![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Protools
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Protools
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Itse PT ohjelma systeemilevylle, mutta sessiot mielellään erilliselle levylle.
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja rock777 »
jotkut tekee näinkin
jaetaan ulkoinen kovo esim, kahteen osioon.
toinen toimii varastona ja toinen itse työskentely tilana. Eli päivän päätteeksi työlevyn tiedostot siirretään varastoon ja formatoidaan työlevy.
jaetaan ulkoinen kovo esim, kahteen osioon.
toinen toimii varastona ja toinen itse työskentely tilana. Eli päivän päätteeksi työlevyn tiedostot siirretään varastoon ja formatoidaan työlevy.
-
En näe pointtia, miksi esim. työlevy pitäisi formatoida päivän päätteeksi?rock777 kirjoitti:jaetaan ulkoinen kovo esim, kahteen osioon.
Jos käytetään yhtä fyysistä levyä joka on partitioitu kahteen osaan menetetään se suurin hyöty kun molemmat partitiot kuitenkin käyttävät samaa dataväylää. Käytettäessä kahta fyysisesti erillistä levyä molemmilla on koko kaista käytössään ja se taas näkyy suorituskyvyssä.
Edit : Vai tarkoititko että PT on sisäisellä ja ulkoinen audiolevy on partitoitu kahteen osaan?
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja rock777 »
Joo, tarkoitin että PT on sisäisellä ja kaikki työ/varastointi olis ulkoisella.
Näin mulle joku neuvo, sanokaa ihmeessä jos ei kannata noin tehdä. Olikohan pointtina se että formatoinnin jälkeen sais fragmentoitumisen pidettyä kurissa.
Näin mulle joku neuvo, sanokaa ihmeessä jos ei kannata noin tehdä. Olikohan pointtina se että formatoinnin jälkeen sais fragmentoitumisen pidettyä kurissa.
-
Jep, tuskin siitä mitään haittaakaan on.rock777 kirjoitti:Näin mulle joku neuvo, sanokaa ihmeessä jos ei kannata noin tehdä. Olikohan pointtina se että formatoinnin jälkeen sais fragmentoitumisen pidettyä kurissa.
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja hjuutilainen »
Tässä on ideana se, että audio/projektitiedostokäytössä oleva levy jaetaan niin että levyn uloimmalla reunalla on ns. työosio (~10Gt) ja lopputila on toisessa osiossa varastotilana. Kun dataa luetaan pyörivän levyn ulkoreunalta, saadaan aikaiseksi suurin mahdollinen luku- ja kirjoitusnopeus. Kun levy pyörii sen 7200 tai 10000 rpm niin levyn ulkoreunalla lukupään alla vilistää enemmän bittejä kuin levyn sisäreunassa. Siis toisinsanoen työskentely tuollaiselta osiolta on nopeampaa. Toinen pointti on se, että tiedostot joiden kanssa työskennellään ei ole hajallaan pitkin monen sadan gigan kovalevyn pintaa vaan sen noin kymmenen gigan sisällä eikä kovalevyn lukupää joudu tekemään hurjasti töitä ehtiäkseen lukea kaikki tarvittavat tiedot.
Tuo kymmenen gigan osio pidetään aina muuten tyhjänä paitsi tietysti työtilanteessa. Eli siis kun aloitetaan projektin kanssa työskentely, kopsataan kaikki tarvittavat failit tuolle työosiolle. Ja sitten kun lopetetaan niin kopsataan failit takaisin varasto-osiolle ja tyhjennetään työosio formatoimalla. Itse en näitä keinoja käytä mutta olen törmännyt tällaiseen työskentelymalliin muutaman kerran. Täytyisi varmaan kokeilla...
Tuo kymmenen gigan osio pidetään aina muuten tyhjänä paitsi tietysti työtilanteessa. Eli siis kun aloitetaan projektin kanssa työskentely, kopsataan kaikki tarvittavat failit tuolle työosiolle. Ja sitten kun lopetetaan niin kopsataan failit takaisin varasto-osiolle ja tyhjennetään työosio formatoimalla. Itse en näitä keinoja käytä mutta olen törmännyt tällaiseen työskentelymalliin muutaman kerran. Täytyisi varmaan kokeilla...
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Mielenkiintoista. Mitenkäs pystyy määrittelemään, että se 10Gn paakku tosiaan on siellä "ulkoreunalla"?[:^)]
Sitä saa miten tilaa.
SE, 7200, 9600, iMacG3, eMac, iMacC2D, Pearc, iPad
SE, 7200, 9600, iMacG3, eMac, iMacC2D, Pearc, iPad
-
Viesti Kirjoittaja hjuutilainen »
Kuulemma kun Levytyökalulla osioi levyä niin ylhäällä on levyn ulkoreuna ja alhaalla levyn sisäreuna. Tämä on kyllä pakko jossain vaiheessa itsekin testata että näkee onko tästä mitään todellista hyötyä...
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mitäs jos kaikki on OsX:n kanssa samalla osiolla. Käyttishän defragmentoi koko ajan lennossa levyä....rock777 kirjoitti:Joo, tarkoitin että PT on sisäisellä ja kaikki työ/varastointi olis ulkoisella.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Kuten ylempänä totesin, käyttis + softat ja toisaalta audiot kannattaa pitää suorituskyvin optimoimiseksi fyysisesti erillisillä levyillä. rock777:n esittämä ja hjuutilaisen elaboroima metodi puolestaan optimoi vielä sen erillisen audiolevynkin suorituskykyä.masa kirjoitti:Mitäs jos kaikki on OsX:n kanssa samalla osiolla. Käyttishän defragmentoi koko ajan lennossa levyä....
OS X:n automaattisesta defraggauksesta on ollut ennenkin juttua ja todetuksi tuli että se koskee ainoastaan tietyn kokoisia fileitä. Mikäli tiedostot ovat todella suuria (kuten audiokäytössä tuppaa olemaan) niin OS X:n taikavoimien ulottumattomiin jäävää fragmentoitumista saattaa tapahtua.
3-6-9
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka