Applella menee lujaa ja Intel Macit aikataulussaan
-
Re: Applella menee lujaa ja Intel Macit aikataulussaan
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
No olipahan vain muuan anekdootti.
-
Viesti Kirjoittaja Tthx3 »
Oma suhtautumiseni teknologiaan ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin on kokeilunhaluisen kriittinen. Tutustun uusiin mahdollisuuksiin ja hyödynnän ne parhaaksi katsomallani tavalla. Lähtökohtanani on aina se, että parantamisen varaa on, maailma ei ole valmis. Minulle kaikkein vierain ja jossain määrin ärsyttävinkin teknologian lieveilmiö ovat kritiikittömät teknofetisistiset kultit. Näitä näen ennenkaikkea "vaihtoehtoisten" teknologiatuotteiden käyttäjäpiireissä, joissa identiteetti on tärkeämpi asia kuin funktionaalisuus. Teknologian kehittäjät, sen sijaan, ovat yleensä hyvinkin kriittisiä, sillä ilman kriittisyyttä he eivät pystyisi jatkuvaan parannukseen. Identiteetinmuodostus kulutustavaran ympärille olisi vielä ok, mutta kun identiteettiä - tai kuten edellä sanottiin, uskontoa - aletaan perustella muka funktionaalisuudella, ärsytyskynnys ylittyy. Teknologia X maalaillaan totaalisen käyttökelvottomaksi ja siitä esitetään pitkiä listoja toiminnallisuuteen liittyviä seikkoja, jotka eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Tämä kaikki siitä huolimatta, että varmaan sadat miljoonat ihmiset käyttävät teknologiaa X päivittäin kokematta kuvailtuja ongelmia. Sitten teknologia Z hehkutetaan kuin toiselta planeetalta olevaksi, kaikki ongelmat ratkaisseeksi, valmiiksi vaihtoehdoksi, jota lähes kukaan ei vain ymmärrä oman parhaansa nimissä hyödyntää. Naurattaahan tai ärsyttäähän tuommoinen, hivenen päivän tunnelmasta riippuen.
Huushollissani on sekä Mac-, Linux- että Windows koneet, ja tiedän omasta kokemuksesta, että suuri osa täälläkin kaikista näistä koneista ja järjestelmistä sanottu on vähintään liioiteltu rankasti suuntaan tai toiseen. Kuten jokainen sekakäytöstäni varmasti tajuaa, en ole kielteinen mitään näitä järjestelmiä kohtaan, mutta kriittinen ilman muuta. Tosiuskovaisen julistus, että olen sokea tai putkinäköinen kun en ole valmis jyrkkään, ulkoa annettuun ja poissulkevaan mielipiteeseen, ja uskonveljien huudahdukset "aamen, aamen" eivät näkemystäni eri järjestelmien vahvuuksista ja heikkouksista miksikään muuta, vahvistavat vain.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kuvailit tässä nasevasti myös monien Win-fanaatikkojen suhtautumista tilanteessa jossa joku kertoo harkitsevansa Macin ostoa.Tthx3 kirjoitti:Teknologia X maalaillaan totaalisen käyttökelvottomaksi ja siitä esitetään pitkiä listoja toiminnallisuuteen liittyviä seikkoja, jotka eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Mitä minuun tulee, alan pikku hiljaa kiinnostua mistä johtuu, että oikein kieriskelet tekstini väärinymmärtämisen ruohossa.Tthx3 kirjoitti:Tosiuskovaisen julistus, että olen sokea tai putkinäköinen kun en ole valmis jyrkkään, ulkoa annettuun ja poissulkevaan mielipiteeseen, ja uskonveljien huudahdukset "aamen, aamen" eivät näkemystäni eri järjestelmien vahvuuksista ja heikkouksista miksikään muuta, vahvistavat vain.
Kirjoitinko niin huonosti, että ajatustani ei voi normaalijärjellä ymmärtää?
Tai onko sulla erityinen syy vain haluta ymmärtää väärin, esimerkiksi se että väärinymmärtäminen sopii omaan maailmankuvaasi parhaiten?
Vai etkö vain yksinkertaisesti ymmärrä, vaikka pointtini tarjoiltaisiin oikein hitaasti kultalautaselta?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mua taas oikeasti kyllästyttää ja hiukan ärsyttää sellaiset jotka koittavat selittää että käyttämäni kone ei todellakaan ole huipputäydellinen. Minua ei hiukkaakaan kiinnosta onko koneeni täydellinen vai ei, ainoa asia mikä merkkaa on se että minä olen huipputyytyväinen koneeseeni. Sitten muut alkaa meluamaan "mun" ympärillä. Ihmeellistä.Tthx3 kirjoitti:Aikoinani väittelin pitkiä aikoja kotiini tunkevien jehovantodistajien kanssa. Väittelyt eivät johtaneet muuhun kuin siihen, että paikallinen seurakunta lähetti ovikelloani soittelemaan aina erilaisia kokoonpanoja käännyttäjäpareista, kasvattaen kaliiberia kerta toisensa jälkeen. Homma oli mielenkiintoista aikansa, mutta sitten aloin vain kohteliaasti kieltäytymään keskusteluista, koska niissä ei ollut tarkoituskaan lisätä ymmärryksen määrää. Sama kyllästyminen hiipii esiin pyrkiessäni tutustumaan itselleni käyttöjärjestelmistä uusimpaan tuttavuuteen.
Oma suhtautumiseni teknologiaan ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin on kokeilunhaluisen kriittinen. Tutustun uusiin mahdollisuuksiin ja hyödynnän ne parhaaksi katsomallani tavalla. Lähtökohtanani on aina se, että parantamisen varaa on, maailma ei ole valmis. Minulle kaikkein vierain ja jossain määrin ärsyttävinkin teknologian lieveilmiö ovat kritiikittömät teknofetisistiset kultit. Näitä näen ennenkaikkea "vaihtoehtoisten" teknologiatuotteiden käyttäjäpiireissä, joissa identiteetti on tärkeämpi asia kuin funktionaalisuus. Teknologian kehittäjät, sen sijaan, ovat yleensä hyvinkin kriittisiä, sillä ilman kriittisyyttä he eivät pystyisi jatkuvaan parannukseen. Identiteetinmuodostus kulutustavaran ympärille olisi vielä ok, mutta kun identiteettiä - tai kuten edellä sanottiin, uskontoa - aletaan perustella muka funktionaalisuudella, ärsytyskynnys ylittyy. Teknologia X maalaillaan totaalisen käyttökelvottomaksi ja siitä esitetään pitkiä listoja toiminnallisuuteen liittyviä seikkoja, jotka eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Tämä kaikki siitä huolimatta, että varmaan sadat miljoonat ihmiset käyttävät teknologiaa X päivittäin kokematta kuvailtuja ongelmia. Sitten teknologia Z hehkutetaan kuin toiselta planeetalta olevaksi, kaikki ongelmat ratkaisseeksi, valmiiksi vaihtoehdoksi, jota lähes kukaan ei vain ymmärrä oman parhaansa nimissä hyödyntää. Naurattaahan tai ärsyttäähän tuommoinen, hivenen päivän tunnelmasta riippuen.
Huushollissani on sekä Mac-, Linux- että Windows koneet, ja tiedän omasta kokemuksesta, että suuri osa täälläkin kaikista näistä koneista ja järjestelmistä sanottu on vähintään liioiteltu rankasti suuntaan tai toiseen. Kuten jokainen sekakäytöstäni varmasti tajuaa, en ole kielteinen mitään näitä järjestelmiä kohtaan, mutta kriittinen ilman muuta. Tosiuskovaisen julistus, että olen sokea tai putkinäköinen kun en ole valmis jyrkkään, ulkoa annettuun ja poissulkevaan mielipiteeseen, ja uskonveljien huudahdukset "aamen, aamen" eivät näkemystäni eri järjestelmien vahvuuksista ja heikkouksista miksikään muuta, vahvistavat vain.
-
Viesti Kirjoittaja Mavah »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Siistiä.

-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Ihmiset, jotka julistavat olevansa "harkitsevan kriittisiä" ja lähestyvänsä asioita "aina neutraalilta ja tapauskohtaiselta näkökannalta" eivät tiedä mistä puhuvat, tai valehtelevat. Subjektiivisuus on siitä jännä juttu, että siltä ei ole pakoa. Ei, vaikka sanoisi "tutustuvansa uusiin mahdollisuuksiin ja hyödyntävänsä ne sitten parhaaksi katsomallaan tavalla" (oma painotukseni).Tthx3 kirjoitti:Oma suhtautumiseni teknologiaan ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin on kokeilunhaluisen kriittinen. Tutustun uusiin mahdollisuuksiin ja hyödynnän ne parhaaksi katsomallani tavalla. Lähtökohtanani on aina se, että parantamisen varaa on, maailma ei ole valmis. Minulle kaikkein vierain ja jossain määrin ärsyttävinkin teknologian lieveilmiö ovat kritiikittömät teknofetisistiset kultit. Näitä näen ennenkaikkea "vaihtoehtoisten" teknologiatuotteiden käyttäjäpiireissä, joissa identiteetti on tärkeämpi asia kuin funktionaalisuus. Teknologian kehittäjät, sen sijaan, ovat yleensä hyvinkin kriittisiä, sillä ilman kriittisyyttä he eivät pystyisi jatkuvaan parannukseen. Identiteetinmuodostus kulutustavaran ympärille olisi vielä ok, mutta kun identiteettiä - tai kuten edellä sanottiin, uskontoa - aletaan perustella muka funktionaalisuudella, ärsytyskynnys ylittyy.
Eli tthx3 ei toki puhu aivan soopaa, mutta näkemyksesi itsestäsi ja mielipiteistäsi on sangen kritiikitön - päinvastoin kun mitä väität. Haukkuessasi "mac-uskovaisia" hakkaat heinäukkoa, konkreettisten (homppu) esimerkkien loistaessa poissaolollaan.
p.s. Mutta kaikki tämä pitänee vain hyväksyä, mäkki-foorumien vakioaihe ympärimaailmaa on kinastelu mäkki-uskovaisuudesta, jota kukaan vain ei loppupeleissä tuntuvan allekirjoittavan. C'est la vie.
-
En zuineskaan. Minäkö, maailman hyväntahtoisin ihminen (nyt kun Äiti Teresaa ei enää ole)? Koetan vain tässä selvittää, onko Tthx3:n krooninen väärinymmärtäminen tahallista (minkä joku voisi ehkä tulkita riidan haastamiseksi) vai tuottamuksellista. Jälkimmäinen on tietysti paljon lievemmin arvosteltava juttu.Mavah kirjoitti:Repe haastaa taas riitaa.![]()
-
Viesti Kirjoittaja strong »
Asensin laitteeseen Win 2000 prof:n tilalle XP:n joka kiusaksi käynnistyikin F2:lla.
Normaalibuuttaus tuottaa edelleen tuon levynlukuvirheen.
Macinkäyttäjänä suhtaudun Intelin tuotteisiin kovin epäluuloisesti eikä Windows- käyttiskään saa erityisiä kehuja. Ehkä XP prof. kotikoneessani on toiminut käyttiksen tasolla hieman ripeämmin kuin Tiger (AMD 512 mb, 2.8G käyttis vs. Powerbook 1.5 G 768 mb), mutta ongelmiakin on ollut Servicepackin yms asentamisessa, eikä Puuceen käyttäjä voi koskaan tietää milloin virusta pukkaa niskaan.
Toivottavasti Intel-lastuihin siirtyminen ei helpota Mac-virusten kehittelytyötä.
-
Viesti Kirjoittaja juharju »
Meinaatko tosissasi, että vika on P4 suorittimessa? Arvata jos pitäisi niin virransyöttö on emolevystä lauennut tai sitten kovalevy on entinen.
-
Viesti Kirjoittaja piedra »
Itse olen omaan dual G5 koneeseeni ollut tyytyväinen, hyvällä näytönohjaimella tällä voi tehdä jotain muutakin kuin vain...työtä.
Uskoisin, että viruksia kehitetään suurimmaksi osaksi siitä syystä, että Windows on johtava käyttöjärjestelmä.
Nuo prosessorien "vuotokohdat" taitavat olla aika pikkujuttuja siihen verrattuna että käyttöjärjestelmä on puutteellinen ja turvaton.
-Piedra-
-
Hah! Tuo oli paras kuulemani väittämä Applen paremmuudesta aikoihin! CD-aseman nappi....BugsBunny kirjoitti:Jouduin viime viikolla käyttämään hetken pc:tä. Poltin sillä kolme dataa sisältävää cd:tä. Tänä aikana se kaatui kolmesti, koska se ei osannut lopettaa poltto-ohjelmaa muuten. Myös cd:n sisälle laittaminen ja ulos saaminen oli onkelma (se kelkan ulos tökkäävä nappi ei toiminut). Heti tuli vaan miäleen, että ei prk, tämä on kamalaa. Varmaan on hiano ja nopee, mutta ei kiitos. Kauheen ruma se käyttöliittymäkin.
No olipahan vain muuan anekdootti.
Entäs jos tää macin näppis menee rikki? Mitäs sitten tehdään?
Mulla on ollut PC vuodesta 1995 ja tyytyväinen olen siihenkin ollut. Nää on vain erilaisia. Eikä tuolta kaatuilulta ole Maccikään turvassa, näyttää SOVELLUKSET vaikuttavan siihen stabiiliuteen paljon enemmän kuin käyttöjärjestelmä.
Ruma käyttöliittymä? Unix-koneissa se vasta ruma käyttöliittymä on, sitäpaitsi tää kaikki silmäkarkki on ihan tyhjänpäiväistä, minusta (makuasia) CLASSIC-työpöytä oli paljon kauniimpi kuin OSX...
-Piedra-
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
piedra kirjoitti:Entäs jos tää macin näppis menee rikki? Mitäs sitten tehdään?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Kyllä Repe, minusta sinä olet hieman fanaattinen, niinkun Tthx3 mielestäni vihjaisi. Mutta oikein mukava sellainen ;-) Ei Repe, sinua ei todellakaan voi ymmärtää väärin.Repe Ruutikallo kirjoitti:Kuvailit tässä nasevasti myös monien Win-fanaatikkojen suhtautumista tilanteessa jossa joku kertoo harkitsevansa Macin ostoa.Tthx3 kirjoitti:Teknologia X maalaillaan totaalisen käyttökelvottomaksi ja siitä esitetään pitkiä listoja toiminnallisuuteen liittyviä seikkoja, jotka eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Mitä minuun tulee, alan pikku hiljaa kiinnostua mistä johtuu, että oikein kieriskelet tekstini väärinymmärtämisen ruohossa.?Tthx3 kirjoitti:Tosiuskovaisen julistus, että olen sokea tai putkinäköinen kun en ole valmis jyrkkään, ulkoa annettuun ja poissulkevaan mielipiteeseen, ja uskonveljien huudahdukset "aamen, aamen" eivät näkemystäni eri järjestelmien vahvuuksista ja heikkouksista miksikään muuta, vahvistavat vain.
Joku voisi neuvoa BugsBunnya miten se cd-poistetaan XP:stä ;-)
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Ainakin meidän poijan P4 on hyvin jäähdytetty- koko kämppä lämpee sillä (joku hyperthredi..)piedra kirjoitti:Totuus on että "penat" ovat nopeita ja niiden jäähdytys on paremmin ratkaistu kuin G5:ssa. Liekö kuuma siru syynä siihen että hertsejä ei enää voi kauheasti kohottaa. Olisi kuitenkin ollut poliittisesti korrekti ratkaisu tehdä edes viimeiseksi G5:ksi 3 GHz prossa.
Itse olen omaan dual G5 koneeseeni ollut tyytyväinen, hyvällä näytönohjaimella tällä voi tehdä jotain muutakin kuin vain...työtä.
Uskoisin, että viruksia kehitetään suurimmaksi osaksi siitä syystä, että Windows on johtava käyttöjärjestelmä.
Nuo prosessorien "vuotokohdat" taitavat olla aika pikkujuttuja siihen verrattuna että käyttöjärjestelmä on puutteellinen ja turvaton.
-Piedra-
Lankomiehen G5 2,5 nestejäähy ei isommin lämmitä mökkiä..
Cd:n saa pois lausumalla päätteessä: drutil tray open
drutil tray close
drutil tray eject
Siis ellei nuo aiemmat tyylit käy [H]
Voihan se vielä 3 gigaan päästä tuo G5 jos sillä on jotain merkitystä- yksikään G5 dualin omistaja ei oo tehoja vielä heikoksi moittinut.
Virukset...hmmm. Eikö noita jo olisi joku Unixiin tehnyt jos se olisi helppoa..
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Allekirjoitan oman mäkki-uskovaisuuteni (josta minua on usein syytettykin), mutta en fanaattisuutta. "Uskovaisuuteni" on yksinkertaisesti sitä perua, että olen kokeillut ja pitkään käyttänytkin useita (en pelkästään Mac-Windows-Linux -sektorilla) järjestelmiä, ja todennut, että MacOS on yksinkertaisesti minulle sopivin ja toimivin systeemi. Jos uskovaisuuteen kuuluu käännyttäminen ja manipuloiminen, niin sitten en Mac-uskovaisuuttani allekirjoittaisi. Pointti on aina ollut, kun olen Maccia muille suositellut, että tämä toimii minulla, EHKÄ sinullakin.A.J. kirjoitti:Mutta kaikki tämä pitänee vain hyväksyä, mäkki-foorumien vakioaihe ympärimaailmaa on kinastelu mäkki-uskovaisuudesta, jota kukaan vain ei loppupeleissä tuntuvan allekirjoittavan. C'est la vie.
-
Joo. Tiedän. Sanoin vain että jos näppis menee rikki, silleen että mikään nappi ei toimi. Kyllä hiirellä voi paljon tehdä, ei kuiteskaan kirjottaa....Jamac kirjoitti:piedra kirjoitti:Entäs jos tää macin näppis menee rikki? Mitäs sitten tehdään?Eipäs aloiteta. (!) Vai etkö tosiaan tiedä että optinen asema ulostaa levyn ihan hiirellä raahamalla Eject-ikonin päälle (Roskis). Tai klikkaamalla Finderin ikkunassa levyn vieressä olevaa Eject nappia. Tai ylävalikosta Arkisto->Anna levy. Tai painamalla näppäimistöltä Omppu+E. Tai viimeisenä keinona buutatessa pidetään hiiren nappia pohjassa. Tai komentoriviltäkin varmasti joku komento löytyy, mutta se pitää sitten jo osata.
Komentoriviä en jaksa käyttää (kun en osaa, eikä tarvi osata). Muutenkin oli mun mielestä lapsellista verrata jotain cd-aseman nappulaa ja käyttöjärjestelmän paremmuutta/huonoutta.
-Piedra-
-
Viesti Kirjoittaja JanneV »
Mitenköhän musta tuntuu, että takerruit lillukanvarsiin? Viestissä, johon viittaat taisi olla myös joku muu esimerkki kyseisen PC:n toimintakunnosta, mutta se siitä. Jokainen valinnee omiin mielipiteisiin ja näkemyksiin sopivia esimerkkejä ja vastakkaiset tuppaavat jäämään silmien väliin.piedra kirjoitti: Muutenkin oli mun mielestä lapsellista verrata jotain cd-aseman nappulaa ja käyttöjärjestelmän paremmuutta/huonoutta.
-Piedra-
Tässäkin ketjussa on moneen kertaa vilahdellut termit Mac-uskovaiset ja Mac-fanaatikot. Mutta kertokaapa viisaat, miksi ei koskaan puhuta WIndows-uskovaisista ja -fanaatikoista? Lisäksi kiinnostaisi tietää, että miksi vain "Mac-uskovaisuus" ärsyttää? Jopa niin paljon, että jotkut väkisin hakeutuvat paikkoihin, joissa Mac-uskovaisia ja siten ärsykkeitä piisaa? Meikäläistä kummastuttaa myös vallitseva Mac-antipatia, vaikka suurimmalla osalla ei tilastojen perusteella voi olla minkään sortin omakohtaista kokemusta Maceista. Olisiko sittenkin niin, että "Mac-uskovaiset" ovat uskossaan onnellisempia kuin "Win-uskovaiset" omassaan, ja että se myös näkyy?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Onnihan on sitä, että haaveilee jostakin ja kun sen sitten lopulta saa, huomaa olevansa taas onneton... eli kannataa haaveilla mahdottomuuksista kuten toimivasta Windowsista tai Ossin valta-asemastaJanneV kirjoitti:Olisiko sittenkin niin, että "Mac-uskovaiset" ovat uskossaan onnellisempia kuin "Win-uskovaiset" omassaan, ja että se myös näkyy?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
MacOssin valta-asemasta en tohdi haaveilla. Veikkaan nimittäin, että Apple-monopoli olisi yhtä huono vaihtoehto kuin M$-monopoli. Toimivassa Windowsissa sen sijaan riittäisi haaveilemista pidemmäksikin aikaa. Ja toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenukkiin tai keilapalloa sinne toiseen päähän, vaikka taas Windowsia pilkataan. Hyi hyiSaltikov kirjoitti:Onnihan on sitä, että haaveilee jostakin ja kun sen sitten lopulta saa, huomaa olevansa taas onneton... eli kannataa haaveilla mahdottomuuksista kuten toimivasta Windowsista tai Ossin valta-asemasta
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Onpa hedelmällistä veikata tämmösiä. Yleensä veikataan asioita, joihin voidaan saada ratkaisu.JanneV kirjoitti:MacOssin valta-asemasta en tohdi haaveilla. Veikkaan nimittäin, että Apple-monopoli olisi yhtä huono vaihtoehto kuin M$-monopoli.
Jos Äpyli jonkin ihmeellisen tapahtumakulun tuloksena joskus saisi käyttiksissä jonkinlaisen valta-aseman, maailma olisi ehtinyt siihen mennessä muuttua joka suhteessa niin paljon että kaikki mahdolliset veikkaukset olisivat joltain kantilta poskellaan.
Siihen taas ei tarvitse veikata mitään, että pörssiyhtiö pyrkii koko ajan kasvamaan. Joskus se onnistuu ja joskus ei, mutta näin se menee aina. Kuinka paljon kasvua koetetaan saada aikaan pelaamalla törkeää sikaa riippuu sitten yhtiön johdosta ja pääomistajista.
-
No, todennäköisesti veikkaukseni oikeellisuus jää selviämättä. Väärässä on ainakin oltu ennekin ja ollaan varmasti myös jatkossa. Tietysti toivoisin, että Apple olisi erilainen. Mutta kuten sanoit, pörssiyhtiö pyrkii kaiken aikaa kasvamaan ja tuottamaan omistajilleen yhä suurempia voittoja. Tästä päästäänkin siihen, onko pääomalla omatunto ja pelataanko törkeää vai vähemmän törkeää sikaa. On pirun vaikeaa uskoa, ettei sikaa pelattaisi lainkaan.Repe Ruutikallo kirjoitti:Onpa hedelmällistä veikata tämmösiä. Yleensä veikataan asioita, joihin voidaan saada ratkaisu.
Jos Äpyli jonkin ihmeellisen tapahtumakulun tuloksena joskus saisi käyttiksissä jonkinlaisen valta-aseman, maailma olisi ehtinyt siihen mennessä muuttua joka suhteessa niin paljon että kaikki mahdolliset veikkaukset olisivat joltain kantilta poskellaan.
Siihen taas ei tarvitse veikata mitään, että pörssiyhtiö pyrkii koko ajan kasvamaan. Joskus se onnistuu ja joskus ei, mutta näin se menee aina. Kuinka paljon kasvua koetetaan saada aikaan pelaamalla törkeää sikaa riippuu sitten yhtiön johdosta ja pääomistajista.
-
Viesti Kirjoittaja anttoo »
Olen työssäni tukena WinDos-käyttöjärjestelmää käyttävässä talossa, enkä ole vieläkään vakuuttunut siitä.piedra kirjoitti: Hah! Tuo oli paras kuulemani väittämä Applen paremmuudesta aikoihin! CD-aseman nappi....
Entäs jos tää macin näppis menee rikki? Mitäs sitten tehdään?
Mulla on ollut PC vuodesta 1995 ja tyytyväinen olen siihenkin ollut. Nää on vain erilaisia. Eikä tuolta kaatuilulta ole Maccikään turvassa, näyttää SOVELLUKSET vaikuttavan siihen stabiiliuteen paljon enemmän kuin käyttöjärjestelmä.
Esimerkki: Kovalevy hajosi koneestani ja ajattelin sitten asentaa samantien siihen WinXP/SP2:n. Sen jälkeen asensin tietysti toimisto- ym. ohjelmistot. Sittenpä piti käyttää MSOffice 2003 Pro:n Access-tietokantaohjelmaa ja arvatkaa toimiko. Toimi siihen asti, kun yritin avata raporttia, eikä tapahtunut mitään. Ei pystynyt luomaan uusiakaan. No ei muuta kuin nettiin ja etsimään päivityksiä Officeen. Löytyi yksi ja asensin sen, ei auttanut. Seuraava vaihe Office pois ja asennus uudestaan, josko vika olisi siinä, ei auttanut. Joten meni hermot ja SP1 takaisin ja sen jälkeen Office toimi taas.
Joten ei paljon vakuuta, jos ei Microsoft saa omiaankaan ohjelmia toimimaan omassa käyttöjärjestelmässään.
Kotona olen käyttänyt Maccia jo 15-vuotta aina Mac Plussasta asti. Vaimoanikaan en ole saanut suostutelluksi WinDos-käyttäjäksi.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MacBook Pro 15" 2,2 GHz Core 2 Duo / 4 Gt / 320 Gt / Snow Leopard
-
Semmoinen ihmislaji kuin Win-fanaatikko on minulta jäänyt vielä kohtaamatta. Useimmat tapaamani ihmiset päinvastoin puhuvat tietokoneista ironiseen tyyliin "onko meillä kiire, vai tehdäänkö tietokoneella". Useimmat heistä eivät ole koskaan muuta nähneetkään kuin jonkin version Windowsista, eivätkä välttämättä edes tiedosta, että Wintel-PC <> tietokone. Näiden em. tapausten lisäksi on sekakäyttäjiä ja sen lisäksi muiden käyttöjärjestelmien päätoimisia käyttäjiä. Näistä viimeksi mainituista jotkut rakentavat teknisen laitteen ja softan ympäirlle uskonnon ja tämä ilmiö on kyllä kieltämättä hiivuttanut minun intoani sekä aikanaan Linuxiin tutustumisessa että myöhemmin Maciin tutustumisessa. Lähes monopolistisesti markkinoita hallitsevan järjestelmän tueksi fanatismia ei tarvita. Sekakäyttäjät yleensä tietävät eri järjestelmien vahvuudet ja heikkoudet ja ymmärtävät, etteivät mitkään masiinat ole tietokonetta kummempia.Repe Ruutikallo kirjoitti: Kuvailit tässä nasevasti myös monien Win-fanaatikkojen suhtautumista tilanteessa jossa joku kertoo harkitsevansa Macin ostoa.
Pidän itse kilpailun syntymista kaikkien tuotteiden markkinoille erittäin tervetulleena sekä innovatiivisuuden ylläpitäjänä että epäterveiden markkinamenettelyjen karsijana. Toivon todella sekä Macin että Linuxin menestyvän, jotta monopolit purkautuisivat. Oma kielteisyyteni käyttöjärjestelmäuskontoja ja harhaanjohtavaa informointia kohtaan ei ole kielteisyyttä itse järjestelmiä kohtaan.
Jos kirjoituksesi systemaattisesti ymmärretään väärin, pohdinta tämän asian osalta voisi olla paikallaan. Tuo ehdottamasi selitys kannattaa ottaa lähtökohdaksi pohdinnassa.Repe Ruutikallo kirjoitti: Mitä minuun tulee, alan pikku hiljaa kiinnostua mistä johtuu, että oikein kieriskelet tekstini väärinymmärtämisen ruohossa.
Kirjoitinko niin huonosti, että ajatustani ei voi normaalijärjellä ymmärtää?
-
En julista, en käännytä, luonnehdin vain suhtautumistani. Lue kirjoitukseni ajatuksella uudestaan, jos asiasta on epäselvyyttä.A.J. kirjoitti:Ihmiset, jotka julistavat olevansa "harkitsevan kriittisiä" ja lähestyvänsä asioita "aina neutraalilta ja tapauskohtaiselta näkökannalta" eivät tiedä mistä puhuvat, tai valehtelevat.
Totta kai olen subjektiivinen, en ole muuta yrittänyt väittääkään. Painotit lainauksessasi aivan oikeaa kohtaa, toimin ITSE parhaaksi katsomallani tavalla. Ja juuri siksi ärsyynnyn, kun jehovantodistaja tai käyttöjärjestelmäuskovainen yrittää astua varpailleni omaa harkintaa harjoittaessani. Jotkut meistä kaikessa subjektiivisuudessaan hakevat valmista, lopullista ratkaisua, toiset näkevät jatkuvan muutoksen ja hakevat mahdollisuutta hyödyntää sen. Kolmannet sitten yrittävät vakuuttautua oikeasta, lopullisesta ratkaisustaan käännyttämällä muut saman ratkaisun kannalle. Ei ryhmän luoman auktoriteetin hakeminen mielipiteelle mitenkään harvinaista inhimillisissä kuvioissa ole, eikä rajoitu tietotekniikkaan. Joillekin se on kulmakivi maailmankuvalle, toisille vähemmän tärkeää. Harva pärjää identiteettinsä kanssa aivan yksin, mutta kitkaa ja törmäyksiä tulee, kun joillekin tämmöinen foorumi on identiteetinlujitusalttari ja toisille täysin välineellisen tiedon hankintapaikka.A.J. kirjoitti:Subjektiivisuus on siitä jännä juttu, että siltä ei ole pakoa. Ei, vaikka sanoisi "tutustuvansa uusiin mahdollisuuksiin ja hyödyntävänsä ne sitten parhaaksi katsomallaan tavalla" (oma painotukseni).
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka