(disclaimer: nämä ovat vaan yhden yksityishenkilön omia mielipiteitä, ei universaalia faktatietoa)
Syitä on varmaan paljonkin, ja vastaus riippuu siitä, keneltä asiaa kysytään. Lisäksi tuo hintakysymys on suhteelinen, koska ne e-kirjat maksavat "järjettömän paljon" nimenomaan Suomessa. Sitäpaitsi tuosta kysymyksestä saisi aikaan vaikka kokonaan oman ketjunsa tai parikin erilaista.Sasquatch kirjoitti:Kertokaa minulle miksi e-kirjat maksaa niin järjettömän paljon?
Eikä mikään ihme, koska asia ei oikeastaan ole mitenkään monimutkainen. Suomalaisilla kustantajilla ei vaan ole siihen vielä pätevää vastausta, ja tuskin haluavat vielä edes sellaista tosissaan esittää.harriba kirjoitti: Tuota joku suomalainen kustantajatäti koitti taannoin epätoivoisesti selittää siinä suuremmin onnistumatta.
Ainakin e-kirjojen osalta tilanne näyttäisi olevan Suomessa vielä ylihinnoiteltua puuhastelua, eikä niinkään vakavasti otettavaa (tai otettua) bisnestä. Varmaan syy on osittain myös Suomen pienissä markkinoissa.
Mitä tarkalleen tarkoitat e-julkaisuoikeuksilla?Oma veikkaukseni on että
1) e-julkaisuoikeudet maksavat jostain syystä enemmän kuin pokkareissa ja/tai
Tietääkseni e-julkaisuoikeudet eivät sinällään maksa "mitään". Homma on kiinni siitä, millaisen diilin kukin kustantaja tekee tekstin oikeuksien omistajan, eli yleensä kirjailijan kanssa.
Yleensä se formaatti ei edes ole sen kirjoittajan kannalta niin olennainen, koska (perinteiset) kustantajat maksavat omassa perinteisessä mallissaan tekijälle ennakkona kertakorvauksen, ja sen jälkeen pienen rojaltin myytyjen teosmäärien perusteella. Jos kyseinen teos edes pärjää markkinoilla niin hyvin, että niitä ylipäätään maksetaan.
On ihan kustantajan ja kirjoittajan/oikeuksien omistajan välinen asia, sisältyykö tehtyyn kusannussopimukseen myös e-kirjat. Toistaiseksi suomalaiset kustantajat eivät ilmeisesti ole niistä olleet edes kiinnostuneita.
Suomessa on jo ainakin yksi pieni e-kustantamo, joka on erikoistunut pelkkiin e-kirjojen julkaisusopimuksiin. Tosin ainakin hinnoittelun ja markkinointityylin osalta homma vaikuttaa edelleen melko "suomalaiselta".
Lisäksi kaikki tämä koskee vain perinteistä kirjakustannusmallia. Suomalaisen materiaalin saaminen esim. iBooks storeen tai johonkin muuhun ebook storeen ei ole välttämättä siitä riippuvainen asia.
Mutta tosiasia on siis se, että ne e-oikeudet ovat enempi sopimus- kuin kustannuskysymys, ja monesti e-julkaisusta ei ole edes sovittu mitään. Ainakaan Suomessa.
Voi käydä niinkin, että lähitulevaisuudessa ei ole enää edes kovin mielekästä sopia e-oikeuksista perinteisen kotimaisten kustantajien kanssa. Tekijänoikeuksien omistajan voi olla tuottavampaa tehdä diili jatkossa suoraan e-jakelijoiden ja/tai aggregaattorien kanssa ilman perinteistä kustantajaa, jolloin sekä e-lukijat että kirjoittajat hyötyvät. Konkreettisiakin merkkejä moisesta muutoksesta on maailmalla jo nähty. Ehkä joskus myös täällä.
Tuo pakollinen uusi infra ei ole käytännössä kovin merkittävä kustannustekijä. Käytännössä nykyisillä kustantajilla oikeastaan on jo suurin osa tarvittavasta tekniikasta ja satsauksesta valmiina, eli nettisaitit, tuotekatalogi tietokantana, monesti e-kauppa ja ainakin markkinakoneisto paperikirjoja varten jne. Lukijasoftiakaan ei oikeastaan tarvita muun kuin drm:n ja omaan kauppaan/laitteeseen sitomisen ja markkinoinnin takia.2) Pakollisen uuden infran (nettisaitit, kaupat, lukijasoftat, ...) kulut halutaan nopeasti takaisin, syystä tai toisesta suomalaiset toimijat haluavat kukin keksiä kaikki pyörät uudelleen
E-julkaisuun riittää pelkkä ePub-formaatti, jolla teokset saataisiin toimimaan mm. useimmissa älypuhelimissa, iPadissa, Android-lätyissä, tietokoneissa, sekä useimmissa oikeissa e-lukulaitteissa. Tarvittaessa myös drm-koodaus saataisiin mukaan. Näin tehdään jo monessa e-kirjakaupassa nk. ison maailman puolella.
En usko että satsaavat miljoonia mihinkään, ainakaan Suomessa. Yksi ongelma Suomessa lienee myös tietynasteinen muna-kana -dilemma, koska kun tarjontaa ei ole, ei ole kysyntääkään, ja kun kerran kysyntää ei vielä nähdä olevan tarpeeksi, homma ei kustantajia vielä kovin paljoa kiinnosta.Kärjistäen siis kopioinnin pelossa julkaisijat tärväävät miljoona euroa johonkin käärmeöljyratkaisuun, jonka tuloksena kirjat ovat €5 kalliimpia, niiden ostaminen on hankalaa ja lukeminen rasittavaa
Itse e-kirjan kustannus ja myyntiin laskeminen ei maksa kustantajille maltaita. Nykyinen e-kirjojen hinnoittelu on Suomessa ilmeisesti paremminkin strateginen valinta kuin todellisiin kustannuksiin perustuva malli.
Amazoniin ja sen Kindle-kauppaan vertaaminen saattaa olla tässä yhteydessä vähän epäreilua, koska Amazon on vähän kuin kirjamaailman Apple, iso amerikkalainen yritys, joka tuottaa itse sekä softansa (kirjat) että rautansa (Kindle-lukulaitteet ja -softat). Sen rauta ja softa ovat toisiinsa sidottuja, eikä niitä myydä erikseen muualla. Lisäksi Amazon on perinteisen kustantamon ja kirjakauppaketjun lisäksi myös indie-kustantaja, ja sen myymien e-kirjojen todellinen hintahaitari on itse asiassa 0,99 dollarista 999 dollariin. Eli eemeleissä 67 sentistä 675 Euroon.Amazon Kindle shopin hintataso on mielestäni ihan ok, ainakin sen kaman mitä itse luen hintahaitari on $10-$20 välillä, paljon vanhempaa mutta hyvää kamaa löytyy myös jopa alle $6:lla. Amazonin Kindle-sivulla voi vaihtaa oman olinpaikkansa kätevästi drop down listasta valkkaamalla, mun toinen osoite on mun edellinen jenkkihotelli.
Tuostapa olen aika pitkälle samaa mieltä. Toisaalta tuo älytön 25€ per kirja saattaa olla pitemmän päälle myös varsin hyvä asia.Paras tapa tappaa suomalainen e-kustannus kehtoonsa on tämä nykyinen älytön €25 euroa per kirja -hinnoittelu.
Se voi nimittäin olla erinomainen tapa tappaa jo vanhentunut kustannusmalli nopeasti pois jaloista pyörimästä. Sitten sen tilalle voitaisiin lanseerata suoraan joku uusi ja yksinkertaisempi malli, joka ottaa paremmin huomioon e-julkaisujen ekosysteemin, missä perinteisiä raskaita kustannusmalleja ei enää edes tarvita.
Aluksi tarvittaisiin vaan tarpeeksi monen tai näkyvän avaintahon herääminen ja silmien avautuminen, ja/tai Apple iTMS:n ja Amazon Kindle Storen kaltainen uusi peluri myös täkäläisille markkinoille. Sen jälkeen ketjureaktio alkaisi edetä jo vauhdilla. Sysäyksen täytyy mitä ilmeisimmin tulla jostain perinteisten kustantamojen ulkopuolelta.
Ihan niinkuin kävi musiikkibisneksen puolellakin.
/OT