Valokuvauksesta harrastuksena, jopa intohimona
-
Re: Valokuvauksesta harrastuksena, jopa intohimona
Viesti Kirjoittaja hipics »
http://www.engadget.com/2011/12/27/enga ... ct-my-pho/
Kantsii lukea, voi oppii jopa jotain uutta!
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Sori, vähän kesti vastaus. Vaimosi varmaan jo heräsi.kerabit kirjoitti:Hipelöin äsken salaa vaimon uutta kameraa. Laatu peliltä vaikuttaa. (mistä tauvo saa nuo tarkennusäänet pois muuten on äänet pois vaimo herää)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Siitähän se jakoavain-valikosta pitäisi löytyä se "volume", josta voi pudottaa pykäliä pois...
-
Tuo on kyllä sellainen peruspaketti, joka pitäisi tietää kun lähtee kuvaamaan. Vanhoina hyvinä aikoinahan oli nuo terävyysalueet hienosti käsitarkenteisissa kakkuloissa merkattuina. Nykyään kannattaa lukea siitä lasi-ikkunasta kakkulan päältä niitä viivoja, siitä selviää sama asia.hipics kirjoitti:Engadgetissä oiva artikkeli aukosta, sen käytöstä, sekä sen käytön vaikutuksesta muihin himmelin osiin, jota myös valokuvaukseksi kutsutaan.
http://www.engadget.com/2011/12/27/enga ... ct-my-pho/
Kantsii lukea, voi oppii jopa jotain uutta!
Oikeassa olet silti, että hyödyllistä tietoa tuossa on.
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
1. Menisin lähimpään valokuvausliikkeeseen ja puhdistuttaisin sen siellä.
2. Ostaisin omat tarvikkeet.
-
Minä olen nykyään niin laiska, etten viitsi itse putsata. Myös oikealla laitteiston käsittelyllä vähentää putsauksen tarvetta todella paljon.
Jos kuitenkin aiot alkaa itse putsailemaan, pidä huoli että akku on ladattu täyteen ennen kuin aloitat.
Edit: Hinta-arviota korjattu epämääräisemmäksi.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Jos et asu lähellä JAS-tekniikkaa, lienee turha toivo mennä lähimpään valokuvausliikkeeseen siinä toivossa, että siellä kennoa puhdistettaisiin.Kain kirjoitti: 1. Menisin lähimpään valokuvausliikkeeseen ja puhdistuttaisin sen siellä.
Oikeastaan voisikin tehdä kyselyn, missä liikkeissä kameran kennoja putsataan ja millä hinnalla? Kertokaahan kokemuksenne!
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Itse puhdistukseen saa varata tovin aikaa ja useita toistokertoja. Minulla puhdistus on vaatinut noin viisi toistoa. Olen tehnyt sen keväällä ja syksyllä. Tämä johtuu siitä, että tiedossa on yleensä työtä maalaisten parissa jossakin hiekkaisessa korvessa. Syksyllä sitten kesän heinäpölyt ja lehmänkarvat pitää saada kameran sisältä pois.
PecPad ja Eclipse-nimellä kulkevat tuotteet toimivat operaatiossa mainiosti. Samoin vanha pankkikortti sopivan levyiseksi työkaluksi leikattuna on hyvä. Liina pankkikortin ympärille, kostutus ja pyyhintä. Kortti ei ole taltta, joten herkkä ote on paikallaan. Koekuvaus taivasta vasten ja tarkistus. Jos kuvassa näkyy vielä mustia pisteitä niin puhdistuksen toisto. Kamera kannattaa laittaa jalustaan kiinni niin se pysyy huolettomasti paikallaan operaation ajan.
Ensimmäinen kerta on kieltämättä hieman hermostuttava. Seuraavalla kerralla puhdistus ei enää koettele hermoja ja se sujuu jo kokemuksen tuomalla varmuudella. Varovaisuus on hyve mutta sen ei saa antaa niellä leijonan tavoin uskallusta tarttua toimeen kameran puhdistamiseksi.
-
Viesti Kirjoittaja ZZ »
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Pertti.Tauvo kirjoitti:Mikä sen nimi on ohjekirjassa?
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Ai se oli mies. Minun kamerat ovat naisia.gramdel kirjoitti:Pertti.Tauvo kirjoitti:Mikä sen nimi on ohjekirjassa?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Ylläpitäjä
Tuopa olikin hyvä kysymys, ja vastaus on : Stylus penTauvo kirjoitti:Mikä sen nimi on ohjekirjassa?
Tuosta en sitten viisastunut ollenkaan. Ok, vastaus löytynee ohjeista sekin.
Tänään tuli stat...jalusta, vaikuttaa eriiiittäin kätevältä, kun rullalla voi fiksata kameran nopeasti vaikka mihin kulmaan tiukasti.
EDIT: Editoitu väärä havinto, tuon töpsyn käytöstä ei siis mitään keksintöä vielä.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
-
- Ylläpitäjä
Hei hienoa MM, kunhan pääsen nopeamman yhteyden ääreen, katon ton videon, mokkula touhuaa aika laiskasti just nyt..ManiMicci kirjoitti:Picture.jpghttp://www.youtube.com/watch?v=9fkyqa7Tv_M
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Ahahahaha. Accessory of the year palkinto kotiin.ManiMicci kirjoitti:Just tasan joo.
-
- Ylläpitäjä
Meinaan tukehtua nauruyskääni, voe näetä vekottimia, osaan minä ihan ittekin tuon kynnenkärjellä tehdä, jos tuommonen touhu alkaisi himottaa. No onpahan värkki nyt sitten pisteen tökittelyynkin.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Isopropanoli jättää kalvon kennolle ja haavasiteistä irtoaa nukkaa. PecPad ja Eclipse tuotenimikkeellä saatavat tarvikkeet esim . Digitarvikkeesta ovat oikeasti toimivat vaihtoehdot. Käytän näitä, joten voin suositella niitä toimivina puhdistussysteemeinä.ZZ kirjoitti:-- Apteekista saa haavasiteitä, jotka eivät harsoile ja tiputtele osia kennolle. Isopropanolipullo vielä apteekista mukaan ja puhdistussetti on valmis.
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Eikös tuo tikku vain vaikeuta kameran käyttöä? Tiedän, että kamerassakin on sama ongelma kuin puhelimessa. Eli sormet on isot ruudulle. Tuo voisi olla parempi hanskaan integroituna. Elkää välittäkö. Olen vasta testaillut laina kameralla kaikkea, joten järkkäri kokemus kehno.ManiMicci kirjoitti:Picture.pngJust tasan joo.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Stylus pen tarkoittaa aina just tota.amanita kirjoitti:No justiinsa juu, ai sillä tökitään tuota töksynäyttöä..
-
Viesti Kirjoittaja ZZ »
Olen puhdistanut kameran kennon vain kerran, mutta kelanauhurin äänipäitä satoja jollen tuhansia kertoja. Mitään nukkaa en ole saanut irtoamaan edes tavallisesta pumpulipuikosta. Apteekista ostamani haavasiteet ovat täysin nukkaamattomia. Tuon kysyin varta vasten erikseen eikä minulla ole mitään syytä epäillä apteekkarien sanoja. Jos jostain syystä sitä nukkaa irtoisikin, sen saa pois puhaltamalla.Mikael K. kirjoitti:Isopropanoli jättää kalvon kennolle ja haavasiteistä irtoaa nukkaa. PecPad ja Eclipse tuotenimikkeellä saatavat tarvikkeet esim . Digitarvikkeesta ovat oikeasti toimivat vaihtoehdot. Käytän näitä, joten voin suositella niitä toimivina puhdistussysteemeinä.ZZ kirjoitti:-- Apteekista saa haavasiteitä, jotka eivät harsoile ja tiputtele osia kennolle. Isopropanolipullo vielä apteekista mukaan ja puhdistussetti on valmis.
Isopropanolin jättämästä kalvosta en pahemmin osaa sanoa. Tuntuu vain, että joku kennonpuhdistukseen luotu superpuhdas tuote on näitä markkinointijuttuja. Saahan sitä maksaa nimellisesti(kin) käyttötarkoitukseensa sopivasta tuotteesta kymmenkertaisen hinnan, jos ei uskalla isopropanolia käyttää. Sen kennon edessä oleva objektiivi vaikuttaa varmasti enemmän kuvanlaatuun, kuin joku isopropanolin ehkä jättämä kalvo.
Sellanen vinkki vielä, että jonkinlaista puhallusta tarvitaan irtoroskille. Siitä kennolta on turha kaapia pois hiekanmurusia tai muita irtoroskia. Sitä kutsutaan naarmuttamiseksi...
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Olen puhdistanut menneisyydessä (silloin kuin kameroissa ei ollut ravistimia, tai ne toimivat huonosti) kennoja useita kymmeniä kertoja. Maikol Kei on oikeassa. Kaikki apteekista saatava kannattaa unohtaa kennojen puhdistukseen. Haavasiteet nukkaavat ja litkusta jää kalvo. Litkusta ja liinoista Pec-padit ja Eclipset ovat monta luokkaa parempia. Pikapuhdistukseen tasapäinen meikkisivellin, jonka saa staattiseksi on myös hyvä juttu.ZZ kirjoitti:Olen puhdistanut kameran kennon vain kerran, mutta kelanauhurin äänipäitä satoja jollen tuhansia kertoja. Mitään nukkaa en ole saanut irtoamaan edes tavallisesta pumpulipuikosta. Apteekista ostamani haavasiteet ovat täysin nukkaamattomia. Tuon kysyin varta vasten erikseen eikä minulla ole mitään syytä epäillä apteekkarien sanoja.Mikael K. kirjoitti:Isopropanoli jättää kalvon kennolle ja haavasiteistä irtoaa nukkaa. PecPad ja Eclipse tuotenimikkeellä saatavat tarvikkeet esim . Digitarvikkeesta ovat oikeasti toimivat vaihtoehdot. Käytän näitä, joten voin suositella niitä toimivina puhdistussysteemeinä.ZZ kirjoitti:-- Apteekista saa haavasiteitä, jotka eivät harsoile ja tiputtele osia kennolle. Isopropanolipullo vielä apteekista mukaan ja puhdistussetti on valmis.
Nykyiset rungot (Canon 5D Mark II, Pana GF-1, Pana GN-1) ovat ties kuinka monetta vuotta käytössä ilman että olisi tarvetta putsata, vaikka vaihtelen optiikoita taajaan.
-
Viesti Kirjoittaja mirage »
Mutta: olen ajan saatossa myös oppinut että vähintään 80% tapauksissa riittää kennon puhaltelu Giotto Rocket Air Blowerilla ja samanaikainen kennokammion imurointi (imurin letkussa joku Lidlistä ostettu ohueen muoviletkuun päättyvä "patterivälien imurointilaite"). Varoo vaan ettei puhaltimen eikä letkun pää osu itse kennoon (tai siis sen edessä olevaan lasiin). Tuo imurointi on sikälikin tärkeää että pelkän kennon pyyhkimällä kennokammiossa majailevat pölyhiukkaset hakeutuvat heti vastapuhdistetulle kennolle.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka