Levyn eheytys ja ylläpito
-
Levyn eheytys ja ylläpito
Viesti Kirjoittaja piedra »
Jos tarvitaan: , miten se toimii?
-Piedra-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Levyn eheytys ja ylläpito
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Tässä lisää aiheesta, About disk optimization with Mac OS X.
Kannattaa myös tutustua Macin huolto-softiin jolla pidät käyttiksen kondiksessa.
Esim.
Cocktail
OnyX
Tiger Cache Cleaner
MacJanitor
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ei tarvita. Ei ole Windowsia+FAT32.piedra kirjoitti:Uutena Macistinä ja Winducesta siirtyneenä utelen, tarvitaanko OS X (Tiger) aika ajoin tapahtuvaa "levyn eheytystä" tai "levyn tarkistusta"?
farmerin linkki topimivana:
docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668
-
Viesti Kirjoittaja Sturmmann »
Olen myös uusi mäkisti ja yksi syy switchaukseen oli se, että Mac OS X:ssä ei tarvi defragmentoida levyjä. Täällä on harvinaisen hyvä kuvaus asiasta: www.kernelthread.com/mac/apme/fragmentation/piedra kirjoitti:Uutena Macistinä ja Winducesta siirtyneenä utelen, tarvitaanko OS X (Tiger) aika ajoin tapahtuvaa "levyn eheytystä" tai "levyn tarkistusta"?
-Piedra-
MacBook Core Duo 2.0GHz
Mac Mini Core i7 2.3GHz
-
Viesti Kirjoittaja at »
Ainakin päivitysten ja softien asennuksen jälkeen. (Noi ajetaan oletuksena yöllä. On noita softia jotka tekee tän graaffisesta, mut otetaan brutal tyylillä.)
Avaa terminaali.
Kirjoita seuraavat:
$ sudo /etc/daily
Password:
$sudo /etc/weekly
$sudo /etc/monthly
-
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Oottekos kuulleet Applejack nimisestä korjaussoftasta. Melkoisesti tuntuvat kehuvan ja pistinkin muutamaan koneeseen. Olisi varmaan estänyt iBookin uudelleenasennuksen kun finder lakkasi lataamasta työpöytää. Fsck:lla kaikki oli ok ja koneeseen pääsi verkon ja target moden kautta kiinni. Varmaan oli joku cache tai oikeusongelma. Applejaskalla voi tehdä korjaukset singleuser modessa. Ajattelin pistää joka koneeseen vastaavan varalle. Linkki
-
Viesti Kirjoittaja must1 »
Kuullut kyllä. Linkki ollut Minin työpöydällä useamman kuukauden että tutustuisin tarkemmin, mutta eihän tollaisia ikinä etukäteen laitella valmiiksi...masa kirjoitti:Oottekos kuulleet Applejack nimisestä korjaussoftasta.

-
Koneen "eheyttäminen"
Viesti Kirjoittaja Team »
Kiitos!
-
Re: Koneen "eheyttäminen"
Viesti Kirjoittaja MVi »
1 oikeuksien korjaaminen Levytyökalulla.
2 daily/weekly/monthly -skriptien ajot, helppo hoitaa vaikka Onyxillä tai Coctaililla.
Kovalevylle ei yleensä tarvitse tehdä mitään, kun ei sinne käyttöä hidastavaa tauhkaa kerry.
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Moro, pari korjausta.Team kirjoitti:Pc koneissa, kuten tiedämme voidaan eheyttää eli putsata "paskat" pois. Miten Macin kanssa? Tarviiko/voiko sitä eheyttää, vai hoitaako kone sen itse kun tavaraa poistetaan ja niin edelleen?
Kiitos!
A) konetta ei eheytetä vaan kiintolevyn sisältö
B) levyn eheytys ei putsaa yhtään mitään. Se järjestelee tiedot levyllä siten, että kone ja ohjelmat toimivat nopeammin, eli levyn lukupään ei tartte tehdä niin isoja hakuja.
Niin ja macin partsoja ei tartte eheyttää koska tiedostojärjestelmä ei toimi kuten FAT tai NTFS pohjaiset.
-
Viesti Kirjoittaja jpp »
Itse olen käyttänyt Norton systemworks-ohjelmaa. Ekaks disk doctor ja sen jälkeen speed disk.
Ilman kyseistä ohjelmaa olisin ollut pulassa jo useamman kerran.
Kertokaa viisaammat jos olen väärässä.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Käytätkö OS Ysiä vai Kymppiä? Ysin aikaan Disk Doctor ja Speed Disk olivat kova sana mutta kuten yllä todettiin, Kympin tiedostojärjestelmä on melkoisen erilainen.jpp kirjoitti:Eikös Norton Disk Doctor just poista kaikki "paskat"?
Itse olen käyttänyt Norton systemworks-ohjelmaa. Ekaks disk doctor ja sen jälkeen speed disk.
Millainen on tilanne jossa olisit ollut pulassa ilman Nortonia?
Henkilökohtaisesti en ole kuullut Nortonista OS X:ssä käytettynä mitään positiivista, ongelmia ko. softa sen sijaan on tuntunut aiheuttavan useammallekin käyttäjälle.
Omat huoltotoimenpiteeni on cronskriptit (joku viisaampi voisi muuten valaista miten Launchd on muuttanut näiden ajamista Tiikerissä), Applejack (levyn tarkastus, oikeuksien korjaus, validaatiot, swappifileet + cachet) ja Disk Warrior.
-
Jo käytössä on OS X niin lopeta äkkiä noiden ohjelmien käyttö. Täällä sivusilmällä lukemani mukaan ongelmia on tiedossa, ja koska OS X järjestelee tiedon kovalevylle omatoimisesti sellaisiin kohtiin missä niiden toiminta on optimaalista, saattaapi muiden järjestelyohjelmien käyttö vai hidastaa konetta. Kaiken A ja O on kuitenkin se,e ttä kovalevyllä on rutkahkosti vapaata tilaa, gigoja ainakin. Tällöin OS X:llä on tilaa meuhkata ja laittaa tiedostot optimaalisiin kohtiin levyllä.jpp kirjoitti:Eikös Norton Disk Doctor just poista kaikki "paskat"?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Juu, nortonilla saa OS X -koneen totaaliseen solmuun.Jamac kirjoitti:Jo käytössä on OS X niin lopeta äkkiä noiden ohjelmien käyttö. Täällä sivusilmällä lukemani mukaan ongelmia on tiedossa, ja koska OS X järjestelee tiedon kovalevylle omatoimisesti sellaisiin kohtiin missä niiden toiminta on optimaalista, saattaapi muiden järjestelyohjelmien käyttö vai hidastaa konetta. Kaiken A ja O on kuitenkin se,e ttä kovalevyllä on rutkahkosti vapaata tilaa, gigoja ainakin. Tällöin OS X:llä on tilaa meuhkata ja laittaa tiedostot optimaalisiin kohtiin levyllä.jpp kirjoitti:Eikös Norton Disk Doctor just poista kaikki "paskat"?
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Lainattu sen vuoksi, että tässä todellakin on asian ydin ja jos tuo ehto ei toteudu, ei siellä konepellin alla tapahdu mitään "maagista." Tarkka määrä tosin riippuu, mutta noin suuntaa antavasti.Jamac kirjoitti:Kaiken A ja O on kuitenkin se,e ttä kovalevyllä on rutkahkosti vapaata tilaa, gigoja ainakin. Tällöin OS X:llä on tilaa meuhkata ja laittaa tiedostot optimaalisiin kohtiin levyllä.
Asiasta on tullut keskusteltua parinkin ihmisen kanssa in rl, mutta selvennys 'miksi' vaatii pitemmän rimpsun.
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Ainoa "paska", joka kannattaa poistaa on kaikki missä lukee Norton.jpp kirjoitti:Eikös Norton Disk Doctor just poista kaikki "paskat"?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
Here here!Rewes kirjoitti:Ainoa "paska", joka kannattaa poistaa on kaikki missä lukee Norton.jpp kirjoitti:Eikös Norton Disk Doctor just poista kaikki "paskat"?
-
Viesti Kirjoittaja sieda84 »

Minä kanssa kovasti etsin tuota optimoi/eheytä levy -toimintoa omassa voimakirjasessani.
Mac OS X onnistuu aina yllättämään positiivisesti
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-M-audio Fast Track Pro (se o audiointerface!)
-Shure SM58 (se o mikki!)
-Pelitoosana: AMD Athlon XP 3000+ | RAM 2GB | Radeon 9800pro | WinXP Pro SP2 (FIN)
-
Eheytys (defragmentointi)??
Viesti Kirjoittaja Hero71 »
Olikos niin että kyseinen homma on vaan PC:n käyttäjän iltapuhde? Muistan lukeneeni jostain Applen/Minin hoitavan sen automaattisesti. Pitääkö kovalevyä muuten "hoitaa" jotenkin?
kiittäen...
-
Re: Eheytys (defragmentointi)??
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
OS X / Linux ei ole defragmentoinnista kokonaan vapaa järjestelmä, vaikkakin semmiosen tarvetta on vähemmän. Ja sitten tuo "defraggaus" suoritetaan välillä vähän eritavalla...
-
Uusimmat OS X:t eheytelevät itse itseään, eikä tavallisen kuolevaisen tarvitse itse eheyttää (defragmentoida). Mutta niinkuin tuossa BlueTide sanoi niin levyllä olisi hyvä olla vapaatatilaa, jotta OS X:llä olisi tilaa "hengittää" ja eheytellä.
Toki OS X voi itsekkin putsailla (ei liity siis eheytykseen) esim OnyX -ohjelmalla. Mutta sekään ei ole mitenkään pakollista. Mutta jos jotain sellaista puhtsaus ohjelmaa käyttää niin lukekaa ohjeet (helpit) ennen kuin teette mitään.
Tähänkin pätee se kultainen sääntö, että älä tee mitään josset ole varma mitä teet.
-Pelitoosana: AMD Athlon XP 3000+ | RAM 2GB | Radeon 9800pro | WinXP Pro SP2 (FIN)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka