usagi kirjoitti:Mutta ilman Jobsin uskoa mahdottomaan, ei Applen tuotteet olisi sitä mitä ne on tänään. Monessa tapauksessa Steve sai toteutettua sen mihin kukaan muu ei uskonut. Jopa sai ne tekijät ylittämään itsensä ja uskonsa. Saa nähdä mitä käy ilman sitä piiskaa. Tuleeko Applesta vaan B-pelaajien keskivertoyritys..
Samaa mieltä. Tässä on minun mielestäni yksi Applen haasteista. Monet Applen menestystuotteethan käsittääkseni on alunperin nähty insinöörien puolella mahdottomina. Mielestäni Steven kuoleman suurin vaikutus Appleen on reality distortion fieldin poistuminen.
Mikä mahtaakaan olla seuraava musta joutsen innovaatio Applelta? Tuote jota iPadin tyyliin asiakkaat eivät edes tiedä tarvitsevansa. Vai onko Applen tuoteperhe jo valmis? Enää vain pieniä päivityksiä olemassa oleviin tuotteisiin?
Isaacsonin Jobs kirjassakin puhuttiin siitä että Jobs tiedosti sen että yrityksen pitää keksiä itsensä aina välillä uudelleen. Uudistua kokonaan, ehkä vaihtaa jopa koko toimialaa. Koska Apple keksii itsensä uudelleen?
Spekulointia:
Ensimmäisen Applen uudelleen keksimisen voisi ajoittaa vuoteen 1984 ja Macintoshiin. Ja toisen 17 vuotta myöhemmin vuoteen 2001, ja Applen digital hub strategiaan. Jos vastaava ajallinen sykli jatkuisi, olisi seuraava uudelleen keksiminen vuorossa 2018 (= 2001+17). Tosin 2000-luvun alku on ollut applelle yhtäjaksoista uudistumisen aikaa, mutta merkittävää strategista uudistumista ei ole tapahtunut. Tottahan myös on ettei strategiaa pidä uudistaa liian varhain, parhaimmillaan se uudistus tapahtuu käsittääkseni menestyksen aallon harjalla, ennen kuin edellinen strategia lopettaa toimintansa.
Joka tapauksessa, odotan uusia tuotteita suuremmalla mielenkiinnolla sitä uusiiko Apple joskus koko digital hub strategiansa. Se mikä olisi tuo seuraava jättiaskel on mielenkiintoista pohtia.
edit: kirjoitusvirhe korjattu