![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jykevän oloinen tiuku ETA koneistolla ja konstailemattomuus miellyttää omaa silmää, käynee juhlaan ja arkeen. Koko on kyllä tälle risuranteelle siinä ylärajalla, mutta kaipa se käsi siitä vahvistuu, kun tätä 160g:n punttia heiluttelee.
Viesti Kirjoittaja getty »
Viesti Kirjoittaja jjari »
Varmasti hyvä hankinta, Certinalla on pitkä historia kellojen teossa. Kuinka iso on halkaisija?getty kirjoitti:Eipä tullut ehdotuksia täältä, mutta paikallinen kivijalkakauppias teki ehdotuksen, josta en sitten voinut kieltäytyä. Ranteeseen napsahti tommoinen entry level -automaatti, Certina DS First. Yllättäen budjettikin alittui pahasti
Jykevän oloinen tiuku ETA koneistolla ja konstailemattomuus miellyttää omaa silmää, käynee juhlaan ja arkeen. Koko on kyllä tälle risuranteelle siinä ylärajalla, mutta kaipa se käsi siitä vahvistuu, kun tätä 160g:n punttia heiluttelee.
Viesti Kirjoittaja getty »
Piti oikein ottaa mauseri kouraan: taulun koko kehyksineen 40,4mm, sarvesta sarveen 50,8mm ja paksuutta 12mm.jjari kirjoitti:
Varmasti hyvä hankinta, Certinalla on pitkä historia kellojen teossa. Kuinka iso on halkaisija?
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
On muuten yllättävän painava tuo kello, jos tuon 160g painaa. Painoa on siis enemmän mitä muutamilla kännyköillä tai suklaapatukoilla. Hieno kello tuo Certina on.jjari kirjoitti:Varmasti hyvä hankinta, Certinalla on pitkä historia kellojen teossa. Kuinka iso on halkaisija?getty kirjoitti:Eipä tullut ehdotuksia täältä, mutta paikallinen kivijalkakauppias teki ehdotuksen, josta en sitten voinut kieltäytyä. Ranteeseen napsahti tommoinen entry level -automaatti, Certina DS First. Yllättäen budjettikin alittui pahasti
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Se on hieno kello vaikka omani ei olekaan kovin tarkka. Se käy epätarkemmin kuin ennen sitä omistamani Seiko. Hintaeroakin oli melkoisesti. Seiko maksoi 450 mk ja Certina DS 1300 mk. Kellon tärkein ominaisuus ei näin ollen aineellistunut Certinan kohdalla vaikka hieno kello se kyllä on. Siitä on kuva jossakin edellä.M.P.T kirjoitti: Hieno kello tuo Certina on.
Jokainen 100 000 euron mekaaninen kello on epätarkempi kuin jokainen 50 euron quartz.Mikael K. kirjoitti:Se on hieno kello vaikka omani ei olekaan kovin tarkka. Se käy epätarkemmin kuin ennen sitä omistamani Seiko. Hintaeroakin oli melkoisesti. Seiko maksoi 450 mk ja Certina DS 1300 mk. Kellon tärkein ominaisuus ei näin ollen aineellistunut Certinan kohdalla vaikka hieno kello se kyllä on. Siitä on kuva jossakin edellä.M.P.T kirjoitti: Hieno kello tuo Certina on.
Eikö se kelloin tärkein ominaisuus eli tarkkuus ole siinä 50€:n kellossa silloin paremmin kohdillaan kuin 100 000 maksavassa ei-kellossa? Minulle oli suuri pettymys, kun kalliimpi tuote ei ollutkaan parempi siinä suhteessa missä sen olisi pitänyt olla. Samoin sveitsiläinen kello menetti kohdallani luotettavuutensa. Sen olisi pitänyt olla paljon parempi kuin halvemman japanilaisen. Näin ei ollut, joten ihmettelen hieman innokkuutta ostaa mitä kalleimpia kelloja. Toisaalta; en tiedä olisiko se 100 000€ maksava kello tarkempi kuin 450 kmk maksanut Seiko? Jos on niin silloinhan hintaero on jotenkin perusteltavissa.jjari kirjoitti:
Jokainen 100 000 euron mekaaninen kello on epätarkempi kuin jokainen 50 euron quartz.
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Kameroista puhumattakaanTauvo kirjoitti:^ Minä olen aina luullut, että näyttävät kellot ostetaan muiden vuoksi, vähän kuin tietyt autotkin.
Jos nyt tarkoitit, että joku työkseen katsoo kelloa, ymmärsin mitä ajat takaa...jjari kirjoitti:Kameroista puhumattakaanTauvo kirjoitti:^ Minä olen aina luullut, että näyttävät kellot ostetaan muiden vuoksi, vähän kuin tietyt autotkin.![]()
Saattaa olla, saattaa olla. Parasta kuitenkin olisi jos kallis kello olisi myös tarkka. Muuten kellon filosofia hukkuu teennäisyyteen ja ulkokuoreen. Se olisi sama kuin Ferrari pikkuauton moottorilla.Tauvo kirjoitti:^ Minä olen aina luullut, että näyttävät kellot ostetaan muiden vuoksi, vähän kuin tietyt autotkin.
Onhan niitäkinTauvo kirjoitti:Jos nyt tarkoitit, että joku työkseen katsoo kelloa, ymmärsin mitä ajat takaa...jjari kirjoitti:Kameroista puhumattakaanTauvo kirjoitti:^ Minä olen aina luullut, että näyttävät kellot ostetaan muiden vuoksi, vähän kuin tietyt autotkin.![]()
Sanon vielä viimeisen kerran tästä (D-Lux) asiasta nämä syyt, jonka vuoksi itse ostin aikanaan sen.jjari kirjoitti:
Onhan niitäkin![]()
Mutta ehkä viittasin ennemmin D-Lux - Lumix linjalle, jotkut maksavat mielellään enemmän siitä että muut ihmiset näkevät punaisen pisteen
Tätä asiaa on tässäkin säikeessä käsitelty mutta käsitellään vieläMikael K. kirjoitti: Parasta kuitenkin olisi jos kallis kello olisi myös tarkka. Muuten kellon filosofia hukkuu teennäisyyteen ja ulkokuoreen.
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Tauvo kirjoitti: 1. 3:n vuoden takuu
2. Kaupan päälle 2kpl täyslisenssiä Adobe Lightroom 3:een, se mukaan laskettuna taitaa olla lopulta halvempi.
3. Rajala ei myy Panasonicia ja tarvitsin sen heti mukaani.
Olisihan se hienoa omistaa täysin mekaaninen kello. Niiden hinnat vain ovat turhan korkeat. Tarkkuus on minulle tärkeää kuten jo ilmaisin. En pidä myöskään ulkonäköä merkityksettömänä. Näiden ristiriitojen keskellä paras vaihtoehto on sellainen kello, joka on kaunis, kestävä, riittävän tarkka eikä suista ostajaa velkaorjuuteen. Toisille sellainen maksaa 50€ ja toisille 100 000€. Nykyinen kelloni maksoi 350€ ja sen pitäisi kestää ainakin seuraavat 20-vuotta ilman ongelmia.jjari kirjoitti:Tätä asiaa on tässäkin säikeessä käsitelty mutta käsitellään vieläMikael K. kirjoitti: Parasta kuitenkin olisi jos kallis kello olisi myös tarkka. Muuten kellon filosofia hukkuu teennäisyyteen ja ulkokuoreen.Mekaanisen rannekellon koneisto on upea insinöörityön taidonnäyte joka johtaa jo 1800-luvun lopulle. Miten saadaan niinkin tarkkaan aikaa näyttävä laite aikaiseksi pelkillä rattailla ja jousilla pienen pieneen tilaan. Kalliimmissa kelloissa on muitakin upeasti tehtyjä ominaisuuksia kuten ikuinen kalenteri (karkausvuosineen kaikkineen) ja kuun vaiheet sun muuta. Pelkillä rattailla ja jousilla. Kyse ei ole pelkästään mahdollisimman tarkkaan ajan mittaavan laitteen omistamisesta. Kyse on myös fiiliksestä ja kuten Tauvokin sanoi niin tietenkin myös statuksesta. Ainakin statuksesta omassa mielessä. Mä en kvartsikelloa laita ranteeseen, pelkästään mekaanisen.
Mekaanisen kellonhan saa jo muutamalla satkulla kaupasta, ei ne niin ihmeitä maksa. Toki nämä entry level -kellot alle 2000€ hintaluokassa on about kaikki varustettu ETA/Sellita/jokumuu liukuhihnatuotantokoneistolla eikä siinä ole kauheasti innovaatiota käytetty. Oma lukunsa on sitten valmistajien omilla koneistoilla varustetu mallit jotka ovat arvostetumpia ja arvokkaampia kuin edellä mainitut. Pakkaa sotkee myös pienten valmistajien kalliit valmisteet joita arvostetaan suuresti vaikka koneisto onkin ostettu muualta. Esimerkiksi suomalaisen Stepan Sarpanevan kellot tai überkalliit Kari Voutilaisen taideteokset. Voutilainen tosin on tainnut suunnitella jo oman koneistonkin.Mikael K. kirjoitti:Olisihan se hienoa omistaa täysin mekaaninen kello. Niiden hinnat vain ovat turhan korkeat. Tarkkuus on minulle tärkeää kuten jo ilmaisin.jjari kirjoitti:Tätä asiaa on tässäkin säikeessä käsitelty mutta käsitellään vieläMikael K. kirjoitti: Parasta kuitenkin olisi jos kallis kello olisi myös tarkka. Muuten kellon filosofia hukkuu teennäisyyteen ja ulkokuoreen.Mekaanisen rannekellon koneisto on upea insinöörityön taidonnäyte joka johtaa jo 1800-luvun lopulle. Miten saadaan niinkin tarkkaan aikaa näyttävä laite aikaiseksi pelkillä rattailla ja jousilla pienen pieneen tilaan. Kalliimmissa kelloissa on muitakin upeasti tehtyjä ominaisuuksia kuten ikuinen kalenteri (karkausvuosineen kaikkineen) ja kuun vaiheet sun muuta. Pelkillä rattailla ja jousilla. Kyse ei ole pelkästään mahdollisimman tarkkaan ajan mittaavan laitteen omistamisesta. Kyse on myös fiiliksestä ja kuten Tauvokin sanoi niin tietenkin myös statuksesta. Ainakin statuksesta omassa mielessä. Mä en kvartsikelloa laita ranteeseen, pelkästään mekaanisen.
Jotenkin tulee mieleen nämä kuoret mitä iskettiin kuplan alustaan. Oli possua ja fefeä. Eikös se näyttävä tyttöystäväkin sitten ole vain esittelyä varten? Kyllä minulle auto on työkalu ja kello taas apuvälinne. Tyttöystävä on taas se rakas kenen kanssa jaetaan arki. Taitaa kertomusten perusteella ranta rolex pysyä paremmin ajassa kuin aito.Mikael K. kirjoitti:Saattaa olla, saattaa olla. Parasta kuitenkin olisi jos kallis kello olisi myös tarkka. Muuten kellon filosofia hukkuu teennäisyyteen ja ulkokuoreen. Se olisi sama kuin Ferrari pikkuauton moottorilla.Tauvo kirjoitti:^ Minä olen aina luullut, että näyttävät kellot ostetaan muiden vuoksi, vähän kuin tietyt autotkin.
Tätä olen yrittänyt selittää. Jos kello heittää sekunnin viikossa niin se on minulle liikaa. Sekunti heittoa kuukaudessa olisi jo siedettävää. Jos joku on myöhässä tapaamisesta minuutin niin olen jo lähes hermoraunio. Miksi näin on niin juuret lienevät lapsuudessa ja aikaisemmissa töissä missä piti enintään sekunnin tarkkuudella määritellä ajan kuluminen. Muuten en osaa maanisuuttani tämän suhteen selittää.jjari kirjoitti:
Parhaimmillaanhan mekaanisella kellolla päästään sekunnin-parin tarkkuuteen vuorokaudessa. Usein jäädään 5-10 sekunnin tarkkuuteen. Jos se ei riitä niin silloin mekaaninen ei ole vaihtoehto.
Viesti Kirjoittaja Aries »
Kenties hyvä "välimuoto" - ja mielestäni aito kello eikä ajannäyttäjä - olisi Seiko Spring DriveMikael K. kirjoitti:Tätä olen yrittänyt selittää. Jos kello heittää sekunnin viikossa niin se on minulle liikaa. Sekunti heittoa kuukaudessa olisi jo siedettävää. Jos joku on myöhässä tapaamisesta minuutin niin olen jo lähes hermoraunio. Miksi näin on niin juuret lienevät lapsuudessa ja aikaisemmissa töissä missä piti enintään sekunnin tarkkuudella määritellä ajan kuluminen. Muuten en osaa maanisuuttani tämän suhteen selittää.jjari kirjoitti:
Parhaimmillaanhan mekaanisella kellolla päästään sekunnin-parin tarkkuuteen vuorokaudessa. Usein jäädään 5-10 sekunnin tarkkuuteen. Jos se ei riitä niin silloin mekaaninen ei ole vaihtoehto.
Sinä on yksi nolla liikaa minulle. Tämän hetkinen kelloni kestänee seuraavat 20-vuotta, jolloin taas kyllästynen siihen ja mikäli olen varoissani niin silloin jokin tuollainen saattaisi olla harkittavissa.Aries kirjoitti: Kenties hyvä "välimuoto" - ja mielestäni aito kello eikä ajannäyttäjä - olisi Seiko Spring Drive
Ropleemana tosin "hinnat alkaen" noin 3.500e...
Viesti Kirjoittaja hatey »
Kumman tarkkaa elämää toisilla.Mikael K. kirjoitti: Tätä olen yrittänyt selittää. Jos kello heittää sekunnin viikossa niin se on minulle liikaa. Sekunti heittoa kuukaudessa olisi jo siedettävää. Jos joku on myöhässä tapaamisesta minuutin niin olen jo lähes hermoraunio. Miksi näin on niin juuret lienevät lapsuudessa ja aikaisemmissa töissä missä piti enintään sekunnin tarkkuudella määritellä ajan kuluminen. Muuten en osaa maanisuuttani tämän suhteen selittää.
Nykyisin elämä ei ole noin tarkkaa. Silti tarkkuus kellonaikojen suhteen on jäänyt vallitsevaksi olotilaksi. Onko se sitten ongelma ei ole tiedossani. Minusta tulisi varmasti hyvä byrokraatti VR:n aikataulujen valvojaksi.hatey kirjoitti:Kumman tarkkaa elämää toisilla.Mikael K. kirjoitti: Tätä olen yrittänyt selittää. Jos kello heittää sekunnin viikossa niin se on minulle liikaa. Sekunti heittoa kuukaudessa olisi jo siedettävää. Jos joku on myöhässä tapaamisesta minuutin niin olen jo lähes hermoraunio. Miksi näin on niin juuret lienevät lapsuudessa ja aikaisemmissa töissä missä piti enintään sekunnin tarkkuudella määritellä ajan kuluminen. Muuten en osaa maanisuuttani tämän suhteen selittää.![]()
Minun elämässä puoli vuorokautta sinne tai tänne ei tunnu missään. joskus ei ole väliä edes viikon tarkkuudella olemisesta.
Itselläni taitaa olla kaikki kellot 5-10min edellä ellei mac:in kelloa lasketa. Elämä on tarkkaa ja mielellään kello saisi edistää, koska se ei toisi haittaa niin paljoa. Kellon pitää siis pystyä pysymään ajassa ja kalliimmalta kellolta vaadin enemmän. Onneksi on digitaalikellot tai nämä poliisikellot, mutta saako poliisikelloa mekaanisena? Niin se poliisikello on se, missä on viisarit ja diginäyttö. Toinen näyttää ajan ja toinen kertoo miten se luetaan.Mikael K. kirjoitti:Nykyisin elämä ei ole noin tarkkaa. Silti tarkkuus kellonaikojen suhteen on jäänyt vallitsevaksi olotilaksi. Onko se sitten ongelma ei ole tiedossani. Minusta tulisi varmasti hyvä byrokraatti VR:n aikataulujen valvojaksi.hatey kirjoitti:Kumman tarkkaa elämää toisilla.Mikael K. kirjoitti: Tätä olen yrittänyt selittää. Jos kello heittää sekunnin viikossa niin se on minulle liikaa. Sekunti heittoa kuukaudessa olisi jo siedettävää. Jos joku on myöhässä tapaamisesta minuutin niin olen jo lähes hermoraunio. Miksi näin on niin juuret lienevät lapsuudessa ja aikaisemmissa töissä missä piti enintään sekunnin tarkkuudella määritellä ajan kuluminen. Muuten en osaa maanisuuttani tämän suhteen selittää.![]()
Minun elämässä puoli vuorokautta sinne tai tänne ei tunnu missään. joskus ei ole väliä edes viikon tarkkuudella olemisesta.
Viesti Kirjoittaja Aries »