tuomaril kirjoitti:^Eli nyt jätän talveksi tankkiin mahdollisimman vähän bensaa missä on tuota stabilointiainetta ja sitten keväällä lisään ennen käynnistämistä tuoretta bensaa tankkiin?
No, en tiedä.. kyllä mä jätiin yli puolitankkia. Ei silä nyt pitäisi olla mitään merkitystä. Joku sanoo että tyhjään tankkiin voi tiivistyä kosteutta ja täyteen tankkin ei, toiset meinaa että bensa huononee talven aikana, että kannattaa pitää mahdollisimman tyhjänä ja lattaa keväällä uudet... Nääää... jooo... Älä vaivaa asiallaliikaa päätäsi. Kyllä jos stabilisaattoria laitat ja mopo on tasalämpöisessä tallissa niin kaikki on ok. Jos ja kun mopossa on akku, niin akulle tekee hyvää pitää se ylläpitolatauksessa soipivalla laturilla, esim. CTEK-merkkinen on perinteisesti hyvä. Auton akun laturia ei saa yleensä käyttää, koska se on tarkoitettu isommille akuille.
Tämä selvä. Akulle en voi tehdä mitään koska meillä eikä sukulaisilla ole tuota akkulaturia.
Kyllä se muuten pilaantuu. Bensaan on tehty ns. nopeasti palavia partikkeleitä, jotka haihtuvat ensimmäisenä. joten mitä täydempänä tankki on, sitä vähemmän on tilaa syntyä kosteutta tai partikkeleiden haihtua. On totta, että jos säilytät leikkuriasi terassin alla talven yli ja tankki on melkein tyhjillään, kaikki herkästi palavat osaset ovat haihtuneet ja saat kiskoa niin p*rkeleesti. Olettaisin, että jos tankki on täynnä, niin kovaa haihtumista ei pääse tapahtumaan. Nämä "Stabilizer" aineet ovat suurinpiirtein yhtä tehokkaita kuin legendaarinen "motor up". Aina on viisasta täyttää tankki talveksi, ettei kosteutta pääse syntymään. Keväällä, jos on siltikin starttiongelmia, voi esmes vaihtaa tuoretta p-a:tta tankkiin.
iMac i7, MacBook 2.4GHz, iPad Air 16GB Wi-Fi+Cellular
Kuinka paljon täytyy tietää, ennenkuin tietää, ettei tiedä mitään!
Neste myy myös ns. pienmoottoribensiiniä, mikä soveltuu juuri pitkiin säilytyksiin ruohonleikkureissa ja muissa vastaavissa. Mahtoiko Neste luvata tuolle vuosien säilyvyyden. Muistaakseni tuo on myös niiin puhdasta (tms.) että sitä ei ole edes luokiteltu myrkylliseksi. Sitä myydään kanisteritavarana huoltiksilla (tilauksesta kai) ja pääkaupunkiseudulla on kaksi mittaria mistä sa tuota ostettua suoraan pumpusta.
Vanhempien laitteiden kumiset tilkkeet esm kaasuttimen kalvot ja kohokammion tiivisteet eivät kestä tuota pienmoottoribensaa. Rajana voi pitää n 70-luvun alkupuolta (muistaakseni luin tuon jostain V;PK:n palstalta..?). Sitä ennen oli kummi erillaista, ja tuo pienkonebensa pehmittää sen aikaiset kumitilkkeet niin muhjuksi, että bensat valuu suorastaan sen kumin läpi ulos. Erehdyin omaan Susnaan laittamaan kesällä tuota kokeeksi, kun mainostettiin sen hyvyydestä, kun on oikeaa bensaa, eikä mitään jäänestoa, niinkun nykybensat. Voipi olla että tuntui käyvän hereemmin pärinä, mutta sitä iloa kesti vain viikko kun bensat valui joka paikasta ulos, jossa vain oli jonkinmoinen tiiviste tms kumipinta polttoainejärjestelmässä. Mutta onneksi tuo pienkonebensa ei tuhonnut tiivisteitä kokonaan, ne elpyivät liottamalla niitä nykybensassa ja vuotaminen loppui. Mutta nykypienkoneissahan tuo on varmaan loistoainetta, kun ei ole mitään jäänestoetanolikuraa niinkuin nykyinen tavallinen bensa. Nykyaikaisissa vehkeksissä kun on tiivistekuminlaatu erilaista, kuin noissa wanhoissa pärpättimissä.
e: Noita mittareita on jo muuallakin kuin hell-sink:issä, ja kanisteri kampetta saa joka huoltikselta ja k-raudoista ym pienkone tarvikkeita myyvistä landekampekaupoista.
Nesteen huoltiksilla 200 litran tynnyrit on vain tilauskampetta, kanisterit on ihan hyllytavaraa. On erikseen öljyllä blandatut 2-T ja öljyttömät 4-T kannut. (Näihin tuorevoiteluvehkeksiin siis tuo 4-T.)
Viimeksi muokannut hatey, 3.12.2011 klo 10.13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Kyllä se muuten pilaantuu. Bensaan on tehty ns. nopeasti palavia partikkeleitä, jotka haihtuvat ensimmäisenä. joten mitä täydempänä tankki on, sitä vähemmän on tilaa syntyä kosteutta tai partikkeleiden haihtua. On totta, että jos säilytät leikkuriasi terassin alla talven yli ja tankki on melkein tyhjillään, kaikki herkästi palavat osaset ovat haihtuneet ja saat kiskoa niin p*rkeleesti. Olettaisin, että jos tankki on täynnä, niin kovaa haihtumista ei pääse tapahtumaan. Nämä "Stabilizer" aineet ovat suurinpiirtein yhtä tehokkaita kuin legendaarinen "motor up". Aina on viisasta täyttää tankki talveksi, ettei kosteutta pääse syntymään. Keväällä, jos on siltikin starttiongelmia, voi esmes vaihtaa tuoretta p-a:tta tankkiin.
Hyvä tietää tuokin, jos joskus vaihtaa dieselinsä bensalla kulkevaan, eikä käytä sitä...
Ajattelin, ettei nuo nassikat kuitenkaan malta antaa sen polkumopedin olla kuin mahdollisimman vähän aikaa käyttämättömänä ja löpö kestäisi sen aikaa.
Nyt odotetaan vielä sitä, että joku kertoo sen akun irti kytkemisen hajoittavan koko laitteen, niin sitten kaikki ehdotukseni olivat vääriä...
Reilusti yli 30 vuotta moottoripyöräilyä ilman yhtään talvisäilytystä jonkin ihmeaineen kera. Yhtään kertaa ei ole ollut ongelmia keväällä. Väittäisin, että suurimmaksi osaksi tuo bensan lisäaineiden kanssa lutraaminen on turhaa hössötystä. Tilanne saattaa olla toinen, jos menopeli seisotetaan ulkona koko talven, silloin ne lämpövaihtelut saattavat oikeasti tuottaa liikaa kosteutta bensan sekaan.
Aiemmin pohdittiin paljon sitä, pitääkö tankin olla täysi vai tyhjä talvisäilytyksen aikana. Nyt kun aika monessa härvelissä on muovinen tankki, ei tarvitse miettiä sen ruostumista ja täyden/tyhjän tankin vaikutusta siihen.
Menneenä keväänä ajoin 500km edelliseltä kesältä jääneellä bensalla, ei mitään ongelmia. Ehdotan, ettei moiselle asialla vaivata ajattelukoneistoa liikaa.
Akku on sitten toinen juttu. Paljon riippuu siitä, kuluuko sitä virtaa johonkin (varashälytin?) silloin, kun virrat on katkaistu avaimesta. Jos tätä yhtään epäilee, kannattaa ottaa jompi kumpi akun johto irti. Ja kannattaa muistaa, että akku viihtyy parhaiten kylmässä. Täyteen ladatulle akulle paras säilytyspaikka olisi pakastimessa, heti siinä jouluruokien vieressä.
Lopuksi kannattaa muistaa sekin, että mopon ja moottoripyörän akku ei paljoa maksa. Ei senkään kanssa kannata liikaa rasittaa aivojaan.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Minulla on seisoneiden pienmoottoreiden kanssa tasan päinvastaisia kokemuksia tuon nykybensan tahmaavan vaikutuksen kanssa esm just kaasuttimien suhteen. Tukkii suuttimet ja liimaa kohot jumiin. Nimenomaan ovat juurikin seisoneet sisätiloissa, että lämmönvasihtelun kanssa ei ole ollut mitn tekemistä. Viime keväänä purkasin varmaan toistakymmentä kaasutinta ja jouduin putsaamaan niistä suuttimet ja kohokammiot.
Kynnet meni siinä hommassa huonoksi... :-(
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
hatey kirjoitti:Minulla on seisoneiden pienmoottoreiden kanssa tasan päinvastaisia kokemuksia tuon nykybensan tahmaavan vaikutuksen kanssa esm just kaasuttimien suhteen.
En tiedä, mistä nuo erilaiset kokemukset johtuvat. Moottoripyörän kohdalla selitys on luultavasti se, että minulla on ollut vain ruiskukoneita jo parikymmentä vuotta. Sellainen ei nähtävästi jätä bensaa samalla tavalla seisomaan haitallisiin paikkoihin.
Ruohonleikkurit, moottorisahat, ym. pienkoneet ovat sitten toinen juttu. Jostain syystä niidenkään kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikken ole kiinnittänyt bensamääriin tai mihinkään muuhunkaan huomiota syksyisin. Ajosta varastoon ja keväällä taas ajoon.
Kaasuttimien tyypeissä saattaa olla eroa, joka selittäisi näitä erilaisia kokemuksia.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Nämä oli vähän vanhempia härveleitä, jotka oli aikoinaan varmaankin suuniteltu tavalliselle oikealle bensalle, eikä tälle nykyiselle E-merkitylle jäänestolle. Mutta eipä tuo lisäaine seisonnassa haittaakaan tee, hyödystä ei sitten varmaan ole kellään eksaktia tietoa, ainoastaan mutua.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
tuomaril kirjoitti:Kuinkas usein se skootterin variaattorin hihna pitää vaihtaa tai kiristää?
Mitäpä tuota vaihtamaan, jos se ei luista. Kiristysmahdollisuutta ei taida monessa edes olla?
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
tuomaril kirjoitti:
Ei luista, ainaskaan vielä. Mutta eikös tuo hihna jotenkin "kulu" ajon myötä?
Juu, mutta se kuluminen on hidasta. Toki valmistajan huolto saattaa haluta sitä vaihdella, että saisi rahaa, mutta minä ajaisin sillä niin pitkälle kuin se ongelmitta hommansa hoitaa.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
tuomaril kirjoitti:
Ei luista, ainaskaan vielä. Mutta eikös tuo hihna jotenkin "kulu" ajon myötä?
Juu, mutta se kuluminen on hidasta. Toki valmistajan huolto saattaa haluta sitä vaihdella, että saisi rahaa, mutta minä ajaisin sillä niin pitkälle kuin se ongelmitta hommansa hoitaa.
Kuinka monta kilsaa noi hihnat yleensä kestää skobissa?
Tässä teille mopoja. Näitä puolitekeleitä löytyy ja raatoja harrasteeksi.
Viimeksi muokannut M.P.T, 23.12.2011 klo 21.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
Meillä oli pihassa tollasen raato joskus, kyllä se kulkikin, siinä ei vaan ollu pakoputkea ja piti kohtalaista pärinää... Oli silloin joku keväinen aika että tiet oli loskaisia ja märkiä... Näki mistä tolla oli ajetu, kun maassa näkyi renkäänjälkien lisäksi sateenkaaren väreissä hehkuva öljypisarapolku.. Pytty kun puhalsi melkein suoraan mopon alle pakokaasut... Oltiin sillon kai jotain 12 vuotiaita. Semmosta se oli maalla.
Katsos. Täällä on mopolla ajaneitakin. Itselläni ensimmäinen ajamani mopo taisi olla vesta. Kyllä nimi oli vesta eikä vespa. Ne ovat kaksi erillaista vehjettä. Mitä Hatey ei tietäisi? Se mietityttää.
Viimeksi muokannut M.P.T, 25.12.2011 klo 1.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
tuomaril kirjoitti:
Ei luista, ainaskaan vielä. Mutta eikös tuo hihna jotenkin "kulu" ajon myötä?
Juu, mutta se kuluminen on hidasta. Toki valmistajan huolto saattaa haluta sitä vaihdella, että saisi rahaa, mutta minä ajaisin sillä niin pitkälle kuin se ongelmitta hommansa hoitaa.
Kuinka monta kilsaa noi hihnat yleensä kestää skobissa?
Kyllä ne kestää melko pitkään, ja jos huollossa käytät sitä, niin kyllä ne tarkistaa ne. Tosin voithan sä itekki niitä katella vähän väliä ja jos näyttää kuluneelta ni vaihat sitten. Epäilen kyllä että joudut niitä kertaakaan vaihtaa sinä aikana kun sulla on toi.. Riippuu tietenkin kuinka paljon ajat.