OK, nyt on hieman aikaa selvittää asiaa teille utelialle homputtajille.Thoth kirjoitti:M.P.T kirjoitti:Mitä siellä oli sitten? Joko se selvisi? Ihmettelemme vieläkin, koska emme tiedä asiaa. Kannattaa hakea kaikki mitä postiin tuleeThoth kirjoitti:Minulle tuli postista lappu, että noudettavissa on paketti, lähettäjänä Hobby Hall ja paino 3,080 kg. Lapussa ei lue, että siitä pitäisi maksaa jotain. Nimeni ja osoitteeni on siinä ihan oikein.Niin, ja unohtui mainita, että en ole tosiaankaan tilannut sieltä yhtään mitään!
Viime maanantaina, kun saavuin kotiin aika myöhään, niin minulle oli tullut tuo yllämainittu lappu. Seuraavana aamuna eli tiistaina soitin herättyäni Hobby Halliin. Siellä selvittelyjen jälkeen selvisi, että joku on tilannut heiltä netin kautta luotolla osamaksulla MacBookin käyttäen minun henkilötunnustani sekä osoitettani. Syötetty puhelinnumero oli tosin toinen kuin minulla.
Kun tällainen tilaus tulee Hobby Halliin (tai vastaavaan paikkaan), niin he tarkastavat, että syötetty henkilötunnus ja osoite täsmäävät ja lähettävät tuotteen iloisesti eteenpäin "oikeaan" osoitteeseen. Tässä tapauksessa jollain oli vain tiedossa henkilötunnukseni sekä osoitteeni.
Kun tällainen paketti saapuu postiin, niin posti lähettää tavallisen saapumisilmoituksen kotiosoitteeseen sekä toisen saapumisilmoituksen vastaanottajan puhelinnumeroon, joka siis tässä tapauksessa oli syötetty suoraan siellä Hobby Hallin tilauslomakkeella. Ja arvatkaa mitä? Pelkällä tekstiviestillä voi noutaa sen paketin.
Kävin saman tien selvittämässä asiaa Herttoniemen postissa, ja tuo paketti oli tosiaan lunastettu ennen kuin itse ehdin sinne.
Hobby Hallista kerrottiin, että minä olen tuosta maksuvelvollinen niin kauan kuin en mene poliisiasemalle, tee asiasta rikosilmoitusta ja lähetä rikosilmoitusta Hobby Halliin. Niinpä, vaikka olinkin jo myöhässä töistä, matkustin metrolla Itäkeskukseen poliisiasemalle.
Poliisiasemalla poliisikin sanoi, että tässä tapauksessahan Hobby Hall on se taho, jota on petetty. Minä joudun tavallaan kolmantena osapuolena selvittelemään asiaa, tekemään rikosilmoituksia ja lähettelemään niitä rikosilmoituksia eteenpäin. Hän arvelikin, että jos tällaisen asian veisi oikeuteen, niin Hobby Hall joutuisi maksamaan, mutta myönsi samalla, että tälla tavalla se on varmaan nykyään helpointa tehdä.
Mitä tapahtui sitten? Kun seuraavana iltana eli tiistaina saavuin kotiin, niin postissa oli uusi lasku NetAnttilasta. Sama henkilö oli tilannut sieltä sadan euron urheilukengät sekä HP Pavilion -kannettavan (ilmeisesti hän ei ollutkaan lopulta niin sivistynyt ihminen). Soitin sitten tänään aamulla NetAnttilaan, jos selvisi, että pakettia ei ole vielä lunastettu postista.
Menin sitten taas Herttoniemen postiasemalle ja kerroin tilanteen. Kun näytin nuorelle postin työntekijälle kuitit ja ihmettelin, miten joku voi hakea postista tavaraa minun henkilöllisyydelläni, niin hän sanoi vain, että nykyään kaverit hakevat oikean vastaanottajan puolesta posteja ja vain kirjatuissa kirjeissä vaaditaan lupalappu. Hän ei edes katsonut noiden lähetysten tietoja tietokoneeltaan. Kun kysyin, että voisiko tähän uuteen lähetykseen (jota siis NetAnttilan tietojen mukaan ei ole vielä lunastettu) laittaa jonkun varoituksen, niin hän sanoi, että eivät he voi muistaa kaikkia nimiä.
Hyvänen aika, jos se paketti on paikalla, niin siihen päälle voisi laittaa vaikka jonkun lapun: "Älä anna!".
Eli matkustin taas Itäkeskuksen poliisiasemalle, taas myöhässä töistä. Poliisimies ihmetteli postin käyttäytymistä ja sanoi soittavansa sinne, että pakettia ei pidä antaa sen hakijalle. Hän myös sanoi, että paras tapa olisi ehkä se, että siellä olisi poliisi kyttäämässä niin kauan kuin tämä rikollinen tulee hakemaan pakettia, mutta siihen ei ole resursseja. Sain myös tutkimusta johtavan poliisin sähköpostiosoitteen, johon voin lähettää tietoja, jos tulee uusia vastaavia tilauksia.
Eli summa summarum. Hobby Hall, NetAnttila, pikavippien lainaajat ja lukuiset muut yritykset, henkilötunnus ei ole mikään varmistus henkilöllisyydestä tai salasana! Henkilötunnuksia on kaiken maailman henkilörekistereissä ja niitä näkee vaikka kuinka monet ihmiset päivittäin. Viime marraskuussa nettiin vuoti 16000 henkilön tiedot joltain saitilta, mukaan lukien heidän heidän henkilötunnuksensa. Lopettakaa henkilötunnuksen käyttö varmenteena luotolle ja keksikää jotain parempaa!
Toinen yleinen keskisormi menee Herttoniemen postille.

AMA-EDIT: Ketju erotettu omakseen ihmettelyketjusta.