miika_p kirjoitti:exlex kirjoitti:Ihmisen silmää on tutkittu, että se pystyy näkemään noin 300ppi...
Tämä olikin mielenkiintoista, kerrotko lisää? Silmälläkö ei pysty edes läheltä erottamaan 300ppi resoluutioisia pikseleitä? Ei liity iPad keskusteluun vaan yleissivistykseen

Ihan samantien ei google osannut kertoa.
Anteeksi OT.
Ihmisen silmissä on tottakai yksilökohtasia eroja, joten asia ei ole ihan niin selkeä. Mutta on arvioitu, että ihmisen silmälle ei ole enää isoa merkitystä jos menemme paljon tuon 300ppi yli. Eli jos oikein katsot lähetä tuollaista tarkkuutta ja sinulla on hyvä näkö niin näet pieniä pisteitä hyvin epätarkasti. Eli jos kasvatamme tuon tarkkuuden tuonne 350ppi:hin, niin veikkaan että kukaan ihminen tai ainakin erittäin harva näkee noita pisteitä, mutta tuota 300ppi pidetään yhtenä rajapyykkinä.
Jos haluaa tarkkuutta vielä käydä läpi vanhanaikesena dpi-lukuna jota vielä tänäkin päivänä käytetään mm. tulostimien merkinnöissä on noin 300 ppi = 1200dpi. Jotku väittävät kuintenkin, että ihmisen silmä pystyisi jopa 1800dpi:n tarkkuuteen eli se olisi jotain 450ppi. Mutta itse olen hieman skeptinen tuon 450ppi:n kanssa, koska se olisi kyllä aivan hurja. Melkoinen elukka saisi olla.
Voit testata näköäsi ottamalla iPhone 4:sen käteen ja yrittämällä nähdä yksittäisiä pisteitä, että pystytkö erottamaan ne kuinka hyvin. Sen tarkkuus oli muistaakseni 324ppi tai jotain siihen suuntaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Itse näen sahalaitaa esim. V-kirjaimessa jos oikein tarkasti katson läheltä.
Haluan kuitenkin korostaa, että varmasti alemmallakin ppi:llä selvitään oikein hyvin, mutta jos nyt lähdemme hifistelemään tai haluamme oikeasti tarkan näytön, niin silloin toi 300 ppi:tä alkaa olemaan sellainen järkevä yläraja, eikä sen yli kannata ainakaan paljoa mennä. Tai ainakaan tämän päivän tiedon / ymmärryksen mukaan?
Tuossa linkki jollekkin jos kiinnostaa mikä on dpi:n ppi:n ero.
http://www.andrewdaceyphotography.com/articles/dpi/