iPodiin hyvät kuulokkeet
-
iPodiin hyvät kuulokkeet
Viesti Kirjoittaja LuckyJackson »
Olen ajatellut käyttää noita PortaProita kuntoilukäytössä, mutta normaaliin käyttöön (bussissa istuminen, opiskelualueella kävely, kaupungilla kävely yms.) olen miettinyt joitain parempia vaihtoehtoja, jotka kuitenkin olisivat korkeintaan samankokoiset kuin PortaProt (tai pienemmät). Ongelma vain on, että parempia vaihtoehtoja ei näytä olevan.
Totta kai tuntuisi siltä, että paras vaihtoehto olisivat nämä korvakäytävään tulevat kuulokkeet, IEM:t (in-ear monitor). Parhaimmat vaihtoehdot (joiden hinta ei hyppää kovin korkealle) olisivat Shuren E3C tai ehkä vielä parempi Etymotic ER-6i. Kuitenkin , vaikka en olekaan koskaan kokeillut IEM:iä, minulla olisi varmaan niiden kanssa ongelma. Ensinnäkin, en oikein pidä ajatuksesta, että mun pitäisi tunkea se kuuloke syvälle korvaan. Ja se todellakin pitää tunkea syvälle, sillä jos ei sitä tunge, niin ääneneristys ei toimi ja äänenlaatukaan ei ole optimaalinen. Tällainen penetraatio ei oikein houkuta, etenkin kun mun korvakäytävät ovat varmaan aika pienet, koska normaalien korvatulppien kanssa on ollut vaikeuksia.
Toiseksi, se korvavaha-tilanne on vähän äklö. Kun pistää ne IEM:t korviin, niihin tarttuu korvavahaa, ja kun ne sitten vetää pois, niin niissä sitä korvavahaa on. Ja sitten pitäisi ne vahaiset kuulokkeet laittaa taskuun. Yäk! Toki IEM:n mukana tulee vaihtopäitä, ja näitä päitä voi muutenkin puhdistaa ja kuulemma jopa pesukoneessa pestä, mutta oikeasti, ei mulla ole aikaa tai halua alkaa niitä lyhyin väliajoin puhdistamaan. Toki omia korvia voi pitää puhtaana, mut mä luulen, että ellei ole joka toinen tunti huuhtelemassa korvaa, niin kyllä sitä korvavahaa siellä aina vähän on.
Harmi sinänsä, kun nämä kaksi ongelmaa ovat olemassa mulle. Nimittäin onhan se todettu testeissä, että IEM:t tarjoavat todella todella hyvää äänenlaatua ja kaiken hyvän lisäksi eristävät ympäristön ääniä erittäin hyvin. Ja niin pitääkin, sillä noiden kunnon mallien hinnat alkavat yli 100 eurosta ja esim. Shuren paras malli maksaa jo yli 500 euroa. AIka paljon sormenpään kokoisista kuulokkeista.
Mutta oletteko samaa mieltä, että jos kuulokkeiden koon pitää olla PortaProita pienempi tai samankokoinen, ja IEM:ä ei noiden ongelmien takia lasketa mukaan, niin ei ole oikeastaan yhtään PortaProta parempaa vaihtoehtoa?
-
Re: iPodiin hyvät kuulokkeet
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Itse käytän niitä tällä hetkellä eMacissa ja iPod Sufflen kanssa. Suurin ongelma on laitteen kuulokevahvistin, joka hieman kohisee. Se tosin ei häiritse kuunnellessa musiikkia. Analogianauhureilla tehtyjen äänitysten alkukohinat kuuluvat varsin hyvin kyllä myös suffelissa vaikka sen vahvistin ei ehkä olekaan maailman paras. Kuulokkeissa on jotenkin samankaltainen äänikuva, kuin aikaisemmissa Geneleceissä (biamp ja se joku 30 malli). Ne ovat varsin erottelevat ja toisinaan päällekäyvät. Muuten ihan ok.
-
Siis sä et käytä erillistä kannettavaa kuulokevahvistinta vai? Nimittäin eikös noissa tarkkailukuulokkeissa ole se impedanssi tosi korkea, siis ainakin yli 20 ohmia. Eihän sellaisia kannata ainakaan ilman kuulokevahvistinta käyttää pienien soittimien kanssa, kuten vaikkapa nano. Kyllähän ne varmaan toimii, mut kyllä musta ainakin tuntuu, että jotenkin poweri uupuu täysin (testasin aikoinaan Sennheiserin HD600:ia cd-walkmanin kanssa).Mikael K. kirjoitti: Sonyltä löytyy varsin laadukkaista kuulokkeita. Itse käytän Sonyn MDR-7506 Professional mallisia kuulokkeita. Ne tosin eivät ole kaikista pienimmät, mutta kohtuullisen laadukkaat. Ne saa taitettua kasaan ja menevät omaan pussiin. En ole varma vieläkö tuota mallia myydään. Samankaltaisia varmasti löytyy. Sonyt on suunniteltu käytettäväksi äänitarkkailuun, joten ne eivät päästä ääniä kovin paljoa lävitseen. Äänenlaatu on kohtalainen. Riippuu tietysti vertailukohdasta. Ostin ne vielä markan ollessa voimissaan ja jos en muista väärin niin maksoivat n. 1500 mk.
Itse käytän niitä tällä hetkellä eMacissa ja iPod Sufflen kanssa. Suurin ongelma on laitteen kuulokevahvistin, joka hieman kohisee. Se tosin ei häiritse kuunnellessa musiikkia. Analogianauhureilla tehtyjen äänitysten alkukohinat kuuluvat varsin hyvin kyllä myös suffelissa vaikka sen vahvistin ei ehkä olekaan maailman paras. Kuulokkeissa on jotenkin samankaltainen äänikuva, kuin aikaisemmissa Geneleceissä (biamp ja se joku 30 malli). Ne ovat varsin erottelevat ja toisinaan päällekäyvät. Muuten ihan ok.
Mähän siis en halua erillistä kuulokevahvistinta, vaikka tiedänkin kyllä, että ne pienimmät on tosi pienikokoisia. Mä vaan haluan nanosta tällaisen lifestyle-ratkaisun, että voin ottaa vain taskusta kuulokkeet pistää päähän, ja painaa nanon päälle. En kaipaa mitään ylimääräistä taskustäytettä, vaikka kyllähän se kuulokevahvistin aina tekee äänen paremmaksi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Bontakun »
Omistan aiemmin mainitut shuren e3c-napit, joita voisi myös "vaikkukeräimiksi" kutsua. Puhtaat korvat ja niitäkin on nautinnollista käyttää. Shuren mukana tulee myös erikokoisia vaihtopäitä, joista pitäisi löytyä sopivan kokoiset osat kaikkiin korviin. Onhan tuossa 30 pv. palautusoikeus jos ei löydy sopivaa kokoa.
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Etymoticilta mielummin ER-4, mutta hintakin silloin pompsahtaa.LuckyJackson kirjoitti:Parhaimmat vaihtoehdot (joiden hinta ei hyppää kovin korkealle) olisivat Shuren E3C tai ehkä vielä parempi Etymotic ER-6i.
Vaikka kuulokkeet tuleekin korvakäytävän sisään, niin ei niitä oikeastaan kovin syvälle tarvitse tunkea. Toki tulppa tulee korvakäytävään, muta ei sentään tärykalvoon asti.LuckyJackson kirjoitti: Kuitenkin , vaikka en olekaan koskaan kokeillut IEM:iä, minulla olisi varmaan niiden kanssa ongelma. Ensinnäkin, en oikein pidä ajatuksesta, että mun pitäisi tunkea se kuuloke syvälle korvaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Itsellä riittää etttä korvat putsaa (puikolla) aamuisin, ei sentään kesken päivän. Toki vaikun eritys on henkilökohtaista, mutta kohtuu siinäkin...LuckyJackson kirjoitti: Toiseksi, se korvavaha-tilanne on vähän äklö. ei mulla ole aikaa tai halua alkaa niitä lyhyin väliajoin puhdistamaan. Toki omia korvia voi pitää puhtaana, mut mä luulen, että ellei ole joka toinen tunti huuhtelemassa korvaa, niin kyllä sitä korvavahaa siellä aina vähän on.
Noiden in-ear tulppien kanssa kannattaa muistaa, että niiden käyttöön tottuu muutaman viikon kuluessa. Tarkoitan siis, että alkuun ne saattavat tuntua ikäviltä, mutta sattuahan se ei toki saa. Silloin on todennäköisesti vääränkokoiset tulpat. Shuren tulpissa on se hyvä puoli, että mukan tulee montaa erikokoista tulppaa (+ parista eri materiaalista), josta minäkin löysin sopivan koon itselle. ja kaikki tulpat ei todellakaan ole olleet itselle mukavia/sopivia. Korvatulppia olen kyllä käyttänyt, ja uskoisin että siitän on hyötyä sen suhten, että tuommoisiin korvakäytävätulppiin tottuu ehkä silloin hieman helpommin?
Tietty voi teettää omien korvien mukaiset tulpatkin, ne olisi parhaat mukavuuden kannalta, mutta hintaakin tulee jonkinverran.
Kuulokevahvistimen mukana kantaminen tappaa tuon näppärän-pienen-soittimen idean aika hyvin, vaikka se mullakin on yleensä käytössä. Kovemman impedanssin kuulokkeita on mielestäni ihan turha yrittää soittimen omalla vahvistimella kituuttaa, äänenlaadussa menetetään taatusti.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Taitaa mennä siihen, että sinnitteln vielä näillä PortaProlla peruskuuntelussa, koska vaikka esim. Etymotic lupasi lähettää mulle erikokoisia vaahtopäitä jos ne mukana tulevat eivät sovi, niin silti se korviin tunkeminen ja korvavaha-juttu ovat tosi isoja miinuksia. Siis kyllähän se pitää (kuulemma) tunkea hyvin sinne korvaan, koska jos ei tunge, niin ääneneristys ja ääni eivät ole optimaalisia, ja se pilaa sen koko idean.
6i vs. 4P vs E3C. No en mä ER-4P:tä ainakaan ota siitä syystä, että ensinnäkin 6i:t ovat tyylikkäämmät ja ne on tarkoitettu juurikin iPodin kanssa käytettäviksi. Lisäksi ER-4P:ssä on korkeampi impedanssi kuin 6i:ssa (jossa impedanssi on muistaakseni 16 ohmia verrattuna ER-4P:n olikse 24 ohmiin). Jotkut suosittelevat jopa 6i:n kanssa käytettäväksi kuulokevahvistinta... Shuren E3C on tosi arvostettu, mutta jotenkin vaan tuntuu, että nuo Etyt ovat suuremmassa arvostuksessa iPod-maailmassa kuin Shuret.
-
No ainakin ne 6i:t ovat isommat.LuckyJackson kirjoitti:6i vs. 4P vs E3C. No en mä ER-4P:tä ainakaan ota siitä syystä, että ensinnäkin 6i:t ovat tyylikkäämmät ja ne on tarkoitettu juurikin iPodin kanssa käytettäviksi.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos korvatulppien käytön kokee ikäväksi, niin silloin nuo in-ear tulpat ei varmaan ole se sun juttu. [:S]
edit: hintapolitiikka
-
Tulikohan sulle asiavirhe nyt. Nimittäin eihän 6i:t nyt ainakaan 4P:tä kalliimmat ole, ja E3C:henkään ero ei ole kuin muutama kymppi. 6i:thän maksaa AppleStoressa 149 euroa, ja E3C 179 euroa. Jos ulkomailta tilaa 6i:t niin silti joutuu pulittaan yli 100 euroa.tosikko kirjoitti:No ainakin ne 6i:t ovat isommat.LuckyJackson kirjoitti:6i vs. 4P vs E3C. No en mä ER-4P:tä ainakaan ota siitä syystä, että ensinnäkin 6i:t ovat tyylikkäämmät ja ne on tarkoitettu juurikin iPodin kanssa käytettäviksi.(niin ja tuplasti kalliimmat...)
Jos korvatulppien käytön kokee ikäväksi, niin silloin nuo in-ear tulpat ei varmaan ole se sun juttu. [:S]
-
Tuli, siis nimenomaan ne 4:set on (valmistajan suositushinnan mukaan) apaut tuplahintaiset 6:siin nähden. Pahoittelen antamaani disinformaatiota.LuckyJackson kirjoitti:Tulikohan sulle asiavirhe nyt. Nimittäin eihän 6i:t nyt ainakaan 4P:tä kalliimmat ole
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jos olisin itse nyt ostamassa uusia kuulokkeita, niin Shuren E4C malli olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Tuo vaikun kerääntyminen kuulokkeiden sisään on jonkin asteinen ominaisuus tämän tyyppisissä kuulokkeissa, ja nuo E4C:t saa kätevästi purettua puhdistusta varten. Eipä silti, nykyisten E3 mallien kanssakin pärjää(n), kun "huoltaa korvansa" säännöllisesti. Tietty tuo vaikun generoituminen on aika yksilöllistä, joten mitään jumalan totuutta siitä ei voi sanoa.
Ulkomaiset jälleenmyyjät kannattaa ehdottomasti käydä läpi ennen hankintaa, kun kuulokkeiden hinnoissa on todella suuria eroja. Muistaakseni Shuren E3:sten hinta oli 130€ luokkaa kotiinkannettuna, kun aikoinaan omani hankin. Linkkejä luotettaviin webbikauppoihin löytyy wanhoista viesteistä.
-
Joo, no en mä varmaan ainakaan E4C:tä ottaisi, nimittäin olen aika monelta ulkomaiselta foorumilta lukenut, että ne eivät ole mitenkään tosi hyvät iPodien kanssa. Moni on puhunut 'bad synergy between E4C and iPod' ja tämän takia en ottaisi E4C:tä.tosikko kirjoitti: Jos olisin itse nyt ostamassa uusia kuulokkeita, niin Shuren E4C malli olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Tuo vaikun kerääntyminen kuulokkeiden sisään on jonkin asteinen ominaisuus tämän tyyppisissä kuulokkeissa, ja nuo E4C:t saa kätevästi purettua puhdistusta varten. Eipä silti, nykyisten E3 mallien kanssakin pärjää(n), kun "huoltaa korvansa" säännöllisesti. Tietty tuo vaikun generoituminen on aika yksilöllistä, joten mitään jumalan totuutta siitä ei voi sanoa.
-
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Älä ole varma tehojen suhteen ennen kuin kokeilet. Yksi mikä on varmaa: et saa vahvistinta tuollaisilla kuulokkeilla polvilleen. En tiedä vaikuttaako iso impedanssi muuta - omien kuulokokemusten perusteella se ei vaikuta. Pieni-impedanssisilla kuulokkeilla saat vahvistimen helposti säröytymään ja se taas ei ole hyvä juttu. Kuulokkeiden rutinan kyllä kuulee. Paras keino varmistaa ovatko jotkin kuulokkeet juuri sinulle sopivat on ottaa iPod kuulokekauppaan mukaan ja kuunnella itse mikä on soveltuvin malli sinulle.
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Itse tilasin juuri sennheiserin hd-650set...voih, iso lovi lompakossa..
-
Napeista on turistu myös aiemmassa ketjussa nimeltä Parempia nappeja!
-
Tämä neuvo olisi varmasti tosi hyvä. Mutta mä en tiedä johtuuko se siitä, että täällä moni on Helsingistä tai Tampereelta, jossa hifikauppoja piisaa, mutta minä olen Oulusta, ja siellä ei ole mitään hifiliikettä, jossa olisi testattavana näitä IEM-kuulokkeita. Shurea myy vaan joku bänditarvikekauppa (eikä heillä takuuvarmasti ole IEM:ä demottavana) ja Etymoticia saatika parempia merkkejä ei saa mistään. Eli valitettava tosiasia on se, että joudun ostamaan sokkona, ja siksi turvaudunkin kysymään neuvoa netistä.Mikael K. kirjoitti:LuckyJackson:
Älä ole varma tehojen suhteen ennen kuin kokeilet. Yksi mikä on varmaa: et saa vahvistinta tuollaisilla kuulokkeilla polvilleen. En tiedä vaikuttaako iso impedanssi muuta - omien kuulokokemusten perusteella se ei vaikuta. Pieni-impedanssisilla kuulokkeilla saat vahvistimen helposti säröytymään ja se taas ei ole hyvä juttu. Kuulokkeiden rutinan kyllä kuulee. Paras keino varmistaa ovatko jotkin kuulokkeet juuri sinulle sopivat on ottaa iPod kuulokekauppaan mukaan ja kuunnella itse mikä on soveltuvin malli sinulle.
Aika jännä juttu muuten, että moni aina ihmettelee sitä miksi en mene vaan ja testaa, mutta kun isokaupunkilaisten pitäisi muistaa, että täällä hiukan pohjoisemmassa ei ole kauheasti markkinoita high-end -merkeille, ja siksi niitä ei myydäkään juurikaan. Toki joistakin pikkukaupungeista löytyy sitten tällaisia pieniä putiikkeja, jotka myyvät high-end-kamaa, mutta joka tapauksessa Oulusta ei.
Lukaisin muuten tuossa äsken yhden joukkotestin, jossa Etyn ER-6i voitti sekä Shuren E3C:n että E4C:n, ja kuulemma Etyn ergonomia oli huomattavasti parempaa.
Impedanssista: tokihan se on niin, että suuri-impedanssiset kuulokkeet voivat kuulostaa hyvältä iPodin kanssa, mutta onhan siinä nyt hyvänen aika rajakin. Esimerkiksi musta nyt vaan ei ole mitään järkeä esim. 100 ohmia impedanssilla varustettuja kuulokkeita käyttää iPodin kanssa (ilman vahvistinta, niin kuin haluan). ER-6i:ssähän se impedanssi siis on 16 ohmia, mikä on aika alhainen, ja ER-4P:ssä se on vajaa 10 ohmia enemmän.
Kyllähän se monesti menee niin, että impedanssin suuruus ja kuulokkeiden hinta kävelevät käsi kädessä, eli monesti näissä IEM-kuulokkeissakin suurempi hinta tarkoittaa suurempaa impedanssia. Tosin nyt kuin katsoin esim. noita Ultimate Earsin valikoimia, niin siellä parin sadan euron kuulokkeilla impedanssi oli vain 21 ohmia.
Kyllä mä aion pysytellä PortaProssa ihan vaan sen helppokäyttöisyyden takia. Mulla olisi kyllä varaa jopa sellaisiin 250-300 euron IEM-kuulokkeisiin, mutta niissä vaan on liian paljon muttia. 1) todella korkea hinta ulkona pidettäväksi kuulokkeeksi (rikkimeno) 2) korvien puhdistus; jotkut haluavat mennä apteekista ostamaan niitä korvahuuhtelejuttujakin käyttääkseen IEM:iä, ja se menee ainakin musta vähän liian pitkälle 3) vaahtopäiden jatkuva puhdistus ja joka tapauksessa joutuu laittamaan vaikkuiset kuulokkeet taskuun, ja jos alkaa pitämään erityistä pussia niille, niin siinähän menee jo se kompaktin kuulokkeen idea pilalle 4) IEM:t joutuu tunkemaan korviin, ja kyllä ne pitää tunkea kohtuu syvälle, koska todella moni on jo todennut, että jos ei tunge niitä niin kuin ne on tarkoitettu, niin ääni ja ääneneristys eivät ole optimaalisia.
Lopuksi haluaisin kysyä teiltä, että jos siis haetaan alle 300 euron kuulokkeita käytettäväksi iPodin kanssa ilman kuulokevahvistinta, ja jos niiden kuulokkeiden pitää mahtua taskuun (hyvin kompaktit) ja jos ei lasketa IEM-kuulokkeita, niin ovatko Kossin PortaProt ainoa oikea vaihtoehto, vai onko niitä muitakin?
-
Shurea käyttää monet muusikot, joten saattaa hyvinkin olla että pääset niitä liikeessä kokeilemaan. Muusikkopiireissä kun ko. malliset tulpat on kulutustavaraa. Etymotic:in suhteen onkin hankalampi, niitä ei tietääkseni saa kuin tilaamalla. Yleensä on kuitenkin palautusoikeus, jos ei ole tyytyväinen, Shure muistaakseni antaa ostajalle 30 päivän kokeilujakson.LuckyJackson kirjoitti:Shurea myy vaan joku bänditarvikekauppa (eikä heillä takuuvarmasti ole IEM:ä demottavana) ja Etymoticia saatika parempia merkkejä ei saa mistään.
Kokeilin joskus omia AKG luureja iPodin kanssa, ja kyllä sellaisten käyttö on ihan tuhoon tuomittu ajatus. Kannettavan soittimen vahvistimessa (=nimenomaan iPod) ei tahdo riitttää potkua alkuperäisillekkään kuulokkeille, saati millekkään studiokuulokkeille. Etylläkin on kannettavien soitinten pariksi oma versio ER-4 tulpasta: ER-4P (Portable). Joissain studio kuulokkeissa impedanssi on nostettu korkeaksi sen vuoksi, että useampia kulokkeita voitaisiin käyttään rinnakkain.LuckyJackson kirjoitti: Impedanssista: tokihan se on niin, että suuri-impedanssiset kuulokkeet voivat kuulostaa hyvältä iPodin kanssa, mutta onhan siinä nyt hyvänen aika rajakin.
