Olen nyt reilun kk verran opetellut käyttämään MAC:ä ja koko ajan löytyy kohtia missä lyön päätä seinään.
Esim Hesari & Ilta-Sanomat -> kuvat ja sivut latautuu hitaasti, jos latautuu ollenkaan -> Iltalehdi ja hups vaan niin kaikki toimii nopeasti ilman ongelmia. Olen tyhjentänyt välimuistia, valinnut että joo ponnahdus ikkunat sallittu, nollannut Safarin jne jne mutta en vaa keksi enää miten saan ko sivut toimimaan niin kuin niiden pitäisi
Mitä tän blondin nyt pitäis tehä - lopettaa ko sivujen lukeminen?
Testaa toista selainta. Safarin kanssa tulee sillointällöin probleemia, harvoin, mutta kuitenkin. Jokin mainosblokkeri on myös suositeltavaa asentaa selaimesta riippumatta, tahtoo nuo mainokset olla nykypäivänä melko häiritsevää sorttia ja selainhan joutuu myös niiden takia näkemään vaivaa.
Kiitos wk vinkistä - testasin juuri sekä Firefox että Google Chrome, mutta tolla latausnopeudella jääpi Ilta-Sanomat kyllä lukematta - näillä kaikilla kolmella selaimella..
Seuraavaksi pitää siis estää noiden mainosten näkyminen, nopeuttaa varmasti muutenkin kaikkien sivujen lataamista ja katsoa vaikuttaako se tähän asiaan yhtään =)
Hesarin ja jonkin muunkin suomalaisen sivuston kanssa ollut Safarilla sama ongelma. Yllättäen joskus auttaa reloadin tekeminen. Sivusto tuntuu vaan junnaavan mutta reload saa latauksen tulemaan sitten välittömästi.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch Ultra 2 Black Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro 2.
SannaH kirjoitti:Kiitos wk vinkistä - testasin juuri sekä Firefox että Google Chrome, mutta tolla latausnopeudella jääpi Ilta-Sanomat kyllä lukematta - näillä kaikilla kolmella selaimella..
AdBlockin ja ClickToPluginin asentaminen aikoinaan paransi elämää Safarin kanssa aika reilusti eli suosittelen.
Safari on vaan niin miellyttävän näköinen ja muutenkin (yleensä) toimiva että tykkään käyttää tätä. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin sanottava että joitakin yksittäisiä sivustoja on vaan pakko selata Chromella, koska Safari vaan jumittaa ja jumittaa.
Muita selaimiakin olen testannut, mutta eivät ne pääse mielestäni kovin lähelle yleisessä toimivuudessa. Firefox on aika lähellä, mutta miksi se on niin hirveen näköinen?
Viimeksi muokannut DeepDown, 8.1.2012 klo 19.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..:: MacBook Pro 13,3" | 2.26Ghz | 2GB | OS X 10.8.4 :: Mac mini | 2.26GHz | 4GB | OS X 10.8.4 ::..
minulla on sama ongelma kuin ketjun aloittajalla: Olen viikon vanha Mac-käyttäjä ja todella tyrmistynyt siitä miten hidas selain Safari on. Rantapallo vain pyörii ja pyörii- ja käyn kahvilla välillä....
Toivon yksityiskohtaisia neuvojanne, mitä voin itse tehdä asian korjaamiseksi, sen lisäksi että asensin jo nuo ketjussa ehdotetut pluginit?
Vai vaihdanko vain suosiolla selaimen johonkin toiseen?
Mac Book Pro 13" loppuvuosi 2011 (23.12.2011) MYYNNISSÄ
2,4 GHz Intel Core i5
4 Gt 1333 MHz DDR3
Intel HD Graphics 3000 384 MB
Mac OS Lion 10.7.2 (11C74)
Minun pitää ilmeisesti myös kohtapuoliin luopua Safarista; ei vain jaksa enää. Nytkin rantapallo pyörii ruudussa koko ajan, vaikka en tee muuta kuin kirjoitan tätä viestiä. HO on muuten ainoa, jolla tuo rantapallo näkyy. Siitä huolimatta voin käyttää konetta ihan normaalisti, eli olisi ihan kuin pelkästään hiiren osoitin olisi vaihtunut rantapalloksi. Lisäksi joillakin sivustoilla jumiutumista, ja nyt, jos vaihdan välilehteä, jää edellinen sivusto näkymään, reloadilla (joskus vasta useamman reloadin jälkeen) saan seuraavan välilehden näkyviin. Sääli, sillä tykkään Safarista, mutta sitä vain ei enää voi käyttää. Mennyt hunommaksi joka päivityksellä
"Vetää kestää niin p...sti mutta työntää ei yhtään..."
Nonnih, nyt se on sitten tehty. Selaimeksi vaihdettu Firefox. Camino vaikutti lupaavalta, mutta 1Password ei tue kuin Safaria, FF:ää tai Chromea. Onpas outoa surffailla, kun kaikki toimii ja vieläpä nopeasti
"Vetää kestää niin p...sti mutta työntää ei yhtään..."
Minulla on nyt tasan sama ongelma. Tarkkaan ottaen viime sunnuntaista lähtien hs.fi ja iltasanomat.fi ei ole enää latautunut. Samaten yle.fi on lakannut latautumasta. Ei auta odotus eikä refreshaus. Päivitin Flashin uuteen, ei apua (kokeilin myös ilman). Sama ongelma sekä Safarilla että Firefoxilla. Esim. Youtube toimii kuin junan vessa, samoin Iltalehti.
Mari_S kirjoitti:Minulla on nyt tasan sama ongelma. Tarkkaan ottaen viime sunnuntaista lähtien hs.fi ja iltasanomat.fi ei ole enää latautunut. Samaten yle.fi on lakannut latautumasta. Ei auta odotus eikä refreshaus. Päivitin Flashin uuteen, ei apua (kokeilin myös ilman). Sama ongelma sekä Safarilla että Firefoxilla. Esim. Youtube toimii kuin junan vessa, samoin Iltalehti.
Ideoita...? Chrome?
Jos tietyt sivut eivät toimi millään selaimella, voisi ajatella että joku koiranleuka on laittanut hosts-tiedostoon muutaman rivin. Onko muilla pääsyä koneellesi ylläpitotunnuksin?
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Mari_S kirjoitti:Minulla on nyt tasan sama ongelma. Tarkkaan ottaen viime sunnuntaista lähtien hs.fi ja iltasanomat.fi ei ole enää latautunut. Samaten yle.fi on lakannut latautumasta. Ei auta odotus eikä refreshaus. Päivitin Flashin uuteen, ei apua (kokeilin myös ilman). Sama ongelma sekä Safarilla että Firefoxilla. Esim. Youtube toimii kuin junan vessa, samoin Iltalehti.
Ideoita...? Chrome?
Jos tietyt sivut eivät toimi millään selaimella, voisi ajatella että joku koiranleuka on laittanut hosts-tiedostoon muutaman rivin. Onko muilla pääsyä koneellesi ylläpitotunnuksin?
Ei ole. Hesari on hidas miehenkin koneella. On Winkku. Ehkä soitan sit operaattorille seuraavaksi.
Löytyihän se vika, tai ehkä ominaisuus, reitittimen palomuurista. Jostain syystä se tulkitsi hesarin ja ylen sivut palvelunestohyökkäyssivuiksi ja blokkasi ne. Testattiin vielä uudelleen ja blokkasi ne samantien uudelleen. Lisättiin ne safe-listalle ja nyt sivustot toimivat taas.
Mari_S kirjoitti:Löytyihän se vika, tai ehkä ominaisuus, reitittimen palomuurista. Jostain syystä se tulkitsi hesarin ja ylen sivut palvelunestohyökkäyssivuiksi ja blokkasi ne. Testattiin vielä uudelleen ja blokkasi ne samantien uudelleen. Lisättiin ne safe-listalle ja nyt sivustot toimivat taas.
Uteiliaisuuttani kysyn: mikä reititin on kyseessä?
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Hyvä että Mari jaksoi etsiä vikaa koska se auttoi vihdoin myös minua, paitsi hyvinhän tässä pystyi olemaan pari kuukautta ilman Hesaria ja Ilta-Sanomia
Tosin minun piti resetoida kokonaan toi mun reititin mutta nyt pelittää kuin unelma. Meikäläisen malli on A-Link RouadRunner 24AP(i+)
SannaH kirjoitti:Hyvä että Mari jaksoi etsiä vikaa koska se auttoi vihdoin myös minua, paitsi hyvinhän tässä pystyi olemaan pari kuukautta ilman Hesaria ja Ilta-Sanomia
Tosin minun piti resetoida kokonaan toi mun reititin mutta nyt pelittää kuin unelma. Meikäläisen malli on A-Link RouadRunner 24AP(i+)
A-link on ihan hyvä reititin, paitsi jos säätää sen palomuuria. Sen saa niin sekaisin, että ei sivut lataudu ja tehdas asetukset ei palaudu.Sitten sen voi heittääkin roskiin . On hieman kompleksi purkki kotikäyttöön .
mä oon niin blondi käyttäjä etten pysty sen pahemmin palomuurejasäätämään mut jostain syystä se nyt kun ostin MACn niin ei sitten enää halunutkaan olla yhtä suorituskykyinen. Mut muuten on kyllä pelannut ihan hyvin =)
SannaH kirjoitti:mä oon niin blondi käyttäjä etten pysty sen pahemmin palomuurejasäätämään mut jostain syystä se nyt kun ostin MACn niin ei sitten enää halunutkaan olla yhtä suorituskykyinen. Mut muuten on kyllä pelannut ihan hyvin =)
Mä vaan käytän näitä koneita
No joo hyvä valinta. Elämähän on vain oikeita valintoja jotka vievät h....tiin tai onnelaan
Tosin sama vika tuli heti seuraavana päivänä - meni modeemi vaihtoon - onneks "sattui" olemaan uusi näppärästi kotihyllyssä. Eli vika siis modeemissa...
Toivottavasti tästä ketjusta on ollut hyötyä myös muille, Marille edelleen iso kiitos tuosta havainnostaan joka ratkaisi ongelmani.
Vanha modeemi ei näköjään sulattanut käyttöjärjestelmän vaihtumista ennen sopimuksensa irtisanomista