RGB kuvat CMYK -kuviksi
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
RGB kuvat CMYK -kuviksi
Viesti Kirjoittaja MBair78 »
Miten saisin muunnettua RGB väreissä olevat kuvat CMYK väreiksi kun kuvat tulee painotuotteeseen eli tarvis olisi.
Valokuvausta etelä-Suomen alueella... www.markussalomaki.fi
-
Re: RGB kuvat CMYK -kuviksi
Viesti Kirjoittaja aritko »
Älä tee itse, vaan anna sen painon hoitaa tuo. Jos asiasta ei ole kokemuksia, niin homma yleensä menee pieleen ja kunnolla. Painoilla, tai ainakin niillä jotka tekee asiat hyvin, on omat profiilit millä he hoitavat nämä muunnokset.
EDIT: kannattaa siis ottaa yhteys siihen painoon missä työn meinaat teettää ja kysy heiltä miten parhaaseen lopputulokseen päästäisiin. Jos vastaus on jotain ympäripyöreää niin vaihda painoa. Tämä kuuluu painojen perusjuttuihin, joten homman pitäisi hoitua kivuttomasti.
EDIT: kannattaa siis ottaa yhteys siihen painoon missä työn meinaat teettää ja kysy heiltä miten parhaaseen lopputulokseen päästäisiin. Jos vastaus on jotain ympäripyöreää niin vaihda painoa. Tämä kuuluu painojen perusjuttuihin, joten homman pitäisi hoitua kivuttomasti.
Viimeksi muokannut aritko, 5.3.2012 klo 16.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Ja siis käytännössä tarvitaan Photoshop-ohjelma, jossa RGB käännetään oikeaan CMYK-profiiliin. Lisäksi tarvitaan oikea resoluutio ja oikea terävöitys.
-
aritko kirjoitti:Älä tee itse, vaan anna sen painon hoitaa tuo. Jos asiasta ei ole kokemuksia, niin homma yleensä menee pieleen ja kunnolla. Painoilla, tai ainakin niillä jotka tekee asiat hyvin, on omat profiilit millä he hoitavat nämä muunnokset.
Nyt olen teettämässä tuotteita Vistaprintillä. Yksi kokeilu tuote tosiaan meni metsään kun kuvasta tuli liian punasävyinen. Onneksi oli tarjous jossa maksoin vain postikulut.
Toinen jossa olen teettänyt, on print24 mutta sieltä huomatiin väärä muoto ja pyysivät korjaamaan. Silloin oli käytössäni photoshop jolla sain itse muokattua ja tuote tuli hyvä, nyt ei tuota ohjelmaa ole. Jos nämä painot ei tuota homma esim hoida niin tietääkö kukaan onnistuuko lightroomilla. Se on tässä hankintalistalla jos läytyy mac versio.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
LR ei tee väriavaruuskonversioita (tietääkseni. Vai voiko exportissa valita CMYK-profiilin?)
-
Minkä verran muunto rgb:stä cmyk:iin muuttaa värisävyjä? Ajatus itse muuntamisessa on se että haluan painotuotteen sellaisissa väreissä jotka itse haluan säätää. Esim Eirikuvan painotuotteita tilatessa, haluan että värit tulevat tuotteeseen sellaisina kuin ne itse haluan joten voinko säätää värit koneella rgb:nä ja luottaa siihen että pyynnöstä muuttavat cmykkiin ja värit ovat silti samansävyisiä kuin haluan? Ei ainakaan nämä muutama käyttämäni paino (vistaprint, eiri) tee tuota muunnosta valitettavasti pyynnöstäkään.
Fotonetti puolestaan ei ainakaan viimeksi antanut laskulle toimitettuna vaan luottokortilla ja pitäisi Sampo pankin tunnuksilla vahvistaa, ja kun en ole Sampon asiakas niin jäi tilaus sieltäkin tekemättä. Fotonetillä oli joskus aikanaan laskumahdollisuus, mutta ei nykyään??
Fotonetti puolestaan ei ainakaan viimeksi antanut laskulle toimitettuna vaan luottokortilla ja pitäisi Sampo pankin tunnuksilla vahvistaa, ja kun en ole Sampon asiakas niin jäi tilaus sieltäkin tekemättä. Fotonetillä oli joskus aikanaan laskumahdollisuus, mutta ei nykyään??
-
Viesti Kirjoittaja aritko »
Voit helposti tarkistaa tämän itse. Photarissa tarkista ensin että käytät Coated FOGRA39 profiilia (tämä on tällä hetkellä se mitä painoissa yleisesti käytetään)MBair78 kirjoitti:Minkä verran muunto rgb:stä cmyk:iin muuttaa värisävyjä?
Edit => Color settings => working CMYK tähän siis valitse Coated FOGRA39.
Sitten valitse vedostus tila View => Proof setup => valitse working CMYK.
Seuraavaksi View => Proof colors.
Nyt näet miltä kuva näyttää CMYK tilassa. Tosin jos sinulla ei ole kalibroitua ja profiloitua näyttöä, niin ei tällä ole mitään merkitystä. Voit yhtä hyvin arpoa tähän ihan mitä vaan...
Tällä tavalla näet vain miltä kuva näyttää CMYK muunnoksen jälkeen. Miltä se näyttää painokoneesta tultua on toinen juttu. Tähän tarvitset sitten sen painokoneen profiilit millä työ tullaan tekemään.
Viimeksi muokannut aritko, 1.4.2012 klo 11.26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka