M.P.T kirjoitti:Onko kukaan täällä tilannut mitään suoraan japanista? Olen muutamia japani tarvikkeita katsonut, mutta suurin osa on muualla kuin nousevan auringonmaassa. Olisiko kenelläkään tiedossa pulju.net tai j-list tyyppistä kauppaa? Helpointa olisi pyytää tuttua lähettämään, mutta kahdet postimaksut tulisi silloin. Toivottavasti tuli nyt järkevästi muotoiltua kysymys. Kännykkällä näppäily on vaikeaa, kun kosketusnäyttö on vaikeaa näille kabanosseille.
Minä tilasin pari vuotta sitten objektiivin japonialaisesta nettikaupasta. Maksu hoitui PayPalilla jouheasti, vaikka hirvitti tonnitolkulla euroja työntää toiselle puolen maailmaa näkemättä kampetta ensin. Googletin ko kaupan ja luin useaita eri keskustelupalstoja, joissa oli ko kaupasta juttua. Epäilyksen tummiaverhoja auttoi myös vaalentamaan se, että kauppa myi myös jotain roipetta eBayssa ja palautteet olivat positiivisia. Summa oli vain senverran iso, että maksu ei ensimmäisellä yrittämällä siirtynyt, PayPalista tuli varmistuspyyntö puhelimella ja piti tehdä maksukortin varmistus. Tähän kului pari pankkivuorokautta, joka venyi kolmeksi meikäläiseksi vuorokaudeksi. Myyjä oli kaukana tulevaisuudessa ja PayPal amerikassa kaukaisessa menneisyydessä (aikavyöhykkeittäin) Kun maksu oli ok, lähti objektiivi matkaan ja trackingkoodilla seurasin sen matkaa liikkeestä postiin, lähikaupunkiin, lentokentälle, ulkomaan lähtöön, ja lentokoneeseen. Alle vuorokauden oli kampe Suomessa ja matkan teko hyytyi tullipostiin Seutulaan. Sieltä kävin sen hakemassa ja maksoin sakkoverot, kun olin kehdannut tilata jotain EU:n ulkopuolelta. Mutta siltikin objektiivi jäi miltei 1000 euroa halvemmaksi kuin Englannista ostettuna, tai saksasta, johna hintaeroksi jäi n 600 euroa. Suomesta ei kyseistä objektiivia edes saanut, kun merkin maahantuojaa Rahalaa ei kiinnostanut moista tilata, kun ei kuulunut hyllyvalikoimaan. Eipä tuolta Japoniasta tilaaminen eroa milläänlailla muualtakaan maailmalta tilaamiseen, englantia ne Japoniassakin ymmärtävät.