SSD:n asennus itse
-
SSD:n asennus itse
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Tamperelainen Omenapaja myy asennussarjaa:
http://www.omenapaja.fi/product/10/tila ... acbook-pro
1. Onko SSD:stä todella hyötyä käytössä, jossa konetta ja ohjelmia ei jatkuvasti käynnistellä ja jolla ei käsitellä videota, ääntä eikä suuria kuvatiedostoja? Kovalevylläni on ihan kohtuullisesti tyhjää tilaa (46GB), joten levykapasiteettia en mitenkään kipeästi kaipaa.
2. Olettaen, että po. vaurio ei tee asennusta fyysisesti mahdottomaksi (optisen suhteen Humac ei antanut toivoa, koska levyn kolo on vääntynyt), onnistuisiko asennus henkilöltä, joka on vaihtanut kovalevyjä ja lisännyt muistia ennenkin, mutta joka on kyllä aika tumpelo?
3. System, Applications ja Library ilmeisesti asuisivat SSD:llä; ne vievät tilaa n. 65 GB, joten 120GB levy lienee riittävä?
-
Re: SSD:n asennus itse
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
SSD:n ja tavallisen kovalevyn nopeus ihan arkikäytössä on aivan eri planeetoilta. Kovalevyllinen tietokone tuntuu tahmaavan jatkuvasti, kun on tottunut SSD levyyn.OmenaOnPunainen kirjoitti: 1. Onko SSD:stä todella hyötyä käytössä, jossa konetta ja ohjelmia ei jatkuvasti käynnistellä ja jolla ei käsitellä videota, ääntä eikä suuria kuvatiedostoja? Kovalevylläni on ihan kohtuullisesti tyhjää tilaa (46GB), joten levykapasiteettia en mitenkään kipeästi kaipaa.
Jos tuo vario ei ole esteenä, ei homman pitäisi muusta kovalevyn vaihdosta paljon poiketa.2. Olettaen, että po. vaurio ei tee asennusta fyysisesti mahdottomaksi (optisen suhteen Humac ei antanut toivoa, koska levyn kolo on vääntynyt), onnistuisiko asennus henkilöltä, joka on vaihtanut kovalevyjä ja lisännyt muistia ennenkin, mutta joka on kyllä aika tumpelo?
Kaikki käynnistyslevyn tavarat siellä tietysti olisivat. Mitä enemmän, sen vähemmän täytyy kovalevyä käyttää ja sitä nopeampi kone.3. System, Applications ja Library ilmeisesti asuisivat SSD:llä; ne vievät tilaa n. 65 GB, joten 120GB levy lienee riittävä?
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Täytynee yrittää saada tammikuun laskut liikkeelle että tulisi taas positiivista kassavirtaa...
-
Viesti Kirjoittaja kokkopa1 »
Optisen aseman pois ottaminen vaati ainakin MacBook Prossa enemmän työtä, kuin pelkkä SSDn vaihtaminen alkuperäisen kiintolevyn tilalle. Periaatteessa kuitenkin ihan helppo homma.
-
Hyvä Sinulle! Odotas, kun tulee ongelmia – joita verkkokauppa.comin kanssa aina tulee. Siellähän seisot Jätkäsaaren jonossa numerolapulla, jonka numero on 200 enemmän kuin ”palvelua” saavan. Ebayn jonotusnumeroiden kanssa en enää koskaan halua olla tekemisissä: siellä oletetaan, että ostaja luovuttaa.kokkopa1 kirjoitti:Onhan noilla paketeilla hintaa. Itse tilasin 35 eurolla eBaysta asennussarjan ja optisen aseman kotelon (USB) ja verkkokauppa.comista Intelin 320 mallin 160 Gt. Hintaa noille yhteensä n. 300 €.
-
Viesti Kirjoittaja kalanen »
-
Voi olla. Haluan kuitenkin tehdä ostokseni suomalaisessa systeemissä – johon eBay ja Verkkokaubamaja eivät kuulu. Jos se maksaa jonkun kympin enemmän, olkoon niin.kalanen kirjoitti:Tämä on sekä kysymys että muistutus: Takuu menee förbi, eikös juu?
Tosiasiassa minulle olisi halvinta asennuttaa SSD, jos olisi Mac-huoltofirma, joka ei ole sidoksissa Mac-kauppaan, mutta näyttää siltä, että se on aina kytkykauppaa: SSD maksaa 1000 €, mutta asennetaan ilmaiseksi; muita emme asenna.
-
Viesti Kirjoittaja symbol »

iFIxitissä on kuitenki hyvät kuvalliset ohjeet toimenpiteisiin joten saa olla todella poropeukalo että moisen ryssii. 8)
http://www.ahjopalo.com
-
Voi olla, että lähiviikkoina raportoin operaation ryssiintymisestä. Olen ihan hyvä purkamaan kapistuksia, mutta kokoaminen on toinen juttu: yleensä pöydälle jää osia ainakin toiseen saman laiseen, mutta siitä, mikä piti kasata, puuttuu vähintään pöydällinen.symbol kirjoitti:
iFIxitissä on kuitenki hyvät kuvalliset ohjeet toimenpiteisiin joten saa olla todella poropeukalo että moisen ryssii.
-
Viesti Kirjoittaja Omenapaja »
Suorituskyvyssä huomaa ihan arkikäytössäkin merkittävän eron. Paremman suorituskyvyn lisäksi SSD:t kuluttavat vähemmän virtaa, sekä tuottavat vähemmän lämpöä ja ääntä HDD:n verrattuna. Optiseen asemaan verrattuna SSD myös painaa vähemmän.OmenaOnPunainen kirjoitti:1. Onko SSD:stä todella hyötyä käytössä, jossa konetta ja ohjelmia ei jatkuvasti käynnistellä ja jolla ei käsitellä videota, ääntä eikä suuria kuvatiedostoja? Kovalevylläni on ihan kohtuullisesti tyhjää tilaa (46GB), joten levykapasiteettia en mitenkään kipeästi kaipaa.
OWC SSD:n nopeusvertailu MacBook Pro:ssa: http://www.youtube.com/watch?v=WUfjKm-frfg
Asennuksen haastavin osuus on optisen aseman poistaminen, mutta sinun tapauksessasi tämä työvaihe on jo tehty. Asennuksessa on tietysti aina riskinsä, kuten staattisen sähkön aiheuttamat rikkoutumiset. Asentaessa kannattaakin käyttää antistaattista ranneketta. Omenapajasta ostettuna Data Doublerin mukaan saa myös suomenkieliset asennusohjeet kaikille yhteensopiville tietokonemalleille, sekä kaikki asennuksessa tarvittavat työkalut.OmenaOnPunainen kirjoitti:2. Olettaen, että po. vaurio ei tee asennusta fyysisesti mahdottomaksi (optisen suhteen Humac ei antanut toivoa, koska levyn kolo on vääntynyt), onnistuisiko asennus henkilöltä, joka on vaihtanut kovalevyjä ja lisännyt muistia ennenkin, mutta joka on kyllä aika tumpelo?
Normaaliin kiintolevyn asennukseen verrattuna Data Doublerin asennus tarjoaa hieman enemmän ruuvailua, mutta haastavuudeltaan toimenpiteet ovat samaa luokkaa.
Data Doubler on fyysisiltä mitoiltaan optista asemaa pienempi, joten koneen on täytynyt saada melkoisesti moukaria jottei DD enää mahtuisi. Mikäli runkovaurion vaikutus Data Doublerin asentamiseen askarruttaa, voimme kokeilla seuraavia vaihtoehtoja:
a) Lähetä kuva tietokoneesi runkovauriosta Omenapajan asiakaspalveluun, niin yritämme arvioida asennusmahdollisuudet.
b) Meillä on Data Doubleria tällä hetkellä varastossa, joten voimme toimittaa osan sinulle saman tien, niin pääset sovittamaan sitä paikalleen. Jos Data Doubler ei sovi tietokoneeseesi, palautat osan ja saat rahasi takaisin. Jos osa sopii, voit tilata SSD:n ja annamme levyn hinnasta 10€ alennuksen, jonka normaalisti saisit ostaessasi SSD:n ja Data Doublerin samassa paketissa.
c) Tilaa Data Doubler ja asennuspalvelu. Jos Data Doubler sopii koneeseen, tilataan sinulle SSD-levy pakettihintaan. Mikäli osat eivät sovi koneeseesi, perumme kaupan ja palautamme sinulle täyden hinnan. Tällöin maksettavaksi jää vain mahdolliset toimituskulut.
Kuulostaa siltä, että 120GB:n SSD olisi sinulle riittävä.OmenaOnPunainen kirjoitti:3. System, Applications ja Library ilmeisesti asuisivat SSD:llä; ne vievät tilaa n. 65 GB, joten 120GB levy lienee riittävä?
Applen takuuehtojen mukaan optinen asema ei ole "user serviceable part," joten takuu ei ole voimassa, jos optisen aseman tilalla on jotain muuta. Tästä syystä Data Doubler kannattaa irroittaa koneesta ennen koneen toimittamista huoltoon. Keskustelua aiheesta MacRumorsin foorumilla.kalanen kirjoitti:Tämä on sekä kysymys että muistutus: Takuu menee förbi, eikös juu?
Ystävällisin terveisin,
Omenapaja
Kiintolevylaajennukset Applen koneisiin ja huippuluokan SSD-levyt - http://www.omenapaja.fi/
-
Kahteen purkamis/kokoamisoperaatioon minulla ei ole jaksuuta, mutta kun yllättäen muuan asiakas juuri maksoi marraskuun laskun, taidan laittaa tilauksen matkaan.Omenapaja kirjoitti:
b) Meillä on Data Doubleria tällä hetkellä varastossa, joten voimme toimittaa osan sinulle saman tien, niin pääset sovittamaan sitä paikalleen. Jos Data Doubler ei sovi tietokoneeseesi, palautat osan ja saat rahasi takaisin. Jos osa sopii, voit tilata SSD:n ja annamme levyn hinnasta 10€ alennuksen, jonka normaalisti saisit ostaessasi SSD:n ja Data Doublerin samassa paketissa.
Jos asennuskehikko ei mene sisään, en tietenkään edes avaa SSD-pakettia, mutta ei tämä vaurio todellakaan kovin isolta näytä.
Mitä työkaluihin tulee: 1980-luvulla oli kerrassaan vaikea saada Torx-meisseleitä, joita tarvittiin Mac Plussan avaamiseen....
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
KSL mukaiseen virhevastuuseen tällä ei taas ole vaikutusta, koska se johdetaan suoraan laista.Omenapaja kirjoitti: Applen takuuehtojen mukaan optinen asema ei ole "user serviceable part," joten takuu ei ole voimassa, jos optisen aseman tilalla on jotain muuta. Tästä syystä Data Doubler kannattaa irroittaa koneesta ennen koneen toimittamista huoltoon.
-
Kaikki meistä eivät ole kuluttajia, vaikka joku tuossa juuri melskasi, että ”me” käytämme Macintosheja vapaa-ajallamme. Niin toki minäkin, mutta enimmäkseen työajalla.deissi kirjoitti:KSL mukaiseen virhevastuuseen tällä ei taas ole vaikutusta, koska se johdetaan suoraan laista.Omenapaja kirjoitti: Applen takuuehtojen mukaan optinen asema ei ole "user serviceable part," joten takuu ei ole voimassa, jos optisen aseman tilalla on jotain muuta. Tästä syystä Data Doubler kannattaa irroittaa koneesta ennen koneen toimittamista huoltoon.
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
... ja viestissäni väitin näin olevan missä kohtaa?OmenaOnPunainen kirjoitti:Kaikki meistä eivät ole kuluttajia, vaikka joku tuossa juuri melskasi, että ”me” käytämme Macintosheja vapaa-ajallamme. Niin toki minäkin, mutta enimmäkseen työajalla.deissi kirjoitti: KSL mukaiseen virhevastuuseen tällä ei taas ole vaikutusta, koska se johdetaan suoraan laista.
-
Väitinkö Sinun väittäneen?deissi kirjoitti:... ja viestissäni väitin näin olevan missä kohtaa?OmenaOnPunainen kirjoitti:Kaikki meistä eivät ole kuluttajia, vaikka joku tuossa juuri melskasi, että ”me” käytämme Macintosheja vapaa-ajallamme. Niin toki minäkin, mutta enimmäkseen työajalla.deissi kirjoitti: KSL mukaiseen virhevastuuseen tällä ei taas ole vaikutusta, koska se johdetaan suoraan laista.
-
-
Minusta taas tuntui siltä, että vetoamalla kuluttajansuojalainsäädäntöön, väitit, että Macintosheja käyttävät vain ns. kuluttajat.deissi kirjoitti:No, vähän ainakin tuntui siltä
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka