Oma kännykkäurani alkoi 1994 Ericssonin GSM-halolla ja nyt vuonna 2011 olen kulkenut muutaman Nokian ja toisen Ericssonin kautta käyttämään Nokian E63 -mallia. Mutta vähitellen alkaisin olla valmis hankkimaan vähän monipuolisempaa laitetta. Lähinnä vaihtoehdoiksi on jäänyt iPhone 4/4S ja Samsung Galaxy S II. Nokian uusimmat N9 ja 800 vaikuttavat monessa mielessä mainioilta luureilta, mutta jotenkin se Nokia ei vain enää innosta. Mutta valinta noiden vaihtoehtojen välillä ei ole helppo. Vaikka olen Apple-käyttäjä (iPad ja 3 Maccia), niin en ole mitenkään henkisesti sitoutunut tähän merkkiin. Se houkuttelee, että tämä iTunes-/iOS-viritelmä on parhaimmillaan aika helppo ja vaivaton. Mutta kolikon kääntöpuoli on se, että itse kaipaisin vähän enemmän omaa hallintaa esimerkiksi mediakirjaston suhteen ja vaikkapa manuaalisen datan siirron suhteen. Olen aina vähän vikonut liian itsenäisiä ja automaattisia ohjelmia ja toimintoja, jotka ovat helppoja kun kaikki menee oletusarvoisesti, mutta jos jokin poikkeaa oletuksesta niin enää ei ota p1rukaan selvää missä mennään. Tuota Androidia olisi mukava kokeilla ja ilmeisesti rautatasolla S2 vetää iFööniä kölin ali mennen tullen lukuunottamatta näytön resoluutiota. Ja periaatteessa tykkään siitä ilmeisesti runsaammasta käyttäjän mahdollisuudesta hallita laitetta. Toisaalta esim. liian monta kertaa Linuxin bugeihin ja hankaluuksiin pettyneenä mietityttää, että menisikö Android-käyttö kuitenkin sitten enemmän tuunaamisen kuin käyttämisen puolelle. Se kies tms. on myös aika haukuttu systeemi.
Lisää harmaita hiuksia tuottaa tuo loputon erilaisten datapakettikytkyjen viidakko. Vaikea hahmottaa, että mikä se itselle sopivin olisi. Ja vaikka luulen, että itselleni se 4S ei toisi isommasti lisäarvoa iPhone 4 verrattuna, niin sitä nelosta ei taida saada enää ilman kytkyä kuin onnettomalla 8 gigan muistilla, vai? Itselläni on iPadissa jo pelkkää musiikkia yli 15 GB ja lähtökohtaisesti haluaisin kaiken myös luuriin.
Jossain määrin tuon hintaluokan laitteissa kiinnostaa mekaaninen kestävyyskin. Olen nähnyt sen hölmön tiputusvideon netissä, mutta tuollainen koejärjestely ei kerro loppujen lopuksi mitään luotettavasti. Mukava olisi jos laitteeseen saisi vaikka jonkin kumi-/silikonikehikon demppaamaan sen verran, että kestäisi vaikkapa sen metrin pudotuksen.
Onko uusia huomioitavia näkökohtia helpottamaan tai vaikeuttamaan valintaa? Ja mielellään neutraalia lähestymistapaa, ei mitään "tietenkin iPhone, koska Android on täyttä pastaa ja Nokia on hanurista" -tyylistä.
Älypuhelimen valinnan vaikeus
Verkkoasiat, langattomat tukiasemat, mifit, mokkulat ja muut puhelimet
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Älypuhelimen valinnan vaikeus
Viesti Kirjoittaja ER »
-
Re: Älypuhelimen valinnan vaikeus
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
iphone on aika rajoitettu ja suljettu järjestelmä, mikä kylläkin takaa sen toimivuuven ja haittaohjelmien vähyyden, taas jos tykkää viilailla asetuksia niin kannattaa valita androidi..
Nokia nyt on tippunut junasta ajat sitten ja puskee markkinoille vain keskeneräisiä tuotteita..
Mulla oli aina ennen kalliita nokioita, joka ikinen luuri on huollettu vähintään kerran vuodessa..
Iphone on ollut 3g:stä lähtien, hyvin toiminut.. Ip4:jän kerran joutunut sammuttamaan kun meni jumiin, nyt on ip4S.
Kavereilla olen sitten testaillut androideja sun muuta, ei järisyttänyt mun maailmaa, varsinkaan kun androidissa ei kaikkin luureihin tule uusimat päivitykset..
Kukaan kaveri ei ole ollut tähän mennessä tyytyväinen androidiinsa täysin..
Applen tuotteissa (kaikissa) on se hyvä että niitä hiotaan ja viilataan niin vitusti, että ne kanssa toimii..
Mitään älypuhelinta en tiputtaisi tahalleen, koska jos on 3' näyttö niin varmaan hajoaa, iphonessa kun vielä paholainen on molemmat puolet lasia niin 100% varmuudella jompikumpi hajoaa maahan sopivasti osuessaan..
Nokia nyt on tippunut junasta ajat sitten ja puskee markkinoille vain keskeneräisiä tuotteita..
Mulla oli aina ennen kalliita nokioita, joka ikinen luuri on huollettu vähintään kerran vuodessa..
Iphone on ollut 3g:stä lähtien, hyvin toiminut.. Ip4:jän kerran joutunut sammuttamaan kun meni jumiin, nyt on ip4S.
Kavereilla olen sitten testaillut androideja sun muuta, ei järisyttänyt mun maailmaa, varsinkaan kun androidissa ei kaikkin luureihin tule uusimat päivitykset..
Kukaan kaveri ei ole ollut tähän mennessä tyytyväinen androidiinsa täysin..
Applen tuotteissa (kaikissa) on se hyvä että niitä hiotaan ja viilataan niin vitusti, että ne kanssa toimii..
Mitään älypuhelinta en tiputtaisi tahalleen, koska jos on 3' näyttö niin varmaan hajoaa, iphonessa kun vielä paholainen on molemmat puolet lasia niin 100% varmuudella jompikumpi hajoaa maahan sopivasti osuessaan..
MacBook Pro 13’ M1 iPad Pro 12,9 tv 4K tv 4K uusi iPhone 12 Pro watch 6 cellural
-
Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »
Niin on viime aikoina näkynytkin.Applen tuotteissa (kaikissa) on se hyvä että niitä hiotaan ja viilataan niin vitusti, että ne kanssa toimii..
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Oon kanssa ite miettinyt uutta luuria, kun parin vuoden soppari päättyi. Olen hiukan seuraillut, mutta ei oikein mitään uutta ominaisuutta ole mihinkään tullut tän nykyisen jälkeen. Rautoihin on tullut tietty vauhtia, mutta jos ei ole mitään uutta kivaa pyöritettävää, niin ei siitä viitti maksaa. No USB on the go-kiinnostaisi, mutta ei sekään nyt mikään ihan uusi juttu ole.
Pitäisi olla joku, jossa on hyvä kuuluvuus ja akku kestää, koska ne on puhelimen peruspilarit. Sitten noi rautapohjaiset ominaisuudet pitäisi olla semmoiset, joita minä tarviin. Kaikki pitää olla siinä yhdessä puhelimessa, ettei tartte mitään lisää ostaa ja kanniskella. Vain yksi tavara, missä on kaikki. Sitten vielä semmoiset perus-hyvät sovellukset koneella, jotta niitä ei tartte enää kalliin puhelimen päälle ostaa.
Ei oikein osaa ehdottaa mitään, kun itsekkin taidan jäädä odottelemaan jotain uutta julkaisua. Vaihdan vaan näytön tuohon.
-
Viesti Kirjoittaja wakio »
Itse on myös tullut aloitettua matkapuhelinkulttuuri Ericsson GH688:lla joskus 90-luvulla ja monen mutkan kautta päätynyt toista kertaa iPhone-käyttäjäksi. Yritän pitää tämän niin neutraalina kuin voin mutta itse kun käyttää paljon navigointia (työn puolesta) niin se, että iPhone osaa käynnistää itse GPS:n kun menee Google Mapsiin tai Navigonin navigaattoriin on aivan lyömätöntä verrattuan Android-luureihin. Itsellä on ollut niin HTC Desire kuin Sony Ericsson Xperia Mini Pro (tämä uusi malli) niin sama juttu molemmissa: GPS pitää laittaa itse ensin päälle ennenkuin voi mennä navigaattoriin ja lopetettaessa itse sammuttaa pois akkua syömästä. Myöskin iPhonen akkukesto on parempi kovassa käytössä, HTC Desirea ei jaksanut autolaturi edes ladata kunnolla jos samaan aikaan navigoi ja monesti tuntui että akkua oli silti vähemmän perille päästessä kuin lähtiessä laturista huolimatta. Ja kyllä, iPhonen ja HTC:n latureissa lukee kyljessä samat arvot.ER kirjoitti:Ja periaatteessa tykkään siitä ilmeisesti runsaammasta käyttäjän mahdollisuudesta hallita laitetta. Toisaalta esim. liian monta kertaa Linuxin bugeihin ja hankaluuksiin pettyneenä mietityttää, että menisikö Android-käyttö kuitenkin sitten enemmän tuunaamisen kuin käyttämisen puolelle.
Tuo todellinen helppokäyttöisyys on ollut syy palata takaisin iPhonen (nelonen) käyttäjäksi ja olen jo pelkästään näiden kahden ominaisuuden takia itse ollut valmis karsimaan paremmasta tiedostonhallinasta ja muista pikkuasioista.
iPhoneja siellä, iPhoneja täällä. iPadeja ja Macbookkeja kaikkialla
-
Viesti Kirjoittaja janosh »
No terve terve.
Mulla on ollu parin viimevuoden aikana nyt 3 älypuhelinta, tällä viikolla pitäs tulla neljäs.
Nokia n97 oli eka---- minun mielestä ihan huono
annoin sewn vaimolle, ja senkin mielstä se oli oikein huono..
Samsung galaxy s--- Minun mielestä loistava, annoin vaimolle, ja sekin tykkää.
siis annoin sen puhelimen. höh.
Samsung galaxy s2--- minun mielestäni aivan loistava puhelin, siis todella hyvä puhelin! Mutta annan sen pojalle, joka on kehunut sitä ja kuolannut sen perään... saa sen vasta joululahjaksi...
Mut . haluan kokeilla vielä jotain muuta, siks on tuo s4 vai 4s , äh, kummin se nyt on... Tilauksessa, pitäs tulla tällä viikolla, tai joskus ehkä tai jotain ( opin tän Airin tilauksesta, ettei kannata oikein luottaa et Applen saa silloin kun se on luvattu). Tosin Mä en ymmärrä mikä tässä Applen muotoilussa tai jossain on vaan sellaista joka minua suuresti miellyttää.. Se ei ole mitään juppeilun halua, tai sitä että halauaisin esittää jotain? Toisaalta mitä IPHONElla voi esittää kun sellainen on kaikilla? ehkä, hurraa olen samanlainen kuin muutkin/ haluan kuulua massaan...
Mulla on ollu parin viimevuoden aikana nyt 3 älypuhelinta, tällä viikolla pitäs tulla neljäs.
Nokia n97 oli eka---- minun mielestä ihan huono
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Samsung galaxy s--- Minun mielestä loistava, annoin vaimolle, ja sekin tykkää.

Samsung galaxy s2--- minun mielestäni aivan loistava puhelin, siis todella hyvä puhelin! Mutta annan sen pojalle, joka on kehunut sitä ja kuolannut sen perään... saa sen vasta joululahjaksi...
Mut . haluan kokeilla vielä jotain muuta, siks on tuo s4 vai 4s , äh, kummin se nyt on... Tilauksessa, pitäs tulla tällä viikolla, tai joskus ehkä tai jotain ( opin tän Airin tilauksesta, ettei kannata oikein luottaa et Applen saa silloin kun se on luvattu). Tosin Mä en ymmärrä mikä tässä Applen muotoilussa tai jossain on vaan sellaista joka minua suuresti miellyttää.. Se ei ole mitään juppeilun halua, tai sitä että halauaisin esittää jotain? Toisaalta mitä IPHONElla voi esittää kun sellainen on kaikilla? ehkä, hurraa olen samanlainen kuin muutkin/ haluan kuulua massaan...
Anteeksi, olette erehtyneet henkilöstä.
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Älä missään nimessä osta Nokiaa (ainakaan symbian luuria), lagittaa samalla tavalla kun windows.
Android on ok, tosin siinä on muutamia paskoja juttuja.
iPhonen minä ottaisin, jos olisi rahaa. Sitäkin voi kustomoida mielensä mukaan jailbreakilla.
iPhonen minä ottaisin, jos olisi rahaa. Sitäkin voi kustomoida mielensä mukaan jailbreakilla.
-
Viesti Kirjoittaja Teemuz »
^ samaa mieltä, jailbreikattu iPhone on vapain ja monipuolisin.
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
iPadi kirjoitti:Älä missään nimessä osta Nokiaa (ainakaan symbian luuria), lagittaa samalla tavalla kun windows.

-
Viesti Kirjoittaja Tege »
Sitten taas jos mietitään firmojen näkökulmasta, että firma tarjoaa puhelimen mutta tätä ei sitten taas saakkaan jailbreakata tietoturvan takia. Vaikka sen kautta saisikin hyödyllisiä softia.iPadi kirjoitti:Älä missään nimessä osta Nokiaa (ainakaan symbian luuria), lagittaa samalla tavalla kun windows.
Käytössä: ATK
-
Viesti Kirjoittaja Hieno »
Miten se windows lagittaa?iPadi kirjoitti:Lagittaa samalla tavalla kun windows.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka