Hei,
Minulla on ongelmia langattomien verkkojen kanssa. Normaalisti minulla on Macbook Pro langattomasti verkossa Airport Expressin kautta, joka on taas kiinni Welholta saadussa Ciscon kaapelimodeemissa (yhteys 40M). Modeemin Wlan on kytketty pois päältä. Eilen ajattelin katsoa MTV3:n Katsomo -palvelusta Valioliigajalkapalloa suorana, mutta lähetys pätki pahasti, eikä missään vaiheessa saavuttanut edes parasta resoluutioa. Päätin sitten kokeilla Ciscon omaa Wlania, mutta tulos oli sama. Sitten laitoin Macbookin ethernet-kaapelilla kiinni modeemiin, ja lähetys näkyi täydellisesti. Olen nyt palauttanut tehdasasetukset AE:iin ja Ciscon modeemiin, laittanut molemmat siltaavaan tilaan, vaihtanut molemmista lähetyskanavia ja päivittänyt ohjelmistoja. Mikään edellä mainituista toimenpiteistä ei ole auttanut. En saa kummallakaan laitteella luotua sellaista langatonta verkkoa, jossa Katsomo toimisi normaalisti kuten ennen. Erilaiset laajakaistan nopeustestit antavat kyllä langattomastikin loistavia tuloksia. Onko vika siis Macbookissani? Mitä voisin vielä kokeilla asian ratkaisemiseksi? Ennen katsomon lähetykset ovat toimineet täydellisesti AE:n kautta.
Laitteisto:
Macbook Pro 15" Mac OS X 10.6.8 (mallin tunniste: MacbookPro6,2), ostettu lokakuussa 2010
Airport Express (MB321Z/A), ostettu marraskuussa 2010
Cisco epc3825 -kaapelimodeemi, saatu Welholta tammikuussa 2012
Laajakaista DNA Welho 40M
Hidas WLAN-yhteys
Verkkoasiat, langattomat tukiasemat, mifit, mokkulat ja muut puhelimet
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Hidas WLAN-yhteys
Viesti Kirjoittaja Turvatarkastus »
Viimeksi muokannut amanita, 7.2.2012 klo 12.11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Ketju siirretty, jospa suuri viisaus löytyisi täältä :=)
Syy: Ketju siirretty, jospa suuri viisaus löytyisi täältä :=)
-
Re: Hidas WLAN-yhteys
Osaisiko joku auttaa? Taas piti laittaa kone piuhan päähän, jotta näen illan matsin. Voiko näissä Maceissä asentaa esim. jotkut langattoman lähettimen "ajurit/ohjelmiston" uusiksi? Airport työkalun olen jo poistanut ja asentanut uusiksi, ja se ei auttanut.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ei Maceissa ole erillisiä ajureita asennettavaksi, vaan kuuluvat käyttöjärjestelmään. AirPort työkalulla vain säädetään asetuksia, se ei vaikuta itse yhteyden toimivuuteen.Turvatarkastus kirjoitti:Osaisiko joku auttaa? Taas piti laittaa kone piuhan päähän, jotta näen illan matsin. Voiko näissä Maceissä asentaa esim. jotkut langattoman lähettimen "ajurit/ohjelmiston" uusiksi? Airport työkalun olen jo poistanut ja asentanut uusiksi, ja se ei auttanut.
Mutta tuon ongelman syypään metsästys taitaa vielä vaatia lisätutkimusta. Onko sinulla mahdollisuutta kokeilla verkon toimivuutta toisella koneella?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja pyrjola »
Itse kamppailen melkein vastaavan ongelman kanssa, tosin laitteet eivät ole "viimeistä huutoa".
- Welhon 110/5 kaapeliyhteys
- Cisco EPC-3000 modeemi
- D-Link DIR-655 n-verkon WiFi tukari - tällä hetkellä vain b- ja g-verkot jakava
- Wlanissa MBP mid 2009 / iPhone 4 / Google Nexus S / Samsung Galaxy Mini yms laitteita
- LAN-yhteys iMac 2009
Eiliseen asti lähes identtiset ongelmat, tosin myös iMacilla yhteys saattoi hidastua toveiksi. Sitten eilen siivouksen yhteydessä otin Ciscon pariksi tunniksi kokonaan pois verkosta ja sähköistä, ja kun sitten palautin sen verkkoon - yhteys on pelannut sekä Wlanissa että LAN:ssa kuten pitää. Tosin pudotin tukarista n-verkon kokonaan pois (eli ehkä se oli se mystinen vika).
Hypoteesina:
- ehkä n- ja b/g -verkot sotkevat toisiaan samasta laitteesta
- ehkä naapureiden verkot sotkevat omaa käyttöä. Pitäisi varmaan skannata kanavat ja etsiä hieman rauhallisempia kanavia.
- Ciscon modeemi kaipasi lomaa ? Tosin olen jo tilannut DNA:lta tuon uudemman modeemin. DNA:n aspa neuvoi uudesta modeemista ottamaan "IP Flood Detection" -toiminnallisuuden pois, aiheuttaa kuulemma ongelmia juuri streaming videoiden kanssa.
Palaan tähän ketjuun, kun saan tuon uuden modeemin ja saan asennettua omat tukarit n-verkolle ja b/g-verkoille.
- Cisco EPC-3000 modeemi
- D-Link DIR-655 n-verkon WiFi tukari - tällä hetkellä vain b- ja g-verkot jakava
- Wlanissa MBP mid 2009 / iPhone 4 / Google Nexus S / Samsung Galaxy Mini yms laitteita
- LAN-yhteys iMac 2009
Eiliseen asti lähes identtiset ongelmat, tosin myös iMacilla yhteys saattoi hidastua toveiksi. Sitten eilen siivouksen yhteydessä otin Ciscon pariksi tunniksi kokonaan pois verkosta ja sähköistä, ja kun sitten palautin sen verkkoon - yhteys on pelannut sekä Wlanissa että LAN:ssa kuten pitää. Tosin pudotin tukarista n-verkon kokonaan pois (eli ehkä se oli se mystinen vika).
Hypoteesina:
- ehkä n- ja b/g -verkot sotkevat toisiaan samasta laitteesta
- ehkä naapureiden verkot sotkevat omaa käyttöä. Pitäisi varmaan skannata kanavat ja etsiä hieman rauhallisempia kanavia.
- Ciscon modeemi kaipasi lomaa ? Tosin olen jo tilannut DNA:lta tuon uudemman modeemin. DNA:n aspa neuvoi uudesta modeemista ottamaan "IP Flood Detection" -toiminnallisuuden pois, aiheuttaa kuulemma ongelmia juuri streaming videoiden kanssa.
Palaan tähän ketjuun, kun saan tuon uuden modeemin ja saan asennettua omat tukarit n-verkolle ja b/g-verkoille.
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
-
Kokeilin verkkoa yli kuusi vuotta vanhalla Fujitsu Siemensin kannettavalla, ja matsi näkyi täydellisesti. Eli vika taitaa olla tässä Macbookissa? Täsmennyksenä siis, että nyt langaton verkko on luotu AE:lla.kallekilponen kirjoitti:Ei Maceissa ole erillisiä ajureita asennettavaksi, vaan kuuluvat käyttöjärjestelmään. AirPort työkalulla vain säädetään asetuksia, se ei vaikuta itse yhteyden toimivuuteen.Turvatarkastus kirjoitti:Osaisiko joku auttaa? Taas piti laittaa kone piuhan päähän, jotta näen illan matsin. Voiko näissä Maceissä asentaa esim. jotkut langattoman lähettimen "ajurit/ohjelmiston" uusiksi? Airport työkalun olen jo poistanut ja asentanut uusiksi, ja se ei auttanut.
Mutta tuon ongelman syypään metsästys taitaa vielä vaatia lisätutkimusta. Onko sinulla mahdollisuutta kokeilla verkon toimivuutta toisella koneella?
Tein vielä lisää testejä. Latasin transmissionilla saman 85 MB:n tiedoston kahdesti. Ensimmäisellä kerralla latasin ethernet-kaapelin välityksellä, ja toisella kerralla AE:n langattoman verkon välityksellä. Kaapelilla tehty lataus saavutti välittömästi noin 4 MB/s vauhdin, joka kesti loppuun asti. Langaton lataus saavutti saman vauhdin hieman myöhemmin, mutta pudotti latausvauhdin noin 0,3 MB/s, josta vauhti nousi takaisin huippuihin, mutta laski taas samoihin lukemiin hieman ennen latauksen valmistumista.
Vienkö koneen huoltoon, vai kannattaako minun jotain itse yrittää? Minulla ei ole tässä koneessa takuulaajennusta, joten takuu loppui lokakuussa. Mihin minun pitääkään vedota, jotta saan koneen takuuhuollettua 24 kk sisällä ostosta, jos sellainen tarve yllättää.
Viimeksi muokannut Turvatarkastus, 7.2.2012 klo 0.46. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja matrisfi »
Tuo ohje auttoi joskus pari vuotta sitten
"Navigate to /Library/Preferences/SystemConfiguration (this is the Library folder at the root level of your hard drive) and delete the following files:
com.apple.airport.preferences.plist
com.apple.network.identification.plist
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist
restart your Mac. "
matti
"Navigate to /Library/Preferences/SystemConfiguration (this is the Library folder at the root level of your hard drive) and delete the following files:
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist
restart your Mac. "
matti
-
Kiitos erittäin paljon!matrisfi kirjoitti:Tuo ohje auttoi joskus pari vuotta sitten
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist
restart your Mac. "
matti
Nyt hommat toimii, niin kuin pitääkin
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja pyrjola »
No niin, kuten lupasin palata raportoimaan omasta ongelmastani...
Lopputulos Wlanissa 107/5 Mbits. Kiitos.
Uusi Thomson modeemi asennettu, IP Flood Detection ja Firewall pois päältä, n-verkko otettu käyttöön 5 MHz:n taajuudelle, teineille DNA:n mokkulatukari...pyrjola kirjoitti:Itse kamppailen melkein vastaavan ongelman kanssa, tosin laitteet eivät ole "viimeistä huutoa".
- Cisco EPC-3000 modeemi
- LAN-yhteys iMac 2009
Lopputulos Wlanissa 107/5 Mbits. Kiitos.
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
-
Viesti Kirjoittaja anssi96 »
Täällä samanlaista ongelmaa. Uusi MBA toimi hetken aikaa ilman häikkää, mutta parin tunnin jälkeen alkoi netti hidastua hirveästi. Nopeustestit näyttävät ihan hyviä tuloksia ja välillä ei ole huomattavissa mitään ongelmaa. Hetkeä myöhemmin saattaa yhden sivun avaaminen kestää erittäin pitkään tai epäonnistua täysin. Kaikilla selaimilla sama ongelma.
Tuon matin pistämän neuvon olen kokeillut pariin otteeseen tuloksetta. PRAMin olen bootannut (vaikka ei siitä loogisesti mitään hyötyä pitäisi olla). Bluetooth ei ole päällä ja 'Kysy uusiin verkkoihin liittymisestä' ruudukosta olen ottanut ruksin pois. Nämä siis vinkkejä mitä olen googlettamalla löytynyt.
Turhauttavaa...Varsinkin kun vieressä oleva vanha PC ( HYI ) luistaa kun Isometsän suksi parhaina päivinä...
Mahtaisikohan keneltäkään löytyä muuta vinkkiä, kun liikkeeseen palauttamista!?!?
/APE
Tuon matin pistämän neuvon olen kokeillut pariin otteeseen tuloksetta. PRAMin olen bootannut (vaikka ei siitä loogisesti mitään hyötyä pitäisi olla). Bluetooth ei ole päällä ja 'Kysy uusiin verkkoihin liittymisestä' ruudukosta olen ottanut ruksin pois. Nämä siis vinkkejä mitä olen googlettamalla löytynyt.
Turhauttavaa...Varsinkin kun vieressä oleva vanha PC ( HYI ) luistaa kun Isometsän suksi parhaina päivinä...
Mahtaisikohan keneltäkään löytyä muuta vinkkiä, kun liikkeeseen palauttamista!?!?
/APE
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka