Mikä helvata tämä OS X 11 on, josta aina haaveillaan? OS X 10.11? Täytyy olla, koska tuo OS X lausutaan (suomalaisittain) ooäsäx kymmenen. Veikkaan, että siinä vaiheessa kun OS X 10.x muuttuu joksikin muuksi, on se siinä vaiheessa kun iOS ja OS X sulautuu yhteen, ja on aika lanseerata jotain ihan uutta. Niinkus Apple System 1.apple_fani kirjoitti:Joo, kyllä toi Siri ois kiva juttu. Voi tietysti olla, että tulee vasta OS X 11...
OS X Mountain Lion
-
Re: OS X Mountain Lion
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja pviitane »
Jep: http://dilbert.com/strips/comic/1994-04-24/McKorhone kirjoitti:Joo kyllä mulle kans kelpais puheohjaus pöytäkoneeseen.
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Spot on! Komppaan JamaciaJamac kirjoitti:Kyllä älykäs puheohjaus olisi jumalattoman kätevä teitokoneessa varsinkin tehokäytössä. Samalla kun tekee töitä koneella, voisi käskeä tietsikan lähettämään vaikka sähköpostilla liitetiedoston jonka ...just nyt tallentaa.. itse voi jatkaa hommia samalla kun Mail automaagisesti luo sähköpostin missä on ko liitetiedosto ja sitten tietokone voi kysyä että mitä kirjoitetaan, sanelet siihjen pienen saatteen samalla kun teet työtä, tietokone kysyy kenelle lähetetään, kerrot muutaman nimen samalla kun teett töitä....
Yks mulle kiitos.
Mutta toisaalta ymmärrän, että Appleä ei kiinnosta, professional on jotenkin niin eilinen juttu ja consumer on tätäpäivää.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)

-
Viesti Kirjoittaja Viizei »
Muistetaan kuitenkin, että myös iOS oli aikaisemmin iPhone OS. iPhone -osa jätettiin pois muistaakseni vuonna 2010. Tämä varmaankin iPadin takia. Korjatkaa, jos olen väärässä. Eli iPhone OS -> iOS ja Mac OS X -> OS X. Loogista? Kyllä ne tulevaisuudessa tulee sulautumaan yhteen tavalla tai toisella...Kukkols kirjoitti:Mac tippui muistaakseni jo OS X Lionin yhteydessä pois? Minun mielestä typerä viittaus tuo että Mac viittaa rautaan? Eikö iOS laitteet vaadi ollenkaan rautaa, millä ne toimii? Pyhällä hengelläkö?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Niistä tulee yhdessä iXOS, ja sitten Canon haastaa Applen oikeuteen.Viizei kirjoitti:Eli iPhone OS -> iOS ja Mac OS X -> OS X. Loogista? Kyllä ne tulevaisuudessa tulee sulautumaan yhteen tavalla tai toisella...
-
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
Mitä tähän tiheään päivitystahtiin tulee, niin on sikäli sääli, että nyt käyttikset eivät ennätä kehittyä huippuunsa. Lion on nyt pääsemässä lastentaudeistaan ja kesällä jo pukkaa uutta materiaalia päälle. Toisaalta tiheästi uusiutuva käyttöjärjestelmä on etu mm. Windowsia vastaan. Uudelle alustalle saadaan aina uudet ominaisuudet nopeasti käyttöön. Lisäksi kun Windowsin päivitys ei ole kovin halpa eikä nopea operaatio verrattuna Maciin, niin jatkossakin Applella on "maailman kehittynein käyttöjärjestelmä", kuten he mainostavat.
Tämä pakottaa Windowsin tiheämpään ja toimivampaan uudistumismalliin. Joka ei olisi yhtään hullumpi juttu. Vieläkin ihmettelen, kun meidän koulun tuoreeseen Seiskalla varustettuun koneeseen piti asentaa XP alle
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
No iPhonen kannaltahan nuo ovat aivan samoja, SMS-viestit vain maksavat (tosin iMessage-veistitkin, jos ei ole maksullista datapakettia/WLANia).Timoz kirjoitti: Toivottavasti kukaan ei vedä johtopäätöstä, että tässä olisi kysymys tekstareista (SMS-viesteistä).
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Sen sijaan Windows 8 käytettävyys ja toimintalogiikka näyttää hirvittävältä, sori vaan. Itselläni ainakin tuli negatiivinen "wau"-efekti. Samaan läjään työnnetään metro ja ribbon ja otetaan käynnistä-valikko pois, voin vaan kuvitella sen shokin määrää ketkä eivät tutustu ominaisuuksiin etukäteen. Mielestäni Windows 8 on yksi sekavimmista käyttöliittymäkokonaisuuksista mihin olen tähän mennessä törmännyt, ainakin ennakkotietojen perusteella. Täytynee latailla se previkkaversio ja testata, pitääkö ennakkoluulot paikkansa. Vähän pelkään että pitää.wakio kirjoitti:Itse olen pettynyt tällä hetkellä tähän julkaisuun. Pitää myöntää että Windows 8 näyttää paljon hienommalta ja ennenkaikkea kiinnostavammalta. Apple kun edelleen piti saman linjan, samat ikkunat käytännössä juoksee näytöllä eikä varsinaista "wau"-efektiä tullut. Todennäköisesti kuitenkin päivitän aikanaan tähän kaikesta huolimatta mutta jos nykymeno jatkuu että kaikkea "yksinkertaistetaan" (kuten Airport-työkalu), alkaa ehkä kiinnostamaan ostaa halvemmalla Windows-koneita.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja DeepDown »
Samoin. Ainoa ongelma mitä mulla on ollut Lionin kanssa.Kain kirjoitti:Mulla akunkäyttö putosi melko reippaasti.
Täytyy kyllä myös vähän ihmetellä kuinka nopeesti tää Mountain Lion tulee perään. No puuma on mun suosikki kissaeläin joten siinä mielessä tervetullutta.
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
No, ei todellakaan ole. Kysymys oli Messages ohjelmasta Mountain Lionissa, josta ei voi lähettää SMS-viestejä eli kansanomaisemmin tekstareita.jomppa kirjoitti:No iPhonen kannaltahan nuo ovat aivan samoja, SMS-viestit vain maksavat (tosin iMessage-veistitkin, jos ei ole maksullista datapakettia/WLANia).Timoz kirjoitti:![]()
Toivottavasti kukaan ei vedä johtopäätöstä, että tässä olisi kysymys tekstareista (SMS-viesteistä).
Itse lomailen tällä hetkellä Suomen ulkopuolella eikä minua tavoita yksikään Messages ohjelmasta lähetty viesti ennen kuin laitan data roamingin päälle tai siirryn wifi verkkoon iPhoneni kanssa. Tekstarit sen sijaan tulee perille vähän liiankin hyvin. Terveisiä töihin!
Eli aivan eri asia, messages on teknisesti lähempänä sähköpostia, jota voi lähettää vain Applen tuotteisiin, kuin SMS-viestejä.
-
Toisaalta kotimaassa nuo tulevat aivan samalla tavalla "tekstiviesteinä" iPhoneesi kuin SMS-viestitkin, joten siinä mielessä nuo ovat iPhonen kannalta kuin SMS-viestejä.Timoz kirjoitti: Itse lomailen tällä hetkellä Suomen ulkopuolella eikä minua tavoita yksikään Messages ohjelmasta lähetty viesti ennen kuin laitan data roamingin päälle tai siirryn wifi verkkoon iPhoneni kanssa. Tekstarit sen sijaan tulee perille vähän liiankin hyvin. Terveisiä töihin!
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja Quadra700 »
Windows 8:iin saa perinteisen taskbar-startmenu-yhdistelmän käyttöön parilla hiiren klikkauksella. Win8:ssa hämmästyttää buuttinopeus: kone on työpöydällä sekunneissaatheos kirjoitti:inakin tuli negatiivinen "wau"-efekti. Samaan läjään työnnetään metro ja ribbon ja otetaan käynnistä-valikko pois, voin vaan kuvitella sen shokin määrää ketkä eivät tutustu ominaisuuksiin etukäteen. Mielestäni Windows 8 on yksi sekavimmista käyttöliittymäkokonaisuuksista mihin olen tähän mennessä törmännyt, ainakin ennakkotietojen perusteella. Täytynee latailla se previkkaversio ja testata, pitääkö ennakkoluulot paikkansa. Vähän pelkään että pitää.

W8:ia on tullut testailtua ensimmäisestä Developer Previewistä lähtien - ei tarvitse kommentoida käytettävyyttä lehtijuttujen perusteella kuten näyttää olevan yleisenä tapana.
-
Apple kertoili aikanaan 10.0:n julkaisun yhteydessä eräässä tilaisuudessa että OS X 10:n versiointi jatkuu 10.99:iin asti. Ainahan voi tietysti muuttaa suunnitelmiaMacco kirjoitti:Mikä helvata tämä OS X 11 on, josta aina haaveillaan? OS X 10.11? Täytyy olla, koska tuo OS X lausutaan (suomalaisittain) ooäsäx kymmenen. Veikkaan, että siinä vaiheessa kun OS X 10.x muuttuu joksikin muuksi, on se siinä vaiheessa kun iOS ja OS X sulautuu yhteen, ja on aika lanseerata jotain ihan uutta. Niinkus Apple System 1.apple_fani kirjoitti:Joo, kyllä toi Siri ois kiva juttu. Voi tietysti olla, että tulee vasta OS X 11...

-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Tuossa Windows 8:ssa en ymmärrä kyllä ollenkaan, että mikä hyöty siitä uudesta alkuvalikosta on? Isoja kuvakkeita perustoimintoihin. Saisihan ne ihan samalla lailla näkyviin siihen perus työpöydällekin ja helpommin ja paremmin näkyviin. Muutenhan tuo Windows 8 näyttää ja toimii samalla lailla kuin Windows on Vistasta alkaen toiminut.Quadra700 kirjoitti:Windows 8:iin saa perinteisen taskbar-startmenu-yhdistelmän käyttöön parilla hiiren klikkauksella. Win8:ssa hämmästyttää buuttinopeus: kone on työpöydällä sekunneissaatheos kirjoitti:inakin tuli negatiivinen "wau"-efekti. Samaan läjään työnnetään metro ja ribbon ja otetaan käynnistä-valikko pois, voin vaan kuvitella sen shokin määrää ketkä eivät tutustu ominaisuuksiin etukäteen. Mielestäni Windows 8 on yksi sekavimmista käyttöliittymäkokonaisuuksista mihin olen tähän mennessä törmännyt, ainakin ennakkotietojen perusteella. Täytynee latailla se previkkaversio ja testata, pitääkö ennakkoluulot paikkansa. Vähän pelkään että pitää.![]()
W8:ia on tullut testailtua ensimmäisestä Developer Previewistä lähtien - ei tarvitse kommentoida käytettävyyttä lehtijuttujen perusteella kuten näyttää olevan yleisenä tapana.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Vanha alkuvalikko on suunnittelultaan surkea, siitä ei juuri voi muuta kuin parantaa. Uusi on suunniteltu pääsääntöisesti kosketuskäyttöliittymän ehdoilla mutta toimii varmasti jonkun verran paremmin myös hiirellä ja näppiksellä kuin vanha. Lähtien nyt vaikkapa siitä, että vanha käyttää mitättömän osan ruudusta ja haaskaa koko lopun tilan siinä kun uusi käyttää koko ruudun. Vanha valikko hiirellä navigoituna vaati myös suurta osoitustarkkuutta että saa hiirellä valittua valikkohierarkiasta yhtään mitään. Olet ehkä myös missannut sen että Windows 8:n tilet (ei "kuvakkeet") eivät ole staattisia vaan voivat esittää informaatiota. Siis vähän niinkuin Dockin badget ja muuttuvat ikonit, mutta parempi koska tilet ovat tarpeeksi isoja että niistä näkeekin jotain. Tilen ei tarvitse vastata ohjelmaa, ja yhdellä ohjelmalla voi olla esillä useampi tile.Cathi777 kirjoitti:Tuossa Windows 8:ssa en ymmärrä kyllä ollenkaan, että mikä hyöty siitä uudesta alkuvalikosta on? Isoja kuvakkeita perustoimintoihin. Saisihan ne ihan samalla lailla näkyviin siihen perus työpöydällekin ja helpommin ja paremmin näkyviin. Muutenhan tuo Windows 8 näyttää ja toimii samalla lailla kuin Windows on Vistasta alkaen toiminut.
Ja ei, työpöydälle ei saa asioita näkyviin samalla tavalla. Olen ajan kuluessa yrittänyt pohtia, miten työpöytä parhaiten toimii sekä OS X:ssä että Windowsissa, ja olen päätynyt siihen että Windowseissa (ainakin seiskaan asti) siellä ei kannata milloinkaan pitää mitään. OS X:nkin työpöytä on parhaimmillaan kuin keittiönpöytä: sinne lasketaan asioita välittömästi ennen kuin tekee niillä jotain, ja kun homma on tehty kaikki jämät pyyhitään pois.
-
Käynnistysvalikon poisto on sankariteko, mutta ribbon on vähän kuin huono vitsi joka vaan jatkuu ja jatkuu ja paljastuu lopulta vakavalla naamalla tehdyksi... kehittäjätiimin päätöksentekologiikka esim. Building Windows 8 -blogissa ei pidä vettä. Tiedostonhallinta olisi pitänyt tehdä Windows kasiin kokonaan uusiksi. Tämä ribbon-touhu voi tuottaa paperilla jotain etua uudelle ja tumpelolle käyttäjälle, mutta fundamentaalisesti Explorer on edelleen sekä liian sekava että liian heikko, ja siihen on nyt laitettu niin paljon lisää (turhaa) työtä että mahkut kunnolliseen uudistukseen Windows 9:ssä ovat nollassa.atheos kirjoitti:Sen sijaan Windows 8 käytettävyys ja toimintalogiikka näyttää hirvittävältä, sori vaan. Itselläni ainakin tuli negatiivinen "wau"-efekti. Samaan läjään työnnetään metro ja ribbon ja otetaan käynnistä-valikko pois, voin vaan kuvitella sen shokin määrää ketkä eivät tutustu ominaisuuksiin etukäteen. Mielestäni Windows 8 on yksi sekavimmista käyttöliittymäkokonaisuuksista mihin olen tähän mennessä törmännyt, ainakin ennakkotietojen perusteella. Täytynee latailla se previkkaversio ja testata, pitääkö ennakkoluulot paikkansa. Vähän pelkään että pitää.
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Ei ole. Ovat iphonen kannalta kuin sähköpostiviestejä kuva-, ääni-, tiedosto- ja videoliitteineenjomppa kirjoitti:Toisaalta kotimaassa nuo tulevat aivan samalla tavalla "tekstiviesteinä" iPhoneesi kuin SMS-viestitkin, joten siinä mielessä nuo ovat iPhonen kannalta kuin SMS-viestejä.Timoz kirjoitti: Itse lomailen tällä hetkellä Suomen ulkopuolella eikä minua tavoita yksikään Messages ohjelmasta lähetty viesti ennen kuin laitan data roamingin päälle tai siirryn wifi verkkoon iPhoneni kanssa. Tekstarit sen sijaan tulee perille vähän liiankin hyvin. Terveisiä töihin!
-
Quadra700 kirjoitti: Windows 8:iin saa perinteisen taskbar-startmenu-yhdistelmän käyttöön parilla hiiren klikkauksella. Win8:ssa hämmästyttää buuttinopeus: kone on työpöydällä sekunneissa
Tuo onkin juuri se ongelma: Metro UI on vain päälle liimattu kerros, jonka hyödyllisyydestä PC-maailmassa voi olla montaa eri mieltä. Hienoa, että uudelleennimetystä windgetistä saa myös ohjelman käyntiin, mutta muuta uutta hyötyä noista on vaikea keksiä.
Win8:n buuttinopeus on sekin hieman kyseenalainen, sillä tuohan auttaa käytännössä vain sellaisissa tapauksissa, joissa kone on käynnistetty "turhaan". Päivityksen jälkeen bootti on taas kohtuullisen hidas ja konettahan käynnistetään mieluiten vain kernel-päivitysten takia.
Windowsissa edelleen tuskastuttavan hitaita asioita ovat päivitykset ja ohjelmien asennukset. Toivottavasti Win8 tuo näihin jotain parannusta.
Niin minäkin tuota testasin, mutta totesin ensimmäisen DP:n olevan käytettävyydeltä lähinnä vitsi.Quadra700 kirjoitti: W8:ia on tullut testailtua ensimmäisestä Developer Previewistä lähtien - ei tarvitse kommentoida käytettävyyttä lehtijuttujen perusteella kuten näyttää olevan yleisenä tapana.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
En minäkään siis sitä mieltä ole, että tuo työpöytäsysteemi hyvä on. Mutta ei tuo uusi systeemikään kyllä vakuuta yhtään. Sekava vaikutelma siitä vain tulee ja toimivuus on vähän niin ja näin. Vaikea edes keksiä, että mihin suuntaan he voisivat tuota ideaa viedä, että se olisi käytännöllinen. Jossain Xboxissa tuo nyt vielä jotenkin menee, mutta tietokonekäytössä en kyllä etuja tuosta näe. Ehkä tuo on enemmän tosiaan puhelimiin tarkoitettu idea, joka on nyt sitten pakko tunkea kaikkialla muuallekin, kun halutaan, että ollaan hyvässä sympioosissa. Tämähänä nyt suunta on toki muillakin alustoilla, mutta sitä ei kuitenkaan tehdä toiminnallisuuden kustannuksella.Sleepperi kirjoitti: Ja ei, työpöydälle ei saa asioita näkyviin samalla tavalla. Olen ajan kuluessa yrittänyt pohtia, miten työpöytä parhaiten toimii sekä OS X:ssä että Windowsissa, ja olen päätynyt siihen että Windowseissa (ainakin seiskaan asti) siellä ei kannata milloinkaan pitää mitään. OS X:nkin työpöytä on parhaimmillaan kuin keittiönpöytä: sinne lasketaan asioita välittömästi ennen kuin tekee niillä jotain, ja kun homma on tehty kaikki jämät pyyhitään pois.
-
Ruututilan tehokas käyttö (ainakin suhteessa vanhaan startmenuun), helpommat valinnat hiirellä, paljon helpommat valinnat kosketusnäytöllä, käyttäjän haluaman informaation esittäminen yhdellä silmäyksellä. Et näe hyötyä mistään näistä?Cathi777 kirjoitti:En minäkään siis sitä mieltä ole, että tuo työpöytäsysteemi hyvä on. Mutta ei tuo uusi systeemikään kyllä vakuuta yhtään. Sekava vaikutelma siitä vain tulee ja toimivuus on vähän niin ja näin. Vaikea edes keksiä, että mihin suuntaan he voisivat tuota ideaa viedä, että se olisi käytännöllinen. Jossain Xboxissa tuo nyt vielä jotenkin menee, mutta tietokonekäytössä en kyllä etuja tuosta näe.Sleepperi kirjoitti: Ja ei, työpöydälle ei saa asioita näkyviin samalla tavalla. Olen ajan kuluessa yrittänyt pohtia, miten työpöytä parhaiten toimii sekä OS X:ssä että Windowsissa, ja olen päätynyt siihen että Windowseissa (ainakin seiskaan asti) siellä ei kannata milloinkaan pitää mitään. OS X:nkin työpöytä on parhaimmillaan kuin keittiönpöytä: sinne lasketaan asioita välittömästi ennen kuin tekee niillä jotain, ja kun homma on tehty kaikki jämät pyyhitään pois.
Uusi startmenu tekee osittain sellaisia asioita mitä Dock ja Dashboard tekevät OS X:ssä, mutta ei ole surkea purkkaviritys niinkuin DB, ja tekee tehokäyttäjälle enemmän kuin Dock.
Se on sitten ihan oma lukunsa, mitä järkeä on Metron "ikkunoinnissa" desktopilla. Ainakin se ilmeisesti rikkoo multiscreen-setupit.
-
Itse asiassa ei ole päälle liimattu vaan täysin oma prosessi. Normaali Start-menu on osa exporer.exe-prosessia kuten on ollut aikojen alusta.jomppa kirjoitti:Quadra700 kirjoitti: Windows 8:iin saa perinteisen taskbar-startmenu-yhdistelmän käyttöön parilla hiiren klikkauksella. Win8:ssa hämmästyttää buuttinopeus: kone on työpöydällä sekunneissa
Tuo onkin juuri se ongelma: Metro UI on vain päälle liimattu kerros, jonka hyödyllisyydestä PC-maailmassa voi olla montaa eri mieltä. Hienoa, että uudelleennimetystä windgetistä saa myös ohjelman käyntiin, mutta muuta uutta hyötyä noista on vaikea keksiä.
MetroUI on tehty tabletteja ja puhelimia varten; tällä saavutetaan "yhtenäinen käyttäjäkokemus" kuten Applellakin on tavoitteena kun OS X:ää ja iOS:ia yhdistelemällä.
Syy: Lainaus kuntoon
-
Miten se, että uusi UI on fullscreen-ohjelma explorerin (vanha UI-ohjelma) päällä poistaa sen, ettei sitä ole liimattu vanhan käyttöliittymän päälle?Quadra700 kirjoitti:Itse asiassa ei ole päälle liimattu vaan täysin oma prosessi.jomppa kirjoitti: Tuo onkin juuri se ongelma: Metro UI on vain päälle liimattu kerros, jonka hyödyllisyydestä PC-maailmassa voi olla montaa eri mieltä.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
http://www.apple.com/macosx/mountain-lion/ Onko muualla mitään parempaa faktaa? Samaa asiaa jauhetaan monella sivulla ja mitään poikkeavaa ei uutisissa/juoruissa ole. Nyt minua kiinnostaa, että onko oikeasti varmaa tietoa lopullisesta hinnasta?
-
Viesti Kirjoittaja apple_fani »
Tässä ihan hyvä video joka näyttää vähän muitakin pikkuominaisuuksia, mutta vilauttaa myös iCloudista: http://youtu.be/7J2mmHtqw74. Lopullisesta hinnasta ei ole varmaa tietoa, tulee luultavasti ilmi vasta lähellä sen julkaisua, mutta veikkaan itse jotain $29.M.P.T kirjoitti:Tämä Mountain Lion kuullostaa mielenkiintoiselta. Applen sivuilta tuli katsottua ennakoita ja en huomannut miteen hehkutuksen arvoista. Pitänee kuitenkin ostaa tuo kun tulee saataville.
http://www.apple.com/macosx/mountain-lion/ Onko muualla mitään parempaa faktaa? Samaa asiaa jauhetaan monella sivulla ja mitään poikkeavaa ei uutisissa/juoruissa ole. Nyt minua kiinnostaa, että onko oikeasti varmaa tietoa lopullisesta hinnasta?
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka