FileMaker ja FileMaker Go
-
FileMaker ja FileMaker Go
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Avaan keskustelun ruikutuksella FM Gon outouksista.
1. Siitä huolimatta, että FileMaker Nordicin Business Development Manager Magnus Schmiedtke viime vuonna Applen iPad promootiossa väitti – vastauksena esittämääni kysymykseen – että kuvissa, jotka otetaan iPadillä suoraan FileMakeriin on maantieteelliset koordinaatit, näin ei ole. Nyt hän väittää, ettei ole koskaan sellaista luvannutkaan. Onneksi silloin aktiivisessa projektissa tilaaja otti kuvat paremmalla kameralla, mutta lupasin kyllä heille iPad-vaihtoehdonkin.
2. Kun käyttäjä klikkaa päivämääräkenttää, jokin ääliömäinen kapistus hyppää esiin.
3. Erittäin suureksi harmikseni FM Go:n "Container" -kenttiin ei voi tallentaa puhetta. Minulla on pari-kolme sovellusta, joissa on äänimuistiinpanomahdollisuus, ja ne ovat juuri niitä, jotka sopisivat loistavasti iPadiin. Tuo toisaalla keskusteltu lakiasiantoimisto on myös mainio esimerkki: ollaan neuvottelussa ja iPad tallentaa keskustelun.
Kahta viimeistä ei ole edes dokumentoitu FileMaker® Go Development Guiden osassa "Differences between FileMaker Go and FileMaker Pro".
Voihan saintpaulia (Saintpaulia ionantha) ja reeperbahnia (Irwinia goodmaniae)!
EDIT (2): Kielipoliisi iski!
-
Re: FileMaker ja FileMaker Go
FM Gon outouksiin kuuluu se, että valittu kenttä kasvaa korkeussuunnassa 46 pikseliin, joten päällekkäisten kenttien välillä tulee olla minimissään 52 pikseliä, jotta alemman kentän sisältökin näkyy. Tästä seuraa, että layoutien ulkonäkö – ja siten myös käyttöliitäntä – täytyy tehdä aivan kokonaan uudelleen ja se onkin melkoinen haaste niiden käyttäjien osalta, jotka käyttävät sekä ”oikeaa” tietokonetta että iPadiä. Tähän liittyy myös se, että vaikka scriptit ovat käytettävissä, varsinaista Script-menua ei ole, joten kaikki täytyy tehdä napeilla.
Geneeriset navigointi- ja sorttausscriptit täytyy laittaa testaamaan käyttis: If(Get( SystemPlatform )=3), käytä tätä layoutia, muuten tätä toista.
Näppäimistö vie aika kivasti tilaa: pystyasennossa 265 pikseliä, vaaka-asennossa 355 – jolloin aina näkyvissä olevaa tilaa on peräti 320 pikseliä. Siis vähemmän kuin MacPlussan näytön korkeus (342) – aika haasteelllista, mutta tein toki Plussallakin vaativia relaatiotietokantasovelluksia Reflex-nimisellä ohjelmalla, jonka Borland-niminen softafirma sittemmin osti, pilasi ja lopetti.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Koeprojektissani – joka on ollut käytössä viitisen vuotta – on yli 60 layoutia (osa toki tarpeettomia) kymmenestä Tablesta, joista monet esiintyvät useina Relationshipeinä.
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Tai sanotaanko Style Sheetit?arttula kirjoitti:Jep... Kunpa vaan tulisi joku päivä "Master Layoutit" FIleMakeriin...Masterin muuttaminen muuttaisi suoraan kaikki Layoutit, eikä niitä tarvitsisi käsin näpertää. Sellaista olen odottanut jo vuosia.
Tässä haluan 14 pt Helvetica tekstit (iPad), tässä 10 pt Geneva (Mac) ja tässä 9 pt Arial (Windows) – ja muutapa myös kenttien korkeudet vastaavasti ja siirräpä kenttien nimitekstit myös, edes silloin kun ”label” on sama kuin kentän nimi (minulla ei aina ole niin, kun kentän nimi voi olla liian pitkä.)
Toivon jo ensi viikolla saavani audienssin po. systeemin käyttäjältä, jotta saan palautetta uusista käyttöliitäntäkehitelmistäni. Ao. firmalla oli pikku hiljaa kehittynyt in-house FMP-systeemi, jonka viitisen vuotta sitten rakensin kokonaan uudelleen, joten heillä on huomattavasti kokemusta aiheesta. Ja tarve käyttää iPadiä!
-
En ole käyttänyt ”Tab”-objektia aikaisemmin, mutta nyt, kun tilasta on huutava pula, se näyttää olevan tarpeen. Navigointiscriptit siis ovat todella välttämättömiä, että käyttäjä päätyy oikeaan Tabiin.arttula kirjoitti:Minä tosiaan tuon lakifirmakeskustelun innoitamana vasta aloitin Go:n kokeilun. Täytyypä tutkia noita juttuja, jahka tulee joskus aikaa...
EDIT
Po. systeemi siis rakennettiin iMac G4-mallille ja pyörii ensisijaisesti siinä edelleenkin! Ruututilaa oli ruhtinaallisesti...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Imac_sunflower2.jpg
-
Tabit ovat muuten näppäriä, mutta monet "asiakkaistani" käyttää FileMakeria Web-selaimen yli (IWP:llä). Microsoft on suuressa viisaudessaan päättänyt rakentaa selaimensa standardin vastaisesti, eikä Tabit IE:llä aina toimi. Pakko siis tyytyä erillisiin sivuihin, joka sinänsä jo lisää Layoutien määrää.OmenaOnPunainen kirjoitti:En ole käyttänyt ”Tab”-objektia aikaisemmin, mutta nyt, kun tilasta on huutava pula, se näyttää olevan tarpeen. Navigointiscriptit siis ovat todella välttämättömiä, että käyttäjä päätyy oikeaan Tabiin.arttula kirjoitti:Minä tosiaan tuon lakifirmakeskustelun innoitamana vasta aloitin Go:n kokeilun. Täytyypä tutkia noita juttuja, jahka tulee joskus aikaa...

-
Ai pirskutti: hyvä tieto, kiitos! Eräässä toisessa projektissa on ollut puhetta IWPstä - ja siinä minulla on jo alkioita Tabeiksi. Potentiaaliset nettikäyttäjät olisivat 99% IE:n käyttäjiä (valtion ja kuntien virastoissa.)arttula kirjoitti:Tabit ovat muuten näppäriä, mutta monet "asiakkaistani" käyttää FileMakeria Web-selaimen yli (IWP:llä). Microsoft on suuressa viisaudessaan päättänyt rakentaa selaimensa standardin vastaisesti, eikä Tabit IE:llä aina toimi. Pakko siis tyytyä erillisiin sivuihin, joka sinänsä jo lisää Layoutien määrää.OmenaOnPunainen kirjoitti:En ole käyttänyt ”Tab”-objektia aikaisemmin, mutta nyt, kun tilasta on huutava pula, se näyttää olevan tarpeen. Navigointiscriptit siis ovat todella välttämättömiä, että käyttäjä päätyy oikeaan Tabiin.arttula kirjoitti:Minä tosiaan tuon lakifirmakeskustelun innoitamana vasta aloitin Go:n kokeilun. Täytyypä tutkia noita juttuja, jahka tulee joskus aikaa...
-
Näin ainakin oli pari vuotta sitten. Kannattaa päivittää tieto vielä. Ja voihan olla, että uudemmat versiot IE:stä jo toimivat. Eri asia sitten, päivitetäänkö virastojen ym. isompien paikkojen selaimia aina uusimpaan versioon.OmenaOnPunainen kirjoitti: Ai pirskutti: hyvä tieto, kiitos! Eräässä toisessa projektissa on ollut puhetta IWPstä - ja siinä minulla on jo alkioita Tabeiksi. Potentiaaliset nettikäyttäjät olisivat 99% IE:n käyttäjiä (valtion ja kuntien virastoissa.)
-
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
Turha toivo, kun kaikkialla pyörii edelleen Win XParttula kirjoitti:Eri asia sitten, päivitetäänkö virastojen ym. isompien paikkojen selaimia aina uusimpaan versioon.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
No ehkei pitäisi yleistää koulujen käytännöstä levinnyttä stereotypiaa ihan joka paikkaan
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Mutta saahan varmaan XP:llekin selaimen pävitettyä uudempaan ? Tai vaihdettua vaikka Firefoxiin. Vai eikö ? Olen vähän pihalla Win-puolen jutuista... Tosin monissa isoissa firmoissa selaimen vaihto ei ole ihan helppo juttu hoitaa.Juice93 kirjoitti:Turha toivo, kun kaikkialla pyörii edelleen Win XParttula kirjoitti:Eri asia sitten, päivitetäänkö virastojen ym. isompien paikkojen selaimia aina uusimpaan versioon.![]()
No ehkei pitäisi yleistää koulujen käytännöstä levinnyttä stereotypiaa ihan joka paikkaan
-
Olisi pitänyt hakea enemmän FileMaker Technical Network -sivustolta... Olen haaskannut kaksi-kolme (osa)päivää! Ketjusta
https://fmdev.filemaker.com/message/73461#73461
löytyi linkki
http://seedcodenext.wordpress.com/2011/ ... -for-fmgo/
joka kertoo, että sen typerän tekstikentän vertikaalilaajenemisen voi estää:
"Scrollbars: On (yes, on)"
Indeed! Sehän olisi pitänyt arvata... Elementary, dear Watson!
Alustava testi vaikuttaa lupaavalta,
-
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
Tietääkseni (en kyllä siis itsekään ole satavarma), uusinta IE9:ä ei saa enää XP:lle. Toki niille saa vielä monia parempia selaimia, mutta on eri asia saako niihin vaihtaa niitä omin päin.arttula kirjoitti:Mutta saahan varmaan XP:llekin selaimen pävitettyä uudempaan ? Tai vaihdettua vaikka Firefoxiin. Vai eikö ? Olen vähän pihalla Win-puolen jutuista... Tosin monissa isoissa firmoissa selaimen vaihto ei ole ihan helppo juttu hoitaa.
-
Macissä melkein kaikki interaktiiviset layouttini käyttävät tietenkin Genevaa - mutta iOS ei tunne sitä, vaan korvaa sen metriikaltaan aivan eri laisella Helveticalla (joka on mainio tulostuskirjasin, mutta ei helppo ruudulla alle varsinkaan alle 11 pt kokoisena.) Lucida Grande ei ole suosikkini, mutta ei huono ruudulla: Helvetica iPädissä siitäkin tulee.
Arial on kelvoton niin ruudulla kuin tulostettunakin, etenkin lihavoituna.
Voi voi!
-
-
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Olen ennenkin tehnyt tämän, mutta en nyt vaan saa sitä onnistumaan. Miten ihmeessä olen ennen saanut sovelluksessa käytettävät graafiset ikonit kulkemaan sovelluksen mukana (ts. yhdessä paketissa). Olen tehnyt taulun "Ikonit", ja sinne Container -fieldit, joihin nuo ikonit on sijoitettu (Import picture). Nyt, kun pitäisi noita ikoneja käyttää muissa tauluissa, niin en keksi, miten saan kulloinkin halutun ikonin oikealle paikalle.
Täytyy vissiin keittää lisää kahvia.
-
Browse/Copy ja Layout/Paste?arttula kirjoitti:Öh... Nyt leikkaa tyhjää.![]()
Olen ennenkin tehnyt tämän, mutta en nyt vaan saa sitä onnistumaan. Miten ihmeessä olen ennen saanut sovelluksessa käytettävät graafiset ikonit kulkemaan sovelluksen mukana (ts. yhdessä paketissa). Olen tehnyt taulun "Ikonit", ja sinne Container -fieldit, joihin nuo ikonit on sijoitettu (Import picture). Nyt, kun pitäisi noita ikoneja käyttää muissa tauluissa, niin en keksi, miten saan kulloinkin halutun ikonin oikealle paikalle.Siten, että vaikka seuraava tietue on nuoli eteen päin, edellinen nuoli taakse päin. Ja olen tehnyt tämän useita kertoja aiemmin onnistuneesti. Toki saan ne Insert picture -toiminnolla Layout -moodissa, mutta silloin kyseessä on erillinen file, joka pitää erikseen muistaa ottaa sovelluskansioon mukaan.
-
Kokeillaanpa, kun keritään... Kiitos !OmenaOnPunainen kirjoitti:Browse/Copy ja Layout/Paste?arttula kirjoitti:Öh... Nyt leikkaa tyhjää.![]()
Olen ennenkin tehnyt tämän, mutta en nyt vaan saa sitä onnistumaan. Miten ihmeessä olen ennen saanut sovelluksessa käytettävät graafiset ikonit kulkemaan sovelluksen mukana (ts. yhdessä paketissa). Olen tehnyt taulun "Ikonit", ja sinne Container -fieldit, joihin nuo ikonit on sijoitettu (Import picture). Nyt, kun pitäisi noita ikoneja käyttää muissa tauluissa, niin en keksi, miten saan kulloinkin halutun ikonin oikealle paikalle.Siten, että vaikka seuraava tietue on nuoli eteen päin, edellinen nuoli taakse päin. Ja olen tehnyt tämän useita kertoja aiemmin onnistuneesti. Toki saan ne Insert picture -toiminnolla Layout -moodissa, mutta silloin kyseessä on erillinen file, joka pitää erikseen muistaa ottaa sovelluskansioon mukaan.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Kuten rengit piikojen aitan ovella sanoivat, kelpaa se kerittemättäkin.arttula kirjoitti: Kokeillaanpa, kun keritään
-
Tähän palatakseni. Nyt on keritty ja kokeiltu. Ei vaan toimi.OmenaOnPunainen kirjoitti:Browse/Copy ja Layout/Paste?arttula kirjoitti:Öh... Nyt leikkaa tyhjää.![]()
Tuossa kuva, jossa ollaan "Ikonit" -taulussa ja Browse -moodilla Copy

-
Imported/Inserted as reference?arttula kirjoitti:Tähän palatakseni. Nyt on keritty ja kokeiltu. Ei vaan toimi.
Tuossa kuva, jossa ollaan "Ikonit" -taulussa ja Browse -moodilla CopyCopy.jpgEdelleen toiselle sivulle (ja tauluun), ja Layout -moodin kautta Paste:Paste.jpgOlen masentunut.
EDIT
Referenssikuvat saa auki oletuskuvankäsittelysoftalla yhden tai useamman Calculated fieldin ja skriptin avulla. (perustuen Filepath -kenttään)
1: Field PathnameRef: Substitute (Replace ( Filepath ; 1 ; 7 ; "" ) ; "/" ; ":" )
2. FM-script "Open original"
If [ Position ( PhotoMapper::PathnameRef ; ":" ; 1 ; 1 )>0 ]
Perform AppleScript [ Native AppleScript: tell application "FileMaker Pro"
set my_file to cell "PathnameRef" of current record
tell application "Finder" to open file my_file
end tell
]
Else If [ Position ( PhotoMapper::PathnameImp; ":" ; 1 ; 1 )>0 ]
Perform AppleScript [ Native AppleScript: tell application "FileMaker Pro"
set my_file to cell "PathnameImp" of current record
tell application "Finder" to open file my_file
end tell
]
Else
Show Custom Dialog [ Title: "Sorry"; Message: "There is no valid file path"; Buttons: “OK” ]
End If
-
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka