Tilanne:
Vanhassa PC:ssä oli kiinni Buffalon ulkoinen kovalevy, joka kävi ja kukkui niin hyvin kun vaan voi. Sitten valaistumisen jälkeen tökkäsin uuteen 20" alu iMacciin kiinni kyseisen kovalevyn ja vieläkin toimi. Tämän jälkeen vein kovalevyn kaverin vanhempaan, valkoiseen iMacciin, eikä kovo ilmoittanut itsestään mitenkään. Samalla kaverilla samanlainen 250 gigan Buffalon kovalevy, ja oireet ovat samat, elikkä: Ulkoinen kovalevy on ensimmäistä kertaa pc käytön jälkeen macissa käynnistettäessä toiminut kuin junan vessa, mutta toisen kerran käynnistettäessä ei levy ilmoittanut itsestään mitenkään. Hurisee vanhaan tapaansa, muttei työpöydälle, eikä finderiin ilmesty kuvaketta kyseisestä vehkeestä. Olen kohta puolen vuoden ajan sillon tällön koettanut käynnistää toivon pilke silmäkulmassa kovoa turhaan. Mikä siis neuvoksi?
Ongelmia FAT32-formaatin kanssa? Voivat Macissa toimia hyvin tai pahimmillaan huonosti.
Jos saat levyn toimimaan jossain koneessa, ota datasi talteen ja alusta Macin HFS+:aan.
Luultavasti Levytyökalu osaisi sen alustaa hetikin, mutta et ehkä halua menettää dataasi...
Mitäs Levytyökalu muuten sanoo levystä?
Mulla on neljä Buffaloa, eikä mitään ongelmia. Kaikki HFS+-formaatissa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Tällähetkellä vanha pc rikki (hehe), joten en voi tökätä kovalevyä siihen. En ole vielä usb piuhaa yrittänyt vaihtaa, mutta kuten sanottu, ulkonen kovalevy ei näytä olevan ollenkaan olemassa. Eli levytyökalukaan ei löydä kyseistä aparaattia.
No hittolainen! Olin levyä laittanut päälle ja pois eestaas, mutten bootannut konetta. Toimi ekalla kerralla, ilmestyi normaalisti (huh). Siirsin parit tiedostot koneelle ja valitsin "anna levy". Sitten virta pois ja taas päälle, eikä levy taaskaan ilmestynyt.. Noh, uudestaan piuha irti, boot, piuha kinni. Ei taaskaan mitään. Mutta kun laitoin virtaa kovosta päälle pois, piuhaa irti ja takaisin ja taas päälle ja pois määrittämättömiä kertoja, niin taas levy ilmestyi työpöydälle. Kiitos siis avusta, pitää ensi lomilla katella tuota repen vinkkaamaa alustamista.
Ippeli kirjoitti:No hittolainen! Olin levyä laittanut päälle ja pois eestaas, mutten bootannut konetta. Toimi ekalla kerralla, ilmestyi normaalisti (huh). Siirsin parit tiedostot koneelle ja valitsin "anna levy". Sitten virta pois ja taas päälle, eikä levy taaskaan ilmestynyt.. Noh, uudestaan piuha irti, boot, piuha kinni. Ei taaskaan mitään. Mutta kun laitoin virtaa kovosta päälle pois, piuhaa irti ja takaisin ja taas päälle ja pois määrittämättömiä kertoja, niin taas levy ilmestyi työpöydälle. Kiitos siis avusta, pitää ensi lomilla katella tuota repen vinkkaamaa alustamista.
Eiköhän tuo vehtaaminen sillä HFS+-alustuksella lopu, jos levyssä ei ole fyysillistä vikaa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Alustin levyn os x kirjaava muotoon, jolloin kaikki tiedot luonnollisesti lähtivät ja kovalevy on neitseellinen. MUTTA, nyt kun isken kovon kiinni iMaciin ja virrat päälle, humina alkaa, muttei ulkoista asemaa löydy taaskaan. Uusi Macbook tunnistaa ja kukkuu, mutta tämän iMacin kanssa on nyt jotain häikkää.. Vieläkö löytyisi tovereilta vinkkejä
Ittellä tuli nyt vastaavanlainen ongelma varmuuskopiolevyn kanssa.. Kyseessä on cbox yhdistelmä, jonka sisässä 500gb Seagaten levy.
Aiemmin toiminut loistavasti, ei mitään valitettavaa.. Toissa päivänä Timemachine valitti että ei olla varmuuskopioitu viikkoon, no laitoin sitten levyn päälle ja hurina alkoi vaan ei tullut levy näkyviin..
Levytyökalu tai mikään muukaan ei löydä levyä. Firewiren laitepuukaan ei sano mitään laitteesta.
cboxissa ei vikaa, koska testasin toisella kovalevyllä ja se tuli heti näkyviin. Testattu myös firewirellä sekä usbllä.
Kanssa hieman samaa aihetta oleva ongelma mulla. kovalevy on alustettu time machinen kautta ja se teki varmuuskopioita pari viikkoa kunnes sano sopimuksen irti. hurisee kivasta ja valot kertoo että se on toiminnas mutta vain time machine voi käyttää kovalevyä. levy on wd 500gt. sitten koitin saada sitä windowsilla toimiin mutta ei sielläkään mitään. pitääkö alustaa uudelleen vai mikä auttaa?
Itsellä on vähän samanlainen ongelma. Ostin itselleni ulkoisen kovalevyn (Iomega), kun minulla vielä oli PC (jolla vista).
Sitten ostin koululta käytetyn iMacin. Kovo löytyy kyllä, ja voin sieltä avata vaikka tekstitiedoston. Ongelmana on,
että en saa tallennettua Macilta mitään kovolle (kopiointi onnistuu kovolta Macille) , enkä poistettua sieltä.
Toimii ihan normaalisti PCllä (jolla nyt XP). Opettajalta kyselin ja se sanoi että levy tätyy kokonaan alustaa
uudestaan ja lupasi etsiä mulle ohjeet, mutta olisi kiva päästä käyttämään kovoa normaalisti.
Olisiko kenelläkään ohjeita alustamiseen?
Moi, mulla oli vanhan pc:n kanssa käytössä wd ulkoinen kovalevy, jonne tallensin valokuvia tms. Nyt kun siirryi macin käyttäjäksi asensin varmuuskopion tälle samaiselle kovalevylle. Tämän jälkeen en enää pc:n kautta ole ulkoista kovalevyä enää löytänyt, joten olenko mennyt mahdollisesti pyyhkimään kaiken pc:llä tallennetun poissa kovalevyltä?
beetami kirjoitti:Moi, mulla oli vanhan pc:n kanssa käytössä wd ulkoinen kovalevy, jonne tallensin valokuvia tms. Nyt kun siirryi macin käyttäjäksi asensin varmuuskopion tälle samaiselle kovalevylle. Tämän jälkeen en enää pc:n kautta ole ulkoista kovalevyä enää löytänyt, joten olenko mennyt mahdollisesti pyyhkimään kaiken pc:llä tallennetun poissa kovalevyltä?
Missä muodossa se sun ulkoinen levy on? Eli meet mäkille Ohjelmat-kansio->Lisäohjelmat->Levytyökalu ja klikkaat siellä levytyökalussa sitä ulkoista levyä ja siellä alhaalla lukee sen levyn muoto.
beetami kirjoitti:Tämän jälkeen en enää pc:n kautta ole ulkoista kovalevyä enää löytänyt, joten olenko mennyt mahdollisesti pyyhkimään kaiken pc:llä tallennetun poissa kovalevyltä?
Muilta vastaajilta jäänyt tuo varsinainen kysymys huomaamatta.
Jos annoit sokeasti TimeMachinen alustaa kovalevyn, niin siinä kohtaa taisi ne PC:llä tehdyt tallennetut tiedostot siltä kovalevyltä kadota. Levyn uudelleen alustaminen Fat32 muotoon ei niitä tiedostoja enää palauta, päin vastoin pikemminkin varmistaa, että levyltä ei enää mitään ihan helpolla pelasteta.
Jollain datarescue-tyylisellä työkalulla voi niitä vanhoja PC tiedostoja koittaa levyltä kaivella.
Se näyttää tuolla levytyökalussa, että on olemassa sisäinen sata levy ja ulkoinen usb levy. Sisäisen näyttää, että käytössä on 20,41 gt ja ulkoisessa on käytössä 14,65gt. Jotain siellä siis on, mutta ei tuo MacDrive mitään löytänyt tai en sitten osannut sitäkään käyttää oikein.
Mietin jo tässä, että pitäiskö kiikuttaa tuo kovalevy johonkin liikkeeseen. Jos joku ammattilainen sais tuolta kaivettavissa sen, mitä kaivettavissa on.
Luultavasti se on. Ja jos meinaat yrittää kalastella niitä valokuvia tms. sieltä niin älä kirjoita (eli varmuuskopioi) levylle mitään ennen kuin olet ottanut selvää saako sieltä mitään pelastettua.
Sen verran luotto omiin taitoihin rapisi, että en itse lähtenyt tietoja sen enempää kalastelemaan vaan kiikutin sen huoltoon. Nyt vain jäädään odottamaan tuomiota.