"Kurssi AT6V, Ohjelmointi C-kieli"
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
"Kurssi AT6V, Ohjelmointi C-kieli"
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
Lukion kurssitarjottimessa lukee seuraavaa: "Kurssi AT6V, Ohjelmointi C-kieli". Tekeekö kyseisellä kielellä mitään Mac-maailmassa? Kannattaako valita?
"Most men complacently accept 'knowledge' as 'truth'. They are sheep, ruled by fear."
-Sydney Losstarot
-Sydney Losstarot
-
Re: "Kurssi AT6V, Ohjelmointi C-kieli"
Viesti Kirjoittaja Jamac »
En mä tosta ymmärtänyt muuta kun "C-kieli", mutta C on juniversaali ja taatusti törmäät Mäcci kuin muissakin ympäristöissä (Xcode) C kieleen ja sen moderneimpiin variantteihin. Eli ei tosta varmaan ammatillisesti pitkälle pötkitä, mutta se luultavasti antaa sellaisen peruskuvan mistä on kysymys, eli valitaan tietyt kirjastot mukaan mitä tarvitaan jos halutaan tehdä jotain tiettyä juttua, yleisellä tasolla kannattaa kiinnittää huomiota opettelussa silmukkarakenteiden ja ehtolauseiden suvereeniin osaamiseen. Sen avulla voi tehdä jo vaikka mitä. Sitten kauniin funktiorakenteen haltsaaminen ja jos mahdollista niin olio/luokkapohjaisuuden ymmärtäminen ja osaaminenkin. Sitten kun noi niinkun tajuaa yleisellä tasolla, on helppo ruveta väsäämään vaikka PHP:llä nettisivuja kun ymmärtää sen peruslogiikan millä ohjelmia kannattaa tehdä, kielestä riippumatta, ja ennenkaikkea uuden oppiminen on helpompaa kun on noi C perusteet oppinut.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Micael »
Eri ohjelmointikielistä lienee yhtä paljon mielipiteitä kuin on kieliäkin. Tässä omani:
C-kielen hyviä puolia ovat mielestäni mm.
+ suppeus: kieli ei ole suuren suuri vaan käskykanta on ihan kohtuullinen
+ nopeus: riippuen ohjelmoijan tasosta C:llä saa aikaan erittäin nopeaa koodia. Lisäksi kääntäjät ovat hyvin optimoituja.
+ levinneisyys: C-kieli pohjautuu jo 60-/70-luvun vaiheessa kehitettyyn B-kieleen ja ANSI-C -standardikin on muistaakseni jo vuodelta 1978. Toki standardia on kasvatettu ja päivitetty aikojen kuluessa. Joka tapauksessa C:lle löytyy aivan VALTAVASTI erilaisia opuksia, tutoriaaleja ja valmiita lähdekoodeja yms. Tukea siis löytyy.
+ syntaksi: osaava ohjelmoija saa ja voi tehdä lähes mitä tahansa ja tiivistää koodin hyvinkin pieneksi ja selkeäksi paketiksi.
Huonojakin puolia on, mm.
- syntaksi: pahimmillaan C-kielellä voidaan kirjoittaa aivan käsittämätöntä koodia!! Käsite "California Coding" on tuttu C-ammattilaisten keskuudessa ja vuosittain järkätään jopa kilpailu siitä kuka kirjoittaa hirveintä koodia! >:<
- osoittimet ja muistinvaraaminen: C:ssä joudutaan suorittamaan mm. muistialueiden varaaminen käsin ohjelmakoodiin (malloc tai calloc jne.). Dynaaminen muistinvaraus tarkoittaa käytännössä varsin työlästä osoittimien, "pointtereiden", ylläpitämistä ja se kysyy hermoja. C:ssä ei myöskään ole automaattista roskienkeruuta, joten muistialueen käytön jälkeen ohjelmoijan tulee itse huolehtia tilan vapauttamisesta. Käytännössä ero esim. Javaan on valtava. Javalla on tämän vuoksi _paljon_ helpompaa ohjelmoida tiettyjä algoritmeja. Ja toisaalta taas Java on äärimmäisen hidas tietyissä jutuissa C:n verrattuna.
- osittain em. syistä johtuen C ei ehkä kuitenkaan ole ihan paras ekaksi ohjelmointikieleksi. Tilanne on perinteinen "toisaalta, mutta toisaalta".
Jamac selittääkin tuossa yllä jo monta asiaa ja olen hänen kanssaan pitkälti samaa mieltä. Tosin minusta C-kieltä opettelemalla ei opita tai ymmärretä olio/luokkapohjaisuutta, koska kyse on perustavanlaatuisesta erosta ohjelmointikielten paradigmoissa (perus-C on proseduraalinen kieli ja C++ on oliokieli).
--
Siinä muutamia ajatuksia. C on vanha, perinteinen kieli. Iästään huolimatta C on minusta erittäin yleishyödyllinen kieli, jonka avulla ohjelmointi tulee todellakin tutuksi. Suuntaus näyttää kuitenkin olevan vahvasti oliokieliin päin (Java, C++ yms), joten pelkällä C:llä ei enää pötkitä niin pitkälle kuin 80-luvulla.
Kaikesta huolimatta mä itse diggaan C:stä ja sillä on tullut kirjoitettua kaikenlaisia pikku ohjelmia ja harkkatöitä. C:llä voidaan ohjelmoida mitä tahansa, mutta sillä ei ole järkeä koodata kaikkea.
Macintoshissa XCode tukee C-ohjelmointia (Carbon), joten Macissakin on C:llä käyttöä. Sen verran ohi aiheen, että olen itse pikku hiljaa väsäämässä pientä pelinpoikasta C:llä, mutta olen törmännyt joihinkin ongelmiin grafiikan käsittelyssä.. (Ja joo, Javalla olisi appletti jo valmis
)
Lopuksi vielä: kannattaako kurssi valita? Noh, sehän riippuu täysin sinusta itsestäsi!
Jos ohjelmointi kiinnostaa, kannattaa C-kielen kurssi valita. Toisaalta jos on olemassa toisena vaihtoehtona Java-kurssi etkä ole aivan varma kiinnostaako ohjelmointi sinua, valitse Java ja käy tsekkaamassa miltä homma vaikuttaa.
C-kielen hyviä puolia ovat mielestäni mm.
+ suppeus: kieli ei ole suuren suuri vaan käskykanta on ihan kohtuullinen
+ nopeus: riippuen ohjelmoijan tasosta C:llä saa aikaan erittäin nopeaa koodia. Lisäksi kääntäjät ovat hyvin optimoituja.
+ levinneisyys: C-kieli pohjautuu jo 60-/70-luvun vaiheessa kehitettyyn B-kieleen ja ANSI-C -standardikin on muistaakseni jo vuodelta 1978. Toki standardia on kasvatettu ja päivitetty aikojen kuluessa. Joka tapauksessa C:lle löytyy aivan VALTAVASTI erilaisia opuksia, tutoriaaleja ja valmiita lähdekoodeja yms. Tukea siis löytyy.
+ syntaksi: osaava ohjelmoija saa ja voi tehdä lähes mitä tahansa ja tiivistää koodin hyvinkin pieneksi ja selkeäksi paketiksi.

Huonojakin puolia on, mm.
- syntaksi: pahimmillaan C-kielellä voidaan kirjoittaa aivan käsittämätöntä koodia!! Käsite "California Coding" on tuttu C-ammattilaisten keskuudessa ja vuosittain järkätään jopa kilpailu siitä kuka kirjoittaa hirveintä koodia! >:<
- osoittimet ja muistinvaraaminen: C:ssä joudutaan suorittamaan mm. muistialueiden varaaminen käsin ohjelmakoodiin (malloc tai calloc jne.). Dynaaminen muistinvaraus tarkoittaa käytännössä varsin työlästä osoittimien, "pointtereiden", ylläpitämistä ja se kysyy hermoja. C:ssä ei myöskään ole automaattista roskienkeruuta, joten muistialueen käytön jälkeen ohjelmoijan tulee itse huolehtia tilan vapauttamisesta. Käytännössä ero esim. Javaan on valtava. Javalla on tämän vuoksi _paljon_ helpompaa ohjelmoida tiettyjä algoritmeja. Ja toisaalta taas Java on äärimmäisen hidas tietyissä jutuissa C:n verrattuna.
- osittain em. syistä johtuen C ei ehkä kuitenkaan ole ihan paras ekaksi ohjelmointikieleksi. Tilanne on perinteinen "toisaalta, mutta toisaalta".
Jamac selittääkin tuossa yllä jo monta asiaa ja olen hänen kanssaan pitkälti samaa mieltä. Tosin minusta C-kieltä opettelemalla ei opita tai ymmärretä olio/luokkapohjaisuutta, koska kyse on perustavanlaatuisesta erosta ohjelmointikielten paradigmoissa (perus-C on proseduraalinen kieli ja C++ on oliokieli).
--
Siinä muutamia ajatuksia. C on vanha, perinteinen kieli. Iästään huolimatta C on minusta erittäin yleishyödyllinen kieli, jonka avulla ohjelmointi tulee todellakin tutuksi. Suuntaus näyttää kuitenkin olevan vahvasti oliokieliin päin (Java, C++ yms), joten pelkällä C:llä ei enää pötkitä niin pitkälle kuin 80-luvulla.
Kaikesta huolimatta mä itse diggaan C:stä ja sillä on tullut kirjoitettua kaikenlaisia pikku ohjelmia ja harkkatöitä. C:llä voidaan ohjelmoida mitä tahansa, mutta sillä ei ole järkeä koodata kaikkea.
Macintoshissa XCode tukee C-ohjelmointia (Carbon), joten Macissakin on C:llä käyttöä. Sen verran ohi aiheen, että olen itse pikku hiljaa väsäämässä pientä pelinpoikasta C:llä, mutta olen törmännyt joihinkin ongelmiin grafiikan käsittelyssä.. (Ja joo, Javalla olisi appletti jo valmis

Lopuksi vielä: kannattaako kurssi valita? Noh, sehän riippuu täysin sinusta itsestäsi!

-
Aivan 
Ohjelmointi (muistaakseni) on kivaa, harrastuksena voisin verrata ristisanatehtäviin; sellaista haastavaa aivoumppaa ja varsinkin se onnistumisen riemu
Mä en ole tosiaan sitten murrosiän koodannut mitään (14 vuotta sitten), mutta nyt tänävuonna kun kokeilin PHP:tä, niin sieltä ne vanhat jutut vaan tuli mieleen ja varsinkin siitä on apua, kun tietää mitä manuaalista pitää hakea kun joku ajatus tulee. ja se riemastumisen tunne kun se MySQL taulu ilmestyi weppisivulle
Siks toi kurssi vois musta olla paikallaan, että saa sellaisen rajapinnan ohjelmoinnilliseen ajatteluun.

Ohjelmointi (muistaakseni) on kivaa, harrastuksena voisin verrata ristisanatehtäviin; sellaista haastavaa aivoumppaa ja varsinkin se onnistumisen riemu

-
Viesti Kirjoittaja laavu »
C-kieli ei tule kuolemaan vielä pitkiin aikoihin, kun ajatellaan laiteläheistä ohjelmointia. Tämä tarkoittaa lähinnä erilaisia real-time -kohteita kuten mikrokontrollereita, DSP-prosessoreita jne. Korkeamman tason kielillä, kuten C++:lla, hoidetaan yhä enenevässä määrin esim. käyttöjärjestelmän päällä pyörivät sovellukset - oli kysymyksessä sitten desktop-tietokone tai kännykkä. Mutta C-kieli on ns. subsetti C++:sta tarkoittaen, että kaikki mikä on validia C:tä on myös validia C++:aa. Siinä mielessä sen opetteleminen ei mene hukkaan.
Jos nyt itse lähtisin ohjelmointikieltä opettelemaan, valitsisin kyllä C/C++:n, koska on ne lienevät ylivoimaisesti käytetyimmät kielet maailmassa.
Jos nyt itse lähtisin ohjelmointikieltä opettelemaan, valitsisin kyllä C/C++:n, koska on ne lienevät ylivoimaisesti käytetyimmät kielet maailmassa.
-
Viesti Kirjoittaja anssik »
"Mutta C-kieli on ns. subsetti C++:sta tarkoittaen, että kaikki mikä on validia C:tä on myös validia C++:aa. Siinä mielessä sen opetteleminen ei mene hukkaan."
Tämä ei täysin pidä paikkaansa; kaikki C ei käänny tai toimi oikein C++:na. Itse syntaksin opettelun kannalta oppiminen ei varmasti mene hukkaan, mutta koska kummatkin kielet perustuvat erilaisiin paradigmoihin, niin asia X tehtynä C:llä ei välttämättä vastaa sitä miten se tehtäisiin käyttäen C++:aa.
Ja alkuperäiselle kysyjälle:
Jos ohjelmointi kiinnostaa, niin ei kannata takertua siihen onko kielestä hyötyä mac-maailmassa vai ei. Kurssi luultavasti keskittyy aikaisemmin mainittuihin "yleispäteviin" perusteisiin, joita voi helposti soveltaa moniin muihin kieliin.
Tämä ei täysin pidä paikkaansa; kaikki C ei käänny tai toimi oikein C++:na. Itse syntaksin opettelun kannalta oppiminen ei varmasti mene hukkaan, mutta koska kummatkin kielet perustuvat erilaisiin paradigmoihin, niin asia X tehtynä C:llä ei välttämättä vastaa sitä miten se tehtäisiin käyttäen C++:aa.
Ja alkuperäiselle kysyjälle:
Jos ohjelmointi kiinnostaa, niin ei kannata takertua siihen onko kielestä hyötyä mac-maailmassa vai ei. Kurssi luultavasti keskittyy aikaisemmin mainittuihin "yleispäteviin" perusteisiin, joita voi helposti soveltaa moniin muihin kieliin.
-
Mikäli tosiaan mä mitään mistään tiedän, niin väittäisin että ohjelmoinnissa voisi soveltaa seuraavanlaista vertauskuvaa: "Kun ensin oppii puhumaan, voi alkaa opettelemaan helposti eri maan kieliä".
:-$ hmm.. vähän kömpelä mut...
-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
Millä ohjelmalla voi in 10.4 tehdä c++ koodia/ohjelmia??
15" albook 1,5ghz, 512mt, Radeon 9700 128mt. A pirate with a steering wheel coming out of his crotch walks into a bar and the bartender says, "Do you know you have a steering wheel coming out of your crotch?" He says, "Aaarrr..it's driving me nuts."
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
C on tietynlainen perusta, ei välttämättä ihan kiva ensimmäiseksi kieleksi, mutta opettavainen kumminkin. Se myös perehdyttää siihen miten tietokone toimii. Ja toisaalta sen tekniikkaläheisyys voi olla joskus vähän haastavaa. Lähinnä (opetus-) ongelmana on se, että C ei ole oliopohjainen.sipulinaama kirjoitti:Lukion kurssitarjottimessa lukee seuraavaa: "Kurssi AT6V, Ohjelmointi C-kieli". Tekeekö kyseisellä kielellä mitään Mac-maailmassa? Kannattaako valita?
Huomattavaa on myös se, että Maceissä suositeltava Objective-C on tietyssä mielessä C:n laajennus, joten varmasti tuosta kurssista on hyötyä. Mutta, kaikki muu onkin about jo tullut muitten toimesta sanottua.
XCode tekee noitakin.Jezze kirjoitti:Millä ohjelmalla voi in 10.4 tehdä c++ koodia/ohjelmia??
Ylipäätään on joskus tullut mietittyä (ei niin vakavissaan) että kaikille pitäisi opettaa jonkin verran ohjelmointia jotta oppisivat mokomat ajattelemaan loogisesti.
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
Juurikin näin. Sillä erotuksella, että uuden ohjelmointikielen oppiminen on helpompaa kun uuden puhutun kielen oppiminen, kun osaa ihan oikeasti ohjelmoida (Ellei sitten satu olemaan kileinero).Jamac kirjoitti:Mikäli tosiaan mä mitään mistään tiedän, niin väittäisin että ohjelmoinnissa voisi soveltaa seuraavanlaista vertauskuvaa: "Kun ensin oppii puhumaan, voi alkaa opettelemaan helposti eri maan kieliä".
Ja kyllä C osaajille löytyy käyttöä vielä pitkään. Y2K:n aikaan erään tutun äitee kiskottiin isolla rahalla eläkepäiviltä töihin, kun iski suunnaton pula Cobol-koodereista. Kyselivät minuakin kun erehdyin väärässä paikassa sanomaan, että tuli joskus huvikseen kokeiltua ja oikein lainattua kirjastosta Cobol-ohjelmoinnin opas. Vaan ei tuolla pohjalla vielä mennä käpälöimään kriittisiä tuotannonohjaussysteemejä.
--
PeTe
PeTe
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka