Mun MBP:n virtajohto on hajonnut jotenkin ja se aina välillä tietyssä asennoissa lakkaa toimimasta ja akku alkaa tyhjentyä hitusen, kohta kun liikautan johtoa niin se alkaa taas ladata akkua, pian taas lakkaa toimimasta ja akku tyhjenee vähän jne. Onkohan tuosta akulle jotain haittaa? Tätä tapahtuu päivässä kuitenkin vähintään 10 kertaa. Luulen että se että johto on alkanut kiukuttelemaan johtuu siitä että se on aina taipuneena sivullepäin, koska on tosi hankala pitää sitä suorana. Kun on ethernet-piuha koneessa kiinni koko ajan, niin ei pysty laittamaan tuota virtapiuhaa niin päin että se kulkisi koneen etupuolta kohden suoraan. Ja näin toisinpäin käytettynä, vaikka pitäis konetta pöydälläkin, niin pitäis vetää johto pöydän yli jotta se pysyis suorana ja sitten on taas hankalampi ottaa konetta yhtäkkiä syliin jne. Aavistelin jo heti alussa että tästä tulee koitumaan joskus vielä ongelmia, ja oon koittanutkin pitää johtoa koko ajan suurella ja loivalla mutkalla, mutta näköjään se ei sitten riittänyt.
Edit: muokkasin nämä sittenkin alkuperäiseen järjestykseen
Virtajohto kiukuttelee, takuuseen uusi? akulle haittaa?
Keskustelua kannettavista
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Virtajohto kiukuttelee, takuuseen uusi? akulle haittaa?
Viesti Kirjoittaja kyselijä »
Viimeksi muokannut kyselijä, 31.10.2011 klo 21.49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
MBP 13" 2,4 GHz
-
Re: Virtajohto kiukuttelee, aiheuttaako haittaa akulle?
Viesti Kirjoittaja kuda »
Noita vaihdellaan ilmeisesti vielä takuuajan jälkeenkin uusiin. Itselleni kävi johdin kanssa samoin, tosin takuu voimassa. Verkkiksessä sanoivat tosin, ettei mene takuuseen mutta Applella eivät mutisseet vastaan.
Sen, ettei uudestaan (ehkä) käy samoin ehkäisin pätkällä kutistesukkaa, nyt johto on niin jäykkä tuosta juuresta, ettei pääse taipumaan.
Sen, ettei uudestaan (ehkä) käy samoin ehkäisin pätkällä kutistesukkaa, nyt johto on niin jäykkä tuosta juuresta, ettei pääse taipumaan.
Viimeksi muokannut kuda, 2.10.2011 klo 11.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: Virtajohto kiukuttelee, aiheuttaako haittaa akulle?
Pitipä palata tähän aiheeseen kun en oo saanut vielä hankittua uutta johtoa
, mutta nyt näyttää tuon johdon tilanne vain pahenneen, tänään ei oo näyttänyt tulevan virtaa millään ja just huomasin että ei taida tulla enää ollenkaan vaikka miten kääntelis. Damn, pitikin jättää tuo uuden johdon hankkiminen näin viime tippaan, joutuu olemaan taas ilman konetta päiviä tai viikkoja.
Mulla on siis tuo takuuaika vielä voimassa, mutta ilmeisesti ostopaikasta ei siis saa uutta johtoa edellisestä vastauksesta päätellen. ( No muutenkin olin kyllä vähän liian vaativa asiakas, joten ihan kiva jos ei tarvi mennä enää sinne. ) Miten helposti Applelta sai sitten johdon? Ooon vähän pihalla että mitä tämän kanssa pitäis tehdä, pitääkö soittaa Applelle vai mennä laturin kanssa vain johonkin lähimpään valtuutettuun huoltoon? Tosin kuulostaa liian helpolta että jostain valtuutetusta huollosta sais johdon noin vain. Pitikö tuo rikkinäinen johto lähettää puhelun jälkeen johonkin tutkittavaksi? Kaunko kesti että sai uuden?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mulla on siis tuo takuuaika vielä voimassa, mutta ilmeisesti ostopaikasta ei siis saa uutta johtoa edellisestä vastauksesta päätellen. ( No muutenkin olin kyllä vähän liian vaativa asiakas, joten ihan kiva jos ei tarvi mennä enää sinne. ) Miten helposti Applelta sai sitten johdon? Ooon vähän pihalla että mitä tämän kanssa pitäis tehdä, pitääkö soittaa Applelle vai mennä laturin kanssa vain johonkin lähimpään valtuutettuun huoltoon? Tosin kuulostaa liian helpolta että jostain valtuutetusta huollosta sais johdon noin vain. Pitikö tuo rikkinäinen johto lähettää puhelun jälkeen johonkin tutkittavaksi? Kaunko kesti että sai uuden?
Viimeksi muokannut kyselijä, 31.10.2011 klo 21.26. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
MBP 13" 2,4 GHz
-
Re: Virtajohto kiukuttelee, takuuseen uusi? Akulle haittaa
Taisipa mennä sitten mahdollisuudet saada uusi johto takuuseen eilen. Yritin nimittäin illalla saada epätoivoisesisti sitä entistä johtoa vielä toimimaan kun akku loppui, mutta ei se toiminut. Kymmenen minuutin liikuttelun jälkeen totesin että se oli selvästi käyttökelvoton joten epätoivoisena kiersin sitä johtoa jolloin se irtosi liimauksestaan tuon magneettisen metallisosan sisäpuolelta. Eli se näyttää varmaan nyt siltä niin kuin se ois siksi rikki, vaikka alunperin se menikin rikki siksi koska joutui taipumaan. Ei sitä kyllä huomaa muuten kuin että johdossa näky välillä liimaa, siis irti poikki se ei ole, pyörii vain ympäri ja liikkuu edestakaisin. Mutta kävin tänään ostamassa sitten uuden laturin, koska ajattelin että mun tuurilla takuusen ei saa nyt mitään, en tiedä kannattakoo edes kokeilla saada takuuseen uutta. Melkein ostin sitä kutistesukkaakin samalla reissulla, mutta kun myyjä kertoi että se pitää kuumentaa kuumailmapuhaltimella niin totesin ettei mun kannata edes yrittää, sulatan vaan tuon itse johdon. Käärin siihen nyt sitten kahta erilaista teippiä paksusti ympärille, aika rumalta näyttää, mutta toivottavasti tuosta on hyötyä, ei oo kyllä kiva ostaa 8 kuukauden välein uutta laturia, aika kalliiksi tulee. Mutta kuda tai joku muu jolle on käynyt samoin vois vielä kertoa että ennen kuin sait takuuseen uuden niin jouduitko lähettämään johdon Applelle? Jouduitko maksaan itse postituskulut? Oliko asian kanssa paljon tappelemista? Mietin että kannattaako vielä yrittää. Oishan se toki kiva saada takuuseenkin, jos tämä uusi laturi hajoaa yhtä nopeasti niin oishan se toki hyvä jos ois toinen kaapissa odottamassa. Tai vois käyttää julkisilla paikoilla vähän siistimpää versiota kuin tämä teipattu.
Viimeksi muokannut kyselijä, 31.10.2011 klo 22.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 13" 2,4 GHz
-
Re: Virtajohto kiukuttelee, takuuseen uusi? akulle haittaa?
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Kyselijä: Miten helvetissä oot saanu noita pihuoja noin pahasti rikki noin nopeaan tahtiin? Itsellä on ollut Magsafe-virtaliitännällä varustettuja mäkkejä yli 4 vuotta enkä ole saanut ainuttakaan hajalle tai edes oikkuilemaan. Tunnen myös monia muitakin Applen kannettavien käyttäjiä eikä kukaan heistä ole saanut Magsafe-virtajohtojaan hajalle tai edes oikkuilemaan.
Et muuten saattaisi irrotella virtajohtoja vetämällä pihuasta sen sijaan kun ottaisit kiinni siitä valkoisesta osasta joka on koneessa kiinni ja jossa lataa/latautunut-valo istuu? Tämä käyttö on ainakin netistä lukemani mukaan ylivoimaisesti yleisin syy Magsafe laturien hajoamiseen...
Et muuten saattaisi irrotella virtajohtoja vetämällä pihuasta sen sijaan kun ottaisit kiinni siitä valkoisesta osasta joka on koneessa kiinni ja jossa lataa/latautunut-valo istuu? Tämä käyttö on ainakin netistä lukemani mukaan ylivoimaisesti yleisin syy Magsafe laturien hajoamiseen...
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Siis tässä on kyse yhden ja saman piuhan hajoamisesta koko ketjun ajan, ilmeisesti kirjoitan vain liian epäselvästi ja pitkästi. (tuo "ei ole kiva ostaa 8 kuukauden välein uutta"-tuumaus oli vain olettamus että uusikin kestäisi yhtä vähän aikaa kuin tuo ensimmäinen johto)
En ole irrottanut piuhaa kertaakaan vetämällä johdosta, vaan irrottamalla nätisti siitä hopeisesta osasta. Kai nyt se on kaikille opetettu jo lapsena ettei mitään irroiteta johdosta vetämällä. En tiedä varmasti miksi tuo alunperin hajosi, mutta epäilen vahvasti että siksi koska se tekee välttämättä mutkan sivulle, kun johto lähtee aina väärään suuntaan. Kun puhut valkoisesta osasta niin ymmärrän että sulla ei ole tällaista johtoa kun mulla, vaan sellainen vanhempi jossa johto lähtee suoraan niin kuin johdot yleensä eikä sillain sivusta. Se on mulla juuri se ongelma kun johto lähtee väärästä kohdasta niin se kulkee epäluonnollisesti mutkalla.
Sulla on ilmeisesti tuollainen johto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:A ... _tight.jpg
Mulla on siis tuollainen: http://www.myservice.com/blog/wp-conten ... k_Pro1.jpg
Ja minusta tuo on hankala, koska se johto voi kulkea nimenomaa vain noinpäin kun ethernet-piuhan paikka on tuossa vieressä.
Ai niin ja unohdin vielä mainita että olen yleensäkin todella epäonnekas kaiken kanssa, siis ihan kaiken. Niin epäonnekas että kaikki muutkin sitä aina ihmettelee, joten silläkin lienee osuutensa tuon johdon hajoamisen kanssa.
En ole irrottanut piuhaa kertaakaan vetämällä johdosta, vaan irrottamalla nätisti siitä hopeisesta osasta. Kai nyt se on kaikille opetettu jo lapsena ettei mitään irroiteta johdosta vetämällä. En tiedä varmasti miksi tuo alunperin hajosi, mutta epäilen vahvasti että siksi koska se tekee välttämättä mutkan sivulle, kun johto lähtee aina väärään suuntaan. Kun puhut valkoisesta osasta niin ymmärrän että sulla ei ole tällaista johtoa kun mulla, vaan sellainen vanhempi jossa johto lähtee suoraan niin kuin johdot yleensä eikä sillain sivusta. Se on mulla juuri se ongelma kun johto lähtee väärästä kohdasta niin se kulkee epäluonnollisesti mutkalla.
Sulla on ilmeisesti tuollainen johto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:A ... _tight.jpg
Mulla on siis tuollainen: http://www.myservice.com/blog/wp-conten ... k_Pro1.jpg
Ja minusta tuo on hankala, koska se johto voi kulkea nimenomaa vain noinpäin kun ethernet-piuhan paikka on tuossa vieressä.
Ai niin ja unohdin vielä mainita että olen yleensäkin todella epäonnekas kaiken kanssa, siis ihan kaiken. Niin epäonnekas että kaikki muutkin sitä aina ihmettelee, joten silläkin lienee osuutensa tuon johdon hajoamisen kanssa.
Viimeksi muokannut kyselijä, 1.11.2011 klo 5.13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MBP 13" 2,4 GHz
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Jaa tuo että kyseessä olisi uudentyyppinen virtapiuha ei tullut mieleen... Vanhantyyppisien pihuojen kanssa olen lukenut netistä että niiden kanssa piuhasta kiskominen on yleisin syy hajoamiseen, mutta että uudemmantyyppisetkin piuhat rupeavat hajoamaan käytössä on jotain uutta.
Itsellä on ollut käytössä jo yli vuoden verran uudemman tyypin piuhalla varustettuja koneita (joista ensimmäinen joutui tapaturmaan kun tippui pöydältä ja vakuutusyhtiö maksoi toisen), mutta olen käyttänyt vanhan koneen virtalähdettä kun pidä uudemman tyypin magsafe-liittimistä. Pakko kyllä myöntää että aika ihme että uudemmankin tyypin liittimet ovat ruvenneet hajoamaan, niissä on näes yritetty korjata hajoamisongelmaa käyttämällä paksumpaa ja kovempaa muovia sekä ne on suunniteltu niin että ne kestäisivät irroittamista piuhasta vetämällä.
Luulisi ainakin että tuollaisen pitäisi mennä takuun tai sitten virhevastuun piikkiin, eli jos itselle tapahuisi noin niin marssisin kauppaan josta ostinkin mäkkini ja vaatisin saada mokoman vaihdettua ilmaiseksi.
Itsellä on ollut käytössä jo yli vuoden verran uudemman tyypin piuhalla varustettuja koneita (joista ensimmäinen joutui tapaturmaan kun tippui pöydältä ja vakuutusyhtiö maksoi toisen), mutta olen käyttänyt vanhan koneen virtalähdettä kun pidä uudemman tyypin magsafe-liittimistä. Pakko kyllä myöntää että aika ihme että uudemmankin tyypin liittimet ovat ruvenneet hajoamaan, niissä on näes yritetty korjata hajoamisongelmaa käyttämällä paksumpaa ja kovempaa muovia sekä ne on suunniteltu niin että ne kestäisivät irroittamista piuhasta vetämällä.
Luulisi ainakin että tuollaisen pitäisi mennä takuun tai sitten virhevastuun piikkiin, eli jos itselle tapahuisi noin niin marssisin kauppaan josta ostinkin mäkkini ja vaatisin saada mokoman vaihdettua ilmaiseksi.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Re: Virtajohto kiukuttelee, takuuseen uusi? Akulle haittaa
Viesti Kirjoittaja kuda »
Vastaus on aika myöhässä mutta tässä se tulee. Soitin Applen tukeen ja sain tapausnumeron, marssin seuraavana päivänä Mcareen ja sain hylystä uuden laturin, "takuuversion" ilman pistorasiaan menevää johtoa ja irtopistoketta.kyselijä kirjoitti:Taisipa mennä sitten mahdollisuudet saada uusi johto takuuseen eilen. Yritin nimittäin illalla saada epätoivoisesisti sitä entistä johtoa vielä toimimaan kun akku loppui, mutta ei se toiminut. Kymmenen minuutin liikuttelun jälkeen totesin että se oli selvästi käyttökelvoton joten epätoivoisena kiersin sitä johtoa jolloin se irtosi liimauksestaan tuon magneettisen metallisosan sisäpuolelta.
Mullakin johto oli aika risa kun olin sitä käännellyt ja väännellyt jotta saa kontaktin. Katseli sitä hiukan mutta selitin miksi sitä on väännelty. Vanha laturi jäi tietty huoltoon.
Tuo on tyyppivika ja uusi kannattaa hakea, hajoaa se ostamasikin ellet sitä pidä kuin kukkaa kämmenellä. Se sen juuri rikkoo kun se lähtee "väärään" suuntaan jos tarvitsee verkkopiuhaa ja/tai FW-piuhaa ja pistorasia on taas "väärällä" puolella. Pitäisi aina asetella suoraan ja laittaa vielä "punnuksia" johdon päälle ettei mutkaa vaan tule
Kutistesukka tarvitse niin kovaa lämpöä, että johto sulaisi, johtojen liitoksiahan sillä pääasiassa suojataan. Ja sukkaa saa valkoisenakin tai harmaana. Nyt johto on ihan eri oloinen enkä usko, että hevin uudelleen hajoaa. Hiukan oli pingottamista, että sen sai liittimen "nysän" yli mutta meni. Kutistesukkia on eri kutistesuhteella joten kannattaa hankkia sellainen mikä kutistuu mahdollisimman paljon jotta se on harmaan osan ja johdon päällä tiukasti jos tuohon ryhtyy.
Viimeksi muokannut kuda, 17.11.2011 klo 22.02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja jankro »
Lisätääs hiukan tähän vanhaan topicciin.
Tutkin aikani kuluksi muutamia "pätkiviä" MagSafe latureita ja niissä vika jäi aina kolmeen vaihtoehtoon.
1. koneeseen tulevan liittimen viallinen piikki
2. irronnut/katkennut johdon juotos MagSafe liittimen sisällä
3. laturin ja MagSafe liittimen välisen kaapelin negatiivisen johtimen (kierretty keskijohtimen ympärille) murentuminen.
Tämä 3. vika aiheutuu ilmeisesti, kun johtoa keritään kasaan usein. Kolmessa neljästä laturissa oli vikana juuri tämä.
Jos joku haluaa korjata omansa, saa näitä DC vaihtojohtoja ostaa ulkomaisesta nettihuutokaupasta.
-J-
Tutkin aikani kuluksi muutamia "pätkiviä" MagSafe latureita ja niissä vika jäi aina kolmeen vaihtoehtoon.
1. koneeseen tulevan liittimen viallinen piikki
2. irronnut/katkennut johdon juotos MagSafe liittimen sisällä
3. laturin ja MagSafe liittimen välisen kaapelin negatiivisen johtimen (kierretty keskijohtimen ympärille) murentuminen.
Tämä 3. vika aiheutuu ilmeisesti, kun johtoa keritään kasaan usein. Kolmessa neljästä laturissa oli vikana juuri tämä.
Jos joku haluaa korjata omansa, saa näitä DC vaihtojohtoja ostaa ulkomaisesta nettihuutokaupasta.
-J-
-
Viesti Kirjoittaja annemaris »
Hei, mulla olisi kysymys mun laturin johdosta. Toimii kyllä hyvin, mutta asteikolla 1-10, kuinka vaarallista on käyttää tälläistä virtajohtoa? Kuva johdosta: http://i2.photobucket.com/albums/y4/rox ... 4132_n.jpg
Voisko tota korjata jesarilla, päällystää uudestaan vai onks se vaarallista?
Voisko tota korjata jesarilla, päällystää uudestaan vai onks se vaarallista?

-
Viesti Kirjoittaja peku »
Ei tuosta kuolettavaa sähköiskua voi saada, mutta kosmeettisista ja kestävyyssyistä olisi järkevää päällystää johto.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka