Hei,
Olen entinen Quark Xpress käyttäjä, ja en ole vähään aikaan tehnyt taittoa. Quarkissa oli kätevää se kun kun kuvan pystyi siirtämään ikkunaan ja skaalaamaan minkä kokoiseksi vaan halusi sen ikkunan sisällä. Nyt kun joitain vuosia sitten aloin taittamaan Indesignilla niin samanlaista toimintoa ei ollutkaan tässä ohjelmassa.
Onko uudempiin Indesigneihin tullut tätä toimintoa? Käytetäänkö Quark XPressiä vielä?
Pystyyhän Indyssä suoravalintatyökalulla venyttelemään kuvaa ja siitä näkyy vain se osa, joka on kuvafreimin sisällä. Sitä en tiedä kannattaako noin tehdä. Parempaa jälkeä tulee luultavasti, kun tekee kuvan oikean kokoiseksi ja sijoittaa sen sivulle skaalaamatta.
Quark kai yrittää tehdä paluuta. Ainakin jotain mainoksia olen nähnyt Tietokone-lehden liitteissä. Markkinaosuus taitaa tosin olla vieläkin aika pieni. Mites se menikään? Huipulta pohjalle. Ja nyt nousu taitaa olla vaikeaa, kun Indy on kuitenkin ihan kiva ohjelma.
Juu , olen huomannut että kuvaa voi venyttää Indyssä ja siitä näkyy vaan se osa joka on kuvafreimin sisällä se vaan tuntuu hankalammalta kuin Quarkissa, jospa Quark palaisi takaisin!
Sinne Indyn työkalupalkkiin voi myös syöttää numeroita, jos ei hiirellä halua skaalata kuvaa. Pitää vaan jälleen suoravalintatyökalulla ensin valita se kuva, eikä sitä ympäröivää ikkunaa. En tiedä miten Quarkissa on, mutta tuohan on aika näppärää. Quarkia saa tietääkseni ostettua kaupasta, joten kaupoille vaan...
argento kirjoitti:Hei,
Olen entinen Quark Xpress käyttäjä, ja en ole vähään aikaan tehnyt taittoa. Quarkissa oli kätevää se kun kun kuvan pystyi siirtämään ikkunaan ja skaalaamaan minkä kokoiseksi vaan halusi sen ikkunan sisällä. Nyt kun joitain vuosia sitten aloin taittamaan Indesignilla niin samanlaista toimintoa ei ollutkaan tässä ohjelmassa.
Onko uudempiin Indesigneihin tullut tätä toimintoa? Käytetäänkö Quark XPressiä vielä?
Kuvan skaalailu taitossa on rutiinitoimenpide. Olen joskus opiskeluaiokoina tutustunut quarkkiin. Eli ekaksi hahmotat sen, että kuva on AINA frame:n, eli kehyksen (tai miksi sitä sanotaan) sisällä. Tuon framen kokoa ja muotoa voi muokata vapaasti. Kynätyökalulla voi tehdä lisää kulmia ja sen reunopja voi vääntää mutkalle ja kulmia kaarelle jne. Se itse kuva on aina tällaisen framen:n sisällä ja se frame rajaa sen kuvan. Ok. Nyt sitä kuvaa voi skaalata joko siitä kuvaa rajaavasta framesta, jolloin myös frame:n muoto skaalautuu TAI valkoisella nuolella voi valita kuvan framen sisältä ja skaalata kuvaa jolloin frame:n muoto ja koko säilyy. Erittäin toimivaa ja kätevää. Tavalisessa helpossa taitossa jossa tavallinen kuva rajataan ensin framen kanssa ja sitten kuva venytetään oikeaan kokoon pitämällä shift+komentonäppäin pohjassa samalla aikaa kun vedetään frame:n kulmasta, Shift näppäin varmistaa että frame skaalautuu samassa suhteessa korkeuden ja leveyden suhteen. Komentonäppäin (l. omppunäppäin) taas varmistaa sen että frame:n sisällä oleva kuva skaalautuu samaa tahtia frame:n kanssa. Kuvia ei kannta enää nykyään rajailla missään Photoshopissa, koska kovalevytilaa on isoillekin kuville nykyään halvimmissakin tietokoneissa enemmän kuin tarpeeksi ja rajaaminen InDesignissa on helppoa, monipuolista ja palautettavissa takaisin rajaamattomaksi. Btw, eli InDesign on toiminut näin versiosta 1.0 asti, eli abaut 13 vuotta...?
Viimeksi muokannut Jamac, 28.12.2011 klo 20.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.