iPhone 4S kamera!?
-
hoqane
Re: iPhone 4S kamera!?
Viesti Kirjoittaja hoqane »
--------------
Ipad Air 32GB WiFi, MacBook Pro 15", iPhone 6
-
mika_t
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Tuota tuota, olisi hyvä nähdä vähän esimerkkikuvia niistä pilalle menneistä otoksista, etenkin kun 4S:n omistavana olen lähinnä itse yllättynyt miten hyvälaatuisia kuvia _kännykäksi_ sillä voi ottaa myös esim. hämärässä. Onnistutko ottamaan kuvan aina silloin kun kameralla on tarkennus kesken? En meinaan itse ole saanut ainuttakaan epätarkkaa aikaiseksi kun laukaisen oikealla hetkellä.aurinkoutu kirjoitti:Juuri näin. Tosin olen ehkä onnistunut viime aikoina onnistunut saamaan edes hieman parempia kuvia, ihan vaan harjoittelemalla, mutta helposti tulee tärähtänyttä. Se, että valitsee itse kohdan, johon haluaa tarkentaa, auttaa hieman asiaa. Ei ole kuitenkaan kovinkaan vaikeata nähdä, että kaverin ottamat kuvat 4:lla ovat toisesta maailmasta, olen niitä ihastellut monesti. Omaan käyttööni kamera tuntuu myös kaikkinensa aika kömpelöltä, varsinkin zoomille kaipaisin jotain oikeata namiskaa eikä vain kosketusnäyttösäätöä, joka ei esim. ulkoilmassa kauheasti innosta.Handshake kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että todella pettynyt olen kameraan. Videokuva on ok, tosin en siinä huomaa eroa iPhone 4:lla kuvattuun. Mutta valokuvat on surkeita!
Salamalla tulee lähes aina ihan ankeita kuvia, ellei sitten ihan pilkkoa ole. Ylivalottuneita tai muuten ankeita.
Ja toi face-kamera... en edes aloita.
Videot ovat kauniita. Harmi vaan, etten niin videoiden ystävä ole.
Kokonaisuutena oikea kamera on aina kamera.
Zoom on mallia digitaalinen, ota mieluummin ensin kuva siten, että haluamasi rajaus on mahdollinen siinä ja kroppaa sitten sitä kuvaa jälkikäteen luurissa. Aina parempi jos voit liikuttaa jalkojasi ja hoitaa zoomauksen niillä.
Salama on perinteinen salama mallia pokkarit, liian voimakas lähelle, liian tehoton kauemmaksi ja tuottaa bonuksena rumaa jälkeä. Ainoa hyöty tästä on ns. taskulamppuna tai esim. pimeässä parkkihallissa jos pitää ottaa ns. dokumentaarinen kuva vieressä olevasta autosta, että on helpompi selvittää mahdolliset tulevat naarmut yms. jäljet.
Muoks.
Pari liitekuvaa, ensin 1:1 -koossa oleva osasuurennos ja sitten pääkuva mistä se on otettu. Ei mitään käsittelyjä tai terävöityksiä, ainoastaan pienennetty Lightroomissa.
-
aurinkoutu
Viesti Kirjoittaja aurinkoutu »
Aluksi ehkä tuo tarkennusasia oli ongelma, mutta ei mielestäni enää. Minä taas en tajua, miten joku ei tuolla ole saanut ainuttakaan epätarkkaa aikaiseksi! Oma käteni ei varmastikaan ole vakain, mutta itselleni tulee välillä tunne, että jopa monta vuotta vanha pokkarini ottaa selvempiä kuvia. En tiedä, mikä siinä sitten voisi mättää, kun itsekin olen epäillyt, että vikamika_t kirjoitti:Tuota tuota, olisi hyvä nähdä vähän esimerkkikuvia niistä pilalle menneistä otoksista, etenkin kun 4S:n omistavana olen lähinnä itse yllättynyt miten hyvälaatuisia kuvia _kännykäksi_ sillä voi ottaa myös esim. hämärässä. Onnistutko ottamaan kuvan aina silloin kun kameralla on tarkennus kesken? En meinaan itse ole saanut ainuttakaan epätarkkaa aikaiseksi kun laukaisen oikealla hetkellä.
on käyttäjässä eniten. Varsinkin jos on vähänkin liikettä, kuva on lähes takuuvarmasti pilalla.
Se on totta, että kamera toimii hyvin hämärässä ilman salamaa, siihen olen ollut itsekin tyytyväinen eli käytännössä en käytä koskaan salamaa: tämä ei missään nimessä onnistuisi omalla ikuisuusvanhalla pokkarilla.
Melkoisen hyviä nuo esimerkkikuvasi. Minä en edes kehtaisi pistää tänne joitain tärähtäneitä joulukuusikuvia noiden jälkeen...
-
renttu85
Viesti Kirjoittaja renttu85 »
Juu kyllä itselläkin kaikki kuvat on enemmän ja vähemmän tärähtäneitä. Tuntuu, että tähän tarvittaisiin yli-ihmismäisen vakaata kättä.aurinkoutu kirjoitti:hoqane, no itse otin 32:n, mutta toisaalta kuvat jäävät helposti puhelimelle, joten... en nyt oikein osaa auttaa.
Aluksi ehkä tuo tarkennusasia oli ongelma, mutta ei mielestäni enää. Minä taas en tajua, miten joku ei tuolla ole saanut ainuttakaan epätarkkaa aikaiseksi! Oma käteni ei varmastikaan ole vakain, mutta itselleni tulee välillä tunne, että jopa monta vuotta vanha pokkarini ottaa selvempiä kuvia. En tiedä, mikä siinä sitten voisi mättää, kun itsekin olen epäillyt, että vikamika_t kirjoitti:Tuota tuota, olisi hyvä nähdä vähän esimerkkikuvia niistä pilalle menneistä otoksista, etenkin kun 4S:n omistavana olen lähinnä itse yllättynyt miten hyvälaatuisia kuvia _kännykäksi_ sillä voi ottaa myös esim. hämärässä. Onnistutko ottamaan kuvan aina silloin kun kameralla on tarkennus kesken? En meinaan itse ole saanut ainuttakaan epätarkkaa aikaiseksi kun laukaisen oikealla hetkellä.
on käyttäjässä eniten. Varsinkin jos on vähänkin liikettä, kuva on lähes takuuvarmasti pilalla.
Se on totta, että kamera toimii hyvin hämärässä ilman salamaa, siihen olen ollut itsekin tyytyväinen eli käytännössä en käytä koskaan salamaa: tämä ei missään nimessä onnistuisi omalla ikuisuusvanhalla pokkarilla.
Melkoisen hyviä nuo esimerkkikuvasi. Minä en edes kehtaisi pistää tänne joitain tärähtäneitä joulukuusikuvia noiden jälkeen...
Meinaan kun jos puhelimen "pulttaa" ständiin kiinni -ettei varmasti liiku mihinkään suuntaan- niin tällöin kuvat ovat ok. Silti korostan tuota OK sanaa.
Hämärästä tämä kyllä saa poimittua yllättävän hyvin valoa kuviin. Harmi vaan, että kuvat ovat muuten pillalla (tärähtäneitä)
Voisiko oikeasti olla, että meillä tyytymättömillä on vikaa esim. tuossa vakaimessa? Kuulostaan vaan niin oudolta, että tällä kameralla voisi muka vapaalla kädellä saada tärähtämättömiä kuvia
-
renttu85
Itsellä tämä on neljäs iphone. Jokainen niistä ollut 16g ja aina on tila riittänyt... Vaan eipä enäähoqane kirjoitti:Mites onkos teillä 16GB vai 32GB versiot. Lähinnä sen takia kysyn et olen ollut tuosta 4S:stä kiinnostunut juuri tuon kameran takia ja kumpi noista edellä mainituista riittäs jos kuvaa paljon? Nyt ollu käytössä N8, jossa 16GB sisäistä ja 16GB kortti kuville ja videoille.
Jurikin puolituontia sitten jouduin taas tyhjentämään videot koneelle kun iphone herjasi tilan vähyydestä. Eikä sitä vapaana näyttänyt olevankaan kuin 700mb
Olen jo alkanut harkitsemaan tämän myymistä ja vaihtamista tuohon "välimallin passattiin" eli 32g
edit:
Kuvathan on taas huomattamasti vähemmän tilaa vieviä koska ne voi poistaa puhelimesta melkeen heti ottamisen jälkeen ja kopioida sitten koneelle talteen iCloudista.
-
aurinkoutu
No, enpä tiedä.
Ja joo, toi videoiden tilan vieminen on kyllä tärkeä pointti puhelinta miettiessä, itsellänikin vaikutti valintaan.
-
renttu85
Meikäläinen käytellyt kahdenlaista koteloa (applen bumperia ja jotain kolmannen osapuolen valmistamaa) eikä ole apua niistä tuohon kuvaamiseenaurinkoutu kirjoitti:Jälleen katselin äsken kaverin 4:lla otettuja kuvia ja totesin, että on vaan eroa 4S:n kuviin verrattuna. 4:n kuvat ovat kokonaisuutena selkeämpiä. Kokeilin myös ottaa rinta rinnan samasta tilanteesta kuvia: väitän, että omalla puhelimellani tuli inasen huonompia tai samanlaisia isommalla yrittämisellä - paitsi värisävyt olivat paremmin kohdallaan, esim. sohva näytti juuri niin vaalealta kuin pitikin eikä kellertävältä. Huomioiden myös sen, että minä olen kaveriani tarkempi/viitseliäämpi tällaisissa asioissa luonteeltani, kun taas kaverini enemmän *räps-kuva-otettu*-tyyppiä, niin vaikuttaa siltä, että 4:lla saa pienemmällä työllä selkeitä kuvia kuin 4S:llä. Kaverillani tosin puhelimessa on bumper, joten puhelimesta saa paremman otteen, mutta enpä tiedä, oisko sekään silti merkitsevä tekijä.
No, enpä tiedä.
Ja joo, toi videoiden tilan vieminen on kyllä tärkeä pointti puhelinta miettiessä, itsellänikin vaikutti valintaan.
-
E-W
Viesti Kirjoittaja E-W »
Edit: Typo
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
-
wakio
Viesti Kirjoittaja wakio »
-
gobbali
Viesti Kirjoittaja gobbali »
Todella vaikea on itselläkään uskoa. Kuvista tuli tärähtäneitä vasta kun otin jouluna kuvia lähes pimeässä huoneessa, valaisuna tyyliin pari tunnelmavalaisinta. Ja kannattaa kuitenkin pitää mielessä että ei tuo iPhone 4S kamera kuitenkaan ole vielä voittamassa varsinaisia pokkareita, kun nekin kehittyvät koko ajan, siltä varalta että mainosmies on onnistunut ja odotukset ovat liiallisetE-W kirjoitti:Pyytäkää, että joku toinen ottaa kuvia teidän "huonoilla" puhelimilla ja tsekatkaa sitten lopputulos. Jos ne oikeasti ovat nelosta huonompia, huoltoon vain. En vain oikein jaksa tätä uskoa.
Edit: Typo
Tämä kyllä vaikuttais loogisimmalta, tarkasta tämä heti. Jos HDR on pois päältä ja silti tulee tavallisessa sisävalaistuksessa tärähtäneitä kuvia niin huoltoon vaan.wakio kirjoitti:Tuli vain mieleen että kai teillä on HDR-moodi pois päältä kun 4S:n kanssa kuvia otatte? Sen kanssa saa todella helposti kuvasta tärähtäneen näköisen. Tämä siis ihan vain varmistukseksi, oma 4S on mielestäni huomattavasti parempi kuin vanhan nelonen kuvien ottamisessa ja niiden laadussa.
-
E-W
Viesti Kirjoittaja E-W »
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
-
paulaw
Viesti Kirjoittaja paulaw »
No j-lauta ... kiitos! Helpotti hommaa huomattavasti! Mä olen kanssa ihmetellyt tuota, että miten ihmeessä pitää ottaa miljoona otosta ja miettiä miten tukea kättä...wakio kirjoitti:Tuli vain mieleen että kai teillä on HDR-moodi pois päältä kun 4S:n kanssa kuvia otatte? Sen kanssa saa todella helposti kuvasta tärähtäneen näköisen.
-
jmaa
Viesti Kirjoittaja jmaa »
Mulla toimii kamera täysin hyvin, salamalla tai ilman.
-
paulaw
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Hehee .. Kuviahan tässä on otettukin, runsain mitoinjmaa kirjoitti:Pics or it didn't happen.
-
wakio
Nonih, hyvä että sinulle ainakin auttoi, tuo HDR-moodi kun tekee kuvista herkästi epäselvän jos jokin sattuu sopivasti liikkumaan, joko kuvan ottaja tai kuvan kohde. Liikkuvasta kohteesta turha edes yrittää ottaa kuvaa HDR-moodin kanssapaulaw kirjoitti:No j-lauta ... kiitos! Helpotti hommaa huomattavasti! Mä olen kanssa ihmetellyt tuota, että miten ihmeessä pitää ottaa miljoona otosta ja miettiä miten tukea kättä...wakio kirjoitti:Tuli vain mieleen että kai teillä on HDR-moodi pois päältä kun 4S:n kanssa kuvia otatte? Sen kanssa saa todella helposti kuvasta tärähtäneen näköisen.
-
aurinkoutu
Ja mulla on myös tuo sama kuin rentulla, että ihan sama, paineleeko volume-nappia vai näyttönappia, vaikka ensi alkuun olin riemuissani volume-nappimahdollisuudesta. Itse asiassa olen todennut sittenkin melkein kosketusnäyttönapin paremmaksi, koska ei tarvitse ainakaan Painaa, mikä jo itsessään voisi aiheuttaa tärräystä.
Mut siis ehkä se sit on vaan ihmisestä kiinni. Kyllä mä oikealla kamerallakin onnistun saamaan tärähtäneitä kuvia, että sinällään asiassa ei ole mitään uutta.
Katson, jos viitsin ladata noita tänne jossain vaiheessa. Nyt vien kuitenkin puhelimen muista syistä huoltoon
-
E-W
Viesti Kirjoittaja E-W »
iPhone ottaa kuvan vasta siinä vaiheessa kun näytön laukaisunappulan vapauttaa. Kuvat onnistuvat paremmin, kun ottovaiheesta häviää näytön painamisen aiheuttama heilahdus.
Mutta tämäkin on varmasti kaikille selvillä, sillä se lukee ohjeissa.
Compaq Prolinea 4/33.
-
aurinkoutu
Täsmennäpä hieman?E-W kirjoitti:Ja kannattaa tsekata, millä valotusajalla kuvat on loppujen lopuksi otettu. Siitä voi helposti päätellä, onko vika kamerassa vai käyttäjän tärisevässä kädessä.
Mitä taas noihin ohjeisiin tulee, niin omasta mielestäni iPhonen mukana tulevat ohjeet, jotka vaikuttavat eniten mainokselta, ovat luvattoman huonot. Joo, tiedetään, että netistä laajempia ohjeita löytyy, mutta vanhanaikainen manuska on pop.
-
E-W
Viesti Kirjoittaja E-W »
Jos valotusaika on vaikka 1/20 s, ei kukaan saa tarkkoja kuvia käsivaralta. Ohjeita kyllä löytyy kiinnostuneille.aurinkoutu kirjoitti:Täsmennäpä hieman?E-W kirjoitti:Ja kannattaa tsekata, millä valotusajalla kuvat on loppujen lopuksi otettu. Siitä voi helposti päätellä, onko vika kamerassa vai käyttäjän tärisevässä kädessä.
Mitä taas noihin ohjeisiin tulee, niin omasta mielestäni iPhonen mukana tulevat ohjeet, jotka vaikuttavat eniten mainokselta, ovat luvattoman huonot. Joo, tiedetään, että netistä laajempia ohjeita löytyy, mutta vanhanaikainen manuska on pop.
Compaq Prolinea 4/33.
-
renttu85
Ei ole HDRriä päällä täällä. Mutta iPhotolla kun katselen kuvien lisätietoja niin näkyy valoitus olevan suurimmassa osassa kuvista 1/20. Joissain 1/15 ja 17.E-W kirjoitti:Jos valotusaika on vaikka 1/20 s, ei kukaan saa tarkkoja kuvia käsivaralta. Ohjeita kyllä löytyy kiinnostuneille.aurinkoutu kirjoitti:Täsmennäpä hieman?E-W kirjoitti:Ja kannattaa tsekata, millä valotusajalla kuvat on loppujen lopuksi otettu. Siitä voi helposti päätellä, onko vika kamerassa vai käyttäjän tärisevässä kädessä.
Mutta eihän tuon sulkimen asetuksia voi iphonella (ainakaan vakio kamera softalla) itse muuttaa?
e: typo
-
aurinkoutu
-
gobbali
Viesti Kirjoittaja gobbali »
Pakko sen verran tähän tokaista että kyllä se HDR tarjoaa tietyissä tilantessa selvästi parempaa kuvanlaatua, eikä filttereistä ole juuri mihinkäänwakio kirjoitti:Nonih, hyvä että sinulle ainakin auttoi, tuo HDR-moodi kun tekee kuvista herkästi epäselvän jos jokin sattuu sopivasti liikkumaan, joko kuvan ottaja tai kuvan kohde. Liikkuvasta kohteesta turha edes yrittää ottaa kuvaa HDR-moodin kanssaJa jos siitä efektistä pitää, niin asetuksista saa laitettua että puhelin ottaa _molemmat_ kuvat, toisaalta noita HDR-filttereitä voi kyllä lisäillä jälkikäteenkin jos ei ylimääräisestä viiveestä pidä (kahden kuvan tallentaminen)...
-
E-W
Viesti Kirjoittaja E-W »
Ei tietenkään voi muuttaa, mutta näin pitkällä valotusajalla kuva kyllä tärähtää millä kameralla tahansa. Ei se ole mikään laitteen vika.renttu85 kirjoitti: Mutta iPhotolla kun katselen kuvien lisätietoja niin näkyy valoitus olevan suurimmassa osassa kuvista 1/20. Joissain 1/15 ja 17.
Mutta eihän tuon sulkimen asetuksia voi iphonella (ainakaan vakio kamera softalla) itse muuttaa?
Compaq Prolinea 4/33.
-
wakio
Nooh, onhan se hieno efekti tietyissä tilanteissa, pidin itsekin päällä joskus koko ajan mutta sitten kun alkoi tulemaan tilanteita vastaan, joissa epätarkkuus korostui, otin pois. Itselle on tärkeämpää saada nopeat tilanteet talteen kuin kamerassa pitää efektiä päällä. Mutta, on se kiva olla siellä jos on sopiva tilanne.gobbali kirjoitti:Pakko sen verran tähän tokaista että kyllä se HDR tarjoaa tietyissä tilantessa selvästi parempaa kuvanlaatua, eikä filttereistä ole juuri mihinkäänwakio kirjoitti:Nonih, hyvä että sinulle ainakin auttoi, tuo HDR-moodi kun tekee kuvista herkästi epäselvän jos jokin sattuu sopivasti liikkumaan, joko kuvan ottaja tai kuvan kohde. Liikkuvasta kohteesta turha edes yrittää ottaa kuvaa HDR-moodin kanssaJa jos siitä efektistä pitää, niin asetuksista saa laitettua että puhelin ottaa _molemmat_ kuvat, toisaalta noita HDR-filttereitä voi kyllä lisäillä jälkikäteenkin jos ei ylimääräisestä viiveestä pidä (kahden kuvan tallentaminen)...
-
renttu85
Ai se ei ole tämän puhelimen vika jos se automaattisesti haluaa pilata kuvat liian pitkällä valoitusajalla?E-W kirjoitti:Ei tietenkään voi muuttaa, mutta näin pitkällä valotusajalla kuva kyllä tärähtää millä kameralla tahansa. Ei se ole mikään laitteen vika.renttu85 kirjoitti: Mutta iPhotolla kun katselen kuvien lisätietoja niin näkyy valoitus olevan suurimmassa osassa kuvista 1/20. Joissain 1/15 ja 17.
Kyllähän tuo nyt kuulostaa ihan selvältä softa virheeltä jos ei kameran ohjelmisto osaa säätää asetuksi kohdalleen
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka