aurinkoutu kirjoitti:Sori, se olikin mika_t, jolla ei tärähtänyt koskaan.
Itse ainakin eniten haluaisin vinkkejä, ihan keneltä tahansa, koska kuten jo aiemmin sanoin, niin epäilen, että eniten vikaa on käyttäjässä. Mutta toisaalta kuitenkin käyttäjän mahdollisuudet tällä kameralla ovat varsin rajalliset.
Varmaan joskus tärähtää, 4S:llä ei vain ole vielä tärähtänyt kertaakaan.
En kyllä saa itse kuin kaksi vaihtoehtoa jos kuvat ovat järjestään epätarkkoja: a) rauta/laitevika b) käyttäjävika.
Perusteluina jo kuitenkin niin monesti nähdyt, eli kun todistetusti niin moni kuitenkin laitteilla saa kuvansa otettua ihan ilman ongelmia ja sitten parilla homma ei onnistu, niin...
Ikävä kyllä vakiokamerassa ei voi käyttäjä itse säätää, että nostetaanko ISO -arvoa ja/tai pidennetäänkö suljinaikaa, jompaa kumpaa tai molempia on pakko kasvattaa, että pienelle kennolle saadaan riittävästi valoa. Tämän takia kuvaan tulee joko enemmän kohinaa ja/tai sen ottaminen vaatii vakaampaa kättä (pidempi sulijinaika). Järkkärillä olen ottanut parhaimmillaan onnistuneen kuvan vakaajan kera 1s -suljinajalla, mutta tuommoisten onnistuminen on täysin jo tuuripeliä, käytännössä vakaajallisella järkkärillä hyviin tuloksiin pääsee kun nopeudet ovat hitaimmillaan jo mainituissa 1/20 -paikkeilla, tuossa ja hitaammissa nopeuksissa huono kuvausasento ja epävakaat kädet kostautuvat heti.
Tässä muuten äskettäin otettu kuva täysin pimeästä autosta ja ainoa valonlähde on katkaisijoiden punainen valo, käännetty vaakatasoon peruswin7:n Windows Photo Viewerillä sekä pienennetty VSO Image Resizerilla kokoon 650x650. Kuvana siis aivan räpsy, lähinnä kiinnosti miten kuva onnistuu tai ei onnistu. Kuvan arvot näkyvät olevan f2.4 (aina vakio, aukkoa ei voi säätää luurissa), suljinaika 1/15s ja herkkyytenä ISO800. Yllättäen en käyttänyt autossa tripodia. 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.