Mielestäni iPodin oman kuulokevahvistimen tuottama ääni on sitä luokkaa, että on aivan turha hankkia siihen mitään huippukuulokkeita, siis nimenomaan silloin jos sitä aikoo käyttää ilman erillistä vahvistinta. Vähän kuin laittaisi Ladaan formulan renkaat: voihan se olla tietyissä piireissä kunnioitusta herättävän cool, mutta ei niistä Ladan tekniikalla mitään hyötyä ole. Menee vaan hyvät renkaat hukkaan. No, huono vertaus, mutta vahvistimien käytöstä (ja kuulokkeista) voi halukkaat lukea lisää vaikka täältä: http://www6.head-fi.org/forums/
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja esc »
/esc
-
Viesti Kirjoittaja Kanis »
Itsekin suoritin aikoinaan muutaman kuukauden välein samaa operaatiota, mutta kun kerroin asiasta koulun terkkarille lukiossa, hän sanoi, että sitä ei saisi tehdä. Hän kertoi, että korva kyllä puhdistaa itse itsensä, joten tämmöisiin ruiskuoperaatioihin ei pitäisi ryhtyä.
Ilmeisesti tuo apteekin paketti on hätätapauksia varten, joten ei missään nimessä kannata alkaa huuhtelemaan korvia ruiskulla viikon välein.
-

Mun mielestä tämä muuten on todella ihmeellistä, että porukka haluaa nähdä näin paljon vaivaa (ja riskeerata, joskin tietämättään, omat korvansa) vain voidakseen käyttää IEM-kuulokkeita. Siis kyllä muakin hyvät kuulokkeet aina kiinnostaa, mutta jos niitä pitää alkaa puhdistamaan päivittäin samoin kuin omia korvia (siis entistä tarkemmin tarkoitain) niin siihen mä vedän rajan kyllä.
-
-
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
Näin on, eiköhän terkkari vaan puhunut huuhaata.Bontakun kirjoitti:Koulujen terkkarit ovat yleensä sellaisia poppanoitia, ettei niitä kannata aina ihan tosissaan ottaa. Korvahuuhtelusta voi hankkia lisätietoa asiantuntevalta korvalääkäriltä. En minä sitä nyt viikottain kuiteskaan suorita, silloin tällöin kun korvat ovat vaikkuiset. Haluaisinpa kuitenkin kysyä siltä terkkarilta mitä vaaraa oikein suoritetusta korvahuuhtelusta voi olla, vaikka se usein suoritettaisiinkin. Vesi ei käsittääkseni korvia tuhoa, tai pieni paineen vaihtelu, jos näin olisi, olisivat lentäjien ja sukeltajien ammattitauti kuurous.
Tähän mennessä olen saanut sellaisen käsityksen, että korvahuuhtelua ei tulisi suorittaa, jos tärykalvo on puhkaistu (lähiaikoina?) joskus korvatulehduksen tms. seurauksena tai jos korva on ollut kipeä lähiaikoina.
-
Ivallista huomautusta terkkareista voi pitää asiattomuutena, mutta sen verran huono käsitys minulle on syntynyt useimpien pinnallisesta asiantuntevuudestaan, että huh huh...
Toki tällaisita asioista kannattaa ottaa selkoa asiantuntevalta ennen niihin ryhtymistä.
-
Viesti Kirjoittaja Zipe »
Sony MDR-EX71SL
Napit istuu ainakin minun korviini hyvin. Vaikun kanssa ei ole ongelmia ollut kun pesee korvat aina kun käy pesulla muutenkin (eli kerran pari kuussa
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ulkoisiin kuulokkeisiin noiden etu on juuri pieni koko sekä ne vaimentavat pikkaisen enemmän muuta meteliä. Joten esim. fillarilla poljettaessa ei tarvite kuunnella musaa ihan täysillä, että muun liikenteen melun ei peittäisi musiikkia.
Hinta ei ollut paha ja mielestäni laatu on ok. Eivät varmaan ole parhaat, mutta riittävät kun on ulkosalla liikkumassa, missä on muitakin haittaääniä. Kotona sitten voikin käyttää perinteisiä kuulokkeita.
Napeista joskus myös juteltu täällä:
hopeinenomena.net/ShowPost.aspx?PostID=23392
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka