Virusohjelma
-
Virusohjelma
Viesti Kirjoittaja amiraalimac »
t. uusi mäkkikäyttäjä
Syy: Ketju siirretty sopivammalle alueelle
-
Re: Virusohjelma
Viesti Kirjoittaja arttula »
Tervetuloa Maccien maailmaan. Et tarvitse mitään virusohjelmistoa Macciin. Jos kuitenkin sellaisen jostain syystä ehdottomasti silti haluat, älä ainakaan ota F-Securea. Siitä on ymmärtääkseni vähän huonoja kokemuksia.amiraalimac kirjoitti:Mikä on F-securea vastaava ohjelmat Mäkkiini?
t. uusi mäkkikäyttäjä
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja kimppikoo »
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Joo. Leijonan kanssa näemmä en sitä saa toimimaan yhteen mitenkään, Snow Leopardissa se toimi nätisti taustalla. Tämä siis yhden leijonakoneen huiman kokemuksen pohjalta.arttula kirjoitti:Tervetuloa Maccien maailmaan. Et tarvitse mitään virusohjelmistoa Macciin. Jos kuitenkin sellaisen jostain syystä ehdottomasti silti haluat, älä ainakaan ota F-Securea. Siitä on ymmärtääkseni vähän huonoja kokemuksia.amiraalimac kirjoitti:Mikä on F-securea vastaava ohjelmat Mäkkiini?
t. uusi mäkkikäyttäjä
-
Viesti Kirjoittaja atkfossiili »
Hankin sen hänelle taittohommiin.Mac OS X Versio 10.4.11
Prosessori 1.83 GHz Intel Core Duo
Muisti 2 Gt 667 MHz DDR2 SDRAM
Minä harrastan linuxia ja muita PC:n käyttiksiä, Windowssia en

Olen kuitenkin hieman huolestunut, koska 10.4.11 on jo hieman ikääntynyt. Pitäisikö jotain tehdäkin?
Ystäväni on eläkeläisrouva, joka ei surfaile aikuisviihde- yms. epäluotettavilla sivuilla. Sikäli kuin tiedän.
niin hirveän kauan,
miettiä hirveä?
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
10.6:nen kannattaa kuitenkin hänelle asentaa jo ihan Time Machine ominaisuuden takia.
-
F-Secure for Mac
Viesti Kirjoittaja Tuike »
Lisäys1,
Painoin "tarkista" -nappia ja F-Secure tutki koko aloituskansion. Aikaa meni vain 10 minuuttia. Se on turbonopea, kun Windowsissa 3 tuntia ei pakosti riitä. Yhtään virusta ei löytynyt. Toinen vaihtoehto tarkistukselle on, että kone tutkii valitun kansion, joten aloituskansion tarkistus taitaa vastata Windowsin täyttä tarkistusta.
-
Viesti Kirjoittaja atkfossiili »
Ostin ja päivitin siihen versioon MacBook-mikroni (käytetään erilllisen näytön avulla). Kannattaisiko siis tämäkin
päivittää? Jaksaako pytörittää?Mac OS X Versio 10.4.11
Koneesssa on Tiikerissä hyvin toimivia vanhoja ohjelmia kuten "Adobe Creative Suite 2", jota tarvitaan. Päivitys ei missään nimessä saisi johtaa ongelmiin niiden kanssa. Olen ollut kompuuterimasiinoiden kanssa tekemisissä siitä saakka kun niitä yliopistoväellä on ollut. Kokemus on ainakin sen opettanut, että
Jos se toimii, älä koske siihen!
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Time Machine olisi toki hyvä varmuuskopiointiin.
Mitä merkitsee äsken uutisoitu haittaohjelma, joka pääsee Mac-koneisiin Javan heikkoutta hyväksi käyttäen. Tämän koneen Java-kansiossa on:
Kansio J2SE 5.0 ja
Input Method HotKey.app
Java 1.3.1 Plugin Settings.app
Java Web Start.app

-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Noissa olet oikeassa.atkfossiili kirjoitti: 1. Oulussa näyttöviallinen MacBook.
OS 10.4.11 on muistaakseni nimeltään Tiger. Seuraava on kai Leopard. Sitten Snowleopard. Onko se 10.6..... ?
Jaksaa ja kannattaa. Tosin, kannattanee myös tarkistaa, esim. www.everymac.com -sivustolta tuon koneen maximi muistin määrä, josko saisit edes gigan lisättyä. Samoin molemmissa koneissa nopeutta lisää, kun vaihdat kovalevyn hybridimalliin, joka siis sisältää hieman SSD-muistia sen kiertävän kovan lisäksi ja kiertonopeuskin on 7200 rpm verrattuna orginaalilevyn 5400 rpm.atkfossiili kirjoitti: Ostin ja päivitin siihen versioon MacBook-mikroni (käytetään erilllisen näytön avulla). Kannattaisiko siis tämäkinpäivittää? Jaksaako pytörittää?Mac OS X Versio 10.4.11
Päivitys Snoukkaan vaatii vähintään Snoukan yhteydessä asennettavaksi Rosettan, jotta toi CS2 saisi mahdollisuuden pyöriä.atkfossiili kirjoitti: Koneesssa on Tiikerissä hyvin toimivia vanhoja ohjelmia kuten "Adobe Creative Suite 2", jota tarvitaan. Päivitys ei missään nimessä saisi johtaa ongelmiin niiden kanssa. Olen ollut kompuuterimasiinoiden kanssa tekemisissä siitä saakka kun niitä yliopistoväellä on ollut,
En voi taata, että CS2 pyörii Snoukassa sittenkään, kun itse siirryin tuoreempaan CS-versioon jo Leopardin aikana.
Kyllä.atkfossiili kirjoitti: Time Machine olisi toki hyvä varmuuskopiointiin.
Javan voit ottaa Safarin ja Firefoxinkin asetuksista pois päältä (kullakin käyttäjätilillä erikseen!), jonka jälkeen eksyessäsi vaarallisille käsityösivuille, ei javahäirimö pääse koneellesi.atkfossiili kirjoitti: Mitä merkitsee äsken uutisoitu haittaohjelma, joka pääsee Mac-koneisiin Javan heikkoutta hyväksi käyttäen. Tämän koneen Java-kansiossa on:Kansio J2SE 5.0 ja
Input Method HotKey.app
Java 1.3.1 Plugin Settings.app
Java Web Start.app
Snoukassa ja Jellonassa on saannilla Applen Ohjelmiston päivityksen kautta viimeisin korjausversio Javaan, jolloin periaatteessa tuota pois päältä kytkemistä ei tarvitsisi tehdä, mutta eipä se poissaolo kyllä huono asia ole muutenkaan.
Taitaa tänäpänä olla lähinnä Sampo-Pankin asiakkaat, joiden on pakko väliaikaisesti kytkeä Java päälle, päästäkseen katsomaan tililtään, onko rosvot vieneet kaikki rahat - vaiko vaan verottaja...
R.
-
Viesti Kirjoittaja amiraalimac »
Pitää varmaan asentaa sitten se Bootcamp -juttu, josta luin, että Windows -ohjelmat toimivat Mäkissä. Asennan sen ja sen jälkeen voin sitten asentaa Avastin tai F-securen koneeseen.
Juttu alkoi nyt erityisesti huolettamaan kun olen lukenut näistä viruksen valmiista Mäk-koneista iltalehdestä!
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Eiköhän noita torjuntaohjelmia ole suunnilleen kaikilta alan firmoilta. Siitä vaan valitsemaan.amiraalimac kirjoitti:Hei. Kiitos tähän asti tulleista vastauksista. Ilmeiesti raati on sitämieltä, ettei mäkissä tarvitsisi olla virusohjelmaa. Itse en ehkä nyt näin halua asioiden olevan koska tulen PC-maailmasta.
Pitää varmaan asentaa sitten se Bootcamp -juttu, josta luin, että Windows -ohjelmat toimivat Mäkissä. Asennan sen ja sen jälkeen voin sitten asentaa Avastin tai F-securen koneeseen.
Juttu alkoi nyt erityisesti huolettamaan kun olen lukenut näistä viruksen valmiista Mäk-koneista iltalehdestä!
Helpoin tämän kohutun esto on ottaa selaimen asetuksista se Salli Java-ruksi pois ja jatkaa elämää. Tietysti kannattaa pitää koneen ohjelmat ajan tasalla, kuten se Java (jos se edes on asennettuna, sitähän ei Leijonassa ole oletuksena), Flash Player ja Reader.
Eikö sua ole huolettanut kun olet lukenut siitä Iltalehdestä tästä pankkitilin tyhjentävästä troijalaisesta, sehän toimii vain Windowsissa?
-
Viesti Kirjoittaja wiljam.i »
amiraalimac kirjoitti:Hei. Kiitos tähän asti tulleista vastauksista. Ilmeiesti raati on sitämieltä, ettei mäkissä tarvitsisi olla virusohjelmaa. Itse en ehkä nyt näin halua asioiden olevan koska tulen PC-maailmasta.
Bootcampin kanssa ole ajautumassa ojasta allikolle ... joten elä nyt ainakaan virustorjunnan takia sinne.
Nopeasti katsottuna ilmaista VirusBarrier Expressiä on suositeltu, samoin ilmaisia virustorjunstasofita löytyy ClamXav ja Dr.Web light. Noilla saa mielenrauhan.
Oma kohtaisia kokemuksia ei aiheesta ole. Minä "luotan" siihen, etten peruskäyttäjän tunnuksella saa mitään ihmeitä aikaan ja palomuuri torpaa ulkoapäin tulevat hyökkäykset. Huomattava osa Windows maailman ongelmistakin on perintöä siitä kun peruskäyttäjällä on ylläpitäjän oikeudet.
-
Viesti Kirjoittaja lajo »
asensin juuri sophos:ksen ja kas se löysi pöpön OSX/Flshplyr-D. time machine taltiolta, mutta scannasin myös virusbarrier X6:lla mutta ei löytänyt mitään??
-
Viesti Kirjoittaja KariKo »
Minulla on iMacissa ja MaBookPro:ssa (Lion) pyörinyt F- Secure jo vuoden, eikä ole ollut mitään ongelmia, hyvä kevyt ja huomaamaton ohjelma, helppo asentaa, Suomenkielinen. Minä ainakin uskallan suositella.paulaw kirjoitti:Joo. Leijonan kanssa näemmä en sitä saa toimimaan yhteen mitenkään, Snow Leopardissa se toimi nätisti taustalla. Tämä siis yhden leijonakoneen huiman kokemuksen pohjalta.arttula kirjoitti:Tervetuloa Maccien maailmaan. Et tarvitse mitään virusohjelmistoa Macciin. Jos kuitenkin sellaisen jostain syystä ehdottomasti silti haluat, älä ainakaan ota F-Securea. Siitä on ymmärtääkseni vähän huonoja kokemuksia.amiraalimac kirjoitti:Mikä on F-securea vastaava ohjelmat Mäkkiini?
t. uusi mäkkikäyttäjä
Apple Watch10
iPhone 15pro
Mac Mini4 pro
iPad Air3
-
Viesti Kirjoittaja ZZ »
Silläkin uhalla, että juupas-eipäs-keskustelu jatkuu tai alkaa, en F-Securea suosittele. Se pisti isäni koneen sen verran jumiin, että hän oli viemässä konetta huoltoon. En nyt muista alkoiko hidastelu vasta kun käynnisti virtuaaliwindowsin Parallelsiin, mutta kuitenkin, ilman F-Securea kone toimii moitteettomasti. Leijona käytössä siellä siis.KariKo kirjoitti: Minulla on iMacissa ja MaBookPro:ssa (Lion) pyörinyt F- Secure jo vuoden, eikä ole ollut mitään ongelmia, hyvä kevyt ja huomaamaton ohjelma, helppo asentaa, Suomenkielinen. Minä ainakin uskallan suositella.
-
Viesti Kirjoittaja Sikari-Sakari »
edit: päivitykset ovat myös kunnossa molemmilla koneilla
-
Viesti Kirjoittaja arminator »
Samoin mulla ja voin suositella, ei minkäänlaisia ongelmia.KariKo kirjoitti:Minulla on iMacissa ja MaBookPro:ssa (Lion) pyörinyt F- Secure jo vuoden, eikä ole ollut mitään ongelmia, hyvä kevyt ja huomaamaton ohjelma, helppo asentaa, Suomenkielinen. Minä ainakin uskallan suositella.
-
Tätä Leijona + F-Secure -keskustelua seuratessa (ihan kansainvälisilläkin foorumeilla) minulle on tullut käsitys, että nämä koneet ovat melkoisia yksilöitä: F-Secure toimii yhdessä koneessa kuten pitääkin, sitten toisessa koneessa ei ollenkaan. Tuolla uusinta haittaa käsittelevässä ketjussa kävi ilmi, että Sophoksen asennus jumitti hateyn koneen kokonaan, vaikka Sophos taas tuntuu toimivan suunnilleen kaikilla muilla. Siksi on hyvä, että on vaihtoehtoja. Itse en sitten osaa sanoa, mikä näitä eroja aiheuttaisi ja mistä syystä. Mutta minähän olen pelkkä tampio loppukäyttäjä enkä ohjelmistokehittäjä.ZZ kirjoitti:Silläkin uhalla, että juupas-eipäs-keskustelu jatkuu tai alkaa, en F-Securea suosittele. Se pisti isäni koneen sen verran jumiin, että hän oli viemässä konetta huoltoon. En nyt muista alkoiko hidastelu vasta kun käynnisti virtuaaliwindowsin Parallelsiin, mutta kuitenkin, ilman F-Securea kone toimii moitteettomasti. Leijona käytössä siellä siis.KariKo kirjoitti: Minulla on iMacissa ja MaBookPro:ssa (Lion) pyörinyt F- Secure jo vuoden, eikä ole ollut mitään ongelmia, hyvä kevyt ja huomaamaton ohjelma, helppo asentaa, Suomenkielinen. Minä ainakin uskallan suositella.
-
Sivulla on ylimpänä monisivuinen keskusteluketju, jossa asiaa käsitellään. Varsinaista faqqia ei ole, mutta informaatioluonteisia viestejä kylläkin mm. ihan ensimmäisenä.Sikari-Sakari kirjoitti:Olisko tästä troijalais-ongelmasta jotain FAQia kun itsellä ei ainakaan ole paljoakaan tietoa aiheesta ja viestejä rupeaa olemaan ketjuissa aika tavalla. Mitään ei koneelta löytynyt mutta lähinnä minua kiinnostaa miten tästä eteenpäin, eli mitä kannattaa varoa jne jne? ClamXav on molemmilla koneilla.
edit: päivitykset ovat myös kunnossa molemmilla koneilla
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja zuki »
Onko tämä trolli vai oletko nyt ihan tosissasi?KunkkuJ kirjoitti:Minä olen tullut siihen tulokseen, että en voi enää jatkaa Macin käyttöä samalla tavalla huolettomasti kuin ennen. Siksi olen päättänyt, että täst'edes hoidan Macilla vain kuvankäsittelyn, kirjoittamisen ja taittohommat. Nettikäyttöä varten hankin windows-koneen, koska sellaisessa viruksista ei aiheudu samanlaista paniikkia kuin täällä mäkkipuolella.
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Trolli?zuki kirjoitti: Onko tämä trolli vai oletko nyt ihan tosissasi?

-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Ei kumpikaan. Kunkku vaan pelleilee.zuki kirjoitti:Onko tämä trolli vai oletko nyt ihan tosissasi?KunkkuJ kirjoitti:Minä olen tullut siihen tulokseen, että en voi enää jatkaa Macin käyttöä samalla tavalla huolettomasti kuin ennen. Siksi olen päättänyt, että täst'edes hoidan Macilla vain kuvankäsittelyn, kirjoittamisen ja taittohommat. Nettikäyttöä varten hankin windows-koneen, koska sellaisessa viruksista ei aiheudu samanlaista paniikkia kuin täällä mäkkipuolella.
-
Viesti Kirjoittaja Rillipiru »
Antivir:
+ Nopea skannaus, reaaliaikainen tarkistus, nopea uusien tunnisteiden ladattavuus, tunnistaa sekä win että os x pöpöt. Hyvä AV Pertti Peruskäyttäjälle että edistyneemmälle Samuli Säätäjälle.
- SSD:n omistajat eivät välttämättä ole riemuissaan, sillä sen muutaman tunnin aikana mitä se "testipenkissä" oli, niin levynkäyttö oli jatkuvaa. Syytä en tiedä, arvailla voi se olevan reaaliaikaisen tarkistuksen syytä tai jotain muuta.
Sophos:
+ Reaaliaikainen tarkistus, tunnistaa sekä win että os x pöpöt. Käsittääkseni yksi vanhimmista OS X AV softista mitä on olemassa. Se näkyy, toiminta on vaivatonta ja asetuksissa seikkaileminen on helppoa. SSD sai olla rauhassa, vaikka reaaliaikainen tarkistus oli päällä.
- Esti omassa häckkimäkissä nukkumaan menon ensin kokonaan ja myöhemmin hidasti sitä kymmenillä sekunneilla. Yksi kernel panic ja muutaman kerran käynnistyksen jälkeen jäätyi ja oli pakko restartata. Hidas skannaus, etenkin jos asetuksissa on myös zip ym pakattujen tiedostojen skannaus. Time machine backuppeja olisi ilmeisesti ajanut maailman loppuun saakka. Tämä on tiedossa oleva bugi tässä uudessa 8 versiossa.
BitDefender:
+ Nopea skannaus, asetuksista mahdollista käyttää yhden täyden skannauksen jälkeen kohtaa "Scan only new and changed files", eli seuraava skannaus käy vain uudet ja muutetut tiedostot läpi. Helppo ja yksinkertainen valikko, Drag and Drop tarkistus. Löytää sekä win että OS X pöpöt.
- Stand alone, eli ei reaaliaikaista tarkistusta. Välillä todella hidas päivittämään uusia tunnisteita vaikka 100/10M liittymällä ladataan, eli syy löytyy heidän serveriltään.
Avast:
+ Suoja siellä ja suoja täällä. Nopea skannaus, reaaliaikainen tarkistus.
- SSL salattua sähköpostia en saanut tarkistamaan vaikka 15 minuuttia räpelsin ja kun sähköpostisuojan otti päältä pois, kirkui vajaata suojausta. Ilmeisesti saisi asetuksista samalla tavalla kuin windowsista pois, mutta ei riittänyt mielenkiinto. Säädöt samanlaista viidakkoa kuin windowsissa.
Dr.Web, Clam ja muut jäävät toiseen kertaan. Mikään niistä ei kyllä vakuuttanut yhtään.
Tähän mennessä ylivoimaisesti paras on ollut ja omalle koneelle se myös jäi, eli BitDefender.
-
Viesti Kirjoittaja sng »
sng kirjoitti:Jahas pistin Bitdefenderin rullaamaan ja löyty troijalaisia 12 kappaletta. 2 se sai poistettua, mutta kymmenen jäi.
Mitä voisin tehdä?
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka