Silloisessa mikrossa (kai joku Windows) oli muistaakseni Pinacle Studio niminen ohjelma videoiden käsittelyyn. Se oli yllättävän helppo käyttää. Ääniraitaa sai muokata miten vaan, eli lisäsin vanhoihin filmeihin ääntä. Ainoa puute oli se, ettei terävöittämistä pystynyt tekemään, mihin jo olin valokuvien käsittelyssä tottunut.
Tällä hetkellä minulla on "tehokoneena" vanhahkolla amd-prossalla pyörivä PC 5 Megan muistilla. Siinä Windows7 ja Linux (jokin viritelmä).
Toinen kätevä kone on MacBook kannettava viallisella näytöllä, mutta toimii hyvin erillisellä paneelinäytöllä. Valitettavasti sen muisti on "vaivaiset 2 Mb ". Pystyykö hiemen iäkkäiden MacBookien muistia päivittämään suuremmiksi?
Mielestäni hyvästä ohjelmasta voi kohtuullisesti maksaa, joskin joskus ilmainen ohjelma on parempi kuin maksullinen.
Jo noin vuosi sitten esitin oheisen tapaisen kysymyksen http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=84&t=160374
mutta ongelmani on hieman päivittynyt.
Lähdin porokoirani kanssa Sodankylään paimennuskilpailuun. Kävin kiireesti ostamassa City-Marketista alennusmyynnissä olevan digivideokameran, joka tekee Mpeg-4 tason HDMI-videoita. Kamera toimi, mutta videosotkusta pitäisi nyt poimia ne harvat heilumattomat pätkät. Ääntäkin (koirien haukuntaa) tallentui, varsinkin silloin kun kuva epäonnistui.
Muistan että Pinnaclen video-ohjelmassa ääniraidan siirtely ja muut temput tuntuivat helpoilta. Nyt olen valitettavasti tyhmennyt iän myötä, eli ratkaisevaa olisi ohjelman helppokäyttöisyys
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mitä suosittelisitte kalkkikselle:
Windows7 : Avid® Studio, Pinacle Studio, .....
Linux: Onhanniitä, kyselen guruilta ...
Mac OS X Snow Leopard : Final Cut ....