MacFinn kirjoitti:paulaw kirjoitti:skip kirjoitti:Itse pidän PowerPointtia ihan hyvänä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi sitä niin paljon parjataan. Keynotea kokeilin joskus ja silloin se vaikutti todella kämäseltä. En nähnyt siin mitään parempaa kuin PowerPointissa. Tämän takia jätin aikoinaan iWorkin ostamatta, kun Office 2008 jo löytyi.
Minulla oli oikeastaan vähän sama. Uusi versio Officesta (2011) on sitten vielä astetta pätevämpää tavaraa. PowerPoint ei ole huono ohjelma tietenkään, päinvastoin erittäin hyvä. Office 2011 on esimerkki siitä, että Microsoft osaa halutessaan tehdä hyviä ohjelmia. Kyse on vain siitä, että PowerPoint on tietyssä mielessä
de facto standardi ja sen vaihtoehdot eivät ole yhtä levinneitä. Applen Keynote on haastaja tässä. Tietyssä mielessä helppokäyttöisempi ja lopputulos näyttää hieman erilaiselta. Siksi hyvä vaihtoehto: vaihtelua jo moneen kertaan nähtyyn PowerPoint-tyyliin.
Vai että hieman erilaiselta näyttää. Minusta on kyllä näyttänyt aika paljon erilaiselta projektorilta katsottaessa. Ja käytettävyys on ihan eri luokkaa. Sillä erilaisten animaatioiden jne. luonti on lasten leikkiä verrattuna PP:hen. Tosin en ole tätä uusinta Powerpointia käyttänyt.
Hehheh, hieman joo. Erittäinkin samaa mieltä. Keynotessahan ovat kaikki toiminnot hyvin loogisissa paikoissa. Powerpoint on tässä avan tavattoman jäykkä, menee aina viisi minuuttia ennen löydän missä siirrä taakse, tuo eteen yms jutut ovat. Keynotessa grafiikka ja typografia näyttää skartpilta ja ne on helppo säätää, keskittää, sisentää, bulletit säätää, tabuloida, muttaa palstotusta jne. siis tehdä oiekaa typoa. Siinä on myös aika hyvät kuvankäsittelytoiminnot. Eikä se mene polvilleen vaikka sijoitat sinne 500 mb videota. Powerboina tulisi vain aloittaa aivan alusta asti uudelleen, ei siitä korjaamalla mitään tule. Viimeksi tappelin toista tuntia sen esitystilan kanssa. Tukijoukoissa siis olin. Kävi ilmi että siellä on ns. Ribbon-menu, jossa esitystilatoiminto on saman niminen kuin valikossa mutta toimii eri tavalla. Eli halutulla tavalla.
Voi toisin olla, että jos tyytyy vähään, ja tyyli tai maku ei ole kovin korkealle rankattu piirre eikä uuden ohjelman opettelu innosta kuin 15 sekuntia, niin parempi pysyä VoimaPisteessä. Mutta asialla on kyl yleisempikin merkitys: PP on myös huonoudellaan ja jäykällä strktuurillaan luonut ilmaisutavan, jolla on jopa viestintäkulttuurin laadun suhteen heikentävää vaikutusta.
http://www.leawo.com/blog/2011/07/shoul ... owerpoint/
Ainoa moitteen sana minulla Keynoteen on (Lion-kritiikin lisäksi) se, että sen suomennos on luokaton.
Mutta onhan noita muitakin, Pretzl on esmes kiva.
PP:n jättäisin kuitenkin pp:ille.