Miten Lion uudelleen asennus?
-
Miten Lion uudelleen asennus?
Viesti Kirjoittaja poletti »
Minulla on snow leopard 10.6 asennuslevy, jolla olen aikaisemminkin asentanut snow leopardin puhtaasti alusta ja sit storesta siihen päälle hankkinut Lionin. Enää ei onnistu.
Ongelma on lyhyesti, että en saa snow leopardia asennettuu tietokoneelle, edes SL asennuslevyn avulla.
Olen aikaisemmin onnistuneesti tehnyt tuon asennuksen, mutta tällä kertaa menin räpeltää levytyökaluihin ennen asennusta.
Ja sieltä menin sorkkimaan kovalevyäni(en sitä missä lukee Toshiba...), vaan sitä minkä olen nimennyt. No siellä menin tyhjennykseen ja tyhjennyksessä painoin kohtaa " tyhjennä vapaa tila". Senkun menin tyhmyyttäni tekemään, niin ku yritin alkaa SL asennuslevyä käyttämään ja painoin " asenna mac os x app", niin herjaa tätä "ohjelman asenna mac os x.app tätä versiota ei voida käyttää tämän mac os x-version kanssa. Sinulla on asenna mac os x.app 23.1."
Voiko ton asennuslevyn jotenkin palauttaa koneelle? Jos voi, niin itse en ainakaan osaa.
Jos sen jotenkin voi palauttaa, niin pitääkö se palauttaa toshiba kohtaan vai nimetylle kovalevylle? En onnistunut kummassakaan.
Olisin myymässä tätä konetta, niin pitäisi saada kaikki tiedot pois koneesta, enkä tiedä muuta tapaa, kuin asentaa koko käyttöjärjestelmä uudestaan.
Syy: Otsikkoa paremaksi-masa
-
Re: Miten asennus?
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
epäillä että onkohan tämä kuitenkaan minun juttuni ? Sen tikun mukana pitäs
olla ohjetta ja puhnumero jos tulee ongelmia . Odottelen pakettia
huolestuneena .
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
Viesti Kirjoittaja masa »
-
Käynnistin koneen uudelleen ja käynnistyessä pidin pohjassa cdm ja r nappulaa.
Sitten kone pyysikin app storen id: tä ja salasanaa. Sen jälkeen alkoi lionia asentaa alusta, meni melkein 1ja puol tuntia.
Mites toi varmuuskopionti toimii? Onko sama kuin time machine?
Toimiiko varmuuskopiointi/time machine vaan ulkoisen kovalevyn kautta?
Meinaan ku alustin/asensin lionin uudestaan, nii tyhjenikö varmkop/time machine myös? Toivottavasti.
En kyllä omasta mielestä ole sinne mitään tallentanut:) joskus aikoinaan sitä räpläsin mut en tajunnut siitä mitään. Toisaalta ei mulla mitään ulkoista levyä ole, jos sen vaatii.
Ajattelin vaan jos sen voi helposti tarkastaa, ettei mitään ole siellä
-
Viesti Kirjoittaja dev null »
Jos olet myymässä konetta niin asenna se Lumileo Juhani L:n ohjeiden mukaan. Se on koneen ostajalle helpompaa kuin jos kone alkaa kyselemään sinun tunnuksiasi. Ja Lionin lisenssiä et muutenkaan voine myydä eteenpäin.poletti kirjoitti:Sain hoidettua asian, soitin tukeen.
Sitten kone pyysikin app storen id: tä ja salasanaa. Sen jälkeen alkoi lionia asentaa alusta, meni melkein 1ja puol tuntia.
Kyllä, Time Machine on (yksi) varmuuskopiointisofta ja se vaatii erillisen kovalevyn. (Idea on, että jos koneesi kovalevy hajoaa niin tiedostot ovat toisella kovalevyllä turvassa.) Levyn tyhjennys hävittää tiedot. Jos haluaa tehdä perusteellisesti niin Levytyökalussa on mahdollisuus päällekirjoittaa levy muutaman kerran jolloin tiedot ovat varmasti mennyttä. Se päällekirjoitus vie sitten aikaa.poletti kirjoitti:Mites toi varmuuskopionti toimii? Onko sama kuin time machine?
-
Kiitos tiedoista.dev null kirjoitti:Jos olet myymässä konetta niin asenna se Lumileo Juhani L:n ohjeiden mukaan. Se on koneen ostajalle helpompaa kuin jos kone alkaa kyselemään sinun tunnuksiasi. Ja Lionin lisenssiä et muutenkaan voine myydä eteenpäin.poletti kirjoitti:Sain hoidettua asian, soitin tukeen.
Kyllä, Time Machine on (yksi) varmuuskopiointisofta ja se vaatii erillisen kovalevyn. (Idea on, että jos koneesi kovalevy hajoaa niin tiedostot ovat toisella kovalevyllä turvassa.) Levyn tyhjennys hävittää tiedot. Jos haluaa tehdä perusteellisesti niin Levytyökalussa on mahdollisuus päällekirjoittaa levy muutaman kerran jolloin tiedot ovat varmasti mennyttä. Se päällekirjoitus vie sitten aikaa.poletti kirjoitti:Mites toi varmuuskopionti toimii? Onko sama kuin time machine?
Luulin tosiaan, että kone on osioinut time machinen omaksi osioksi, että kun koneen alustaa, niin jättäisi tämän "alueen" tyhjentämättä. Hyvä tietää, ettei ole niin.
Toi levyn päällekirjoitus menee varmaan näin-) levytyökalut, nimetty kovalevy, tyhjennys ja sieltä"tyhjennä vapaa tila". Ja otin turvallinen vaihtoehto, ilmoitti 3h ajaksi
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Eli siis koko kuvio:
1. Boottaa kone palautustilaan (= cmd+r pohjassa) ja valitse Levytyökalu.
2. Valitse "Macintosh HD" tai minkä niminen sinulla on se levy jossa käyttis sijaitsee.
3. Valitse välilehti "Tyhjennys" ja paina "Tyhjennä". Muista asetuksista ei tarvitse välittää, se tarjoaa automaattisesti oikeaa muotoa (HFS laajennettu, kirjaava).
4. Tyhjennyksen jälkeen lopeta Levytyökalu ja asenna Lion.
Muistetaan kuitenkin taas noudattaa käyttöehtoja, eli mikäli uusi omistaja ei ole Lionia App Storesta ostanut, tulee hänen ostaa se omalla Apple ID:llään ennen koneen saamista. Tai sitten toimitat koneen tyhjänä tai sillä käyttiksellä joka koneessa on ollut uutena. Sinun ostamasi Lion-lisenssi kun ei ole konekohtainen vaan henkilökohtainen eikä se siirry koneen mukana.
Lisäksi jos koneessa on alunperin ollut vanhempi käyttis niin uudelleenasennus palautustilan kautta tosiaan vaatii Apple ID:n syöttämisen ja siinähän ihmetellään jos uuden käyttäjän Apple ID ei kelpaa kun ei Lionin käyttöoikeutta löydy...
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Olen tosiaan ton asennuksen jo suorittanut mainitsemallasi tavalla onnistuneesti, kiitos kuitenkin että sain vielä varmennuksen asiaan. Teen vaan vielä lisäksi ton levytyökaluissa olevan "poistettujen tiedostojen palauttamisen eston" eli levytyökalut, nimetty kovalevy, tyhjennys ja tyhjennä vapaatila. Kirjoittaa 7 kertaa näköjään tyhjän tilan päälle. Tuleepahan puhtaaks:) kestää mukavat 4h.atheos kirjoitti:Ei "Tyhjennä vapaa tila" vaan "Tyhjennä". Vapaan tilan tyhjennys ei poista ensimmäistäkään tiedostoa, vaan se vaikeuttaa/estää aiemmin poistettujen tiedostojen palauttamista erilaisilla undelete-sovelluksilla. Siellä levyllähän on nyt tiedostoja, joihin on tallentunut sinun käyttöösi liittyviä tietoja. Uudelle omistajalle haluamme täysin puhtaan järjestelmän, eikö?
Eli siis koko kuvio:
1. Boottaa kone palautustilaan (= cmd+r pohjassa) ja valitse Levytyökalu.
2. Valitse "Macintosh HD" tai minkä niminen sinulla on se levy jossa käyttis sijaitsee.
3. Valitse välilehti "Tyhjennys" ja paina "Tyhjennä". Muista asetuksista ei tarvitse välittää, se tarjoaa automaattisesti oikeaa muotoa (HFS laajennettu, kirjaava).
4. Tyhjennyksen jälkeen lopeta Levytyökalu ja asenna Lion.
Muistetaan kuitenkin taas noudattaa käyttöehtoja, eli mikäli uusi omistaja ei ole Lionia App Storesta ostanut, tulee hänen ostaa se omalla Apple ID:llään ennen koneen saamista. Tai sitten toimitat koneen tyhjänä tai sillä käyttiksellä joka koneessa on ollut uutena. Sinun ostamasi Lion-lisenssi kun ei ole konekohtainen vaan henkilökohtainen eikä se siirry koneen mukana.
Lisäksi jos koneessa on alunperin ollut vanhempi käyttis niin uudelleenasennus palautustilan kautta tosiaan vaatii Apple ID:n syöttämisen ja siinähän ihmetellään jos uuden käyttäjän Apple ID ei kelpaa kun ei Lionin käyttöoikeutta löydy...
Olen vaihtanut koneen käyttäjätunnuksen ja salasanan ja ilmoittanut sen uudelle omistajalle. En laittanut tällä kertaa mitään koneen pyytämiä henkilötietoja, ainoastaan vaihdetun käyttäjätunnuksen ja salasanan. Sanoin myös, että jos haluaa bootata koneen joskus, niin katsoo että hänellä on hankittuna omat Apple ID tunnukset ja Lion ostettuna Apple Storesta.
Laitan myös snow leopardi 10.6 asennuslevyn mukaan, jos se sillä osaa jotain tehdä, jos tarvis. Itse en osaa.
Eikö näin homma ole paketissa.
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Siis ketä tarkoitat?masa kirjoitti:Eikös meillä ollut edustaja Ylivieskassa joka voisi käydä auttamassa?
-
Joku on mainostanut siellä asuvansaKain kirjoitti:Siis ketä tarkoitat?masa kirjoitti:Eikös meillä ollut edustaja Ylivieskassa joka voisi käydä auttamassa?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
En minä siellä asu.masa kirjoitti:Joku on mainostanut siellä asuvansaKain kirjoitti:Siis ketä tarkoitat?masa kirjoitti:Eikös meillä ollut edustaja Ylivieskassa joka voisi käydä auttamassa?

Joudun vain siellä käymään silkasta kohteliaisuudesta.
-
No samalla vaivalla voisi tuota maccivaaria käydä auttamassa.Kain kirjoitti:En minä siellä asu.masa kirjoitti:Joku on mainostanut siellä asuvansaKain kirjoitti:Siis ketä tarkoitat?masa kirjoitti:Eikös meillä ollut edustaja Ylivieskassa joka voisi käydä auttamassa?![]()
Joudun vain siellä käymään silkasta kohteliaisuudesta.
-
No voin minä siellä käydä ööö... varmaan kesällä sitten seuraavan kerran.masa kirjoitti: No samalla vaivalla voisi tuota maccivaaria käydä auttamassa.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Linnaanko joudut ?Kain kirjoitti:No voin minä siellä käydä ööö... varmaan kesällä sitten seuraavan kerran.masa kirjoitti: No samalla vaivalla voisi tuota maccivaaria käydä auttamassa.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Mitä mää siellä?arttula kirjoitti:Linnaanko joudut ?Kain kirjoitti:No voin minä siellä käydä ööö... varmaan kesällä sitten seuraavan kerran.masa kirjoitti: No samalla vaivalla voisi tuota maccivaaria käydä auttamassa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ihan varkaudessa nyt.
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Vaan... eix varkaudesta voi joutua linnaan????Kain kirjoitti:Mitä mää siellä?arttula kirjoitti:Linnaanko joudut ?Kain kirjoitti:No voin minä siellä käydä ööö... varmaan kesällä sitten seuraavan kerran.masa kirjoitti: No samalla vaivalla voisi tuota maccivaaria käydä auttamassa.![]()
Ihan varkaudessa nyt.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
R.
-
Ei joudu, jos on tarpeelsi ovela.Raikka kirjoitti:Vaan... eix varkaudesta voi joutua linnaan????Kain kirjoitti:Mitä mää siellä?arttula kirjoitti:Linnaanko joudut ?Kain kirjoitti: No voin minä siellä käydä ööö... varmaan kesällä sitten seuraavan kerran.![]()
Ihan varkaudessa nyt.

Mitä mää siellä muka tekisin?
Muuten kannattaa varata siellä omat saippuat.
Mielellään nestesaippuaa...
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja peku »
Edustajasta en tiedä mutta minä voisin maccivaaria autella jos tarvetta ilmenee, yhteyden saa yksityisviestillä.masa kirjoitti:Eikös meillä ollut edustaja Ylivieskassa joka voisi käydä auttamassa?
-
Re: Miten Lion uudelleen asennus?
Viesti Kirjoittaja Kytis »
http://support.apple.com/kb/PH4439?viewlocale=fi_FI Näiden ohjeiden mukaan ole toiminut, mutta tyhjennys-painiketta painaessa kone ilmoittaa virheestä, ja että kyseistä levyä ei voi poistaa näkyvistä.
Mistä kiikastaa?
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka