Luulin Linuxin olevan säätämistä vaativa tuossa toisessa läppärissäni, mutta nyt powerbookin kanssa tuttavuutta tehneenä, olen onnistunut törmäämään ongelmiin wlan yhteyden kanssa. Kysymys kuuluukin:
Minulla on accespoint, mihin liityn Linux läppärillä syöttämällä (ei broadcastatun) SSID:n ja 128bittisen wep avaimen (hex muodossa). Homma pelaa, mutta macin kanssa tuli seuraavat kysymykset esiin:
1. Powerbookin verkkoasetukset, mihin syötän verkko dialogissa tuon hexa avaimen ? (Ainoa paikka mistä olen sellaisen syötön mahdollistavan dialogin löytänyt, on safarin tarjoama verkkodiagnostiikka nappula).
2. Miksi avain ei jää avainnippuuni, vaikka ruksaan em. dialogista lisää avain avainnippuun. Joudun joka kerta manuaalisesti syöttämään safarin(!) kautta verkkodiagnostiikka napin takaa verkon nimen ja wep avaimen.
Hieman karisee alkuihastus, jos tämä on näin vaikeaa. Olen yrittänyt myös nollata avainnippuni, luoda uuden kirjautumisavainnipun, mutta ei. Parhaimmillaan avain kyllä lisääntyy nippuun airport avaimena (näen sen avainnipun hallintasoftalla) - mutta verkko ei silti nouse automaattisesti pystyyn. Outoa?
-p
Powerbook ja WLAN:in salausavain (WEP/128bit/hex)
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Powerbook ja WLAN:in salausavain (WEP/128bit/hex)
Viesti Kirjoittaja PPa »
-
Re: Powerbook ja WLAN:in salausavain (WEP/128bit/hex)
Viesti Kirjoittaja siekkarit »
Ei toiminut mullakaan 128bitin salaus, wpa tai 64bit taitavat olla vaihtoehdot, niillä toimii.
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
En tiedä, miten paljon eroja käyttisversioiden välillä, mutta omassa iBookissa toimii hyvin Tiikerillä.
1. Mulla kysyy avainta liityttäessä verkkoon. Syöttöruudussa pitää itse valita avaimen muodoksi 128-bit hexa.
2. Vaikka ei avainta valitsekaan tallennettavaksi avainnippuun, niin jonnekin se ne tallentaa, koska ei ole enää sen koommin avaimen perään kysellyt.
Käytössä Belkinin ja D-Linkin WLAN-reitittimet, joissa molemmissa 128-bittinen WEP.
1. Mulla kysyy avainta liityttäessä verkkoon. Syöttöruudussa pitää itse valita avaimen muodoksi 128-bit hexa.
2. Vaikka ei avainta valitsekaan tallennettavaksi avainnippuun, niin jonnekin se ne tallentaa, koska ei ole enää sen koommin avaimen perään kysellyt.
Käytössä Belkinin ja D-Linkin WLAN-reitittimet, joissa molemmissa 128-bittinen WEP.
-
Viesti Kirjoittaja PPa »
Juu, ei minullakaan ole ongelmaa saada 128bittista avainta toimimaan, mutta ainoa ongelma liittynee siihen että en löydä virallista dialogia verkkoasetuksista, mistä tuo avaimen voisi järjestelmään syöttää ?
Ainoa dialogi joka hyväksyy ko. avaimen - löytyy safarin selaimesta nappia painamalla ('verkko diagnostiikka'), kun yhteys wlaniin ei toimi. Mutta tähänkään dialogiin syötetty avain ei tallennu mihinkään, vaan joudutaan joka kerta syöttämään sitä kautta uudestaan kun läppäri sammuu tai menee uneen.
Aika mielenkiintoista, jos tilanne on todellakin näin ?
-p
Ainoa dialogi joka hyväksyy ko. avaimen - löytyy safarin selaimesta nappia painamalla ('verkko diagnostiikka'), kun yhteys wlaniin ei toimi. Mutta tähänkään dialogiin syötetty avain ei tallennu mihinkään, vaan joudutaan joka kerta syöttämään sitä kautta uudestaan kun läppäri sammuu tai menee uneen.
-p
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
En nyt just tuollaista WEP/128bit/hex salasanaa ole käyttänyt, mutta kun olen vieraisiin verkkoihin kytkeytynyt, joka Airport valikosta verkkoa valitessa on pienen odottelun jälkeen heittänyt ruudun, johon sitä salasanaa on saanut tarjota. Tai esim Homerun tarvii selaimella syötettävän käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Eli jos verkko on suojattu, siihen liittyminen on ainakin mulle aina antanut ruudun jonne niitä tietoja on saanut kirjoitella. Ja avainnipussahan ne säilyvät.
Eli jos verkko on suojattu, siihen liittyminen on ainakin mulle aina antanut ruudun jonne niitä tietoja on saanut kirjoitella. Ja avainnipussahan ne säilyvät.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Ei tilanne ole noin.PPa kirjoitti: Juu, ei minullakaan ole ongelmaa saada 128bittista avainta toimimaan, mutta ainoa ongelma liittynee siihen että en löydä virallista dialogia verkkoasetuksista, mistä tuo avaimen voisi järjestelmään syöttää ?
-p
Katso System Prefences>Network; Show: Airport, Airport-välilehti, valitse Preferred Networks ja paina listan alla olevaa '+'-merkkiä. Dialogiin voit syöttää salaustyypin, verkon SSID-koodin ja salausavaimen.
Näin siis 10.4.2:ssa. Aikaisemmilla versioilla oli pikkuisen hankaluuksia saada PB:tä muistamaan ko. asetuksen voimassaoloa. Asetus sinänsä säilyi, mutta verkko tippui silloin tällöin. Tähän auttoi valikkorivin Airport-valikosta verkon sulkeminen ja jälleenavaaminen. Viimeisimmän version kanssa sitä ei ole tarvinnut tehdä.
Tähän hätään ei ole muistissa miten sama tehtiin 10.3:n kanssa.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
Tuo oli hyvä paikka tietää...kerkesinkin jo pohtia, minne nuo käytetyt verkot tallennetaan. Kiitoksia!tkt kirjoitti: Ei tilanne ole noin.
Katso System Prefences>Network; Show: Airport, Airport-välilehti, valitse Preferred Networks ja paina listan alla olevaa '+'-merkkiä. Dialogiin voit syöttää salaustyypin, verkon SSID-koodin ja salausavaimen.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja PPa »
Ok, kiitos avusta!
Lisäksi huomasin, kun tulin himaan tämän kiitävän ihmeen kanssa, että liittyessäni kotiverkkooon (taas 128bittinen hexa avain), syötin ssid:n uuden käyttöpaikan verkkonimeen ja salasana kenttään antaessani tuon heksa-avaimen 0x-liitteellä, ymmärsi dialogi myös tuon 26 merkkisen heksaluvun suoraan
Eli käyttäjä oli taas tyhmempi, mutta käytäntö on myös hieman dokumentoimaton.
Kiittäen.
-P
Lisäksi huomasin, kun tulin himaan tämän kiitävän ihmeen kanssa, että liittyessäni kotiverkkooon (taas 128bittinen hexa avain), syötin ssid:n uuden käyttöpaikan verkkonimeen ja salasana kenttään antaessani tuon heksa-avaimen 0x-liitteellä, ymmärsi dialogi myös tuon 26 merkkisen heksaluvun suoraan

Eli käyttäjä oli taas tyhmempi, mutta käytäntö on myös hieman dokumentoimaton.
Kiittäen.
-P
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka