Omituisuus alkaa kun koneen (2010 MBP) käynnistää uudestaan. Olen asettanut 5 työpöytää, joista keskimmäisessä on aina finderin ikkunat. Uudelleenkäynnistämisen jälkeen tällä kyseisellä työpöydällä on _joka kerta_ se taustakuva, joka minulla oli asetettuna silloin kun Lionin asensin SL:n päälle kauan sitten. Niinpä se pitää aina vaihtaa takaisin samaan kuvaan mikä muillakin työpöydillä on.
Toinen ongelma on finderin ikkunat. Niitä ei näy missään, vaikka ovatkin auki. Kaikki avoinna olevat ikkunat välähtää ruudussa kun esimerkiksi vaihtaa työpöytää näppäinkomennolla tai neljän sormen eleellä. Tähän auttaa ainoastaan finderin relaunch cmd+alt+esc:in avulla. Tähän sisältyy siis kaikki finderin ominaisuudet: avoimet kansiot, tiedostojen infot jne.
Kolmas 'ominaisuus' on työpöydällä olevien tiedostojen uudelleen nimeäminen. Mikäli minulla ei ole juurikin tämä kyseinen keskimmäinen "finder-desktop" näkyvissä, tiedoston kohdalla enterin painaminen aiheuttaa sen, että kaikki sen nimi-/kokodatat sun muut katoaa näkyvistä. Voin toki sokkona nimetä tiedoston, mutta mitään kirjoittamaani ei näy ennenkuin taas painan enteriä. Tätä ongelmaa ei siis ole työpöydällä numero kolme, oli finderin ikkuna auki tai ei.
Summa summarum; jotain ongelmaa on selkeästi keskimmäisessä desktopissa, eli juurikin siinä mikä on peruja Snow Leopardin ajoilta. Onko tähän jotain manuaalista korjausehdotusta? Ehkä joidenkin vanhojen tiedostojen poistoa/"nollausta" tms?
P.S. olen muuten Lionin päivittämisen jälkeen tehnyt myös ns. puhtaan asennuksen, jonka jälkeen palautin kaiken time capsulesta, näköjään myös kaikki ongelmat

EDIT. Vielä selkeyden vuoksi siis painotettakoon, että nämä työpöytäsekoilut tulevat vain uudelleenkäynnistyksen jälkeen, ei esim nukkumasta herättyä, POISLUKIEN työpöydän tiedostojen rename- ongelma, josta ei pääse edes hetkellisesti eroon.