mika_t kirjoitti:
Luulen, että sun kannattaa nyt ihan ensimmäiseksi perehtyä lainsäädäntöön ja termeihin koska vaikuttaa olevan sen verran vaikeaa käsittää miten asiat rullaavat maailmassa. Käytännössä iPhonejen osalta myyjäliikkeet toimittavat luurit ne tarkastavalle taholle, esim. äärimmäisen huonoksi havaitulle SCF -huollolle, tämä toteaa luurin tilan, jos se on hajalla takuu-/virhevastuuaikana, antavat tilalle tehdaskorjatun/uuden laitteen ja rikkoutunut yksilö jää odottamaan kuljetusta tehtaalle, missä se diagnosoidaan uudestaan tarkemmin ja lopulta siitäkin tulee joko varaosia tai sitten tehdaskorjattu yksilö.
Takuuhan on täysin ylimääräinen etu valmistajalta, maahantuojalta tai esim. myyjältä. Tämä monesti erheellisesti sekoitetaan
virhevastuuseen. Jälleenmyyjät voivat siis hankkia takuukorjaukseen kuten itse haluavat, esim. jälleenmyyjä x voisi tarjota suoraan kahden vuoden takuuta myymälleen tuotteelle kun jälleenmyyjä y tarjoaa siihen vain vuoden. Lisäksi x voi käyttää huoltoihin xxx -liikettä, y:n tyytyessä yyy -liikkeeseen huoltojen osalta.
Jos mitään muuta ei tuotetta ostaessa ole sovittu, niin
myyjäliike on vastuussa takuusta. On aivan sama mitä papereita sieltä paketista löytyy sisältä vai meinasitko, että iPhonenkin tapauksessa Apple olisi sinne sisälle laittanut kaikki maailman huoltoliikkeet mitä eri operaattorit ja jälleenmyyjät käyttävät? Hyvästit esteettisille myyntipakkauksille ja tervetuloa Ikea -pahvilaatikot.
Tiedän kyllä hyvin mikä ero on takuulla ja tuotevastuulla. Sitä en vain ymmärrä, että valmistajan antama takuu toimii erilailla ostopaikasta riippuen! Tiedän kokemuksesta myös miten asiat rullaavat, mutta en aina hyväksy sitä. Miksi pitäisi?
Löysin suurennuslasin ja luin tarkemmin ne pakkauksessa olleet Applen takuupaperit. Pääasiassa siellä selitettiin, mitä ei korvata. Suomalainen tuotevastuu huomioiden niissä ei ole mitään lisäarvoa. Takuupalveluvaihtoehdoissa mainitaan Valtuutettu Apple-huolto, lieneekö Elisan käyttämä Optima sellainen?
En odota Applen esittävän mitään myyjäpuolen takuuehtoja, vaan hoitavan takuunalaisten tuotteiden yhdenvertaisen kohtelun ostopaikasta huolimatta. Jos sinulle pakkaus on tärkeämpi kuin toimiva huolto, niin ok. Itse en pakkauksesta juurikaan perusta, etenkin jos sen sisältö on epäkuranttia. Mieluusti ottaisin toimivan puhelimen vaikka ilman pakkausta! Tässä tapauksessa hienolle pakkaukselle, jolla ei minulle ole mitään arvoa, on tullut melkoisesti hintaa. Luulin ostavani (toimivan) puhelimen.
mika_t kirjoitti:
Mikäli Apple itse tarjoaa omasta kaupastaan tapahtuneille ostoille parempaa ja nopeampaa palvelua huolto- yms. tilanteissa, niin se on sen itsensä tekemä päätös ja johon se on täysin oikeutettu, Apple voi myös halutessaan ohjata jälleenmyyjiensä huoltopolitiikkaa mikäli se katsoo sen tarpeelliseksi, tämä tapahtuu yleensä kun sovitaan ostoista, moni valmistaja haluaa tietyn tason huolloille, osalle ei ole vaateita.
Näin toimii markkinatalous, yrityksellä on myös aina mahdollisuus erottua kilpailijoista tekemällä asioita joko hyvin tai huonosti. Mikäli halutaan tarjota jälkimarkkinointina asiakkaille hyvää mieltä esim. nopealla huoltopalvelulla, se voidaan juurikin hoitaa niin, että juuri heidän kauttaan ostetuille tavaroilla pääsee nopeasti sen tehdaskorjatun luurin omistajaksi. Eli taas esiintyi maaginen käsite 'heidän kauttaan ostetuille'.
Tämä menee kyllä täysin yli ymmärrykseni. Miksi Apple tieten tahtoen antaisi jonkun muun pilata mainettaan sallimalla omasta käytännöstään poikkeavan tavan takuukorjausten hoitamiseen? Markkinointitilanteessa pitäisi myös selkeästi tuoda ilmi, että muualta ostettu tuote on eriarvoisessa asemassa kuin suoraan valmistajalta ostettu.
Tämä on nyt sellaista markkinataloutta, etten ymmärrä kuka tässä mitenkin erottuu jostain muusta? Applen puhelin on Applen puhelin ostopaikasta riippuen. Vai ovatko Elisan myymät jotain piraattituotteita?? Miten Apple erottuu itsestään tekemällä asioita hyvin ja huonosti?
Ja vähän aiheestakin: kahden kuukauden kokemuksella, tämä on ollut huonoin (ja kallein) puhelin mitä minulla on ikinä ollut! Mikään aiempi (Panasonic, Motorola, Siemens, Samsung, Sony Ericsson) ei ole koskaan kadottanut verkkoa. Huollossa on tarvinnut käyttää vain viimeisintä. Siitäkin (SCF) vain huonoja kokemuksia. Tämä on sitä markkinataloutta, ja kuluttaja maksaa.
edit: lisätty pari puhelinmerkkiä
Kokemusta: iMac. MacBook Pro. Mac mini. Mac Pro. Time Capsule. Airport Extreme/Express. iPhone. iPad. AppleTV. Apple Watch.