Nettijako PC:n kautta?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Nettijako PC:n kautta?
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Onko kellään kokemuksia WinXP:n nettijaon ja PowerBookkien (Tiger) yhteensopivuudesta. Pyötäkoneessa on XP ja se on kiinni 10 megasessa linjassa. Ongelma vain on, että voin käyttää vain yhtä konetta liitettynä, koska MAC-osoite tallentuu verkkoa jakavaan kytkimeen. Näin ainoaksi (järkeväksi?) vaihtoehdoksi jäisi netin jakaminen PC:n kautta. Ajattelin kysäistä onko kukaan tapellut asian tiimoilta ja onko urakka mahdottoman hankala / ylipäätä mahdollinen?
-
Re: Nettijako PC:n kautta?
Viesti Kirjoittaja nordling »
Mulla on itsellä käytössä PB tigerillä
Käytin nettiyhteyttä PC:n kautta koska mulla meidän kerrostalossa 2 meganen adsl on jaettu Homepna tekniikalla (puhelinlinjan yli). PC:ssä siis homepnakortti ja verkkokortti. Kytkin ensin bookin kiinni ristikaapelilla (tavallinenkin toiminee) homma toimi ilman kummempia virityksiä, kuten aina macilla. Tällä hetkellä mulla on vielä Airport Express joka on kiinni suoralla verkkopiuhalla pc:n verkkokortissa. Ja käytän nettiä wlanin yli. Myös tiedostojako wintoosan ja macin välillä toimii loistavasti. Wintoosan asetuksista tulee muistaa vaan valita internetyhteyden jako päälle (mun tapauksessa homepna kortin asetuksista).
Uskoisin että saat homman toimimaan ainakin niin että hankit toisen verkkokortin...? kai.
Tämän järjestelyn huonoja puolia on ainoastaan se, että joutuu pitämään pc:tä päällä ja siitä aiheutuu taas jäätävää meteliä ainakin PB:hen verrattuna
Oma windowsini on muuten Pro versio. Home version kanssa tullee ongelmia. En ainakaan saanut lennosta toimimaan tyttöystävällä samaa kombinaatiota.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä sulle
Kalle
Käytin nettiyhteyttä PC:n kautta koska mulla meidän kerrostalossa 2 meganen adsl on jaettu Homepna tekniikalla (puhelinlinjan yli). PC:ssä siis homepnakortti ja verkkokortti. Kytkin ensin bookin kiinni ristikaapelilla (tavallinenkin toiminee) homma toimi ilman kummempia virityksiä, kuten aina macilla. Tällä hetkellä mulla on vielä Airport Express joka on kiinni suoralla verkkopiuhalla pc:n verkkokortissa. Ja käytän nettiä wlanin yli. Myös tiedostojako wintoosan ja macin välillä toimii loistavasti. Wintoosan asetuksista tulee muistaa vaan valita internetyhteyden jako päälle (mun tapauksessa homepna kortin asetuksista).
Uskoisin että saat homman toimimaan ainakin niin että hankit toisen verkkokortin...? kai.
Tämän järjestelyn huonoja puolia on ainoastaan se, että joutuu pitämään pc:tä päällä ja siitä aiheutuu taas jäätävää meteliä ainakin PB:hen verrattuna
Oma windowsini on muuten Pro versio. Home version kanssa tullee ongelmia. En ainakaan saanut lennosta toimimaan tyttöystävällä samaa kombinaatiota.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä sulle
Kalle
-
Viesti Kirjoittaja hanuri »
Tämä varmaan kuuluisi myyntipalstalle...
Mutta laitanpahan tähän asiayhteyteen. Jos virittelyä varten tarvitset verkkokorttia, minulla on vapaana koti-puuceestä kymppimegainen 3comin verkkokortti. Ollut käytössä aikanaan juuri puuceen nettiyhteyden jakamisessa mäkkiä varten, tosin linuxilla.
Mutta laitanpahan tähän asiayhteyteen. Jos virittelyä varten tarvitset verkkokorttia, minulla on vapaana koti-puuceestä kymppimegainen 3comin verkkokortti. Ollut käytössä aikanaan juuri puuceen nettiyhteyden jakamisessa mäkkiä varten, tosin linuxilla.
-
Viesti Kirjoittaja jmaa »
Täälläkin toimii mainiosti. On yksi PC palvelimena, jossa ISDN-yhteys nettiin. Siitä verkkokaapeli kytkimeen, johon on liitetty myös toinen PC, allekirjoituksen iMac ja välillä kannettava PC. Palvelin jakaa nettiyhteyttä muille, ja sitä voi etäkäyttää (yleensä availla/sulkea yhteyttä ja säätää linjojen määrää) kaikilta verkon koneilta. Lisäksi palvelin jakaa tulostinta ja levytilaa lähiverkkoon.
Windowsin verkkoasetukset vain kuntoon (tähän on helppo wizard), ja palomuurin asetuksia voi olla säädettävä.
Windowsin verkkoasetukset vain kuntoon (tähän on helppo wizard), ja palomuurin asetuksia voi olla säädettävä.
Pääsääntö on: suorilla kaapeleilla erilaiset laitteet, ristiinkytketyllä samanlaiset laitteet. Eli tietokoneesta tietokoneeseen -> ristikaapeli, tietokoneesta kytkimeen -> suora. Nykyään taitaa olla kyllä ihan sama, koska laitteet on kuitenkin fiksuja ja haistelevat itse millaista kaapelia on käytetty.nordling kirjoitti:Kytkin ensin bookin kiinni ristikaapelilla (tavallinenkin toiminee)
Tämä käy automaattisesti, kun ajaa Windowsista lähiverkon käyttöönottoapurin. Siinä valitset vaihtoehdon, jonka kuvaus parhaiten osuu kohdalle. Etsit jotain tällaista: "Tämä kone on yhteydessä lähiverkkoon ja internetiin, ja muut lähiverkon koneet käyttävät internetiä tämän koneen kautta."nordling kirjoitti:Wintoosan asetuksista tulee muistaa vaan valita internetyhteyden jako päälle (mun tapauksessa homepna kortin asetuksista).
Sama täällä. Pro hoitaa homman ilman tuskia.nordling kirjoitti:Oma windowsini on muuten Pro versio. Home version kanssa tullee ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Tutkittuani asiaa, netin jako PC:stäni ei onnistu XP:n omalla jakotoiminnolla. Tämä johtuu siitä, että nettiyhteyteni on määritelty käsin ja gatewayn IP on 192.168.0.1. XP yrittää käyttää netin jaossa juuri kyseistä IP:tä ja se on jo siis varattu. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä. Ne toimivat varmaan hyvin perinteisillä ADSL-linjoilla.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka