Kaikki ohjelmat, jotka käyttävät Javaa. Jos tarvitsee Javaa käyttäviä ohjelmia, niin sitten ei kannata laittaa Javaa pois päältä.marpe kirjoitti:Noin tein, mutta suomennappa tuo meille taviksille, eli mikä lakkaa toimimasta... ainakin pasianssit ja mansikkapelit (kokeiltu), en tosin niitä itse tarvitsekaan, mutta naapurini haluaa pelata koneellaan, hänkin on nyt tietysti huolissaan tästä meneillään olevasta kohusta...kallekilponen kirjoitti:Huomautuksena kuitenkin, että tämän tekemällä esim. Cyberduck lakkaa toimimasta.Macco kirjoitti:EDIT: niin siis älä sitä Java-asetukset-ohjelmaa roskiin nakkaa, vaan avaa se ohjelma, ja ruksi Javat pois päältä.
Tilanneseuranta: Flashback-troijalainen
-
Re: Tilanneseuranta : Flashback-troijalainen leviää
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja ajp »
-
Re: ÄÄNESTYS ja Tilanneseuranta : Flashback-troijalainen lev
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Nettisivu (tai ohjelma) kertoo kyllä, mikäli Java tarvitaan. Esimerkiksi javapelit.comia voi selailla oikein hyvin, vaikka Java ei olisi selaimessa käytössä tai asennettuna koneelle. Sen sijaan, peliä valitessa pelikentän sijasta tulee esimerkiksi seuraavanlainen teksti: "Tetris vaatii javaa tukevan selaimen. Selaimesi ei tue Javaa tai java-tukea ei ole kytketty päälle.". Tällaisessa tilanteessa sitten joko jätetään pelaamati tai kytketään Java päälle.ajp kirjoitti:Ja mistäs se Pena Peruskäyttäjä tietää käyttääkö joku ohjelma Javaa vai ei? ;-)
-
Noniin. Tietoturva on aina vähän kompromissi. Javassa on nyt päivitys, joten ongelma on toistaiseksi hoidettu, mutta kukaanhan ei tiedä, kuinka pitkäksi aikaa. Java pois päältä on siksi hyvä turvakeino estää Javan kautta tulevat hyökkäykset. Mikäli Javaa sitten kuitenkin tarvitsee, niin silloinhan se laitetaan päälle ja varmistetaan turvallisuutta muilla keinoin. Itse suosittelisin, että tarkistat ne päivitykset ajan tasalle ja laitat Javan päälle ja jatkat pelaamista. Sen lisäksi asennat koneellesi jonkin (täässäkin ketjussa puheena olleen) tietoturvaohjelmiston. Sellainen luultavasti älähtää, mikäli kone vaarantuu ja Javan (tai Flashin tai jonkin aukon) kautta on tulossa ylimääräistä uhkaa koneellesi. Tämä olisi huolettominta ja helpointa, jos minulta kysytään.marpe kirjoitti:Noin tein, mutta suomennappa tuo meille taviksille, eli mikä lakkaa toimimasta... ainakin pasianssit ja mansikkapelit (kokeiltu), en tosin niitä itse tarvitsekaan, mutta naapurini haluaa pelata koneellaan, hänkin on nyt tietysti huolissaan tästä meneillään olevasta kohusta...kallekilponen kirjoitti:Huomautuksena kuitenkin, että tämän tekemällä esim. Cyberduck lakkaa toimimasta.Macco kirjoitti:EDIT: niin siis älä sitä Java-asetukset-ohjelmaa roskiin nakkaa, vaan avaa se ohjelma, ja ruksi Javat pois päältä.
Erilaisia kiertokeinoja sitten on laittaa Java-ruksi päälle vain ennen pelisessiota tai käyttää eri selainta näihin Java-toimintoihin, mutta menee minusta ainakin peruskäyttäjän kannalta säätämiseksi. Ja mäkkikäyttäjiä ovat pitkälle juuri ne ihmiset, jotka eivät säätämisestä todellakaan perusta.
-
Viesti Kirjoittaja marpe »
Entäs kun mun MacBookille ei tule enää Applelta mitään päivityksiä (versio 10.5.8), mitä olenkin ihmetellyt jo pidemmän aikaa. Olenko nyt ymmärtävinäni että nyt pitää hommata uudempi käyttöjärjestelmä (onko se mahdollista tähän 4,5 v. ikäiseen läppäriin, vai pitääkö ostaa kokonaan uusi vehje? Mitä suunnilleen maksaa uudempi käyttöjärjestelmä, jos sen voi laittaa tähän nykyiseen koneeseeni?Macco kirjoitti:Kaikki ohjelmat, jotka käyttävät Javaa. Jos tarvitsee Javaa käyttäviä ohjelmia, niin sitten ei kannata laittaa Javaa pois päältä.marpe kirjoitti:Noin tein, mutta suomennappa tuo meille taviksille, eli mikä lakkaa toimimasta... ainakin pasianssit ja mansikkapelit (kokeiltu), en tosin niitä itse tarvitsekaan, mutta naapurini haluaa pelata koneellaan, hänkin on nyt tietysti huolissaan tästä meneillään olevasta kohusta...kallekilponen kirjoitti:Huomautuksena kuitenkin, että tämän tekemällä esim. Cyberduck lakkaa toimimasta.Macco kirjoitti:EDIT: niin siis älä sitä Java-asetukset-ohjelmaa roskiin nakkaa, vaan avaa se ohjelma, ja ruksi Javat pois päältä.
Toinen kysymys: Kun tosiaan olen vain tavallinen tietämätön käyttäjä, en ole sen paremmin tutustunut tähän Maccini juttuihin. Kun koneen ostin, laitoin itse (juuri mistään mitään tietämättömänä) koneen, sen antamien ohjeiden mukaan, käyttövalmiiksi. Neuvoja olen ongelmien esiintyessä koittanut kysellä tässä vuosien varrella sieltä mistä se vain on ollut mahdollista, lähinnä täältä hopeisesta omenasta. Liikettä, mistä läppärini ostin, ei ole ollut enää vuosiin.
Nyt sitä sitten yrittää ottaa selvää vähän siitä sun tästä asiasta, kun pelästyi tätä kohua. Esim. kun menin nyt järjestelmäasetuksiin ja siellä kohtaan jako, niin mitä ihmettä siellä tarkoittaakaan: "LÄHIVERKON TIETOKONEET VOIVAT KÄYTTÄÄ TÄTÄ TIETOKONETTA osoitteessa: Macintosh-4.local ?
Mulla on ruksi vain ruudussa "tiedostonjako"....... "etäkirjautuminen pois" - pallossa ei ole ruksia....
Salli pääsy kohteelle.... "kaikki käyttäjät" on mulla myös ruksi?
Mitä nyt teen näiden suhteen, mitä oikein ruksaan ja mitä en... ja miksi?
Meillä on kotona langaton lähetin, jonka olen saanut käytettynä ilman ohjekirjaa, joten en osaa suojata omaa verkkoamme, ja käytän paljon läppäriäni muuallakin, mm. Virossa, jossa on paljon ilmaisia WiFi-alueita.
Mitä koko "jako" oikein tarkoittaa?
Syy: BBcode päälle (suomeksi: lainaukset toimimaan) ja hymiöt pois päältä, jotta 10.5.8 näkyy oikein.
-
Viesti Kirjoittaja Kaisa_ »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Sen verran stressiä alkaa aiheuttamaan tavalliselle käyttäjälle.
En ole siis tehnyt ko. testausta, koska on liian monimutkainen, en siis sen vuoksi, etten kokisi tarpeelliseksi.
Kiitos kysymästä 8)
-
Viesti Kirjoittaja McLeod »
Mulla on kolme konetta verkossa ja yksi niistä on emännän läppäri, jossa on käyttiksenä 10.6.1. Java-asetuksissa avautuvassa taulussa ei ole mitään ruksineliötä (kuten minun Lion-koneessa). Miten siinä saa Javan pois päältä? Muutoin Javat kaikista kolmesta koneesta otettu pois - samoin kaikista selaimista. Koneet skannattu Aviran uusimmalla versiolla eikä se löytäyt mitään. Pitäisi varmaankin tuon emännän koneen käyttis päivittää, mutta sen verran olen tumpelo, että käyttiksiä en ole itse koskaan uskaltanut itse päivittää (Mac-käyttäjä vuiodesta -92 lähtien

Kolmas kone on vanha G5, jossa on Tiger. Olen ymmärtänyt, että siihen ei tämä pöpö taru, koska on vanhalla prossulla. Joka tapauksessa siitäkin otin Javat pois päältä.
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
No tämähän on hyvä uutinen. Eli maanalaisen paikan helppoa estää saastan saapuminen. Kuka ihme selailee edes nykyaikana ilman adblockia tai flashblockia?paulaw kirjoitti:Joo. Olen käsittänyt asian olevan juuri näin.mmmvuori kirjoitti:Jos on flashblockki päällä, niin estääkö se flash-haavoittuvuuksien kautta tapahtuvan hyökkäyksen? Koska eikös sen pointti ole estää kaikkea fläsää latautumasta, niin eikö se blokkaa sillon kaiken mitä sitä kautta olisi tulossa?
Entä kun on vielä adblockki, niin eihän silloin voi tulla mitään haitakkeita miltään kunniællisilta sivuilta Flash-mainosbannerienkaan kautta, kun ne kaikki on kertakaikkiaan blokattu?
Onkos se nyt sitten vielä sillätavalla, jotta Chromella selaaminen jaava-sivuilla on myös aina turvallista? Entä jos plokkaa javan kokonaan pois, niin Chromella kuitenkin toimii?
-
Pitäisi tietää kone vähän tarkemmin, mm. Omenavalikosta "Tietoja tästä Macista". Jos prossu on oikeanlainen ja muistia riittävästi, siihen voi asentaa uudemman kissaeläimen (Lumileopardi, OS X 10.6). En tiedä, kuinka kauan tuolle on virallista tukea tarjolla. Niitä kuitenkin on Apple-jälleenmyyjillä (ei tarvitse olla sana liike, mistä kone ostettu). Taitaa olla n. 50€ tuolla Lumileopardilla hintaa.marpe kirjoitti:Entäs kun mun MacBookille ei tule enää Applelta mitään päivityksiä (versio 10.5.8), mitä olenkin ihmetellyt jo pidemmän aikaa. Olenko nyt ymmärtävinäni että nyt pitää hommata uudempi käyttöjärjestelmä (onko se mahdollista tähän 4,5 v. ikäiseen läppäriin, vai pitääkö ostaa kokonaan uusi vehje? Mitä suunnilleen maksaa uudempi käyttöjärjestelmä, jos sen voi laittaa tähän nykyiseen koneeseeni?
-
Sitten helpointa asentaa jokin virustorjuntaohjelma ja skannata kone sillä. AppStoren BitDefenderiä on suositeltu. Sellainen on helppo ja kertoo jos pöpöjä löytyy. Vanhemmilla koneilla toimii mm. Sophos.Kaisa_ kirjoitti:En ole siis tehnyt ko. testausta, koska on liian monimutkainen, en siis sen vuoksi, etten kokisi tarpeelliseksi.
-
Omenavalikko -> Ohjelmiston päivitys. Kokeilepas sitä.McLeod kirjoitti:Kiitokset kaikille ohjeita antaneille!
Mulla on kolme konetta verkossa ja yksi niistä on emännän läppäri, jossa on käyttiksenä 10.6.1. Java-asetuksissa avautuvassa taulussa ei ole mitään ruksineliötä (kuten minun Lion-koneessa). Miten siinä saa Javan pois päältä? Muutoin Javat kaikista kolmesta koneesta otettu pois - samoin kaikista selaimista. Koneet skannattu Aviran uusimmalla versiolla eikä se löytäyt mitään. Pitäisi varmaankin tuon emännän koneen käyttis päivittää, mutta sen verran olen tumpelo, että käyttiksiä en ole itse koskaan uskaltanut itse päivittää (Mac-käyttäjä vuiodesta -92 lähtien, vaikka muita softia kyllä olen asennellut. Poistakaa pelkoni antamalla hyvät ohjeet!
Järjestelmäasetuksista sitten kannattaa Ohjelmiston päivitys -kohdasta laittaa automaattiset päivitykset päälle.
Edit, tuollaisen isomman päivityksen kerralla tuohon Lumileopardiin saa myös täältä: http://support.apple.com/kb/DL1399?viewlocale=fi_FI
-
Noilla jakoasetuksilla vaikutetaan siihen, kuinka kone toimii esim. kotiverkossa. Tiedostojenjako mahdollistaa jaettujen kansioiden sisällön jakamisen eri käyttäjien tai kotiverkon koneiden kesken. Jotenkin luulen, että noita jakoja et tarvitse. Ainakin etäkirjautumisen kohtaan kannattaa laittaa ruksi, ellet poista käytöstä kokonaan.marpe kirjoitti:Nyt sitä sitten yrittää ottaa selvää vähän siitä sun tästä asiasta, kun pelästyi tätä kohua. Esim. kun menin nyt järjestelmäasetuksiin ja siellä kohtaan jako, niin mitä ihmettä siellä tarkoittaakaan: "LÄHIVERKON TIETOKONEET VOIVAT KÄYTTÄÄ TÄTÄ TIETOKONETTA osoitteessa: Macintosh-4.local ?
Mulla on ruksi vain ruudussa "tiedostonjako"....... "etäkirjautuminen pois" - pallossa ei ole ruksia....
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
http://store.apple.com/fi/product/MC573 ... MTY1NDAzOA
-
Noniin, jos koneessa on vielä 10.5 ja täyttää tuon Lumileopardin vaatimukset, niin ei luulisi olevan hinnan esteenä.MacFinn kirjoitti:LumiLeopardin hinta on 29 €.
http://store.apple.com/fi/product/MC573 ... MTY1NDAzOA
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja McLeod »
Juu. Tuolta olen softia päivittänyt, mutta en käyttistä. Pitääkö mun ottaa kovalevyn sisällöstä varmuuskopio vai voiko sen päivityksen tehdä ihan tuosta vain?paulaw kirjoitti:Omenavalikko -> Ohjelmiston päivitys. Kokeilepas sitä.McLeod kirjoitti:Kiitokset kaikille ohjeita antaneille!
Mulla on kolme konetta verkossa ja yksi niistä on emännän läppäri, jossa on käyttiksenä 10.6.1. Java-asetuksissa avautuvassa taulussa ei ole mitään ruksineliötä (kuten minun Lion-koneessa). Miten siinä saa Javan pois päältä? Muutoin Javat kaikista kolmesta koneesta otettu pois - samoin kaikista selaimista. Koneet skannattu Aviran uusimmalla versiolla eikä se löytäyt mitään. Pitäisi varmaankin tuon emännän koneen käyttis päivittää, mutta sen verran olen tumpelo, että käyttiksiä en ole itse koskaan uskaltanut itse päivittää (Mac-käyttäjä vuiodesta -92 lähtien, vaikka muita softia kyllä olen asennellut. Poistakaa pelkoni antamalla hyvät ohjeet!
Järjestelmäasetuksista sitten kannattaa Ohjelmiston päivitys -kohdasta laittaa automaattiset päivitykset päälle.
Edit, tuollaisen isomman päivityksen kerralla tuohon Lumileopardiin saa myös täältä: http://support.apple.com/kb/DL1399?viewlocale=fi_FI
Entäs tämä - onko tietoa? Java-asetuksissa avautuvassa taulussa ei ole mitään ruksineliötä (kuten minun Lion-koneessa). Miten siinä saa Javan pois päältä?
-
Viesti Kirjoittaja TllNA »
Jos ottaa tuolta kaikki ruksit pois, niin sittenkö tämä pöpö ei pääse koneelle? Eli Firefoxin oma java ei pääse silloin käyntiin? Firefoxin asetuksista kun ei löydy kohtaa, josta javan saisi pois, mutta ainakin Sampo-pankin sivut toimivat, joten jotain javaa se käyttää..Macco kirjoitti:Ei sitä pakko ole ottaa pois, mutta joo.marpe kirjoitti:Mitä tarkottaa, kun mun "lisäohjelmista" löytyy "Java-asetukset", onko se nyt se Java, joka pitäisi ottaa pois?
EDIT: niin siis älä sitä Java-asetukset-ohjelmaa roskiin nakkaa, vaan avaa se ohjelma, ja ruksi Javat pois päältä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jos sulla on 10.6.8 tai 10.7.3 ja olet asentanut sen Java-päivityksen joka viime viikolla tuli, tämä pöpö on torjuttu.TllNA kirjoitti:Jos ottaa tuolta kaikki ruksit pois, niin sittenkö tämä pöpö ei pääse koneelle? Eli Firefoxin oma java ei pääse silloin käyntiin? Firefoxin asetuksista kun ei löydy kohtaa, josta javan saisi pois, mutta ainakin Sampo-pankin sivut toimivat, joten jotain javaa se käyttää..Macco kirjoitti:Ei sitä pakko ole ottaa pois, mutta joo.marpe kirjoitti:Mitä tarkottaa, kun mun "lisäohjelmista" löytyy "Java-asetukset", onko se nyt se Java, joka pitäisi ottaa pois?
EDIT: niin siis älä sitä Java-asetukset-ohjelmaa roskiin nakkaa, vaan avaa se ohjelma, ja ruksi Javat pois päältä.
Jos et löydä Firefoxista sitä Javaa, älä käytä sitä Firefoxia, Chrome, Safari jne on tarjolla.
-
Viesti Kirjoittaja Machist »
Päivitykset laitettu ajantasalle ja java poistettu selaimen asetuksista.
Kaikki koneet ok eikä mitään hätää näytä edelleenkään olevan.
Kerran vuoteen olen koneen skannaillut jollain softalla ja ainoastaan sähköposteista on löytynyt win viruksia.
-
No sehän riippuu ihan siitä, koska olet viimeksi tehnyt varmuuskopiosi. Jos siitä oikeasti on aikaa, niin miksei. Mutta noita käyttöjärjestelmän päivityspaketteja voi aivan hyvin ladata ja asentaa päälle. Oikeuksien korjaus ennen operaatiota (ja sen jälkeen) on suotavaa. Mutta päivittämällä vaikka tuon linkkaamani Combo Updaten, sen voi laittaa ihan olemassaolevan systeemin päälle ja mitään ei tarvitse palauttaa varmuuskopiolta sen jälkeen.McLeod kirjoitti:Juu. Tuolta olen softia päivittänyt, mutta en käyttistä. Pitääkö mun ottaa kovalevyn sisällöstä varmuuskopio vai voiko sen päivityksen tehdä ihan tuosta vain?paulaw kirjoitti:Edit, tuollaisen isomman päivityksen kerralla tuohon Lumileopardiin saa myös täältä: http://support.apple.com/kb/DL1399?viewlocale=fi_FI
Entäs tämä - onko tietoa? Java-asetuksissa avautuvassa taulussa ei ole mitään ruksineliötä (kuten minun Lion-koneessa). Miten siinä saa Javan pois päältä?
Tuosta Java-asetusongelmasta en osaa sanoa mitään kyllä näkemättä, mitä siinä lukee tai minkälainen se on. Tarkista nyt ainakin, että olet sillä ensimmäisellä Yleiset-välilehdellä.
-
Firefoxissa oli asetuksissa vastaavanlainen täppä, itselläni ei ole Firefoxia tai Chromea asennettuna, joten en osaa neuvoa ihan yksityiskohtaisesti. Sampopankin asiakkaana tosin tuota Javaa tarvitset... Kunhan päivitykset on kunnossa, niin tämän uhan kohdalla alkaa olla kuitenkin selvillä vesillä. Jos olet epävarma, olen taipuvainen vähän "harhaoppisesti" suosittelemaan jonkinlaista antivirus-ohjelmaa.TllNA kirjoitti:Jos ottaa tuolta kaikki ruksit pois, niin sittenkö tämä pöpö ei pääse koneelle? Eli Firefoxin oma java ei pääse silloin käyntiin? Firefoxin asetuksista kun ei löydy kohtaa, josta javan saisi pois, mutta ainakin Sampo-pankin sivut toimivat, joten jotain javaa se käyttää..
-
Viesti Kirjoittaja waiski »
Firefoxissa Java löytyy Työkalut/Lisäosat/Liitännäiset/Java-Sovelma liitännäinen ja poista käytöstä Jos niin haluat :-)paulaw kirjoitti:Firefoxissa oli asetuksissa vastaavanlainen täppä, itselläni ei ole Firefoxia tai Chromea asennettuna, joten en osaa neuvoa ihan yksityiskohtaisesti. Sampopankin asiakkaana tosin tuota Javaa tarvitset... Kunhan päivitykset on kunnossa, niin tämän uhan kohdalla alkaa olla kuitenkin selvillä vesillä. Jos olet epävarma, olen taipuvainen vähän "harhaoppisesti" suosittelemaan jonkinlaista antivirus-ohjelmaa.TllNA kirjoitti:Jos ottaa tuolta kaikki ruksit pois, niin sittenkö tämä pöpö ei pääse koneelle? Eli Firefoxin oma java ei pääse silloin käyntiin? Firefoxin asetuksista kun ei löydy kohtaa, josta javan saisi pois, mutta ainakin Sampo-pankin sivut toimivat, joten jotain javaa se käyttää..
waiski
iPhone 16 Pro Max 256Gt
Apple Watch Ultra 2
Apple TV 4K 128Gt 3. Gen.
-
Viesti Kirjoittaja jurppa »
edit:säätöä
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Muistitko sulkea ja lukita perunakellarin oven? Ovet kuuluvat olevan melkoinen ongelma: suorastaan turvattomimpia kapistuksia maailmassa. Ainakin 1% ovista on lukitsemattomia,KunkkuJ kirjoitti:Olen käärinyt monta kerrosta alumiinifoliota Airin ympärille ja vienyt sen perunakellariin. Voinko nyt luottaa siihen, etteivät ne pöpöt pääse saastuttamaan konettani? Olisiko vielä jotakin, mitä voisin tehdä?
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka