Vaihto omenaan?
-
Vaihto omenaan?
Viesti Kirjoittaja kytkinlevy »
Omenaan vaihto kiinnostaisi, mutta käyttöjärjestälmästä ei ole juuri kokemuksia. iPhonen ja iPadin kautta omenaan tutustuneena kiehtoo käytön loogisuus, helppous ja toki desing on kohdillaan. Käyttöni on lähinnä kevyttä kuvankäsittelyä, nettiselaamista ja leffojen katselua.
Toivoisinkin kannanottoja miksi OS olisi parempi, kuin Win, josta olen saanut enemmän, kuin tarpeekseni. Läppäri-malli tulisi kysymykseen, mutta mikä olisi järkevin?
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
-
Re: Vaihto omenaan.
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Käyttis on optimoitu koneelle
Hyviä ohjelmia vakiona
Näitä syitä on ihan hirveesti, että miksi OS X parempi kuin Windows.
MacBook Air olisi ehkä paras käyttöösi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Lege »
1) Mistä minun kannattaisi katsella omenakoneita, ja mitä koneita? Mac mini, iMac, vai Macbook Air? Koneella olisi tarkoitus käyttää VirtualBoxia/VMwarea, jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa, harrastaa ohjelmointia ja pientä kuvankäsittelyä, esimerkiksi käyttöliittymäsuunnitelmia. Ja erityisesti kiinnostaisi opiskella itsensä "Mac-asiantuntijaksi"
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
2) Millainen kestävyys yleensä on Applen läppäreissä/pöytäkoneissa? Tuskimpa nyt kuitenkaan mitään Acerin kuluttajamallin tasoa kuitenkaan.
3) Onnistuuko Applen koneissa komponenttien vaihto miten? Näyttää aika "kiinni pultatulta" tuo iMac.
4) OS X:n versiot/päivitykset/uudelleenasennukset. Onko "kriittistä" tarvetta päivittää versiosta toiseen, heti kun se tulee ilmi? Ja kauan OS X:n versioita yleensä tuetaan? Miten versiosta toiseen tulisi päivittää, puhtaalla asennuksella, vai päivityksellä edellisen version päälle?
5) Ohjelmien asennukset. Suunnilleen sama periaate kun Linux-maailmassakin. Onko kuinka suositeltavaa/tarpeellista asentaa ohjelmia "ympäri nettiä", niinkuin Windows-maailmassa ollaan totuttu?
Kysyn lisää jos tulee mieleen jotain. Kaippa tuon 1-nappisen hiiren käytönkin omaksuisin 8) Kiitos!
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Koneen ikä on tietysti yksi kriteeri ja hinta toinen. Kannattaa tarkistaa tuetun muistin määrä. Itse en ostaisi alle 4 gigan muistilla, siis ainakin niin, että tukee vähintään sitä neljää gigaa. Kannettavassa tietysti myös akun kunto. Ja yleinen siisteys, kovin naarmuinen tarkoittaa yleensä huolimatonta käsittelyä.kytkinlevy kirjoitti:Jos päädyn käytettyyn laitteeseen, niin mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Ihan samat kriteerit tietysti kuin muidenkin käytettyjen laitteiden ostossa.
-
1) tämän foorumin myyntipalsta on hyvä ostopaikka. Mallin valintaa ei oikein muut voi tehdä, itse se on tehtävä. Toki kannettava vs pöytäkone on se perusvalinta. Kaikilla saa tehtyä nuo mitä luettelet. Jos sulla on jo hyvä näyttö jonka voit ottaa käyttöön minin kanssa, mini on hyvä valinta.
2) omat kokemukseni ovat hyviä kestävyyden suhteen. Toki nämäkin joskus hajoavat. Tyttärellä on edelleen vuoden 2004 eMac, pojilla vuoden 2006 Macbookit. Mulla on kotona 2006 Mac mini, olohuonekäytössä, lähinnä telkkarina.
3) lähinnä muistin määrää ja kovalevyä voi vaihtaa. Mitään itserakentelukohteita nämä eivät ole.
4) Jos tuo ykköskysymyksen ajatus on vakava, viimeisin käyttis on tärkeä. Yleensä tuettuna on nykyinen ja edellinen käyttisversio. Tämä johtuu paljolti siitä, että Apple saa uudet käyttisversiot hyvin kaupaksi, erittäin suuri osa käyttäjiä on nytkin joko SnowLeopardin tai Lionin käyttäjiä. Leopardi (eli 10.5) on jo aika pienessä osassa. Minä olen lähinnä päivittänyt. Puhtaana asennuksena tulevat lähinnä uudet koneet. Toki toiset ovat sitä mieltä, että uusi käyttis puhtaana asennuksena aina.
5) Ohjelmien asennuksessa kannattaa olla tarkkana, ihan mistä tahansa ei pidä asennella eikä mitä tahansa. Ainoita haittaohjelmia ovat tähän saakka olleet nämä troijalaiset, jotka tarjoavat itseään nettisivuilta vaikka Flash-päivityksinä, jotta voisit nähdä jonkun kuvan/videon. MacUpDate tai Versiontracker ovat turvallisia, silti nykyään itse asennan ohjelmat suoraan tekijän sivuilta tai MacAppStoresta.
Voit toki oppia sen yksinappisenkin, jos sellaisen jostain löydät. Apple ei moisia ole vuosiin valmistanut.
-
Viesti Kirjoittaja dsg4567uhgd »
Itse siiryin siis omenamaailmaan viime kesänä, ja olen ollut ihan tyytyväinen. Joitain kummallisuuksia toki Windowsiin verrattuna löytyy, mutta niihin tottuu. Ja jos on tarvis, niin voipa sen Windowsin lyödä ompunkin sisään.
-
Itse siiryin siis omenamaailmaan viime kesänä, ja olen ollut ihan tyytyväinen. Joitain kummallisuuksia toki Windowsiin verrattuna löytyy, mutta niihin tottuu. Ja jos on tarvis, niin voipa sen Windowsin lyödä ompunkin sisään.[/quote]
No, ei tuo hintavedätys täällä taida ihan käytäntö olla. Jotain olen täältä ostellut vuosien varrella eikä kertaakaan ole mitään tuollaista yritetty. Eikä moiseen pidä suostua. Jos hintapyynnön ilmoittaa maksavansa, sen pitää riittää. Jos ei, seuraava myyjä voi olla viisaampi muutenkin.
-
Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »
Ei näitä nyt niin järkyttävästi ole "ympäri nettiä". Suurin os ohjelmista on muutamalla sivulla ja nää ympäri nettiä olevat vie app-storeen ja on herkästi maksullisia. Ohjelmien määräkin voi olla pettymys helposti, varsinkin ilmaisten. No tietysti näitä, mistä suurin osa puhelimienkin ohjelmista koostuu, turhia horoskooppeja, koraaneja, pierukoneita, synkronointa synkronoinnin kanssa etc. löytyy paljon ja ilmaiseksikin.5) Ohjelmien asennukset. Suunnilleen sama periaate kun Linux-maailmassakin. Onko kuinka suositeltavaa/tarpeellista asentaa ohjelmia "ympäri nettiä", niinkuin Windows-maailmassa ollaan totuttu?
Ja samoin miksi Win on parempi kuin OS X, tilanne kumminkin loppupelissä on aika tasan? Kun Omenakoneita on pieni määrä maailmaan koneista, niin samassa suhteessa on ohjelmat, kaikenlainen tuki ja lisälaitteet(varsinkin hinta). Ja kun vakaus on samaa tasoa, kun WIN maailmassakin niin ei tää mikään universumin superlatiiviratkaisu ole. Mikään ei ole. Omalla kohdalla AirPort ongelmat, 2. näyttö ja satunnaiset GSOD ongelmat kiusaa. Onneksi mulla oli muutama kaveri Omena-maailmassa, ettei nää nyt ei ihan yllätyksenä tulleet.Näitä syitä on ihan hirveesti, että miksi OS X parempi kuin Windows.
Lopuksi kumminkin tässä on ihan hyviäkin juttuja. Ollen kumminkin neutraali, niin alan liukumaan sille puolelle, että ehkä seuraava kone ei enää ole Macci? Siihen menee kumminkin joku vuosi vielä, ei kannata miettiä vielä. Kerkee maailma vielä muuttuakkin paljon.
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Minä hankin ensimmäisen Macin 03/2010, sitä ennen käyttänyt n. 25 vuotta muita koneita. Seuraavasta koneesta en osaa sanoa onko Windows vai Mac, kumpaakaan ei voi tällä hetkellä nostaa paremmaksi kuin toista.kytkinlevy kirjoitti:Moi.
Omenaan vaihto kiinnostaisi, mutta käyttöjärjestälmästä ei ole juuri kokemuksia. iPhonen ja iPadin kautta omenaan tutustuneena kiehtoo käytön loogisuus, helppous ja toki desing on kohdillaan. Käyttöni on lähinnä kevyttä kuvankäsittelyä, nettiselaamista ja leffojen katselua.
Toivoisinkin kannanottoja miksi OS olisi parempi, kuin Win, josta olen saanut enemmän, kuin tarpeekseni. Läppäri-malli tulisi kysymykseen, mutta mikä olisi järkevin?
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Aluksi ongelmia tuotti hieman erilaiset näppäimistökomennot ja muutama näppäin löytyy toisesta paikasta. Finderin käytöstä en pidä. Macissa plussana paremmin kestävä akku ja hiljaisuus.
Tuossa kun puhuit noista elokuvista niin muista että Mackiin ei saa blu-ray-asemaa.
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja Hiljaisuus »
Ulkoisen blu-ray aseman saa toki mäkkiin tökättyä kiinni.Delli kirjoitti: Tuossa kun puhuit noista elokuvista niin muista että Mackiin ei saa blu-ray-asemaa.
Ompput: Mb Pro 17" unibody, 2.8 Ghz, 8 gb, 500 gb, anti-glare / Air 11", 1.6 Ghz, 4 gb, 128 gb
Palvelin: AMD 64 Laptop / FreeBSD
iPod/iPad/iPhone: 16 gb nano 5th gen violetti / 32gb wifi / 4 32GB musta
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ja saa toki sisäisenkin, jos viitsii vaihtaa. Applelta ei valitettavasti saa tilattua. Ohjelmisto niiden toistoon on onneksi nykyään saatavilla, vaikkakaan ei Applelta itseltään:Hiljaisuus kirjoitti:Ulkoisen blu-ray aseman saa toki mäkkiin tökättyä kiinni.Delli kirjoitti: Tuossa kun puhuit noista elokuvista niin muista että Mackiin ei saa blu-ray-asemaa.
http://www.macblurayplayer.com/
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Minusta on alkanut tuntua, että BR ei sittenkään lähde lentoon. Ei siksi että standardissa olisi jotain vikaa, vaan siksi että koko fyysisen median idea alkaa olla vanhentunut. Paljon mukavampi ostaa/vuokrata HD-leffat pilvipalvelusta.Delli kirjoitti:...muista että Mackiin ei saa blu-ray-asemaa.
-
Re: Vaihto omenaan?

Itseäni ainakin enemmän kiinnostaa se rauta ja muut speksit. OS X tulee sitten mukana vähän niinkuin plussana, jos sen sellaiseksi voi laskea. Teen duunit edelleen Windowsissa, ja OS X on sitten arkikäytössä ja musahommissa.
Noh, kuukauden ajan yritin muutamalta kaupustelijalta ostaa kannettavaa. Joko myyjät vedätti hintaa satasia ylöspäin alkuperäisestä pyynnöstä tai sitten vastasivat minulle siinä vaiheessa kun uudenkarhea läppäri oli seissyt pöydälläni jo pari kuukautta. Toki tämä on lähestulkoon ainoa paikka ostaa käytetty Mac. Muropaketissa noita ei juuri liiku, ja huuto.net nyt on viimeinen paikka ostaa yhtään mitään.MacFinn kirjoitti:No, ei tuo hintavedätys täällä taida ihan käytäntö olla. Jotain olen täältä ostellut vuosien varrella eikä kertaakaan ole mitään tuollaista yritetty. Eikä moiseen pidä suostua. Jos hintapyynnön ilmoittaa maksavansa, sen pitää riittää. Jos ei, seuraava myyjä voi olla viisaampi muutenkin.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Kyllähän noita hinnan vedättäjiä näkyy aina silloin tällöin. Ainoa oikea ratkaisu on katkaista kaupan hieronta just siihen paikkaan, kun myyjälle ei etukäteen asettamansa hintapyyntö riitä.
-
Kyllähän noita hinnan vedättäjiä näkyy aina silloin tällöin. Ainoa oikea ratkaisu on katkaista kaupan hieronta just siihen paikkaan, kun myyjälle ei etukäteen asettamansa hintapyyntö riitä.[/quote]KunkkuJ kirjoitti:[quote="Diaz\"] Joko myyjät vedätti hintaa satasia ylöspäin alkuperäisestä pyynnöstä tai sitten vastasivat minulle siinä vaiheessa kun uudenkarhea läppäri oli seissyt pöydälläni jo pari kuukautta.
Tämä on juuri se mitä tein ja syy miksi marssin Giganttiin.
-
Olen kokolailla vahvasti uuden kannalla, kun hankintani teen.
Tuntuu tämä foorumikin toimivan, kuten macci- asiallisesti.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja JuEeHa »
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Joku MacUpdate.com on aika hyvä repo... mutta jos ohjelmia on tuhansittain tarjolla on aika turha toivoa että ne yhteen paikkaan kokoontuisivat. Tollanen repomeininkin kuulostaa turhan pohjoiskorealaiselta.
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Kyllähän noita hinnan vedättäjiä näkyy aina silloin tällöin. Ainoa oikea ratkaisu on katkaista kaupan hieronta just siihen paikkaan, kun myyjälle ei etukäteen asettamansa hintapyyntö riitä.[/quote]KunkkuJ kirjoitti:[quote="Diaz\"] Joko myyjät vedätti hintaa satasia ylöspäin alkuperäisestä pyynnöstä tai sitten vastasivat minulle siinä vaiheessa kun uudenkarhea läppäri oli seissyt pöydälläni jo pari kuukautta.
Ja toisinaan näkee niitä, jotka tarjoavat alle hintapyynnön ja saavat itkupotkuraivarin, jos tarjousta ei hyväksytä.
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Finderiä ei sitä paitsi tarvitse kovin paljoa käyttää. Olen viime kuukausina sekä itse käyttänyt hiukan Windowsia että kouluttanut muutamaa (kokenutta) Windows-käyttäjää; sekä kokemani että näkemäni viittaa siihen, että Windowsissa täytyy paljon useammin mennä sinne käyttiksen puolelle.Fixx kirjoitti:Finderiä on viilattu kohta 30 vuotta ja minusta se on aika hyvä.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Ja toisinaan näkee niitä, jotka laittavat ilmoituksia ilman aikomustakaan myydä, tarkoituksena vain houkutella ihmisiä tekemään tarjouksia, joihin vedoten voi sitten pyytää tutuilta kovempaa hintaa.OmenaOnPunainen kirjoitti:Ja toisinaan näkee niitä, jotka tarjoavat alle hintapyynnön ja saavat itkupotkuraivarin, jos tarjousta ei hyväksytä.
Olet sinä vaan ihme mussuttaja!
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Laitevalmistajat koodaavat ajurinsa viiveellä, ja joka käyttispäivityksen jälkeen tällekin foorumille tulee viestejä "Päivitin Lioniin, äänikortti X ei toimi".
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja Lege »
Itseäni alkoi mietityttämään Minin tapauksessa tuo virtalähde, tai tarkemmin se, että miten 110w ulkoinen virtalähde jaksaa i5 prossua ja vastaavia kokoonpanoja? Onko kyseiset prossut Minissä sitten "mobiiliversioita?" Jos miettii esimerkiksi tavallista Mini-ITX -kokoonpanoa, niin tuskin esim. LGA1156 i5 + muut osat pyörii millään 200w -virtalähteellä, vai?
Entäs, millä iMacit ja Minit on pultattu kiinni, torxeilla vai perus ruuveilla? Onko noihin muistin lisääminen kuinka helppoa, sillä lähtökohdalla, että monia pöytäkoneita ja kannettavia on tullut purettua/kasattua. Tuleeko vastaan jotain yllättävän eriskummallista?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Minin kanssa ei tarvitse mitään työkaluja muistin vaihtamiseen. Pohjalevy vaan käännetään auki ja heitetään vanhat muistit pois ja uudet tilalle. Nykyisestä iMacista en tiedä, mutta ennen ainakin oli vain pieni luukku, josta ruuvit auki ja sen takaa löytyi sitten muistit.Lege kirjoitti:Tuli taas lisää kysyttävää, enkä uutta ketjua viitsinyt sen takia tehdä, kuitenkin saman asian parissa ollaan.
Itseäni alkoi mietityttämään Minin tapauksessa tuo virtalähde, tai tarkemmin se, että miten 110w ulkoinen virtalähde jaksaa i5 prossua ja vastaavia kokoonpanoja? Onko kyseiset prossut Minissä sitten "mobiiliversioita?" Jos miettii esimerkiksi tavallista Mini-ITX -kokoonpanoa, niin tuskin esim. LGA1156 i5 + muut osat pyörii millään 200w -virtalähteellä, vai?
Entäs, millä iMacit ja Minit on pultattu kiinni, torxeilla vai perus ruuveilla? Onko noihin muistin lisääminen kuinka helppoa, sillä lähtökohdalla, että monia pöytäkoneita ja kannettavia on tullut purettua/kasattua. Tuleeko vastaan jotain yllättävän eriskummallista?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka