Itse sitten liityin liittoon vuonna 2005 ja ennen sitä tein töitä ilman liittoa. Liittoon liittyminen on yksi elämän järkevempiä päätöksiä. Meillä ei olisi pidempiä lomia ilman ammattiliittoja. Työpäivä olisi vieläkin 6 päiväinen kaikkialla (minulla se on nyt muutenkin) Ilman liittoa ei olisi keskiluokkaa ollenkaan Suomessa.
Mikael K. kirjoitti:Tästähän oli lääkärilakko tai sairaanhoitajien lakko esimerkkinä. Jossakin suhteettomuuden tajussa ei ajateltu sitä mitä potilaille tapahtuisi vaan haluttiin lisää liksaa. En ole kuitenkaan kuullut yhdenkään lääkärin tai sairaanhoitajan kuolleen nälkään. Tällaisilla ja muilla elintärkeillä aloilla pitäisikin olla tarkemmat säännöt lakkoilun suhteen kuin muilla aloilla. Palkkojen sääntelyn tulisikin tapahtua jonkin hyvän indeksin pohjalta tai muuten järkevästi huomioiden yhteiskunnan olot. Toisaalta jos M.P.T:n esimerkit pitävät paikkansa niin silloin lakko voisi olla hyvinkin oikeutettu. Muuten en ole niistä innostunut.
Se lääkäri ja sairaanhoitajien lakko oli vain pelkkä vitsi. Super oli lakossa kun JHL:än työntekijät olivat töissä. Toiseksi hyväksyisin heidän lakon jopa kunnollisena vaikka se vaatisi uhreja. Moni syyttää sairaanhoitajia ja lääkäreitä turhasta, koska eivät edes tiedä mitä se työ on. Sairaaloiden sisäilmaongelmat on arkipäivää ja siitä tulee ongelmia. Jos nyt alettaisiin vetelemään bussikuskeja turpaan niin lehdissä kirjoiteltaisiin ja jossain vaiheessa olisi siellä vartijat. Sairaanhoitajat hengittävät homeisissa tiloissa joissa myös potilaat pidetään. Sanoisin tuossa tapauksessa työntekijän syyllistyvän pahoinpitelyyn ja vaaran aiheuttamiseen. Lakko on aiheellinen, koska tässä vaarannetaan työntekijän henkeä. Monessa muussakin työssä työnantaja ei tee mitään olosuhteiden parantamiseen ja lämmöt saattaa heilua jopa +70 aseteessa. Onneksi se laki määrää lämmön ylittäessä +28 astetta 10min tauon tunnissa ja ylittäessä +33 astetta se on 15min jokaisena tuntina. Työnantajat ovat joissain paikoissa alkaneet tästä natkuttaa ja onhan niissä käyty vääntöäkin. Työnantajat itse makoilevat viilennetyssä kopissa ja huutelevat kaikkea. Olen muutaman kerran saanut pomon kiinni nukkumisesta yövuorossa ja työajasta nukuttiin noin 3 tuntia. Mitähän mahtaisi konserninjohtaja tuumata kun kuvaisin sen kameralle?
Veikkaan, että noita sisäilmaongelmia löytyy myös monesta muusta kunnallisesta työstä. Pitääkö työntekijän tehdä nöyränä työtä valittamatta vaarasta? Eipä tule yhtään tapausta mieleen missä työnantaja olisi tuomittu oikeasti sanktioihin tapaturmista tai vastaavista. Sakko ei ole mikään oikea rangaistus. Se sairaanhoitajien palkka on aivan kehno ja ala-arvoinen. Heille pitäisi napauttaa samantien +400€ palkkaa lisää, että saataisiin tulotaso edes vertailukelpoiseksi. Lehdissä mainitut palkat eivät pidä paikkaansa mitä ilmoitetaan ja asia on tarkistettu kymmeniltä hoitajilta. Yövuorokin heillä on 10h, että eipä herrat tiedä mitä ne tekee. Sairaanhoitajan työ on kutsumusammatti ja huonompi palkattu kuin siivoajien.
Niksu12 kirjoitti:Ilman lakkoilua ( ja ammattiyhdistysliikettä ) meillä työntekijöillä olisi varmaankin pidemmät lomat ja paremmat liksat. Työviikkokin olisi vain nelipäiväinen jne...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ja mikä se on se laillinen lakko ?
Laillinen lakko on kun ei ole voimassa olevaa TES-sopimusta. Silloin ollaan sopimuksettomassa tilassa ja lakko on laillinen, jos ilmoitus annetaan 2viikkoa etukäteen.
Armada kirjoitti:Kohdistuvat aina sivullisiin? Kyllähän haitat kohdistuu kait työnantajiin ja työntekijöihin ja toki haittavaikutukset kohdistuu jossain määrin myös niihin sivullisiin! Loppupelissä kaikkihan alansa valitsevat ihan itse ja sen jälkeen on turha itkeä muiden palkasta tai eduista koska aina löytyy enemmän tienaavia tai ansaitsevia tavalla tai toisella....
Nyt puhutaan höpöä, että korvat heiluu. Alan voi kyllä valita ja lukea vaikka miksi, mutta minne menet sitten töihin? Sinne mennään minne ensimmäiseksi pääsee ja katsotaan löytyykö parempaa. Oman alan töitä en ole tehnyt itse päivääkään ja toisaalta minulla ei ole koulutusta yhteenkään hommaan missä olen ollut töissä. Saa nähdä milloin pitää käydä koulu, että saa olla nykyisissä hommissa. Se tutkintopaperi nimitäin puuttuu vaikka olen näytöt suorittanut konsernin eri hommista. Palkasta tottakai saa itkeä, koska kulut nousee jatkuvasti. Ei siitä mitään tule, että palkat pysyisivät samana ja muut nousee. Menisi kohta siihen, että käydään kahdessa eri työpaikassa töissä.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.