni Metz on saatavilla myös Leica tarroilla pari sataa kalliimmalla hinnalla. Tuo minun on yhteensopiva Nikonin kanssa, mutta oma sovite löytyy lähes jokaiseen merkkiin, paitsi Sonyyn . Mikä tarkoittaa sitä, että toimii kaikissa kameroissa (paitsi tietääkseni Sony on ainoa, jolle on vittuilumielessä laitettu erilainen salamakenkä). Ainoastaan TTL:lää sun muita automaattitoimintoja en pysty tällä käyttämään kuin Nikoneissa.mercury kirjoitti:On noin. Olympus ei taida ilmoittaa Panasonic-yhteensopivuutta. Mutta joo, esimerkiksi tuota Olyn FL-36-salamaa sai aikoinaan ostaa myös Panasonic FL360 -nimellä.KunkkuJ kirjoitti:Onko noin? Olympusko niin ilmoittaa?
Muoks: Ja mulla oli tossa vielä joku aika sitten sekä Panan että Olyn runkoja ja niiden kanssa Olyn salamat käytössä (ja ennen Olyn salameita oli Metz)...
Salaman kun laittaa M-asentoon se toimii kyllä jokaisessa kamerassa, jossa on salamakenkä (paitsi Sony). Tällöin vaan joutuu itse säätämään kameran arvot salamaan sopiviksi. Itse suosittelen tuollaisessa tilanteessa tekemään siten, että salamalle valehdellaan ISO-luvuksi herkempi, kuin kamerassa todellisuudessa on. Käytän usein ISO-lukuna salamassa esim ISO 800, vaikka kamerassa olisikin ISO 200. Myös kameran aukko kannattaa valehdella tuolloin salamalle suuremmaksi. Näin ei tule mitään järjettömiä läpivalaisuja ja aukon avulla on vielä mahdollista hallita terävyysaluetta, kun ei mene kuva heti puhki jos vähänkin raottaa reikää suuremmaksi. Eikä se salaman automatiikka muutenkaan mikään autuaaksi tekevä juttu ole, jollei harrasta paljon päin roiskimista. Se kun ei enää toimi kunnolla katon tai seinän kautta ammuttaessa.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »

-
-
http://leicarumors.com/2011/12/25/how-n ... more-12824
Linkin tekstistä selvinnee mistä on kyse.

-
Re: Vuoden turhake 2011-2012
Viesti Kirjoittaja paulaw »
-
Joo. Kameraketju voisi olla oikea paikka. Sanon kuitenkin sen tässä, että saman hintaluokan kamerat lienevät kaikki suurinpiirtein samalla viivalla. Toiset Leicat ovat yhteistyössä Panasonicin kanssa tehtyjä, toiset perinteisiä "Made in Germanyitä". Niillä ei ole Panasonic-taustaa, mutta hintaluokkakin on niissä sitten toinen. Toisen ketjun aiheitahan tämä on. Ylläpidolle pahoittelut, en osaa tässä puhelimella siirtää viestiä oikeaan ketjuun, jos joku sen ystävällisesti puolestani tekee, siitä kiitos jo etukäteen...paulaw kirjoitti:Tauvo, onko Leica ylivertainen sekä laadultaan että takuultaan verrattuna esim. saman hintaluokan Nikoneihin? Ja onko Leican ja Panasonicin välillä käytännössä mitään eroa? Nimim. uutta kameraa harkitsemassa.
Syy: Siirsin teidät tänne valokuvausketjuun
-
Käytettävyyshän noissa ratkaisee paljon. Minä arvostan sitä, että kamera on käytettävissä manuaalisesti oletukseltaan, eikä siten, että manuaalisäädöt löytyvät valikon takaa. Toisin sanoen, mikä menee minulle, ei välttämättä sovi lainkaan jolleikin toiselle, joka haluaa ottaa automaatiikan kanssa nopeasti hyvän kuvan. Minulla taas ne automaatilla otetut kuvat epäonnistuvat lähes aina.paulaw kirjoitti:Tauvo, onko Leica ylivertainen sekä laadultaan että takuultaan verrattuna esim. saman hintaluokan Nikoneihin? Ja onko Leican ja Panasonicin välillä käytännössä mitään eroa? Nimim. uutta kameraa harkitsemassa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kuvassa lempipokkarini. Kuvasta näkyy, miten helposti siinä vaihdetaan aika ja aukko -ei valikoita, vaan oma kiekko molemmille.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Aikanaan järkkäriä valitessani yksi valintaperusteista oli se, että voin halutessani käyttää oman valintani mukaan manuaalista tai automaattia; tämä vaatimus pudotti pois silloin useamman merkin. Loppusuoralla valintani kanssa taisi olla Nikonin malli jotain F301, F401, F501, F601 tai F701...Tauvo kirjoitti:Käytettävyyshän noissa ratkaisee paljon. Minä arvostan sitä, että kamera on käytettävissä manuaalisesti oletukseltaan, eikä siten, että manuaalisäädöt löytyvät valikon takaa. Toisin sanoen, mikä menee minulle, ei välttämättä sovi lainkaan jolleikin toiselle, joka haluaa ottaa automaatiikan kanssa nopeasti hyvän kuvan. Minulla taas ne automaatilla otetut kuvat epäonnistuvat lähes aina.paulaw kirjoitti:Tauvo, onko Leica ylivertainen sekä laadultaan että takuultaan verrattuna esim. saman hintaluokan Nikoneihin? Ja onko Leican ja Panasonicin välillä käytännössä mitään eroa? Nimim. uutta kameraa harkitsemassa.![]()
Kuvassa lempipokkarini. Kuvasta näkyy, miten helposti siinä vaihdetaan aika ja aukko -ei valikoita, vaan oma kiekko molemmille.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Vai oliko se Minolta D5000, vai ...
Valintani oli Canon EOS650; automatiikka kyllä toimi yleensä loistavasti! Nykyisessä digirungossa ei sitten ole ylletty samalle tasolle - muutenkin tuntuu siltä, että sain filmillä parempia kuvia.
P*rhanan dementia...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Pokkaria valitessa aikoinaan oli minulla manuaalikäyttö kriteerinä nro 1. Silloinen pikkuleksan malli 4 oli voittaja. Tykästyin tuohon punatäppään ja järkkä oli sitten samaa merkkiä.arisel kirjoitti:Aikanaan järkkäriä valitessani yksi valintaperusteista oli se, että voin halutessani käyttää oman valintani mukaan manuaalista tai automaattia; tämä vaatimus pudotti pois silloin useamman merkin. Loppusuoralla valintani kanssa taisi olla Nikonin malli jotain F301, F401, F501, F601 tai F701...Tauvo kirjoitti:Käytettävyyshän noissa ratkaisee paljon. Minä arvostan sitä, että kamera on käytettävissä manuaalisesti oletukseltaan, eikä siten, että manuaalisäädöt löytyvät valikon takaa. Toisin sanoen, mikä menee minulle, ei välttämättä sovi lainkaan jolleikin toiselle, joka haluaa ottaa automaatiikan kanssa nopeasti hyvän kuvan. Minulla taas ne automaatilla otetut kuvat epäonnistuvat lähes aina.paulaw kirjoitti:Tauvo, onko Leica ylivertainen sekä laadultaan että takuultaan verrattuna esim. saman hintaluokan Nikoneihin? Ja onko Leican ja Panasonicin välillä käytännössä mitään eroa? Nimim. uutta kameraa harkitsemassa.![]()
Vai oliko se Minolta D5000, vai ...![]()
Valintani oli Canon EOS650; automatiikka kyllä toimi yleensä loistavasti! Nykyisessä digirungossa ei sitten ole ylletty samalle tasolle - muutenkin tuntuu siltä, että sain filmillä parempia kuvia.
P*rhanan dementia...
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Saattoi tietysti olla vähän kalliimpi, niin putosi hinnan vuoksi heti kättelyssä pois listalta; ei tosiaan mitään mielikuvaa Leican järkkäristä missään vaiheessa.
-
Tällä hetkellä, kun ei kyseiseltä merkiltä käytännössä ole malleina järjestelmäkameroissa kuin tuo M9/M9-P ja S2.
-

-
Jaa-a. Itse kuvasin tuolloin 80-90 luvun ajan Nikonin FM:llä / FM2:lla, toisinaan jopa F3:lla, joka oli hieno peli.arisel kirjoitti:^Paljonkos Leica-järkkärit mahtoivat maksaa 80-luvun loppupuolella...?
Luulen, että vastaus kysymykseesi ei mene pahasti pieleen, jos kääntää nuo eurohinnat suoraan markoiksi? Ehkä tonni pari lisää päälle vielä?
-
Vaan ehkä kuvausmäärään ja taitotasoon nähden Canon olikin ihan sopiva, Leica ehkä olisi ollut liian hieno...
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Oikeastaan tässä tarkoitetaan kameran myyntipakkauksen (kitin) mukana tulevia tuotteita, sellaisia edukkaampia linssejä...Kain kirjoitti:Minäkun luulin, että kittilinssi tarkoittaa objektiivia jossa on ihan samalainen punainen liikkuva valo kuin ritari ässän kitt-autossa, josta parhaimmat kittilinssit osaavat jopa puhua.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Siis myyntipakkauksen mukana tulee kittiä, jolla se linssi kiinnitetään kameraan?Tauvo kirjoitti:Oikeastaan tässä tarkoitetaan kameran myyntipakkauksen (kitin) mukana tulevia tuotteita, sellaisia edukkaampia linssejä...Kain kirjoitti:Minäkun luulin, että kittilinssi tarkoittaa objektiivia jossa on ihan samalainen punainen liikkuva valo kuin ritari ässän kitt-autossa, josta parhaimmat kittilinssit osaavat jopa puhua.

-
Juuri sitä. Kovettuu tosi nopeasti.Kain kirjoitti:Siis myyntipakkauksen mukana tulee kittiä, jolla se linssi kiinnitetään kameraan?Tauvo kirjoitti:Oikeastaan tässä tarkoitetaan kameran myyntipakkauksen (kitin) mukana tulevia tuotteita, sellaisia edukkaampia linssejä...Kain kirjoitti:Minäkun luulin, että kittilinssi tarkoittaa objektiivia jossa on ihan samalainen punainen liikkuva valo kuin ritari ässän kitt-autossa, josta parhaimmat kittilinssit osaavat jopa puhua.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kerabit »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Adelen Lada 2011
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka