Älä nyt ainakaan nykyistä pro mallia mene ostamaan. Se kun on vanha suunnittelua parin kuukauden sisään. Ja onhan se nyt kannettavana jäätävän iso saatuun tehohyötyyn nähden.Omppupuu kirjoitti:Ei ole ollut koskaan omaa konetta, mutta se 15" pro on huokutteleva ja kallis![]()
Eikö i7 ole sitten i5 nopeampi?
No katselen vielä sitä 15" Pro malliaEi mahda se sylissä pitä olla se koneen tärkein asia..
Huhhuh on tämä vaikeaa
MacBook Air vai MacBook Pro
-
Re: MacBook Air vai MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
-
Viesti Kirjoittaja Omppupuu »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Toinen sanoo osta pro toine. Sanoo elä osta pro mallia

-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Ihmisillä on mielipiteitä. Absoluuttisia totuuksia ei ole loppujen lopuksi kovin paljon kun puhutaan läppärin valinnasta. Tärkeintä on, että valitset sen koneen, mikä on itsellesi mieluisin riippumatta siitä mitä muut ovat mieltä päätöksestäsi.Omppupuu kirjoitti:^Nyt ei kyllä ymmärtäny
-
Sitä, että parin kuukauden sisään tullee uusi pro, ja silloin harmittaa, kun juuri hankittu kone muuttuu heti alkuunsa sukupolvea vanhemman näköiseksi ja epähaluttavaksi.. Itse ainakin odottaisin seuraavan pro sukupolven esiintulon ennen uuden hankintaa, kun kerran puhuit 6kk hankintaikkunasta?Omppupuu kirjoitti:^Nyt ei kyllä ymmärtäny
-
Juu kyllä aiihen varmasti jokunen kuukausi menee kun rahoja säästeleejt.syrja kirjoitti:Sitä, että parin kuukauden sisään tullee uusi pro, ja silloin harmittaa, kun juuri hankittu kone muuttuu heti alkuunsa sukupolvea vanhemman näköiseksi ja epähaluttavaksi.. Itse ainakin odottaisin seuraavan pro sukupolven esiintulon ennen uuden hankintaa, kun kerran puhuit 6kk hankintaikkunasta?Omppupuu kirjoitti:^Nyt ei kyllä ymmärtäny

-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Kyllä keittiöstä löytyy puinen soppakauha, mutta tuo gorbatsovinokiaan vertaaminen ontuu siinä määrin että se ei toiminnaltaan vastaa modernia älypuhelinta (ihan vaan selvennykseksi että käytän tällä hetkellä N9:ää*).KunkkuJ kirjoitti:Sinä varmaan syöt ruokasi vanhalla puusta vuollulla kauhalla ja käytät puhelimena Nokian Gorbatshov-mallia? Se kauha ja tuo tiiliskivipuhelin kun eivät paina kuin vähän enemmän kuin uusi lusikka ja vaikkapa ILuuri. On turha jankata kiloista ja senteistä silloin kun se uusi vaihtoehto on joka suhteessa mukavampi, kätevämpi ja käteen sopivampi kuin vanha.L_A_G kirjoitti:Mitäs vehkeitä sinulla on aiemmin ollut jos myös 13" Pro:kin tuntuu pöytäkoneelta? Kyseessähän on kuitenkin ainoastaan puoli tuumaa paksumpi ja 700 grammaa painavempi vehje (kilokaan kun ei normikuntoiselle tunnu juuri missään) kuin Air.
En tiedä että kuinka monta kertaa tämä pitää sinulle ja muille foorumilaisille puusta veistää, niin omasta mielestäni keveys ja pieni koko ovat teknisissä laitteissa hyviä asioita siihen asti kunnes koolla ei enää juuri ole oikeaa väliä (tässä tapauksessa kun ei-rapakuntoinen voi kantaa painavempaakin mallia ilman suurempaa fyysistä rasitusta) ja jonka kohdalla teknisestä toiminnallisuudesta joudutaan tinkimään. Air:issa tämä näkyy m.m todella rajoittuneena liitäntäpatteristona, emolevylle kolvatusta (ja siten ei päivitettävästä) RAM-muistista ja siitä että koneeseen saa ainoastaan SSD-"tikkuja" (jotka paitsi ovat kalliita, niin myös harvinaisia koska kukaan muu valmistaja ei niitä käytä).
*Niin ja jos joku viitsii ruveta kettuilemaan puhelinvalinnastani niin totean että olen saanut oppia omasta kokemuksesta että Android on täysin väärällä ohjelmointikielellä väsätty puolivalmis roska, Windows Phone 7:n käyttöliittymän on suunnitellut ääliö joka ei näe eroa sotkuisen ja hyvin rajoittuneen näyttötilan käyttävän käyttöliittymän vällä (pääsuunnitteljia on ihan oikeasti sitä mieltä että kaikki muut mobiililaitekäyttöliittymät ovat sotkuisia) ja inhoan iOS:n suljettua käyttöympäristöä (Windows Phone 7:ssä on tasan sama vika).
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
+1KunkkuJ kirjoitti:MInä tein just samoin ennen. Nyt kun minulla on tämä Air, en lakkaa ihmettelemästä, miksen aiemmin vaihtanut. Mikään ei saisi vaihtamaan takaisin siihen 15'' Prohon, on tämä Air niin paljon mukavampi käsitellä ja pitää sylissä!
Ehkä voisit tästä tehdä johtopäätöksen, ettet ole ihan keskivertokuluttaja myöskään kannettavamieltymyksiltäsi, ja kaikki muut eivät ehkä olekaan väärässä?L_A_G kirjoitti:*Niin ja jos joku viitsii ruveta kettuilemaan puhelinvalinnastani niin totean että olen saanut oppia omasta kokemuksesta että Android on täysin väärällä ohjelmointikielellä väsätty puolivalmis roska, Windows Phone 7:n käyttöliittymän on suunnitellut ääliö joka ei näe eroa sotkuisen ja hyvin rajoittuneen näyttötilan käyttävän käyttöliittymän vällä (pääsuunnitteljia on ihan oikeasti sitä mieltä että kaikki muut mobiililaitekäyttöliittymät ovat sotkuisia) ja inhoan iOS:n suljettua käyttöympäristöä (Windows Phone 7:ssä on tasan sama vika).
No on, mutta samalla tavalla Volkkarin yksi versio moottorista on 75 kW ja toinen 85 kW, muttet ajaessa oikeasti huomaa eroa noiden välillä.Omppupuu kirjoitti:Eikö i7 ole sitten i5 nopeampi?
-
Eli koska olen eri mieltä suuren osan foorumien populan kanssa minun ei pitäsi ilmaista mielipidettäni kun sellaista kysytään?deissi kirjoitti:Ehkä voisit tästä tehdä johtopäätöksen, ettet ole ihan keskivertokuluttaja myöskään kannettavamieltymyksiltäsi, ja kaikki muut eivät ehkä olekaan väärässä?
Mikä ihmeen totalitäärifoorumi jossa massasta eriävät mielipiteet ovat kiellettyjä tämäkin on? Pitäisikö tämän jälkeen vielä todeta että Steve Jobs on jumala ja Apple ei koskaan tee virheitä, edes silloin kun tuotteet epä-onnistuvat jolloin syy on kuluttajissa eikä tuotteessa?
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Voit kertoa mielipiteesi kyllä, itsekin kehun usein airia, MUTTA jätä ne rapakuntoisuus- ja laiskuuspuheet pois... Totean taas kerran, että jos tarvitsee enemmän kuin 4G muistia ja 256G kiintolevyä, sekä firewiren ja optisen aseman koneen kylkeen, niin on pakotettu ostamaan Pron. Loput ehkä 90% nykykäyttäjistä pärjännee Airilla, ja Thunderbolt näytön lisäämällä luku noussee noin 99% Nämä siis absoluuttisia faktojaL_A_G kirjoitti:Eli koska olen eri mieltä suuren osan foorumien populan kanssa minun ei pitäsi ilmaista mielipidettäni kun sellaista kysytään?deissi kirjoitti:Ehkä voisit tästä tehdä johtopäätöksen, ettet ole ihan keskivertokuluttaja myöskään kannettavamieltymyksiltäsi, ja kaikki muut eivät ehkä olekaan väärässä?
Mikä ihmeen totalitäärifoorumi jossa massasta eriävät mielipiteet ovat kiellettyjä tämäkin on? Pitäisikö tämän jälkeen vielä todeta että Steve Jobs on jumala ja Apple ei koskaan tee virheitä, edes silloin kun tuotteet epä-onnistuvat jolloin syy on kuluttajissa eikä tuotteessa?

Olet vain todella pienessä marginaalissa..
-
RAM-muistin vaihdon mahdollisuuden puutuminen, rajoittunut IO-patteristo, kovalevyvalintojen rajoittuminen eksoottisiin SSD-"tikkuihin" ja optisen aseman puute ovat oikeasti puutteita. Ne eivät ole puutteita ehkä kaikille (kone on suunnattu lähinnä niille joilla on muita tietokoneita taloudessa), mutta ne ovat puutteita tietyille ihmisille siitä huolimatta ja se että niistä ei saisi varoittaa on ääilömäistä. Niin ja noista numeroista sen verran että jos ihan normikäyttäjistä puhutaan niin 90% juuri ei pärjää Air:illa kun käytetään optisia levyjä ja CinemaDisplay on kuitenkin 1000€ IPS-panelinäyttö joka ei patisi sovi suurimman osan normikäyttäjien budgeetteihin, niin on myös toiminnoiltaan n.s overkill.
Jos tuolla massa jyrää logiikalla pitäisi vetää niin seuraava askel olisi 700€ puucee läppäiren suosittelu sillä suurin osa ihmisistä on tottunut Windowssiin, Windowssilla on paljon parempi ohjemistovalikoima, suurimmalla osalla käyttäjustä ei ole olemaan ongelmia modernin windowssin kanssa, Windowssin tietoturva on suunnilleen samalla tasolla OSX:n kanssa nykyjään ja mokoman saa tietenkin paremmilla spekseillä ja halvemmalla.
Eli jos olet eri mieltä, sano se, mutta älä rupea väittämään että "Sä et oo massakäyttäjä, oo hiljaa" sillä en tule hiljenemään ennen kuin moderaattorit niin sanovat, jota he tuskin tulevat tekemään sillä kyseessä on kuitenkin keskustelupalsta.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Ota tiilis kivi ja liima se puhelimees kiinni niin kyllä se käytettävyys katoaa!
Eli sinä olet täällä haukkumassa foorumilaisia rapakuntoisiksi jos he haluavat pienen ja kätevän kanntettava?
-
Niin ja tuohon tiiliskiviääliömäisyyteen en edes viitsi vastata.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Laiska...L_A_G kirjoitti:Niin ja tuohon tiiliskiviääliömäisyyteen en edes viitsi vastata.
-
Jotain rajaa noiden ääilömäisyyksien kanssa pitää kuitenkin olla...Omppupuu kirjoitti:Laiska...L_A_G kirjoitti:Niin ja tuohon tiiliskiviääliömäisyyteen en edes viitsi vastata.
Jos nyt vaadit että pitää huomauttaa kuinka ääliömäinen vertaus tuo tiiliskiven liitäminen puhelimeen on niin selvä. Vertaus ontuu siinä että tiiliskivi ei tuo mitään uutta toiminnallisuutta (tai ainakaan sellaista jota muut kuin anarkistihuligaani haluaisivat), se moninkertaistaa painon, se tekee puhelimesta epämiellyttävän kädessä pitämiseen eikä se sen jälkeen mahdu taskuun.
Air:iin verraten Pro:n kanssa 700:lla grammalla saa opitsen aseman, FireWire ja Ethernet-liitännät, itse vaihdettavat RAM-muistit, vapaammin vaihdettavan 2,5" SATA-aseman (jonka tilalle voi vaihtaa joko toisen kovalevyn tai SSD:n) ja mahdollisuuden valita optisen aseman ja toisen kovalevyn/SSD:n välillä. Tämän lisäksi Air:ia ei pidetä kädessä vaan pideään pöydällä tai sylissä ja mokoma kulkee mukana repussa tai olkalaukussa joihin Pro ja Air mahtuvat ihan yhtä hyvin jolloin 700 grammalla ja puolella tuumalla paksuutta ei ole juuri suurta eroa.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Kirjoitin muistaakseni, että 256gb kovalevy riittää ja en tarvitse sitä levyasemaa (on saattanut unohtua kirjoittaa ja senhän saa ostettua lisävarusteena) ethernet porttia en tarvitse, koska kotona on wifi.
Mutta applen koneista paras minulle on se Air, koska se on yhäedelleen kevyt ja pieni...
Ae pro on varmasti hyvä jos haluaa ykköstietokoneen tai läppärin pöytäkoneeksi.
Mutta se air on varmasti paras matkakone!
The End
-
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Anteeksi kaikesta mitä olen sanout
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Eli kannattaako ostaa se Macbook air 13" 256gb 1.8ghz i7
Vai macbook pro 13"???
Edit: Se macbook pro 13" 2.8ghz malli vai se macbook air?
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »

Minä en halua noita jutskia! Tai tai tottakai mä haluan, mä haluan kaiken, mutta enemmän kuin noita hommia mä häluan sliikin ja sutjakan värkin, joka painaa sen 700 grammaa vähemmän. Painoero on kuitenkin ennemminkin suuri kuin pieni: Airi on kolmanneksen mbp:tä keveämpi, tai vastaavasti mbp on puolet Airia läskimpi. Melkoinen ero oikeastaan.L_A_G kirjoitti: Air:iin verraten Pro:n kanssa 700:lla grammalla saa opitsen aseman, FireWire ja Ethernet-liitännät...
Muistia ottaisin toki mieluusti vielä toiset neljä gikaa, mutta hyvin pyyhkii nytkin. Takaisin proohon en vaihda enää ikinä, mikäli tarpeet eivät muutu ratkaisevasti raskaammiksi.
Omppupuulle vielä: itselläni on siis uusin 13" Airi 128 kovolla ja perusprossulla. Vaihdoin tähän early-11 13" mbpstä, jossa 8 gikaa muistia ja nopea ssd. Kyllä tämä on aavistuksen mopompi kuin mbp:ni oli, muisti loppuu välillä kesken kun olen jotenkin lionin myötä tottunut pahoille tavoille - ei tule enää suljettua eikä oikeen seivattuakaan mitään, kaikki on vaan aukilevällään kokoajan

-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Noh - n. 9kuukautta sitä tuli käytettyä pieni juttu nimeltä AIR-takaraivossa. Jotenkin se oli jäänyt mietititytää vaihtoehtona tälle upealle top of the 15" range mallille, mutta ei vaan ollut pokkaa ostaa kun kelailin että ei siinä riittäisi potkut ym. liitännät omaan käyttöön.
Nooooh. Loppupeleissä sit analysoin oman käyttöni, ja tulin lähes yksimieliseen lopputulokseen että ei ollut mitään syytä omistaa tuota MBPtä Airin sijaan. Joten otin riskin ja myin 10kuukautta vanhan - vieläkin top of the rangea olevan MBPn hyvällä hinnalla pois ja ostin top of the range 13" Airin.
Tässä yli 4kk Airi on ollut sylissä päivittäin vähintään 2-3tuntia päivässä ja en ole kertaakaan kaivannut mitään mitä tuo 15" Badboy minulle tarjosi. En CD-DVD-asemaa, en Firewireä, en lisä USB-liitäntöjä, en isompaa hiress näyttöä, en nopeempia prossuja, en enempää Rammia, en isompaa kovalevyä... enkä varsinkaan paksumpaa olemusta, käsiteltävyyttä enkä kokoa.
Silmä ja kädet tottuvat erittäin nopeasti uuteen kompaktiin kokoon. Kaiken saan tehtyä tällä ja ultranopealla SSDllä minulla on muhkeat 90gigaa vieläkin vapaana. Kuvista on näyttöversiot koneella ja masterit verkkolevyllä, kuten myös musiikki ja videokirjasto.
Koneella on myös pyöritelty 300DPI flyereitä ja Illustratoria sekä kevyttä video työskentelyä, ilman että olisi huomattavasti ruvennu vtuttaa eli tarvittaessa kotiläksyjäkin tällä voi tehdä mutta en nyt ihan täyspäiväiseksi työkoneeksi omaan graaffisen suunnittteluun painottuvan työhöni tätä välttämättä ottaisi. MBPn hyvä perustelu onkin jos kone on pääasiallisena työjuhtana niin Airi varmasti häviää tässä väännössä selkeästi.
Hauskaa että mies joka oli aikanaan ylpeän 17" ja sittemmin 15" MPBn omistaja on nyt onnensa kukkuloilla pienellä 13" Airilla eikä ole kertaakaan hävennyt bench-ym.markkeja vaan käytössä omat merkit on ollu semmosia että en voi muutakun suositella lämpimästi! Soffalla tämä on korvannut mulla iPadin vaikkakin niitä löytyy taloudesta kaksi - yksi pojalla ja toinen vaimolla

-
Sinä tunnut nimenomaan lyttäävän kaikkien muiden mielipiteet, eli et tunnu ymmärtävän, että kyse on nimenomaan erilaisista tarpeista. Väität jääräpäisesti, että vain ani harvalla voi olla sellaiset tarpeet, että MBA riittäisi. Mielestäni kenelläkään muulla MBP:n puolestapuhujalla ei ole ollut tämän käsittämisessä vaikeuksia.L_A_G kirjoitti:Eli sinulla on oma mielipiteesi ja minulla on minun... Eikös juuri tästä ole kyse kun kerran keskustelupalstalla ollaan?
-
Varmaankin se air pitää ostaa

-
Pro:hon on melko varmasti tulossa nopeampi Ivy Bridge-prosessori (jonka sisäänrakennettu näytönojain on huomattavasti nopeampi kuin tämänhetkisen Pro:n ja Air:in sisäänrakennettu näytönohjain) ja korkeammalla resoluutiolla varustetut näytöt. Tämän lisäksi huhutaan sittä että Pro:sta ollaan tekemässä toiminnoiltaan ja ulkomuodoltaan enemmän Air:ia vastaava, eli seuraava Pro voi hyvinkin olla jonkin verran nopeampi Air.
Muille minua vastaan väittäneille: Niin ja jos ette kestä että joku ei ole samaa mieltä ja on melko kovasanainen mielipiteensä suhteen niin suosittelen että ette sitten enää roiku keskustelupalstoilla vaan tyydytte kirjoittamaan blogia ilman kommenttiosuutta ja lukemaan uutisia Macmaasta tai jostain.
Edit:
Niin... Sinä et halua, mutta sinun mielipiteesi, joka muuten ei ole laki, ja minun mielestäni kyseiset toiminnot ovat hyödyllisiä ja 700 grammaa ei ole juuri mitään kannettavan kanssa. Kannettavaa kannetaan kuitenkin repussa tai olkalaukussa ja käytetään pöydällä tai sylissä.mmmvuori kirjoitti:Minä en halua noita jutskia! Tai tai tottakai mä haluan, mä haluan kaiken, mutta enemmän kuin noita hommia mä häluan sliikin ja sutjakan värkin, joka painaa sen 700 grammaa vähemmän. Painoero on kuitenkin ennemminkin suuri kuin pieni: Airi on kolmanneksen mbp:tä keveämpi, tai vastaavasti mbp on puolet Airia läskimpi. Melkoinen ero oikeastaan.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Avainsana tosiaan on käyttäjämukavuus, ei se että onko 700grammaa paljon repussa vai ei. Toki ei siitä oo haittaa että reissureppuun mahtuu sit enemmän muuta mukavaa mutta ostopäätökseen se tuskin monella vaikuttaa jos nyt ei oo mikään jatkuvasti matkustava....
Ja mitä uusiin MBPn tulee niin tuskin tulevat olemaan yhtä uhuita kuin airit, veikkaan välimaastoa sillä nuo PRO-käytöön tarkoitetut lisäominaisuudet, tehot tuskin mahtuvat näin slimmiin kuoreen. Itse odottaisin ihan mielenkiinnosta jos ei kiirettä ole ja jos et ole aivan 100% varma omasta käyttötarpeestasi.
-
Aika raamatullinen ilmaus.L_A_G kirjoitti:Muille minua vastaan väittäneille:
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
L-A-G:in fanaattisuutta voikin hyvin verrata uskontoon. Ikävä kyllä L-A-G on kehittänyt mielessään uskon, jonka kaikki muut tuomitsevat harhaoppina. Siitä huolimatta, olemmehan lähes kaiken sallivia täällä hompussa, älkäämme ristiinnaulitko häntä ja tehkö hänestä marttyyria, vaan antakaamme hänen vaeltaa eteen päin uskossaan ja tulla sillä autuaaksi. Pitäkäämme kuitenkin huoli siitä, ettei hän viettele yhtäkään herkässä tilassa olevaa viatonta samalle harhapolulle.deissi kirjoitti: Aika raamatullinen ilmaus.
Aamen.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka