arisel kirjoitti:Jokohan nyt aletaan päättäjätasollakin tajuta, että kouluissa on homma pielessä, kun rap-artistikin valittaa kurinpito-ongelmista?
Jutun aihe on vähän eri, mutta tämä asia nousee esille.
Minne katosi 40 000 nuorta? – ”Tavallinen elämä on pettymys”
Vanhempien harrastama kurinpito-ongelmien kanssa kamppailevan opettajan kiusaaminen ja häirintä pitäisi saattaa vankilatuomiolla rangaistavaksi teoksi, mielellään jalkapuun kera.Kuoppalan mielestä yhteiskunnan ei kannattaisi olettaa, että kaikki oppivat perusasiat kotonaan. Hän korostaa koulun roolia kasvattajana ja kaipaisi muutenkin yhteisöllisen kasvatusvastuun paluuta.
-Mun mielestä yksi koulun tärkeimmistä tehtävistä on indoktrinoida oppilaista jollain tavalla kunnon kansalaisia. Kouluilta on viety kaikki keinot kurinpitoon ja kasvattamiseen, Kuoppala ihmettelee.
-Menepä sanomaan oppilaan vanhemmalle, että sä olet tän lapsen huoltaja, mutta sä et ole tän ainoa kasvattaja. Se älähtää heti, että minun lapsi, minä kasvatan miten minä haluan.![]()
Taannoin satuin kuulemaan kun bussikuski ohjeisti tiellä toikkaroineita kakaroita suurinpiirtein näin: "Sano sille kaverilles ettei tee tollalailla enää"; huudon kohde käveli poispäin ja kaveri ilmeisesti paineli pyörällä karkuun jo muutaman sadan metrin päässä.
Hienoa, että vihdoin alkaa näkyä merkkejä häiriökäyttäytymiseen puuttumisesta, vaikka kyseessä ovatkin jonkun muun "kiltit lapset".
Ei se mihinkään lopu. Kukkahattujen loputon ymmärrys ja pikkumaisten nihilistien harrastama tilanteen hyväksikäyttö pilaavat lopulta kaiken. Länsimaisen yhteiskunnan loppumetreillä meillä kypärät päässä kävellessäkin, ja julkisilla paikoilla pitää puhua niin hiljaa, ettei lähellä oleville tule traumoja. Jos soijanakkikioskilta on luomusinappi loppu, niin kunnan on tarjottava kriisiterapiaa ja korvauksia. Toisaalta, jos yhteiskunta antaa tehdä itsestään tällaisen urpomassan, niin se joutaakin hävitettäväksi yhdyskuntajätteen mukana. Pitää vain muistaa lajitella ne jätteet sitten oikein.