tai toisesta päästä alemmas (alatalo ja muut maalaisliiton ääniharavat)spiidi78 kirjoitti:No niinpä. Tai ei pelkästään me, vaan kaikki teinixit yms, jotka esim äänestävät sinne jonku karvanoppakorollaidoli Halmeen Tonin ku se on niin v*tun kova jätkä ja pistää kaikkii turpaa. Ihme ettei Veltto Virtasesta muinoin tullu presidenttiä. Äänestysikärajaa ylemmäs...Saltikov kirjoitti:Niin, me ansaitsemme juuri niin hyvät päättäjät kuin olemme äänestäneet[:S]
nettipiratismi, piraatticd't laittomiksi, eduskunta ä
-
Re: nettipiratismi, piraatticd't laittomiksi, eduskunta
Viesti Kirjoittaja bandha »
-
Viesti Kirjoittaja Mictlantecuhtli »
Ai että nää kopiosuojatut optiset tallenteet on kivojamatteus/2 kirjoitti:CD:n Red Book määritelmä ei sisällä kopiosuojauksen käyttöä, ja niinpä Philips on kieltänyt kopiosuojattujen levyjen yhteydessä "Compact Disc Digital Audio" -tavaramerkin käytön. Ts. ne eivät edes väitä olevansa CD-levyjä.Saltikov kirjoitti:Jos ollaan tarkkoja, ei kopiosuojattu levy ole CD - siis Compact Disc - koska suojaus ei kuulu Compact Disc:in standardiin. Vai olenko väärässä?. Joten kopisuojatun levy, jossa on Compact Disc logo, voi paluataa koska levy ei ole sitä mitä väitää olevan
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)

Sitten se itkee että kone pitää käynnistää uudestaan.
Kun sitten yrittää kuunnella:

Ei sitten kuunnella 64 kbps WMA-tiedostoja.
Mutta Macilla toimii vähän toisella lailla:

Ei mitään ongelmia
Levyssä ja kotelossa ei muuten näy sitä "Compact Disc Digital Audio" -logoa missään.
Niin muuten, rikkookos iTunes nyt (tai siis tulevaisuudessa) lakia jos sillä pystyy kuuntelemaan ja tallentamaan kappaleet koneelle?
-
Viesti Kirjoittaja JanNebert »
Ei tietenkään pidä saada kuunnella musiikkia josta ei ole maksettu, (ellei musiikin tekijä itse päätä jakaa tuotoksiaan ilman korvausta). Mutta musiikkia josta olen maksanut, siis esim. ostanut CD-levyn tai kappaleen iTunes Music storesta, katson olevan oikeutettu kuuntelemaan.Galangal kirjoitti: Onpas traagista! Hirvittävää! Pöyristyttävää! Tottakai janneberttien täytyy saada kuunnella musiikkia, josta eivät ole maksaneet!
(Osta muuten radio.)
Radio-ohjelmien taso on laskenut viimeaikoina niin alas, etten jaksa enää sitä laitetta avata.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Jep. Radiosta soi pelkkää isolla rahalla markkinoitua paskaa.JanNebert kirjoitti:Radio-ohjelmien taso on laskenut viimeaikoina niin alas, etten jaksa enää sitä laitetta avata.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Pikkuinen anarkistineiti minussa sanoo että "Mikä helbetin kopiosuojattu levy, emmmää semmosta huomannu?"Mictlantecuhtli kirjoitti:Niin muuten, rikkookos iTunes nyt (tai siis tulevaisuudessa) lakia jos sillä pystyy kuuntelemaan ja tallentamaan kappaleet koneelle?
-
Viesti Kirjoittaja kide- »
"Will this CD work on my Mac?
Currently, the software on this disc in not compatible with Apple Macintosh computers. In the future, we plan to offer a solution for Macintosh users. For the latest information on Mac compatibility, please visit our customer support site."
Onneksi Apple tarjoaa meille helpoimman mahdollisen ratkaisun ja iTunes pyyhkii takapuoli mokomilla suojauksilla...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Aika mielenkiintoista on se että Kyyrän kärkevimmät kommentit oli sensuroitu lehden nettisivuilta pari tuntia julkaisun jälkeen.
-
Viesti Kirjoittaja TomTom »
- iPhone 3G 8GB 3.1
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Nii-in. Ei kai tähän ole tulossa mitään ihmeempiä muutoksia? Kopion saa tehdä omaan käytöön. Minun ymmärrykseni mukaan kopion lajia ei ole määritelty. 'JanNebert kirjoitti: Ei tietenkään pidä saada kuunnella musiikkia josta ei ole maksettu, (ellei musiikin tekijä itse päätä jakaa tuotoksiaan ilman korvausta). Mutta musiikkia josta olen maksanut, siis esim. ostanut CD-levyn tai kappaleen iTunes Music storesta, katson olevan oikeutettu kuuntelemaan.
Jopa kopiosuojausjutussa minä olen sitä mieltä, että yrityksellä tulee olla oikeus päättää, millä tavalla se tuotteitaan jakelee. Ei sellaisia levyjä ole pakko ostaa - kaupallisten tuotteiden ostaminen haluamallaan tavalla ei ole kansalaisoikeus. Kyllä minä yrittäjänä katson, että minulla on oikeus päättää miten (ja jopa kenelle) myyn tuotteitani. Ei taidetta tai tietoa saa sosialisoida, kun sen tuottamisen on maksanut yksityinen yritys.
Classic Radio soittaa edelleenkin ihan kelpo musiikkia.Radio-ohjelmien taso on laskenut viimeaikoina niin alas, etten jaksa enää sitä laitetta avata.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Kylläpä vaan on. Kopiosuojattua levyä ei ainakaan saa kopioida edes omaan käyttöön ja arvaapa tehdäänkö Suomessa sen jälkeen pelkkiä kopiosuojattuja levyjä? Toisaalta EVVK suomalainen pop-musiikki, tai ylipäätänsä isojen levy-yhtiöiden rahastusmusiikki. Käsittääkseni mistään mp3-kaupastakaan ostettua musaa ei saa poltella levyille ilman levy-yhtiön / tekijän lupaa.Galangal kirjoitti:Nii-in. Ei kai tähän ole tulossa mitään ihmeempiä muutoksia? Kopion saa tehdä omaan käytöön. Minun ymmärrykseni mukaan kopion lajia ei ole määritelty. '
Mutta kuluttajan etujen vastainen koko paska lakiesitys. Kusee melkein enemmän rehellisien kuluttajien päälle, kuin warettajien.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Eri mieltä. Aina kun sen kanavan olen avannut niin soi mozartin 40. sinfonia, tai schumannin pianoduunauksia, tai straussin valsseja tai muuta hajutonta ja mautonta äänitapettia. Muinainen Classic FM oli edes hyvä yritys mutta tämä Classic Radio on kyllä tehty pelkästään taksin taustamusiikiksi. Jos haluaa hyviä klassisen musiikin ohjelmia tai musiikkia ylipäätään niin kyllä ne löytyy muualta.Galangal kirjoitti:
Classic Radio soittaa edelleenkin ihan kelpo musiikkia.
iPod Touch 16GB
-
Niin, tässä on perää. 'Suositus' ei ole minkään arvoinen. Vasemmistoliitto näkyy ottaneen skarpimman kannan.spiidi78 kirjoitti: Kylläpä vaan on. Kopiosuojattua levyä ei ainakaan saa kopioida edes omaan käyttöön ja arvaapa tehdäänkö Suomessa sen jälkeen pelkkiä kopiosuojattuja levyjä? Toisaalta EVVK suomalainen pop-musiikki, tai ylipäätänsä isojen levy-yhtiöiden rahastusmusiikki. Käsittääkseni mistään mp3-kaupastakaan ostettua musaa ei saa poltella levyille ilman levy-yhtiön / tekijän lupaa.
Kuten jo aiemmin sanoin, tekijänoikeuden sitominen fyysiseen välineeseen ei ole perusteltua. Vaan ei ole yritysten omaisuuden kansallistaminenkaan. Asia on hankala, ja aiheuttajana ovat piraattikopioijat.
-
Onhan se näinkin, mutta työnteon taustamusiikkina se käy oikein hyvin. Varsinainen keskittynyt kuuntelu on sitten asia erikseen - mutta kukas sitä mp3-soittimilla harrastaa? (Tai kenties, itselläni ei sellaista edes ole.)tBa kirjoitti: Eri mieltä. Aina kun sen kanavan olen avannut niin soi mozartin 40. sinfonia, tai schumannin pianoduunauksia, tai straussin valsseja tai muuta hajutonta ja mautonta äänitapettia. Muinainen Classic FM oli edes hyvä yritys mutta tämä Classic Radio on kyllä tehty pelkästään taksin taustamusiikiksi. Jos haluaa hyviä klassisen musiikin ohjelmia tai musiikkia ylipäätään niin kyllä ne löytyy muualta.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Joo se on ihan totta, että se on äänitapetiksi tehtyä ja laimennettua, mutta puhuin nyt vaan yleisesti radioista, en välttämättä mp3-soittimista. Itse kyllä kuuntelen MuVollani radiota aina kun tulee tarpeeksi mielenkiintoista ohjelmaa.Galangal kirjoitti: Onhan se näinkin, mutta työnteon taustamusiikkina se käy oikein hyvin. Varsinainen keskittynyt kuuntelu on sitten asia erikseen - mutta kukas sitä mp3-soittimilla harrastaa? (Tai kenties, itselläni ei sellaista edes ole.)
Itse en vaan voi sietää taustamusiikkia, joko radio/ohjelmalähde on pois päältä tai sitten keskitytään siihen mitä kuunnellaan. Taustamusiikillisessa työympäristössä työskentelystä ei tule kyllä mitään.
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Ja näin ihan vaan pointtina, ei ole mitenkään todistettua että aiheuttajana ovat ns kazaan piraattikopioijat. Heidän niskaansa on asiaa paljon tungettu, mutta missään ei asiasta ole mitään faktaa. Jopa yksityisen kopioinnin aikana tiettyjen levyjen myynnin on sanottu kasvavan.Galangal kirjoitti:jo aiemmin sanoin, tekijänoikeuden sitominen fyysiseen välineeseen ei ole perusteltua. Vaan ei ole yritysten omaisuuden kansallistaminenkaan. Asia on hankala, ja aiheuttajana ovat piraattikopioijat.
Sinällään en kyllä ketään kannusta tuota tekemään, mutta perustelemattumana heittona tuo on kyllä niin kukkua että.
Yhä edelleen mua keljuttaa että kolmen kymmenen vuoden kuluttua voi olla, että mä voin joutua kaivamaan jostain romukopasta jonkun hevon Windows Vistan että mä saan kunneltua nyt ostettuja äänitteitä jos jokin ei menekkään ihan putkeen levyfirmojen puolelta. On se vaan kumma kun ne vinyylit toimii vieläkin ja että niistä voi ottaa ihan kopioita...
Edit: Tagit. Piraatin määritelmää lukuunottamatta mä olen samoilla linjoilla lainatun kanssa jos se ei tuosta käynyt selväksi..
-
Viesti Kirjoittaja JanNebert »
Olen siinä suhteessa samaa mieltä Galangalin kanssa, että taiteen myymistä ja ostamista on käsiteltävä samoin kuin muidenkin tuotteiden kauppaa. Omaksi ostamalleen tuotteelle, täytyy voida lakisääteisesti tehdä mitä huvittaa.Galangal kirjoitti:Jopa kopiosuojausjutussa minä olen sitä mieltä, että yrityksellä tulee olla oikeus päättää, millä tavalla se tuotteitaan jakelee. Ei sellaisia levyjä ole pakko ostaa - kaupallisten tuotteiden ostaminen haluamallaan tavalla ei ole kansalaisoikeus. Kyllä minä yrittäjänä katson, että minulla on oikeus päättää miten (ja jopa kenelle) myyn tuotteitani. Ei taidetta tai tietoa saa sosialisoida, kun sen tuottamisen on maksanut yksityinen yritys.
Esim. Ostan mopon ja ajan sillä verkkareissa, enkä farkut jalassa. Se ei mopon valmistaneelle firmalle kuulu (ja tuskin kiinnostaakaan, ainakaan siinä vaiheessa kun raha on vaihtanut omistajaa). Kun ostan äänilevyn ja kuuntelen sitä mp3-soittimella, enkä cd-soittimella. Ei se levy-yhtiölle kuuluu. Levy on minun siitä lähtien, kun olen sen maksanut, ei enää kauppiaan, eikä levy-yhtiön. Jos haluaa, ettei myymiään tuotteita käytetä, kannattaa tehdä kuten Galangal ehdottaa ja lopettaa tuotteiden myyminen.
-
Viesti Kirjoittaja Zamzam »
iPhone 4, soon 6S Plus 128GB Gold
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Jos nyt ihan pilkuntarkasti tulkitaan, niin iTunes Music Store ei ole MP3-kauppa, mutta mitä ilmeisimminkin viittasit musiikin verkkokauppoihin, ja iTMS:stä ostettuja biisejä saa kyllä poltella. Lainaus sivulta http://www.apple.com/fi/itunes/burn/: "Voit polttaa iTunes Music Storesta ostettuja kappaleita rajattomalle määrälle levyjä." Muistaakseni tuossa oli/on sellainen rajoitus, että yhden soittolistan voi polttaa vain 10 kertaa, mutta soittolistaa muokkaamalla homma toimii taas.spiidi78 kirjoitti:Käsittääkseni mistään mp3-kaupastakaan ostettua musaa ei saa poltella levyille ilman levy-yhtiön / tekijän lupaa.
Mutta kuluttajan etujen vastainen koko paska lakiesitys. Kusee melkein enemmän rehellisien kuluttajien päälle, kuin warettajien.
Viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä. Hallitus nähtävästi haluaa, että minun ja avovaimon yli 500 originaalin levykokoelma ei seuraavan sataluvun rajapyykkiä näe. Jossakin kuitenkin menee raja sen suhteen, miten paljon suostun hyväksymään rajoituksia tuotteelle, josta maksan selvää rahaa. Noh, kylläpä sille kolminumeroiselle eurosummalle vuodessa muutakin käyttöä löytyy. Levy-yhtiöt saavat sitten minun puolestani mennä jollekin aivan muulle taholle itkemään putoavaa levynmyyntiä, minulta kun ei heru enää "Elämä on."-kommenttia enempää myötätuntoa kopiosuojattujen wannabe-CD:iden ja tämän lakiesitysfarssin jälkeen [:@]
-
Viesti Kirjoittaja JanneV »
Varmaa kuitenkin on, että keksivät sitten muita hyviä selityksiä sille, miksi levyt eivät mene kaupaksi. Peiliinhän levy-yhtiöt eivät kai kehtaa katsoa.Roadstar kirjoitti:Noh, kylläpä sille kolminumeroiselle eurosummalle vuodessa muutakin käyttöä löytyy. Levy-yhtiöt saavat sitten minun puolestani mennä jollekin aivan muulle taholle itkemään putoavaa levynmyyntiä, minulta kun ei heru enää "Elämä on."-kommenttia enempää myötätuntoa kopiosuojattujen wannabe-CD:iden ja tämän lakiesitysfarssin jälkeen [:@]
Itsekään en ole kopiosuojattuja levyjä ostanut enkä osta jatkossakaan. Täytyy opetella vaikka viheltelemään, jos musaa ei jatkossa saa kuin kopiosuojatuilla "CD"-levyillä. Ja kuvitteleeko ne ihan oikeasti, että nykyisillä hinnoilla kauppa kävisi yhä kiihtyvällä tahdilla. Itse ainakin mietin levyostokset hyvin tarkkaan ja normaalihintaisten levyjen suhteen heräteostoksia ei tasan synny. Siihen ei uusi laki paljoa auta.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
CD-levyjen kanssa tämä on helppoa, mutta entäs netistä ostetun musiikin kohdalla?JanNebert kirjoitti:Olen siinä suhteessa samaa mieltä Galangalin kanssa, että taiteen myymistä ja ostamista on käsiteltävä samoin kuin muidenkin tuotteiden kauppaa. Omaksi ostamalleen tuotteelle, täytyy voida lakisääteisesti tehdä mitä huvittaa.
CD-levyn on tähän asti voinut lainata kaverille, äänittää itselleen varmuuskopion, muuttaa toiseen formaattiin, soittaa autossa, myydä edelleen jne... Kirjastojen ja kavereiden CD-levyjä on voinut laillisesti äänittää omaan käyttöön. Melkein kaikkea muuta on tähän asti saanut tehdä paitsi monistusta kaupalliseen tarkoitukseen tai äänitteen laittamista verkkoon yleiseen jakoon.
Kaikkea tätä laillista (ja laitontakin?) toimintaa kompensoimaan kasettimaksua ja kirjastokorvauksia ( ja joitakin muitakin maksuja?) kerätään. Osa tallenteen hinnastakin voidaan olettaa ajatellun tähän momenttiin.
Musiikkikappaleet ovat teoksia. Niillä on tekijänsä, joiden kuuluu saada taiteellisesta työstä palkka. Säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja saavat CD-levyn myynnistä osuutensa, levyllä esiintyvät artistit, kustantaja ja levyjen monistusfirma myös. Jakeluportaan katteet lätkitään tähän päälle.
Tarkoittaa sitä, että uutta kirkollista musiikkia ei sävellä kuin pieni kourallinen säveltäjiä, koska siitä ei saa lanttiakaan. Seurakunnat selviävät edelleen edullisesti, mutta musiikillinen uudistuminen on hidasta.spn kirjoitti:Tänään äänesteltiin muutosesityksistä, joista yksi meni läpi: jumalanpalvelusmusiikin tekijänoikeusmaksuttomuus..
Kun toimitaan Suomessa, niin ei kai se voi olla ihan sama? Kun lähdetään tekijänoikeusrikkomuksesta Suomessa käräjille, tuomari lukee Suomen lakia. Vertailukohtana vaikka netin rahapelit tai lääkelainsäädäntö. Jos jokin on Suomessa kiellettyä, niin sitten se on. Tietenkin toivon, ettei ristiriitaa lisenssin ja uudistuvan lainsäädännön välillä synny.NOx kirjoitti: Se nyt on ihan sama mitä laki sanoo. Käyttöehdot määrittää iTunes Music Store, siellä on selkeästi määritelty.
Galangal kirjoitti:Tilanteessa on erikoista se, että puhutaan taiteilijoiden tekijänoikeudesta, mutta se onkin sitten sidottu fyysiseen esineeseen. Oman vaatimattoman näkemykseni mukaan, kun ostin Beatlesien älppärit 1960-luvulla, ostin oikeuden kuunnella niillä olevaa musiikkia riippumatta siitä, kuinka kestävä tallenusväline on. Tämä oikeus on lisäksi nähdäkseni jopa testamentattavissa oleva nautintaoikeus.
Tekijänoikeus tarkoittaa, että sillä, joka on säveltänyt ja sanoittanut Beatlesin kappaleet, on oikeus päättää niiden käytöstä, saada luovasta työstään korvaus ja testamentata oikeus kelle haluaa.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Tuo kasettimaksu on varsin epäonnistunut & epäoikeudenmukainen tapa:MVi kirjoitti: Kaikkea tätä laillista (ja laitontakin?) toimintaa kompensoimaan kasettimaksua ja kirjastokorvauksia ( ja joitakin muitakin maksuja?) kerätään. Osa tallenteen hinnastakin voidaan olettaa ajatellun tähän momenttiin.
Musiikkikappaleet ovat teoksia. Niillä on tekijänsä, joiden kuuluu saada taiteellisesta työstä palkka. Säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja saavat CD-levyn myynnistä osuutensa, levyllä esiintyvät artistit, kustantaja ja levyjen monistusfirma myös. Jakeluportaan katteet lätkitään tähän päälle.
- kun kopioin ulkomaista musiikkia CD:lle (Suomesta ostetulle aihiolle), saa suomen muusikot rahaa.
- kun poltan digikuvia CD:lle, maksan suomalaisille muusikoille teoston kautta.
- kun poltan softaa CD:lle, kilahtaa rahaa suomen muusikoille.
Eli tuossa raha ei mene oikealle tekijälleen. Yhtä hyvin softanvääntäjillä voisi olla rahasto johon aihioista kerättäisiin rahaa.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Galangal kirjoitti:Näin ollen, en ole tuntenut mitään omantunnonvaivoja kun olen hankkinut piraattikopioita musiikista, jonka kuunteluoikeuden olen jo ostanut, vaikka fyysinen väline olisikin kadonnut tai tuhoutunut.
No paha sanoa antaako se, että on joskus jotain omistanut, oikeuden hankkia mitään piraattitavaraa. Mielestäni ei. En tosin muista esim LP-levyistä käydyn keskustelua että minkälaisella lisenssillä niitä takavuosina osteltiin.
bandha kirjoitti: mikäs saakutti tämä on?
Juuri se. Siistitään kieltä, tämä on perhekanava.
Ostamastaan musiikista pitäisi mielestäni saada ottaa muutama kopio, omaan käyttöön tai lähipiirille. Kuluttaja ei saa fyysistä tuotetta, jonka voisi halutessaan myydä edelleen. Itse poltettu CD-R ei ole tietenkään myyntikelpoinen artikkeli millään muotoa. Kappaletta pitäisi voida soittaa laillisesti omissa muissakin soittimissa ilman erityisiä temppuja. DRM-järjestelmää ja muita suojausjärjestelmiä pitäisi kehittää niin, että kuluttaja ei joutuisi tilanteeseen, jossa hän ei voi soittaa ostamaansa kappaletta omissa soittimissaan. iTMS:n ehdot ovat ihan kelvolliset nykyisellään.
Siirryttäessä verkosta ostettavaan musiikkiin levyjen monistus jää vähemmälle ja jakeluketju lyhenee. Albumien hinnat ovat nettikaupoissa alemmat verrattuna CD:n ostoon, mutta laatukaan ei vastaa CD-tasoa. Voisin olettaa, että nettijakelulla tavoitetaan suurempi kuluttajakunta kuin levymyynnillä. Jos netistä ostettavan musiikin pakkauslaatu ei parane, en aio kovinkaan montaa albumia ostaa.
Musiikista tulee mediasidonnainen lisenssi
www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24667&tyyppi=1
Tämä on aivan selvä suunta tulevaisuudessa, ainakin jos levy-yhtiöt saavat päättää. Henkilökohtainen rajoitettu media- ja pahimmassa tapauksessa käyttöjärjestelmäsidonnainen käyttöoikeus. Ikävää.
www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040028
Jos tällaisenaan runnovat läpi niin ei ole hyvä.
Levy-yhtiöt saavat sen mitä haluavat, maksava musiikin kuluttaja ei.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Aivan oikeassa olet. Muutamia artisteja en minäkään haluaisi tukea millään tavalla. Tämä nyt vaan on Opetusministeriön ja Teoston raha-automaatti (TM).Lare kirjoitti:Tuo kasettimaksu on varsin epäonnistunut & epäoikeudenmukainen tapa:
- kun kopioin ulkomaista musiikkia CD:lle (Suomesta ostetulle aihiolle), saa suomen muusikot rahaa.
- kun poltan digikuvia CD:lle, maksan suomalaisille muusikoille teoston kautta.
- kun poltan softaa CD:lle, kilahtaa rahaa suomen muusikoille.
Eli tuossa raha ei mene oikealle tekijälleen. Yhtä hyvin softanvääntäjillä voisi olla rahasto johon aihioista kerättäisiin rahaa.
Audio-osaston takasivuilla on tästä keskusteltu aikaisemmin monen ketjun verran.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka